Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły

Kolej pędząca 100 km/h do Katowic, do których można dojechać w czasie 58 minut. Oprócz tego weekendowe połączenia do Wisły - mrzonka czy realna możliwość? Są wnioski z analizy, której tematem są szanse odtworzenia kolei w mieście. Na te i inne pytania odpowiada Michał Wolański, którego firma wykonała analizę.

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły

 

Czy powrót kolei do Jastrzębia jest realny?

Kolei w Jastrzębiu jest realna, opłacalna, sensowna, realna. To wykazała nasza analiza, chociaż na początku trudno się w to wierzy. Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce pozbawionym połączenia kolejowego. To się może wkrótce zmienić. Podobnie wątpiono w odtworzenie pomorskiej kolei metropolitarnej. Teraz ta linia z powodzeniem funkcjonuje.

Jak będzie przebiegała trasa linii kolejowej i co będzie jej docelową stacją?

Rekomendujemy, aby pod Rondem Centralnym znajdował się podziemny dworzec. Ze względu na specyfikę i ukształtowanie terenu. Wbrew pozorom jest to rozwiązanie tańsze. Zbliża też ono najbardziej kolej do mieszkańców. Będą jeszcze dwa przystanki – przy ulicy Granicznej oraz w sołectwie Bzie. Z Jastrzębie będzie odbudowany 10 km odcinek torów, który poprowadzi do Pawłowic, a następnie przez Strumień -  Chybie -  Pszczynę - Tychy - Katowice Ligota.  Do stolicy województwa kolej dojedzie w czasie 58 minut. Prędkość jazdy to 100 km / h, końcowy odcinek -  60 km / h. Planowane są też dwie inne linie: Hawierzow, przez Pawłowice – Strumień – Zebrzydowice – Karwinę i Wisła (połączenie weekendowe), przez Pawłowice – Strumień, Chybie – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Ustroń Zdrój.

Co ze szkodami górniczymi? Czy nie będą przeszkodą dla odtworzenia kolei?

Oczywiście wzięliśmy to pod uwagę. Zostały zaprojektowane specjalnie rozwiązania, które pozwalają minimalizować szkody górnicze. Pod linią kolejową tworzy się taką specjalną poduszkę, dzięki czemu pociąg może bezpiecznie przemieszczać się, a osadzanie terenu następuje równomiernie. Zrozumiałe, że to pociąga za sobą większe koszty.

Czy kolej będzie opłacalna?

Z finansowego punktu widzenia kolej nie jest inwestycją przynosząca zyski. Podobnie, jak kolej w żadnej relacji regionalnej nie generuje nadwyżki. Występuje więc konieczność dotowania. Jednak Polskie Linie Kolejowe poszukują projektów, które nie tylko zakładają modernizację już istniejących linii, ale zakładają budowę nowych. Dobrze więc, że Miasto Jastrzębie posiada taką analizę.

Ile będzie kosztowało odtworzenie kolei w Jastrzębiu?

Wszystko powinno zamknąć się w kwocie 76 mln zł.  Nie jest to jakaś zawrotna kwota w kontekście tego, jakiej wielkości pieniądze Unia Europejska przeznacza na infrastrukturę komunikacyjną. Warto, więc poszukać źródeł finansowania tej inwestycji.

Kiedy można spodziewać się uruchomienia linii kolejowej?

Zaleca się uruchomienie linii kolejowej w latach 2022/2023. Wiąże się to z koniecznością zakończenia inwestycji prowadzonych przez Polskie Koleje Państwowe oraz Polskie Linie Kolejowe na innych odcinkach szlaku do Katowic.

W jaki sposób można zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei?

Zalecamy wprowadzenie wspólnego biletu okresowego na autobusy MZK Jastrzębie lub Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, a także wspólny bilet transgraniczny (jednorazowy i okresowy) ważny we wszystkich autobusach MZK Jastrzębie, w pociągach na trasie Jastrzębie - Karwina - Hawierzów. Dla pasażerów korzystających z pociągów zapewnione będą bezpłatne parkingi na samochody park&ride, na przystankach Centrum, Graniczna, Bzie. Także nowe stacje roweru miejskiego mają uwzględniać przystanki kolejowe. Sieć komunikacji miejskiej, również w Pawłowicach i Strumieniu ma być skorelowana z godzinami odjazdów pociągów.

 

 

34 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Gość (83.4. * .117) 08.10.2017 00:07

Jedyną szybką i tanią linią do Katowic, Wodzisławia, Rybnika, Żor, Pawłowic jest odtworzenie całej linii 159 Orzesze-Żory-Pawłowice-Jastrzębie-Wodzisław. Do Katowic pociąg powinien jechać przez Pawłowice-Żory-Orzesze i wtedy jest realny czas 50 minut w Katowicach. Inne trasy to czas około 1:30 do 2 godzin mijające się z celem ? Drubus szybszy. Dodatkowo od stycznia będzie uruchomiona SKM Rybnik-Wodzisław, a jest plan przystanku Karuzela(Centrum) i będzie dodatkowy tor ciągnięty śladem 159 co aż kusi o pociągniecie ją do Jastrzębia linią 159. Takt pociągów 20-30 minut, a czas przejazdu około 15-20 minut Wodzisław ? Rybnik. To samo byłoby Jastrzębie-Wodzisław a cała trasa 35-40 minut. Dodatkowo można zamknąć w pierścień Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Pawłowice-Żory-Rybnik. Niestety Jastrzębie upiera się przy MZK E3 które jest wiecznie w korkach. Z korzyścią dla wszystkich: Jastrzębie, Pawłowice, Żory, Wodzisław, Rybnik byłaby ta linia oraz SKM
Odbudowanie może byłoby droższe, ale linia taka była by linią przelotową z wykorzystaniem towarowym co znacznie zmniejsza roczne utrzymanie przewidywane na około 40 mln zł. Praktycznie linia mogłaby być samo utrzymująca.
Dodatkowo nie wspomniano nic o szkodach od Korfantego do Pawłowic Górniczych osiadanie terenu może sięgnąć około 10 metrów i należy tam wykonać podwójny tor i na przemian remontować. Dodatkowym atutem tego pomysłu jest możliwość odtworzenia około 5 km linii 172 Gierałtowice-Orzesze i mieć połańczanie na Gliwice co znacznie uatrakcyjnia ją.
Jest jeszcze as linii 159 możliwy łącznik w Godowie z magistrala Bogumińsko-Koszycką i wyjście na Czechy. To połączenie byłoby najkrótszą, a zarazem z największa ilością miast pomiędzy Katowicami, a Ostrawą. Byłaby to możliwość dla Leoexpress czy innych przewoźników dla których nie ma miejsca na zatłoczonych pozostałych liniach.
Plan podobnie poprowadzonej linii jest przy KDP można już prędzej to wykonać, bo z KDP w Polsce to tak jak z Autostradą A1 była przed wojną w planach, a do końca jeszcze dziś nie jest wykonana.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1QxY3jeUXBNwpplc6KrRMiJwLltw&ll=50.069487000014306%2C18.735680767333974&z=11

~Wasabi (146.241. * .159) 27.09.2017 22:17

Temat odtworzenia kolei jest nierealny. Koniec i kropka.

~XYZ (89.64. * .0) 27.09.2017 01:02

Niech to robią jak najszybciej... wszystko byle nie jeździć już DRABASEM

~Kolejarz (89.77. * .126) 26.09.2017 19:58

Czuć wyborami, bo temat kolei powraca. Tak na marginesie - nierealny.

~obserwator (85.14. * .10) 26.09.2017 13:13

@do obserwatorka A Ty wiesz gdzie był Morcinek ,a gdzie jest Ruptawa i Marklowice Górne?
To przez te miejscowości biegła linia kolejowa.

~do obserwatorka (31.179. * .1) 26.09.2017 12:14

A szkody po KWK Kaczyce i czeskich kopalniach podbierających nasze złoża? A zapomniałem za młody jesteś by pamiętać KWK Kaczyce.

~Gość (94.254. * .174) 26.09.2017 11:47

Opublkujcie rapport, przecież to za publikowane czne pieniądze. To utnie domysły

~obserwator (85.14. * .10) 26.09.2017 09:01

Wystarczyło nie niszczyć linii do Zebrzydowic tam nie było szkód górniczych a od Chybia to to ta sama trasa do Katowic.
Z tego co wiadomo głównym celem tego projektu jest kolej transgraniczna czyli Jastrzębie-Havierov, a ktoś sobie sprytnie wymyślił, że uda się wyciągnąć kasę na Jastrzębie-Katowice, pod pretekstem kolei transgranicznej.
Bo tak naprawdę trasa do Czech to będzie tak na doczepkę dla nie poznaki, bo kto będzie jeździł do Czech przez Strumień?

~Roch Kowalski (89.64. * .83) 25.09.2017 22:29

Zaraz, bom skiepśniał... To pod rondem będzie dworzec kolejowy, a na rondzie dyskoteka? aaaaaa.... no tak, dobrze, to przecież logiczne, a już myślałem, że coś mi się po..bało

~do włochaty sęp (84.234. * .81) 25.09.2017 19:18

UE dała kasę na kolej, już dawno, tylko, ze w Polsce nie wiedziano co z tym zrobić. Za rządów Tuska złożono wniosek w UE, by część pieniędzy, którą przeznaczyła na kolej, przesunąć na budowę dróg, bo wieloletnie zaniedbania i wręcz brak fachowców powodowały, ze nie było jak ruszyć z remontami na kolei.
UE się zgodziła.
Wysłano potem drugi wniosek by kolejną część pieniędzy przeznaczoną na kolej przekazać na drogi. UE tym razem się nie zgodziła./
Albo Polska wykorzysta tę kasę na kolej, albo przepadną./
Jest pula cały czas w dużej części nierozdysponowana i teraz wszystko zależy od władz wojewódzkich i krajowych, czy dadzą coś na \"naszą\" kolej, czy na inną.

~włochaty sęp (85.14. * .18) 25.09.2017 15:54

Za miesiąc będzie news że UE nie dała pieniążków na kolej i temat umrze śmiercią naturalną , no bo czego to nie można obiecać przed wyborami czy wy tego nie widzicie????? Myśmy chcieli , ale oni w tej Brukseli stwierdzili że te 20 autobusów MZK czy jak ich tam zwał powinno nam wystarczyć.

~Prawdomowny (89.25. * .138) 25.09.2017 15:39

Podziemny dworzec i podziemna linia kolejowa. Czyli pod połowa Centrum musiałby iść tunel dla pociągu. Zapewne mądre głowy z UM maja jakieś obrazki, grafiki. Jeśli to nie ściema to pokażcie projekty bo mimo szczerych chęci nie potrafię sobie tego wyobrazić.

~Gość (89.25. * .151) 25.09.2017 15:24

Remont Mazowieckiej zaczął się w maju po przetargu.Jak na mieszkańca tego miasta to słabo się orientujesz.

~do do mieszkaniec (165.225. * .105) 25.09.2017 15:24

Może UE kładzie nacisk na transport zbiorowy i może J-bie ma szanse na dotacje. Tylko jeżeli miasto średnio radzi sobie o \'łatwiejszymi projektami\' , dlatego nie widzę szansy na budowę podziemnego dworca w centrum miasta. Jeżeli chodzi o transport publiczny, to z tego co czytałem na lokalnych portalach , to nasz lokalny transport publiczny też kuleje i chyba też nie ma pomysłu co z tym zrobić. Kolej w mieście była i umarła. Dlaczego, bo przynosiła straty, które nawet w tamtych czasach nie były akceptowalne.
To teraz przekonaj mnie, że mieszkańcy wybiorą dla dojazdu do pracy do Katowic pociąg niż własny samochód, gdzie finalny dojazd do pracy będzie może tańszy. Będą musieli wyjść wcześniej, żeby dojechać do dworca, po dojechaniu do Katowic będą się musieli jakoś dostać do miejsca pracy i raczej pociąg nie będzie kursował częściej niż Drabas. Piszę tylko o dojazdach do pracy w rejonach Katowic czy Tychów, bo raczej z niedzielnych wycieczek do Wisły rentowności nie będzie. Na turystów w Jastrzębiu też raczej szansy nie ma. I na koniec, idź wypocząć na odremontowanym OWN-ie, bo nerwowy jesteś ;)
Pozdrawiam

~Hiob (83.30. * .123) 25.09.2017 15:19

Myślę, że jeszcze powinniśmy zahaczyć o Brzeszcze i Włoszczową. W niedziele do Lichenia tez by się przydało.

~Gość (78.10. * .161) 25.09.2017 15:00

Nina piszesz jakoś nie zrozumiale

~do do mieszkaniec (85.14. * .18) 25.09.2017 14:19

Miasto istnieje bez kolei tyle lat to i pociągnie jeszcze kilka , a UE tyle obchodzi kolej w naszym mieście co nas obchodzi przepustowość kanałów w Holandii

~nina (89.64. * .103) 25.09.2017 14:13

A ja od 30 lat czekam na porodówkę, którą wybudowali dla Jastrzębianek, władze Jastrzębia obiecały... Ciekawe jak pozbędą się JSW z tego budynku... Szybciej zburzą jak Diament, supernowoczesny obiekt jak na tamte czasy. OWN to była największa radocha na świecie! A kolej była drogą na świat! Teraz chcą odbudować? Zlikwidowali, żeby mieszkańcy nie uciekli, ale uciekły dziesiątki tysięcy! Kolej do Wisły? A kto tam jeszcze jeździ? Hawierzow? Jakby było połączenie z Pragą, czy Ostrawa, to rozumiem... A na koniec mam pytanie? Ktoś czy ten tekst przed publikacją? Brakło kasy na korektora?

~do mieszkaniec (31.179. * .1) 25.09.2017 14:09

A rozumu to Bozia ci zaoszczędziła!!! Człowieku, do książek a nie od razu po podstawówce do klawiatury. Jakbyś miał chociaż kropelkę oleju w głowie, to byś wiedzial że bez kolei miasto nie istnieje. Poza tym jest bardzo duży nacisk ze strony Unii Europejskiej na transport zbiorowy, więc dla Jastrzebia jest ogromna szansa na uzyskanie dotacji. Taka szansa już nigdy się nie powtórzy.

~Ja (89.64. * .110) 25.09.2017 13:29

A poza tym, deszcz nie zaszkodził wam, piszącym bzdury. Bo, tak mi wygląda, jak by wasze mózgi zostały zalane i wypłukane z szarych komórek.

~do gosć z 13.00 (85.14. * .18) 25.09.2017 13:11

Ten mostek budowali dwa lata pytanie ile będą budować podziemny dworzec

~Gość (185.59. * .143) 25.09.2017 13:00

Od trzech miesięcy nie potraficie wyczyścić przepływu pod mostkiem na potoku Gmyrdek (koło cmentarza komunalnego), a marzy wam się szybka kolej.

~mieszkaniec (165.225. * .105) 25.09.2017 12:03

Od lat nie potrafią naprawić i pomalować ławeczek na OWN, remont Mazowieckiej ponad rok, a chcą się brać z podziemny dworzec w centrum miasta. BUHAHAHAHAHAHAA
Może jeszcze kosmodrom i kanał żeglugowy na mazury.
Dobry żart a początek tygodnia

Pozdrawiam

~Gość (31.179. * .1) 25.09.2017 11:58

Wisła- odpada od Wisły-Obłaziec dalej nie dojedziecie rozebrana infrastruktura kolejowa razem z mostami - planowany remont kilka lat. A ten dworzec a raczej stacyjka to z 5 km od centrum i większości pseudo turystów z buta nie pójdzie. A od miejscowych wiem że komunikacja zastępcza fatalnie zorganizowana. Wisła w zimie umrze jak stoki w Zakopanem. A rozkwitną wszystkie do okoła.

~Henry Zgniote (89.64. * .23) 25.09.2017 10:53

Ludzie nie podniecajcie się, to nie realne !

~gość (89.64. * .93) 25.09.2017 10:34

Kolej ? oby to nie była tylko migracja bezdomnych, tak jak to się dzieje w naszym pięknym i pachnącym MZK

~Andrzej (89.77. * .174) 25.09.2017 10:16

Już się cieszę. Otworzy to jastrzębianom okno na świat. Nasza lokalna metropolia Katowice zbliży się do nas i stworzy warunki do znalezienia atrakcyjnej pracy. Nie będziemy już zaściankiem

~Rylok (94.254. * .117) 25.09.2017 10:14

Ta i te emeryty bydo to koleją jeździć, lepiej by młodych jakąś dobrą pracą zatrzymali.

~Gość (78.8. * .69) 25.09.2017 09:44

Porównywanie Łodzi z Jastrzębiem jest trochę nietrafione. Łódź ma prawie 700 tys. mieszkańców i jest o wiele częściej docelowym punktem podrózy. W Jastrzębiu wystarczy dworzec z dwoma peronami. Na pewno nie będzie kosztować 780 mln zł... Tym bardziej że to ma być dworzec a nie dworzec na pokaz jak to jest w Łodzi - ładny i w ogóle. Umiejscowienie jest całkiem dobre bo niedaleko jest do dawnego szlaku torowego. Wejście na dworzec byłoby przez podziemia albo przez dworzec autobusy. Tam jest teraz pas zieleni. Można by spokojnie upchnąć tam jeszcze trochę parkingów, a może nawet udałoby się zrobić mały parking podziemny?

~projektant (85.14. * .18) 25.09.2017 08:10

To tak dla urealnienia tej fantasmagorii za 78 milionów \"Podziemny dworzec kolejowy w Łodzi
- Inwestycja wymagała przeprowadzenia 66 postępowań administracyjnych , Podczas budowy pracowało tu łącznie ponad 15 tys. pracowników (u wykonawcy i podwykonawców)Projekt dworca to ok. 13 tys. rysunków, nad którymi pracowało ponad 300 projektantów; 1,75 mld zł brutto ? wartość projektu.

~kolejarz (85.14. * .18) 25.09.2017 08:01

2 miliony kawiarenka , 5 milionów inhalatorium .... 78 milionów kolej nie rozśmieszajcie mnie tymi 78 milionami brakuje jednego zera miało być 780 milionów

~Gość (83.26. * .149) 25.09.2017 07:58

Czyli stacji Zdrój nie będzie/Bo jeszcze była jako ewentualność w poprzednim artykule?A Jastrzębie Górne?Trudno wyobrazić sobie logistycznie stację w centrum miasta.Wiele osob zostawaia na stacjach samochody i jedzie np.do Pragi.A więc parking jakiś wielki i jeszcze większy ruch.hałas.. Czy nie lepiej było pochylić się nad dawnym usytuowaniem w Jastrzebiu Górnym?

~seboc (193.28. * .1) 25.09.2017 07:58

Nic nowego nie wymysli. Tylko dzieki komunikacji miasto moze przetrwac.
Ludzie na calym swiecie jezdza po kilkadziesiat km do pracy pociagiem, bo to jest tansze, szybsze i bardziej komfortowe niz samochod. W Bolandzie i Jastrzebiu kolej postrzegana jest jako jakas egzotyka.

~archiwista (85.14. * .18) 25.09.2017 07:56

Zanotowane i do archiwum w odpowiednim czasie przypomnę te mrzonki.