Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu

W sierpniu prezydent Anna Hetman zwróciła się do Premiera RP z listem w sprawie wsparcia starań Jastrzębia odnośnie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską. Na połączenie Katowic z Ostrawą, przez Jastrzębie jest już zagwarantowane prawie 2 mln euro.

Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu

Interwencja okazała się skuteczna. Wczoraj, w Katowicach w trakcie Impact Revolution, ogłoszono pozyskanie na ten cel odpowiednich środków. Prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC (czeski odpowiednik PKP).

Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, mają pochodzić z konkursu unijnego CEF. Dokładnie na ten cel przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Środki mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice.

Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy, co oznacza likwidację wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ukończenie całego komponentu kolejowego planowane jest do 2035 roku, a jeżeli uda się przyspieszyć prace to nawet w 2030.

- Mając na uwadze rozwój gospodarczy Jastrzębia-Zdroju oraz przede wszystkim ze względu na dobro mieszkańców miasta należy mieć nadzieję, że nie jest to jedynie element trwającej kampanii wyborczej i zapisy oraz środki przeznaczone na ten cel pozostaną w mocy również po 13 października - dodaje Anna Hetman, prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój.

Mimo tych deklaracji Jastrzębie-Zdrój nie ustaje w swoich działaniach w kwestii połączenia kolejowego. Już 15 października w Urzędzie Miasta odbędzie się spotkanie zainicjowane przez Annę Hetman ze wszystkimi włodarzami gmin i miast bezpośrednio zainteresowanymi odtworzeniem połączenia kolejowego. W spotkaniu wezmą udział również przedstawiciele Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz PKP PLK.

 

42 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Ryl z upadającej osady górniczej (91.225. * .91) 13.10.2019 09:34

@Teherańczyk z osadem

Żeby było co rozwalać, a według ciebie w tym przypadku fajną dyskusję, to najpierw w ogóle musiałaby taka być.

~RP (91.225. * .91) 13.10.2019 09:32

@GW

100/100 w rocznicę Niepodległej.

~U (5.173. * .44) 12.10.2019 22:18

2mln czy 2 mld miało być?

~GW (89.77. * .234) 12.10.2019 21:02

1.75 mln euro w celu umożliwienia ucieczki z Jastrzębia-Zdroju to całkiem sporo.
W Jastrzębiu aktualnie zameldowanych jest 83601 osób (30 wrzesień 2019).
To daje ok. 20.93 euro na głowę czyli jakieś 90.05 PLN.
Koszt biletu autobusowego to ok. 14 PLN. A takie połączenie tak czy siak jest znacznie sprawniejsze aniżeli kolej. Fakt, że pociąg może być szybszy (o ile to w PL dalej możliwe) nie sprawia, że jest to połączenie optymalne.
Sugerowałbym rozsądniejszą inwestycję aniżeli budowa infrastruktury do miasta w którym nie ma totalnie żadnych nowych perspektyw inwestycyjnych i jedyna korzyść z takiej infrastruktury to ucieczka do innego miasta - a najlepiej kraju.

~Szablo zębny Marian (83.30. * .49) 12.10.2019 11:17

Po co nam kolej ?? Kto nią będzie jeździł ??

~Radio Teheran (178.27. * .35) 12.10.2019 09:49

"Kolej juz wówczas na swiecie odejdzie do lamusa"

Raczej samochody w swej obecnej formie odejdą.

~Idź NA WYBORY (85.202. * .163) 11.10.2019 23:49

Kiedyś szczytem demagogii politycznej było drukowanie pieniędzy, teraz PiS ma inny sposób, drukuje ustawy. Dla każdego ma jakąś fajną ustawę. Zwalczającą smog, zmniejszającą rachunek za prąd, chroniąca zwierzęta i taką co ich nie chroni. Za chwilę każdy z tych aktów prawnych będzie wart tyle ile papier na którym go wydrukowano.

~Tytus (89.64. * .50) 11.10.2019 23:40

Dobrze, że PiS jest u władzy i tę kolej odbuduje, bo Ogiegło likwidator (radny) i nauczyciele Janecki i Hetman to Państwo "Nie da się".

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 16:12

"Obawiam się, że to już nastapiło, ale lepiej tego nie dostrzegać."

Pracownicy UM zyja we wlasnym, wyizolowanym, swiecie.
Kazde ich starcie z rzeczywistoscia wyglada coraz bardziej groteskowo.

~Prawdomowny (37.47. * .178) 11.10.2019 14:23

Rozwój gospodarczy Jastrzębia Zdroju, dobre. 8,5mln pln na przygotowanie budowy 30km linii kolejowej. Oni chyba nie wiedza, ze u nas za 10 baniek to się jedno rondo stawia hehe.

~Teherańczyk z osadem (31.0. * .124) 11.10.2019 13:46

Jeden głópek rozwala fajną dyskósje. Taki seboc albo Anka Pisanka, albo jeszcze kto inny

~Gość (80.188. * .244) 11.10.2019 12:51

@stasiu

"Bezczynnie czekać aż miasto zmieni się w slums?"

Obawiam się, że to już nastapiło, ale lepiej tego nie dostrzegać.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 11:57

@stasiu
"Czy może jednak próbować zmienić ten stan rzeczy?"

Ale kto niby?
Patrz na inicjatywy kolejowe:
1. Po torach JSK - kilka lat temu i jeszcze raz przez ostatnimi wyborami. Rezultat zaden.
2. Odbudowa trasy do Katowic przez Pawlowice. Pani Prezydent oglosila, ze juz za momencik, podziemny dworzec, pelne wsparcie i miasto wylozy 500 tys. rezultat zaden poza gadka szmatka.
3. Jednak okazalo sie, ze powyzsze to nieporozumienie, bo rzad przed wyborami mial plan Kolej+, gdzie chcial 500 milionow wydac na odbudowe polaczenia do Wodzislawia.
4. Kolej+ w smieciach, przed wyborami teraz promowane jest CPK i pociag-rakieta przez Jastrzebie, za 15 lat. Znow sukces miasto glasza, choc to cos zupelnie innego znow.

Przez lata kolejne pomyslow bedzie pelno. Efekt - przewiduje - jak do tej pory, zaden.

Bo to nie kolej jest potrzebna sama w sobie a wizja miasta. Kolej bedzie lub nie. Zanim powstanie, moznaby zastosowac rozwiazanie zastepcze - chocby szybkie polaczenia autobusowe subsydiowane przez miasto.
Nie ma zadnego ruchu w tym kierunku. Z miasta wyjechac sie nie da transportem publicznym. Miasto wciaz placi coraz wiecej na PKM i MZK a ci co chwile ograniczaja oferte.
Po prostu UM, kiedy wciaz moze (choc bedzie ciezko) utrzymuje glownie siebie. Ulatwianie zycia mieszkancom urzednikow nie interesuje. Intensyfikowane sa jedynie dzialania pozorowane.

~Kleryk na estradzie (84.234. * .24) 11.10.2019 11:54

Do tego czasu będę miał już wnuki to z nimi pojadę.

~stasiu (89.25. * .86) 11.10.2019 10:38

Radio Teheran, czyli mamy stać i patrzeć? Bezczynnie czekać aż miasto zmieni się w slums? Czy może jednak próbować zmienić ten stan rzeczy?

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 10:35

"Kopalnie w Jastrzymbiu wybudowali dopiero w XX wieku..."

Czyli dokladnie 100 lat pozniej niz w Europie Zachodniej.
100 lat za pozno tez zorientuja sie, ze nie tedy droga.

~Janusz Tracz (89.64. * .236) 11.10.2019 10:01

2mln ? to juz jest na polozenie kilku torow, brawo :/

~Zosia Samosia (80.188. * .244) 11.10.2019 09:55

Ten Teherańczyk podszywa się pod różne osoby na tym forum, które mają już swoją ugruntowaną pozycję i zdążyły wzbudzić na tym i nie tylko tym forum powszechny respekt oraz szacunek. Takim zachowaniom - NIE.

~jo (87.101. * .211) 11.10.2019 09:52

Radio Teheran : Kopalnie w Jastrzymbiu wybudowali dopiero w XX wieku...

~jo (87.101. * .211) 11.10.2019 09:51

Bastion Polskości chce przyłączenia do G. Śląska?

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 09:47

@Teherańczyk
Pozdrawiam tradycyjnie, po katolicku: s...j dziadu.

~gość (89.64. * .233) 11.10.2019 09:35

Ok, wielkie dzięki dla rządzącej partii PiS i Jej posła, Grzegorza Marusiaka. Hetmanowa uaktywnia się przed wyborami. Dlaczego nie zrobił tego poprzedni rząd PO-PSL w latachy 2007-2015.

~Gość (80.188. * .244) 11.10.2019 09:16

@Teherańczyk

"Dopuki" nie nauczysz się podstawowych zasad ojczyzny polszczyzny, to lepiej zamilcz i nie odzywaj się wcale.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 09:11

"Szansą na rozwój naszego miasta była budowa kopalń"

Nastepny, ktory umyslem tkwi w XIX w.
Jaka szansa? Wszystko wokol miasta zdewastowane przez szkody gornicze.
Tak to zaplanowano, wyeksploatowac, potem niech sie zawali.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 11.10.2019 08:52

@stasiu
"jeden pomstuje że rozebrano (trudno, tego już nie zmienimy), "

Czy ty nie widzisz, ze cale miasto podlega sukcesywnej rozbiorce?
Nawet wstrzymano budowe sali koncertowej, bo "Jastrzebie nie jest priorytetem". Bo nie jest, polozono kreske juz na poczatku lat 90. O likwidacji uzdrowiska, zamykaniu kopaln, decyzja zapadla w Warszawie.
JSW wciaz ma pare knurow przy pasniku, to stoi, choc ledwie. Poza tym nie ma nic, co zachecaloby ludzi do przyjazdu a chociaz do pozostania w Jastrzebiu.

~Teherańczyk (31.0. * .203) 11.10.2019 08:47

Czlowiek chciałby podjąć dyskusje w ciekawym temacie i co ważne, NA TEMAT. Ale jak widzę wpisy jednego głupka pod kilkunastoma nickami i wszystkie o tym samym, to niestety napisanie tego co napisałem, najlepiej pasuje do tego tematu. Dopuki nie będzie wymaganej rejestracji, to każdy temat będzie tak wyglądał, czyli rozwalony przez jednego psychola.

~Gość (37.30. * .203) 11.10.2019 08:37

Opisują bajki o kolei dla kogo jak miasto się wyludnia. Autobusów nie potrafią zorganizować. Kaszana wyborcza dla poparcia katowickiej. Szedłem z rodziną i baba dała nam gwiazdki od gadowskiego. Na pytanie co takiego zrobił nie umiała odpowiedzieć. Dobra sprawa trzeba go wygwizdac.

~Gość (91.210. * .145) 11.10.2019 08:18

Po podniesieniu akcyzy na napoje i inne używki, takie połaczenie może sie przydać.

~KAZ (89.64. * .164) 11.10.2019 08:17

Nie wiem co mam powiedzieć.

~ADAM (94.254. * .122) 11.10.2019 07:53

Przez Grodzką i pyk kolejne wypadki ahahaha

~Andrzej (188.147. * .125) 11.10.2019 07:50

Ludzie żadnej kolei nie będzie, którędy, jak na około szkody górnicze. Za parę lat Ruptawa, Bzie to będzie jedno wielkie zapadlisko. Nikt i nic tu nie wybudują. Głupiemu obiecać nie grzech, tak Jastrzębie jest postrzegane, jako miejscowość głupich ryli, którym można wciskać kit.

~Małgorzata (93.179. * .248) 11.10.2019 07:48

Ale to przecież rząd i spółki państwowe czyli jak by nie było PiS mają budować...

to Wy sami na siebie narzekacie trolle z nowogrodzkiej kochane.
Czytajcie chociaż ze zrozumieniem :)

~Gość (80.188. * .244) 11.10.2019 07:45

Obudzili się. Już istnieje efektywne połączenie z Katowic a nawet z Warszawy do Ostravy i dalej bo aż do Pragi.

Jakie? Przez Wodzisław Śląski.

Po co ktoś miałby wydawać kupę pieniędzy na poprawinaie czegoś, co już całkiem dobrze funkcjonuje bez nas?

~Gość (37.248. * .151) 11.10.2019 07:31

10-15 lat, zacznje budowe rozgrzebie pol jastrzebia , przegra nastepne wybory i sie bedzie ludziom smial w twarz . I dopiero beda utrudnienia w miescie .

~Kinga (37.248. * .151) 11.10.2019 07:29

Haa juz widze kolej w Jastrzębiu, hetmanowa nie umie JEDNEGO wiaduktu wyremontowac, nie widzi ile dzien w dzien wypdkow jest na grodzkiej/pszczynskiej , albo korki po 14. Zafundowala horror mieszkancom o to wielka mocna figura

~Gość (80.188. * .244) 11.10.2019 07:24

@stasiu

"szansa na rozwój naszego miasta"

Obudź się chłopie, bo chyba cały czas tkwisz w jakimś Matrixie. Szansą na rozwój naszego miasta była budowa kopalń, ale te szanse zaprzepaszczono m.in. przez nieudolne rządy nauczycieli bez wiedzy managerskiej. Amen.

~stasiu (89.25. * .86) 11.10.2019 07:11

Na forum jak zwykle sami narzekacze. jeden pomstuje że rozebrano (trudno, tego już nie zmienimy), drugi o moście w Moszczenicy (gdzie żaden pociąg i tak nigdy nie pojedzie), trzeci że to długo potrwa (tego też nie przeskoczymy). A to jest przecież dobra wiadomość, szansa na rozwój naszego miasta.

~Radio Teheran (178.27. * .35) 11.10.2019 07:08

Tak. Rajcy starali się o tę linię.
I zapytam tak przewrotnie. Widział ktoś te pieniądze, na papierze choćby?
O bezsensie samej koncepcji już pisałem. Do tego żaden cpk nie powstanie, brednia jak Polska 3.0, szerokie tory do Gorzyczek i kanał Odra Wisła.

~Prawda w oczy kole (80.188. * .244) 11.10.2019 07:01

Kiedyś, jak nie było jeszcze tyle aut, a liczba mieszkańców tej upadającej osady górniczej przekraczała 100 000, ktoś podjął decyzję o zamknięciu, nie - to złe słowo - o likwidacji pasażerkich połączeń kolejowych. Bo nierentowne, bo szkody górnicze itp itd etc. I teraz, kiedy patrząc na osiedlowe parkingi przeładowane samochodami, których jest po kilka w jednej rodzinie, kiedy wyludnia się miasto, chcą przywrócić kolej? Wątpię.

~Lolo Manolo (80.188. * .244) 11.10.2019 06:56

Widzę, że wydatkowanie tych środków już trwa. Od przedwczoraj bez świateł fleszy i rozgłosu medialnego rozpoczęła sie rozbiórka jednego z ostatnich wiaduktów kolejowych w tej upadającej osadzie górniczej. Tym razem trafiło na Moszczenicę Piaski. Ważne, że przez 15 lat będą mieli źródło dochodów ludzie przygotowujący projekty, studium wykonalności i inne takie bzdety. Będa sobie siedzieli w stolicy i doili zagwarantowaną kasę.

Na części byłych torów w stronę Wodzisławia jest żelazny szlak rowerowy, a więc konflikt interesów unijnych.