Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 16°12°
2 października 2015

Kolej w Jastrzębiu? Jeśli znajdą się pieniądze

Kolej w Jastrzębiu? Jeśli znajdą się pieniądze
fot. Łukasz Wilczyński / jastrzebieonline.pl

Jastrzębie-Zdrój, razem z Pawłowicami czyni starania by odbudować linie kolejową. Jak na razie wszyscy są przychylnie nastawieni do tego pomysłu. Wszystko zależy jednak od tego, czy uda się znaleźć finansowanie zewnętrzne.

Rozmowy na temat przywrócenia linii kolejowej odbyły się najpierw w Katowicach, w Urzędzie Marszałkowskim. Kila dni temu przedstawiciele Jastrzębia i Pawłowic rozmawiali w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju na temat odbudowania kolei.

Plan jest taki by uruchomić połączeni z Jastrzębia, przez Pawłowice, Żory, do Katowic. Z linii korzystałaby również Jastrzębska Spółka Węglowa i Jastrzębska Spółka Kolejowa, które chciałyby przewozić na tym szlaku swoje towary.

- Połączenie linii pasażerskiej z towarową jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, ze względu na większe wykorzystanie rewitalizowanej trasy - mówi wiceprezydent miasta, Ryszard Rakoczy.

Środki najprawdopodobniej pochodziłyby z Unii Europejskiej i Urzędu Marszałkowskiego. To ostatnia szansa by pozyskać pieniądze na odbudowę kolei w ramach perspektywy unijnej 2014-2020.

Polub i udostępnij
Dwie Żabki
Czytaj też

Z centrum Jastrzębia pojedziemy pociągiem? Z centrum Jastrzębia pojedziemy pociągiem?

Politycy PiS i Wspólnoty Samorządowej w Radzie Nadzorczej JSK Politycy PiS i Wspólnoty Samorządowej w Radzie Nadzorczej JSK

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (28)
byk24.01.2016 7:56

Linia kolejowa zmodernizowana i z łoncznica z rybnika towarowego do rybnika a w jastrzebiu zdroju odbudowa mostu na wodzisławskiej i koniec lini w jastrzebiu obok okronglaka wystarczy podniesc nasyp od zdroju do dworca w centrum.Tu jsw ma durzo węgla do wywiezienia przynajmniej na 60 lat więc po co pieprzyć się z perspektywą 2022 z trzema morzliwosciami za 40 milionów skoro morzna zrobic modernizacje szlaków już istniejących zate pieniądze jsk .Zlikwidowac e-rke3 i 131 i ludzie będą jezdzić tą linią kolejową a podrurznych niezabraknie napewno plus ludzie co pracują na kopalni wystaczą tam dwoce i przystanki.Myślimy ekonomicznie to to będzie najlepsze wyjscie a nawet jak niebędzie się opłacało to itak linia będzie istniiała bo węgiel trzeba wozić.ai do pawłowic i żor dasie dojechać przez pawłowice kopalniane.

do kay 215.10.2015 11:25

powiedz to samo co napisałeś na przystanku Drabasa ludziom dojeżdżającym do Katowic do pracy i winnych celach to dostaniesz po zębach
pozdrawiam

hejk06.10.2015 10:33

To jeszcze za Janeckiego była ta umowa z Pawłowicami i Żorami podpisana i odbudowa kolei miała zostać i podobno została wpisana przez Urząd Marszałkowski do planu wydatkowania pieniędzy unijnych przeznaczonych na kolej. Jesteśmy w tej chwili największym miastem w Europie nie posiadającym kolei. Dla porównania w Czechach największe miasto nie posiadające kolei pasażerskiej ma 10 000 tylko, u nas takich miast od 10 do, jak widać, ponad 90 000 jest niestety bardzo dużo., ale Jastrzębie jest największym z nich. Kiedyś wyprzedzał nas Płock, ale odbudowano im tam kolej.

do ucznia05.10.2015 18:57

a gdzie ty tu widzisz jakąkolwiek obietnice? Naucz się czytać ze zrozumieniem... uczniu

uczeń05.10.2015 18:56

Kolejna obietnica pani prezydent z PO. Co z bezpłatną komunikacją miejską?

do seb05.10.2015 11:51

bardziej to mi żal rozebrania linii towarowej ze Zdroju na Moszczenicę, za Zofiówką (nie kopalnią, tylko sołectwem czy przysiółkiem koło Moszczenicy), można byłoby ją połączyć z linię pasażerską do Zebrzydowic i śmigać do Ostrawy, choćby z przesiadką w Boguminie, bo ta towarowa była porządna, miała betonowe podkłady. Pasażerska miała przegniłe drewniane i prowadziła naokoło przez Złote Łany.
Poza tym linia ta przebiegała przez Strefę Specjalną, każda duża fabryka potrzebuje linii kolejowej, o ile jeśli kiedykolwiek taka tam powstanie.

do kay04.10.2015 18:56

przed likwidacją pociąg do Katowic jechał 2 h. Stał: 10 minut w Pawłowicach, 15 w Żorach, 15 w Orzeszu, ale mimo to bywały takie pory, że było sporo ludzi, a za Żorami nie było miejsc siedzących wolnych w pociągach porannych.
Poza tym zapominasz co zrobiono przed likwidacją - pokasowano najlepsze połączenia, tak, żeby zniechęcić ludzi i tym samym mieć pretekst do likwidacji.
PS Z Tychów do Tych Miasta też jeździły puste przed likwidacją, a po odbudowie linii, polepszeniu rozkładu, zmianie miejsc przystanków jakoś puste nie jeżdżą.
Tutaj w Jastrzębiu to by się n.p. przydał przystanek obok os. Barbary, w piątki gdy multum dzieciaków i studentów wracało z akademików i internatów pociąg do Jastrzębia był nabity. I czasami maszynista uprzejmie zatrzymywał koło os. Barbary, bardzo dużo ludzi wysiadało tam, chociaż nie było tam żadnej stacji.

Pokaż wszystkie opinie (28)