Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 22°19°
17 marca 2016

Bezpłatna komunikacja coraz bliżej? Trwają rozmowy

Bezpłatna komunikacja coraz bliżej? Trwają rozmowy
fot. Damian Hetman / jastrzebieonline.pl

Bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży, kilka bezpłatnych linii, a może całkowicie bezpłatna komunikacja? Rozmowy na ten temat trwają i konkretów jeszcze nie ma. Wiadomo jednak, że "coś" się ruszyło w tej sprawie.

- Rozmowy w sprawie bezpłatnej komunikacji w ostatnim czasie zostały przyspieszone. Miastu na tym zależy i będę dążyła do tego by udało się to zrealizować - mówi prezydent miasta, Anna Hetman.

Międzygminny Związek Komunikacyjny zaproponował pomysł wprowadzenia bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży. Na jakich zasadach będzie się odbywać i czy ostatecznej dojdzie do wprowadzenia pomysłu w życie, jeszcze nie wiadomo. Trwają na razie wstępne rozmowy. Jak jednak mówi Benedykt Lanuszny, Dyrektor biura MZK, bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży były pomysłem najszybszym i najprostszy do wprowadzenia.

Innym pomysłem jest też wprowadzenie kilku darmowych linii, tak by stworzyły one podstawową siatkę bezpłatnych połączeń. Dzięki analizie danych z e-biletu można byłoby stworzyć optymalne trasy oraz godziny przyjazdów autobusów. Taki pomysł popiera również firma Warbus, która obsługuje jastrzębskie autobusy.

- Bardzo chętnie się włączymy w tego typu projekt. Myślę, że rozmowy pójdą w dobrym kierunku i miasto oraz MZK dojdą do porozumienia - mówi Paweł Szymiczek z firmy Warbus.

Rozmowy nadal się toczą i jeszcze nie wiadomo jakie rozwiązanie zostanie wypracowane. Postęp jednak jest, bo wszystkie ze stron szukają pomysłów na zwiększenie komfortu pasażerom.

Polub i udostępnij
Dwie Żabki
Czytaj też

Czy miasto przejmie PKM?  Radni chcą dokapitalizować firmę Czy miasto przejmie PKM? Radni chcą dokapitalizować firmę

15 sierpnia autobusy jeżdżą jak w niedzielę 15 sierpnia autobusy jeżdżą jak w niedzielę

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (32)
Wiedzący02.04.2016 9:42

Zapytajcie dlaczego radni przegłosowali zostanie w MZK. Bo szefem MZK jest człowiek PiS-u z Żor. A kto ma większość w naszej radzie? PiS. Po prostu chcieli swój stołek zachować. Ot sprawa wyjaśniona.

Gość24.03.2016 13:33

To jest prawda i lepiej zawsze zarejestrować swojego nika

Pan ModeratorPan Moderator23.03.2016 17:41

Aby uniknąć problemów jak np. zabranie podpisu, zapraszamy do rejestrowania się. Każdy zarejestrowany użytkownik będzie mógł stworzyć swój nick i dodać avatar. Wtedy nikt się nie pomyli i nikt nie będzie miał do nikogo pretensji.

Gość23.03.2016 17:39

To jest ogólnodostępne forum tutaj każdy może napisać co mu się podoba, jak również użyć swojej nazwy, jedyne co to trzeba przestrzegać regulaminu tego portalu.
Moje pseudo to Gość i widziałem że parę osób go używa.

AleDomAleDom21.03.2016 21:49

Chyba na pewnym portalu z jednego adresu IP pisali Bastek, Jan i Alf (nazwy nie podam, bo byłaby to reklama) - pozostałym komentującym pozostawiam to do przemyślenia. Ciekawe jaki był adres IP osoby podpisującej się jako AleDom nie będącej mną? No, ale to poboczny wątek. Czy rozkłady powinny być w jakiś sposób konsultowane z mieszkańcami? Tak. Czy zawsze powinna decydować większość? Nie. Jeżeli byłoby inaczej na takiej Ruptawie czy Bziu nie jeździłoby nic, bo większość mieszkańców mieszka w Centrum. Rozkłady to wbrew pozorom dość skomplikowana sprawa (przesiadki, trasy generujące w miarę dobre przychody, dane statystyczne, obiegi pojazdów, przejścia pojazdów między liniami, czas pracy kierowców). Większość mieszkańców nawet nie odróżnia zakresu obowiązków PKM i MZK, nie wie ile kosztuje nowy autobus, więc nie mają pojęcia o "backstage'u" komunikacji miejskiej. Jedynymi właściwymi adresami do zgłaszania uwag są adresy UM i MZK, bo to oni odpowiadają za komunikację. Stowarzyszenia cośtam mogą, ale nie za wiele - jak beton nie zwróci uwagi na to co mówią to nic się nie zmieni. Osoby prywatne niestety nie mają za dużo do powiedzenia, więc "projektowanie rozkładów" przez jedną osobę nie ma sensu (szczególnie jeżeli ktoś nie ma pojęcia o KM). Komunikacja miejska nie jest taka prosta jak niektórzy myślą. Co z tego, że ktoś stworzy "rozkład" jak są godzinne przerwy między kursami, są stada, czas pracy kierowcy jest niezgodny z przepisami a godziny kursów nie odpowiadają godzinom rozpoczęcia pracy/szkoły przez potencjalnych pasażerów?

Alf21.03.2016 19:39

do Bastek00

Wiesz co fajny rozkład jazdy wymyśliłeś ale jak masz czas i ochotę to myśl dalej
Ja tez postaram się jakiś rozkład jazy wymyślić i po Świętach może go na jakieś stronie będzie dostępny
Ale powiem ci masz głowę - gratuluję pomysłu i , dalej kombinuj
Wiadomo moim zdaniem , mogło by być takie coś przeprowadzone
Niech każdy kto ma ochotę i czas na zabawę to żeby mógł go wysłać na jakiś adres maliowy i takie propozycje tego Rozkładu Można by było nadsyłać do dnia np 30 Września 2016 roku
A potem z tych rozkładów przesłanych przez Mieszkańców - by był wybrany ten prawie właściwy - ale tez by mogła nastąpić mała zmiana trasy i godzin kursów

AleDomAleDom21.03.2016 16:01

Kapitalizm mówi jak jest. Za to Gość z 14:14 nie widział na oczy budżetu MZK - te "minimalne zyski" to ponad 14 mln zł w skali całego MZK (gdzie wpływy z dotacji gmin to ponad 25 milionów). Czyli jeżeli udział Jastrzębia we wpływach z biletów jest taki sam jak w dotacjach to jastrzębianie kupują rocznie bilety za jakieś 7 mln zł. To by się zgadzało, bo Warbus weźmie z obsługę linii niecałe 20 mln zł rocznie. Oczywiście, Warbus (razem z PKM, Mikrusem i chyba Kłosokiem) będzie wyjeżdżał liniami poza Jastrzębie. ZTCP w tym przetargu nie było za to 130 i 132 (ta linia jest w przetargu na "Wodzisław bez Wodzisławia", gdzie prawdopodobnie pojedzie Kłosok i A21). To by trzeba było przeanalizować, ale co do zasady finansowanie MZK w części jastrzębskiej to: 12 mln zł od Jastrzębia, jakieś kilka milionów od Żor, Zebrzydowic, Pawłowic, Mszanej, 6-8 mln zł z biletów, ok. 500 tys zł z opłat dodatkowych. To w sumie daje ponad 20 mln zł, które wędruje do Warbusa (dalej do PKM, Mikrusa i zapewne Kłosoka) i na działalność MZK.

Pokaż wszystkie opinie (32)