Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 22°15°
20 stycznia 2017

Warbus: Albo PKM przejmie kontrakt, albo upadnie

Warbus: Albo PKM przejmie kontrakt, albo upadnie
fot. Damian Hetman / jastrzebieonline.pl

Firma Warbus, która wygrała przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych na terenie Jastrzębia (2015-2025) proponuje przekazanie całego swojego kontraktu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej. W drugim rozwiązaniu zakłada wypowiedzenie umowy PKM-owi i przejęcie wykonywanych prze niego przewozów na terenie Jastrzębia. 

Firma Warbus uważa, że przez dwa lata spotyka się z bezzasadnymi i nie mającymi podstaw oskarżeniami oraz brakiem zachowania jakichkolwiek standardów biznesowo-społecznych. Dlatego firma proponuje dwa rozwiązania tej sytuacji

Pierwsza propozycja

"Warbus jest gotowy do przekazania całego kontraktu dla spółki PKM za 1 pln .  (kontrakt jastrzębski i umowy leasingowe na 40 autobusów, które obecnie  należą do Warbus).

W związku z tym  PKM zyskałby umowę na 9 lat i stałby się posiadaczem 40  nowych autobusów, MZK dalej by funkcjonowało, a wszyscy pracownicy PKM,  MZK, Mikrus, Kłosok, A21 utrzymaliby swoje stanowiska pracy na liniach  MZK. Wszyscy pracownicy firmy Warbus z oddziału w Jastrzębiu otrzymaliby  pracę w PKM, Mikrus, Kłosok, A21 lub w innych Naszych oddziałach.

(Ponadto MZK lub UM Jastrzębie jako właściciel mógłby podwyższyć stawkę za  jeden wozokilometr dla PKM dodatkowo poprawiając ich sytuację finansową)

Warbus oczekiwałby jedynie zwrotu poniesionych kosztów zakupu autobusów,  uruchomienia leasingu oraz różnicy cen zakupu w stosunku do cen rynkowych  – całość ok 4 mln pln - jest to jedyny koszt wartego 200 mln pln kontraktu

Taki wykup można sfinansować np. z kredytu, który uzyskałby podmiot  kupujący kontrakt, a spłacać go np. z kontraktu z MZK, który sam w sobie  jest rentowny.

Oczywiście, przejęcie umów leasingu wiązałoby się z ustanowieniem  odpowiednich zabezpieczeń bankowych przez podmiot przejmujący kontrakt np.  PKM czy UM Jastrzębie-Zdrój. Takie zabezpieczenia nic by nie kosztowały  nowego nabywcę, chyba że przestałby płacić raty leasingu za autobusy,  wtedy żyrant musiałby wykupić całość pojazdów z leasingu za ok 30 mln pln.

Mało tego gdyby to miasto Jastrzębie – Zdrój przejmowało od nas kontrakt –  na pewno nie miałoby kłopotów ze znalezieniem satysfakcjonującego  zabezpieczenia dla instytucji finansowych oraz ze znalezieniem środków na  zwrot poniesionych przez Warbus kosztów, o których piszemy powyżej.

W ten sposób, gdyby następnie przejętą od nas zorganizowaną część  przedsiębiorstwa miasto Jastrzębie wniosło np. aportem do PKM, stałoby się  praktycznie jego właścicielem, a co za tym idzie mogłoby bez przeszkód  zrealizować swoje plany co do bezpłatnej komunikacji publicznej ponadto  cały czas utrzymując się w strukturach MZK.

Rozwiązanie to gwarantuje całej załodze PKM 9 letni kontrakt oraz  możliwość podwyżek wynagrodzeń, miastu Jastrzębie Zdrój posiadanie  własnego przewoźnika jakim jest PKM a co za tym idzie samodzielną  realizację bezpłatnej komunikacji, a MZK dalsze funkcjonowanie na całym  dotychczasowym terenie – nie trzeba by było również zwracać dotacji  unijnej na 7 mln pln

Dlatego też, wiążemy bardzo duże oczekiwania z poniedziałkową Nadzwyczajną  Sesją Rady Miasta Jastrzębie – Zdrój na którą serdecznie zapraszamy całą  załogę PKM, MZK, Mikrus oraz przedstawicieli firmy Kłosok oraz A21

Druga propozycja

Warbus Sp. z o.o. wypowiada umowę PKM i przejmuje realizację 100%  przewozów. Niestety na dłuższą metę nie możemy sobie pozwolić na  funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowym otoczeniu,  stąd konieczność przejęcia 100% przewozów.

Oczywiście w takim przypadku Nasza spółka rzecz jasna zmieni lokalizację  zajezdni pozbawiając tym samym dodatkowych wpływów PKM.

Najprawdopodobniej bez świadczenia usług na naszą rzecz, kłopoty PKM  doprowadzą do utraty płynności finansowej, a co za tym idzie do ogłoszenia  upadłości i zwolnień wszystkich pracowników.

Po ogłoszeniu upadłości przez PKM najprawdopodobniej MZK się rozpadnie  zwalniając kilkadziesiąt osób oraz pociągając za sobą kolejne zwolnienia z  firm przewozowych poprzez wypowiedzenie wszystkich umów z przewoźnikami –  Warbus, Mikrus, Kłosok oraz A21 w których jest zatrudnionych przeszło 140  pracowników

Ponadto po rozwiązaniu MZK należało będzie zwrócić dotację unijną na ok 7  mln pln oraz zorganizować z dnia na dzień komunikację zastępczą która na  pewno nie obejmie swoim zasięgiem dotychczasowych linii i wprowadzi na  terenie związku chaos komunikacyjny. Należy także liczyć się dodatkowymi pozwami sądowymi w związku z  przedwczesnym rozwiązaniem 10 letnich umów z przewoźnikami

Pomimo krzywdzących i często dalece niesprawiedliwych i nieprawdziwych  opinii na temat naszej Spółki, rozumiemy ciężką sytuację PKM w Jastrzębiu   Zdroju i jesteśmy gotowi podjąć rozmowy w zakresie dwóch powyżej  przedstawionych propozycji, tak, aby wypracować merytoryczne rozwiązanie  satysfakcjonujące obie Strony” - napisała firma Warbus w specjalnym oświadczeniu 

Polub i udostępnij
Dwie Żabki
Czytaj też

"Ledwo zdążyłem na przejściu". Kierowca rozmawiał przez telefon "Ledwo zdążyłem na przejściu". Kierowca rozmawiał przez telefon

Czy miasto przejmie PKM?  Radni chcą dokapitalizować firmę Czy miasto przejmie PKM? Radni chcą dokapitalizować firmę

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (134)
Do gosc223.02.2017 10:43

Podasz w końcu adres tego serwisu. ?z Lublina

Do wawa24.01.2017 21:20

A zus tez ci placa
I w domu jesteś osiem godzin
Czy ministerstwo finansów o tym wie
Czy ministerstwo transportu drogowego otym wie
Czy nie
Może się zapytasz itd co sadza o twich realnych i prawdziwych godz pracy

Jaś 24.01.2017 13:56

Do obserwatora ; Zgadzam się całkowicie.Tylko kto o tym myślał?

obserwator24.01.2017 11:55

do p.Jaś;Komunikacja na całym świecie jest dotowana .Nie chodzi o to żeby czerpać zyski tylko przewozić pasażerów .Bywa nierentowna ale istnieć musi .No chyba że byle jak i byle czym.Pozdrawiam

Jaś 23.01.2017 23:57

Czy mieszkańcy miasta, którzy byli na sesji zrozumieli ,że bez pieniędzy nie da się utrzymać komunikacji w mieście i okolicy.Inną sprawą jest trudna decyzja redukcji pracowników PKM i modernizacja MZK. Myslę ,że a sesji w sposób jasny wykazano skąd się biorą zatory płatnicze w Warbusie i PKM.

do ktoś z 23.0023.01.2017 21:20

Dobrze, że wspomniałeś o Radzie Nadzorczej. Te dwie fujary są w radzie głównie dla kasy a nie żeby coś mówić a tym bardziej robić. Jest ktoś kto słyszał aby Pan Jacek coś zrobił, coś załatwił. Ludziom dzieci porosły, ożeniły się a ten dalej w radzie. Ten drugi niejaki Pan Klaudiusz nie lepszy. Szybciej zwolnią kilku kierowców czy tam mechaników a ci dalej będą brać many, many za bycie. Kasy brakuje, mowa o upadłości, o zwolnieniach a kasa na radę musi być. Jak zabraknie kasy to sami uciekną z rady. Brak słów!

wawa23.01.2017 14:32

Pracuję w Warbusie......bardzo , bardzo dobra firma.Zarabiamy więcej niż w PKM . Nie mamy deputatu herbaty i cukru jak w PKM , ale te czasy się już chyba powinny zakończyć .Wypłaty w terminie .Kierowcy zadowoleni i to przeszkadza niektórym z MZK...???

Pokaż wszystkie opinie (134)