Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 21°14°
19 kwietnia 2017, Publicystyka

Jest pomysł na terminal przeładunkowy w Jastrzębiu

Jest pomysł na terminal przeładunkowy w Jastrzębiu Przykładowa wizualizacja centrum przeładunkowego
fot. studio-projekt.pl

Od pewnego czasu mówi się, że w Jastrzębiu o budowie terminala przeładunkowego dla towarów. Teraz zaczyna on nabierać realnych kształtów. Pozwoliłoby to zachęcić inwestorów do zainteresowania terenami naszego miasta. Opracowano analizę, która dotyczy możliwości realizacji tego pomysłu. 

Terminal przeładunkowy miałby się znajdować na terenach po byłej kopalni „Jas-Mos”, które wprawdzie zostały przekazane do Spółki Restrukturyzacji Kopalń, ale infrastruktura kolejowa pozostała w gestii Jastrzębskiej Spółki Kolejowej.

Stworzenie kolejowej stacji przeładunkowej ma opierać się o infrastrukturę po likwidowanej kopalni. Jest to dobre miejsce do wybudowania terminala przeładunkowego, ponieważ Spółka dysponuje 13 hektarami terenu w sąsiedztwie stacji. Dodatkowym atutem jest bliskie sąsiedztwo autostrady A1 (odległość 2,5 km), a także jastrzębskich terenów inwestycyjnych. Powstała analiza, która zajmuje się możliwościami wdrożenia tego pomysłu w życie. Została opracowana przez Jastrzębską Spółkę Kolejową we współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową oraz władzami samorządowymi Jastrzębia.

Działalność stacji przeładunkowej w oparciu o teren i infrastrukturę kolejową kopalni „Jas-Mos” wpisuje się w tak zwany transport intermodalny, który jest bardzo popularny w Europie. Polega na tym, że przewozi się towary za pomocą przynajmniej dwóch środków transportu, tj. koleją i samochodami ciężarowymi. Przy czym wykorzystuje się do tego takie same jednostki ładunkowe, na przykład kontenery lub nadwozia, co pozwala uniknąć każdorazowego przeładunku towarów przy zmianie środka transportu i wpływa na zmniejszenie kosztów takiego przewozu towarów.

Jak informuje Jastrzębska Spółka Węglowa na terenie terminala może znajdować się kilka elementów, które się wzajemnie uzupełniają i na siebie oddziaływają, są to: stacja rozrządowa, miejsca przeznaczone do wykonywania załadunku, przeładunku lub wyładunku, powierzchnie magazynowe, obiekty biurowe oraz punkty obsługi technicznej.

Ważne jest też położenie terminala, które w tym przypadku jest jego zaletą. Obszar, na którym ma być zlokalizowany leży na skrzyżowaniu ważnych (międzynarodowych) arterii transportowych. Teren Jastrzębskiej Spółki Kolejowej wraz z infrastrukturą, a także przyległe do niego działki będące w posiadaniu miasta Jastrzębie-Zdrój spełniają to kryterium.

- Bezpośrednie sąsiedztwo takiego zaplecza z obwodnicą południową Jastrzębia-Zdroju, wyjazdem na autostradę A1 oraz przygraniczne położenie stwarza ogromny potencjał. Budowa terminala pozwoli miastu rozwijać się i  stworzyć drugą, poza górnictwem, gałąź gospodarki, a co najważniejsze dla mieszkańców Jastrzębia -Zdroju zwiększy się ilość miejsc pracy - informuje Jastrzębska Spółka Węglowa.

Ostateczne decyzje w sprawie budowy terminala jeszcze nie zapadły. Trwają rozmowy.

Idea powstania stacji przeładunkowej na terenie naszego miasta wpisuje się w popularny i rozwijający się kierunek ekonomiki - logistyka transportu. Transfer towarów pomiędzy granicami państw będzie miał coraz większe znaczenie.

Warto przypomnieć, że tuż za granicami naszego miasta planuje się budowę dużego centrum logistycznego w Gorzyczkach. Jest to część gospodarczego projektu Polska 3.0, który jest przeznaczony dla Polski i regionów transgranicznych. Zakłada przywrócenie transportu na rzece Odra oraz połączenie Odra - Dunaj - Łaba i budowę największego w Europie Centrum Logistycznego Gorzyczki – Wierzniowice, a także przedłużenie szerokiego toru ze Sławkowa do Centrum Logistycznego, przy równoczesnej modernizacji obecnej trasy Sławków – Hrubieszów.  Także Jastrzębie uczestniczy w realizacji tego przedsięwzięcia. 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Dni Jastrzębia za nami. Na stadionie tłumy Dni Jastrzębia za nami. Na stadionie tłumy

Pierwszy dzień Dni Jastrzębia za nami Pierwszy dzień Dni Jastrzębia za nami

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (30)
wspomnicie moje słowa:21.04.2017 10:48

To w życiu nie powstanie a tylko wypiorą pieniądze na projekcie.

Gość21.04.2017 9:02

Jeszcze niejeden będzie szukał tam pracy. Najlepiej wszystko krytykować

Masakra21.04.2017 2:29

Kolejna bajka z której za rok będziemy się smiać :-) Dobrego dnia

stary lis20.04.2017 18:25

Oj biedne POkrzywdzone dzieci POtrafią tylko narzekać, a ja się cieszę, że moje miasto się rozwija. Te płaczące non-stop beksy zachowują się jak politycy PO, po przegranych wyborach.

do hejk20.04.2017 14:22

Przeczytaj moze tekst ze zrozumieniem. Zarzucacie władzom miasta ze "bajdurzą" i "znowu nic z tego nie będzie" tylko nie doczytaliście że to jest plan Jastrzębskiej Spółki Kolejowej - firmy a nie miasta... Więc sami przestancie bajdurzyc

Edek20.04.2017 13:55

Andrzej Jak nie, jak my z Markiem od rana demontujemy te torowiska na złom.

hejk20.04.2017 13:41

gdyby to miało jakiś sens, to już dawno prywatna firma by coś takiego zbudowała. Ale nikt nie budował, bo niby co by tam miało być przeładowywane i po co? Śledzie ze Świnoujścia z wagonu do taksówki?
No, ale narysowanie dużego prostokąta wiele nie kosztuje, a może ktoś da się nabrać, na wspaniałe projekty w oparciu o linię kolejową Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, linię, która, ....... została rozebrana kilka lat temu, ale władze miasta najwyraźniej o tym nie wiedzą i bajdurzą.

Pokaż wszystkie opinie (30)