Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Rozmawiają o przywróceniu kolei w ministerstwie infrastruktury

Temat kolei w Jastrzębiu wzbudza spore zainteresowanie. Wiadomo, że na jej odtworzenie potrzeba około 76 mln zł. Dzisiaj na ten temat rozmawiano w ministerstwie infrastruktury i siedzibie Polskich Kolei Państwowych. 

Rozmawiają o przywróceniu kolei w ministerstwie infrastruktury

We wtorek zastępca prezydenta miasta Roman Foksowicz oraz poseł Krzysztof Gadowski rozmawiali w ministerstwie infrastruktury oraz Polskich Kolejach Państwowych na temat odtworzenia kolei w mieście.

- Kolej w Jastrzębiu-Zdroju to naprawdę realna. Poruszyłem również temat połączenia Wodzisławia Śląskiego z Jastrzębiem, co wzbudziło zainteresowanie w PKP - mówi poseł Krzysztof Gadowski.

Przypomnijmy, że miasto wraz z partnerami z Czech otrzymało w 2016 roku dotację na przygotowanie analizy dotyczącej odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. 22 września w Urzędzie Miasta podsumowano przygotowany dokument. Koszt odtworzenia kolei miałby opiewać na 76 mln zł. Jednym z podstawowych warunków odtworzeniu linii kolejowej było skomunikowanie Jastrzębia z Katowicami i to w czasie nie dłuższym niż 60 minut. Według analizy warunek uda się spełnić, bo pociąg ma dojechać do stolicy województwa w 58 minut.

 

59 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~emeryt (31.179. * .1) 30.11.2017 22:50

Pociąg do Wisły był zawsze przepełniony w 200%. To były czasy i wypady w góry pociągiem z Górnego.

~Janusz (37.109. * .41) 30.11.2017 00:32

Ja tam tęsknię za pustym taborem którego kurs kończył się w Pawlowicach Hahah i na dodatek jechał 30 minut! A linie zlikwidował Obieglo jak by ktoś nie pamiętał.

~pociąg do foteli (89.77. * .174) 29.11.2017 20:55

Cieszy moje serce aktywność p. Prezydent. To jest to najlepsze co mogło spotkać Moje Miasto po rządach poprzedników. Z trwogą patrzyłem na to jak przymilał się do fotela po wyborach p. Żmudziński. Przymierzał się też do tego fotela A. Matusiak ale koalicjant wystawił słabego kandydata. Może w tych wyborach mądrość naszych mieszkańców także weźmie górę nad baranim pędem do ...... no właśnie do czego. Jak na razie pisiewicze zajmują wszystkie synekury w mieście, obrastają w dobrobyt, zaczynają żyć jak tłuste kocury. To dobrze wróży na przyszłość normalnym obywatelom. Fala krytyki zbyt szybko eksplodowała ale dobrze bo świadczy że zaczynamy dostrzegać takie zwykłe buractwo u naszych rajców. Do kampanii buraczanej mamy jeszcze czas i mam nadzieję że nasze środowisko jastrzębskie także skonsoliduje swoje działania.

~Gość (84.234. * .81) 29.11.2017 19:30

@pkp do Gość do pkp Dziś o 0:38
Dziś o 11:44
Widzę, ze chyba nigdy gdzieś dalej, regularnie nie dojeżdżałeś. Jaka pogoń za czasem? Ja jeździłem do Katowic, do szkoły, pociągiem codziennie, ale w tym pociągu albo spałem albo odrabiałem zadania domowe, albo czytałem ksiażki, czas bynajmniej nie był zmarnowany, a potem, już po powrocie, mogłem zajać się jeszcze czymś, bo nie byłem wykończony, tak jak jestem gdy przejadę się gdzieś dusznym, ciasnym busem, gdzie czasami w upał to można zemdleć, klima nie działa, a ludzi tłu, a okna też nie otwierane - męczarnia...

~do pkp (84.234. * .81) 29.11.2017 19:21

Tego dilera kopalnianego kamienia, jeśli to prawda co piszesz, trzeba pogonić, a teren jakoś zabezpieczyć, choćby i nawet wpisać jako uzytek ekologiczny, bo inaczej będzie to co koło cmentarza - czarna pustynia, de facto hałda w centrum miasta. A potem dymy z Ruptawy z Górnego nas uduszą, bo nie zatrzymają się na zaroślach, lepsze drzewa i nawet trzciny niż hałdy, hałdy w pobliżu zabudowań powinny być zabronione.

~hej (84.234. * .81) 29.11.2017 19:13

Zanim zaczniecie narzekać to po pierwsze, zauważcie, ze to nie miasto Jastrzębie będzie finansowało tę linię,
po drugie przejeźdźcie się pociągiem z Cz. Cieszyna do Mostów i zobaczcie jak wygląda teraz normalna kolej, gdzie pociągi jeżdżą co godzinę i na każdej stacji stoją tylko po 3 minuty. A gdy przyjeżdża pociąg do stacji końcowej, to kilkanaście minut później już wraca.
Wiem, ze wy pamiętacie jak to pociąg stawał na 10 minut w Pawłowicach, stał w Bziu, stał w Żorach, w efekcie tracił ze 30 minut na te bezsensowne postoje, ale tak już teraz nie jest, a przynajmniej w normalnych krajach tak nie jest.

~pkp do king szajsu (31.179. * .1) 29.11.2017 17:23

Jestem Jastrzębianinem od urodzenia i z dziada pradziada w przeciwieństwie do większości tu mieszkających. I wiem od bardzo dawna że tu nic nie wychodzi poza wyprowadzaniem pieniędzy do własnych interesów. Moim niedaleki sąsiadem jest nieradny piechoczek jak się z nim gada to jedno a w UM całkiem co innego - zresztą z nim pogadać można tylko w okresie przedwyborczym.
Zobaczcie cokolwiek robi się w mieście to kosztuje to więcej niż budowa gmachu na marsie a i w czasie nigdy nie wyrabiają. Remont drogi a za 2 tygodnie kładą chodnik i krawężniki na nowo - to jest normalne?
tak że całe to PKP podziemne nie wypali nawet naziemne. Na jar za PKP ma chrapkę diler jastrzębskiego kamienia po-kopalnianego. a rysiu coś wie tylko że nie gada publicznie. W okolicach ul Grodzkiej i przedszkola ma być łącznik do DGP tam jest wszystko przesądzone tylko czekają na odpowiedni moment na kogo to zwalić jak by w razie nie wypaliło.
Co do dworca PKP jedyny mądry punkt to jak Jastrzębie by było stacją przelotową a nie końcową.

~king sjz (31.179. * .1) 29.11.2017 16:35

Powiedz mi \"pkp\" dlaczego jesteś taki anty-jastrzębski? Mieszkasz w okolicznej miejscowości, dlatego tak nam źle życzysz? Może uczestniczysz w marszach kod-u?

~Typek (94.254. * .16) 29.11.2017 13:59

Spoko koko, przy tak nieudolnej prezydentronie i chytrym skarbolu jeszcze przez 10 lat nic się nie ruszy poza propagandą medialną.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 29.11.2017 12:43

@PKP

Bo czas skonczyc z afrykanizacja Jastrzebia.

~pkp do Radio Teheran (31.179. * .1) 29.11.2017 12:27

U nas nawet autobusy\"czerwone\" są co 1h a ty myślisz że pociąg z Katowic częściej pojedzie. Za długo żyję w tym kraju i wiem że wszystko co powinno być dobre to nie wypali. Z głupiej Zofiówki nie można się dostać autobusem pod US w godzinach normalnej pracy a co dopiero pociągiem z Katowic do Jastrzębia

Z Rybnika jeżdżą busy i autobusy do Katowic można się dostać .w niecałe 30 minut a kolej tez maja i nie korzystają na tej trasie.

~Do pkp ... z 11:44 (89.64. * .201) 29.11.2017 12:19

Nie pisz czegoś o czym nie wiesz. To nie ma być pociąg dla turystów, bo taki jest bzdurą. W założeni jest to pociąg, jakie jeżdżą w Czechach. Krótkie i wydłużane gdy ilość pasażerów będzie się zwiększać. Ma być również dostosowany do potrzeb mieszkańców a nie PKP. Inaczej, plan jest bezsensowny. Autobusy są przepełnione od 06:30 do 9:00 jadące z Jastrzębia i od 15:30 do 17:30 jadące z Katowic. Dobrze przemyślany projekt jest dobrym rozwiązaniem. Ale jak będzie, przekonamy się. Proszę nie zakładać najgorszego, bo czarnowidztwo zabija.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 29.11.2017 12:06

\"pociąg nie pojedzie co 30 minut \"

A to niby dlaczego? W cywilizowanych krajach pociagi jezdza co kilkanascie - kilkadziesiat minut.
Mam wrazenie, ze wszyscy, ktorzy pisza tu o pociagach, tkwia umyslem wciaz w XIX w.
Jastrzebia to co prawca nie dotyczy, ale ludzkosc zanotowala znaczny postep.

~pkp do Gość do pkp Dziś o 0:38 (31.179. * .1) 29.11.2017 11:44

W dobie pogoni za pieniądzem i czasem jak piszesz 60 minut to oszczędzasz minimum 30 minut w jedną stronę powrót to samo plus czas na dotarcie do dworca PKP. Na dodatek pociąg nie pojedzie co 30 minut jak bus więc na dzień dobry jesteś w plecy ponad 2,5h dziennie.i pojedziesz tym pociągiem może 1 może z 3 razy i na tym będzie koniec.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 29.11.2017 10:50

@Jastrzębie

Bylo sobie kupic tez sasiednie dzialki, najlepiej wszystkie po horyzont.
Niestety, ale nie mozesz zachowywac sie jak ostatni mieszkaniec planety i oprotestowywac kazdej budowy w sasiedztwie.

~do Jastrzębie (84.234. * .81) 29.11.2017 10:49

miasto ci nic nie zapłaci, bo te tereny linii kolejowych nawet nie należą do miasta, a jeśli budowałeś przy terenach PKP to mogłeś sie liczyć, że kiedyś znowu mogą być wykorzystane. Jakbyś zbudował chatę obok terenu należącego do Lasów Państwowych też byś wrzeszczał, ze piły słychać ?

~zenek (83.17. * .34) 29.11.2017 10:47

dobrze że Romek się tym zajął

~Radio Teheran (193.28. * .1) 29.11.2017 10:20

@maszynista

Bo to musi byc pociag wspolczesny, ktory do Rybnika dojechalby w 10 minut a nie smierdzacy szczynami EN57

~Jastrzębie (178.183. * .204) 29.11.2017 10:14

A czy myslisz ze.ja czy ktokolwiek inny budowal by dom najac przed soba mur czy jakikolwiek ekran dzwiekochlonny? Raczej nie i w planach miasto nie miało inwestycji kolejowe więc jak dla mnie sprawa jest dość prosta i liczę że miasto zapłaci za takie posunięcia....a co do Pana Radio teheran ....nie nie kupiłem placu za 5 złi nie liczyłem na rezerwat przyrody Ale liczyłem na troszkę ciszy i nie na rękę mi jakieś pociągi za oknem...po drugie mogło miasto ustrzec o planach i zamieścić go w planie zagospodarowania przestrzennego a tam jest cisza i jedyna wzmianka była o zrobieniu trasy turystyczno rowerowej

~do Jastrzębie (84.234. * .81) 29.11.2017 08:36

A słyszałeś o czymś takim jak ekrany dźwiękochłonne? W Czechach takie mają w terenach zabudowanych.
PS Myślę, ze miasto mogłoby zachęcić ministerstwo deklarując zakup ze dwoch szynobusow. W Czechach jeżdżą pociągi z herbami miejscowości, czyli jak domyślam się są albo sfinansowane albo dofinansowane przez te miasta. Przy czym zakup i przekazanie tych szynobusów musiałoby być z głową zrobione, zeby kolej nie zabrała tych szynobusów na inną trasę. Skoro miasto kupowało autobusy, to czemu nie mogliby kupić pary szynobusów?

~Radio Teheran (193.28. * .1) 29.11.2017 08:29

@Jastrzębie

Za 5 zl nie kupiles placu w rezerwacie przyrodniczym.
Zmykaj na drzewo.

~maszynista (46.76. * .4) 29.11.2017 08:14

Pociągi były pełne jak chodziłem w latach 70 do szkoły kolejowej w Rybniku a teraz w dobie prywatnych aut blado to widzę

~Kasia (188.146. * .32) 29.11.2017 06:38

Do Bzie,remontują podtorza na ktorych lezą tory,szkody górnicze dają się we znaki

~Jastrzębie (37.47. * .137) 29.11.2017 04:41

A mam takie małe zasadnicze pytanie co z budynkami powstałymi w okolicy nie istniejących już torowisk? Czy myślicie że ludzie zdecydowali by sie na budowę wiedząc że ma powstać czy być odtworzone linie kolejowe? Myślę że nikt nie zdecydował by się na taki ruch.

~Gość do pkp (84.234. * .81) 29.11.2017 00:38

Którym to busem można dojechać w 45 minut do Katowic, bo Drabasem ostatnio jechałem 60 minut? Z czego po wjeździe na Mikołowską staliśmy co chwilę na światłach albo w korkach i było duszno.
Poza tym czas to nie wszystko, liczy się też wygoda, w pociągu można spać, czytać, wyciągnąć nogi, odpocząć, skorzystać z toalety, przewozić rower, psa. W Drabasie nic z tych rzeczy.
Na czym polegałaby modernizacja? Na rozebraniu starych torów ze zbutwiałym podkładami na nowe. Czyli w zasadzie budowa od nowa, podobnie jak to się robi na innych liniach.
Linie towarowe miały betonowe podkłady, pkp-owskie drewniane, pamiętające chyba przedwojnie.

~leonardo (31.0. * .138) 29.11.2017 00:02

Płacimy na kolej podatki większe niż Wodzisław. W żadnym kraju w Europie nie ma tak dużych miast bez kolei, jak w Polsce. Chcę aby Jastrzębie leżało w Czechach, gdzie kolej dociera dosłownie wszędzie. Bez kolei nie ma rozwoju.

~Bzie (91.224. * .25) 28.11.2017 23:05

Ja mam pytanie, co robią na przejeździe kolejowym w Bziu? Remont torów dla pociągów z węglem czy przywracają dawną linie dla pociągów pasażerskich?

~pkp do kolej musi być (31.179. * .1) 28.11.2017 23:02

Czytaj ze zrozumieniem i cały artykuł a nie wyrywki.
To jest kasa na modernizację a nie budowę kolei od podstaw jak w naszym przypadku by było a nie będzie.
Nie bierzemy pod uwagę linij kolejowej - towarowej a taka istnieje tylko do Bzia Towarowego to są TORY o całkiem innych parametrach niż kolej pasażerska! W skrócie można ci to wytłumaczyć jazdę na deskorolce po kocich łbach o ile wiesz co to jest. Też się da ale jaki komfort? Zrozumcie ludzie o ile to powstanie a nie powstanie to dalej będziecie jeździć busami i autami do waszych Katowic bo dojedziecie tam w 45 minut. I dokładnie pod sam cel podroży a koleją nie dosyć że dalej będzie trzeba kombinować to podroż będzie trwała ponad 1 godzinę i 30 minut.

~Gość do PKP (84.234. * .81) 28.11.2017 23:00

nie kpij sobie z ludzi pisząc \"pieniądze unijne, czyli nasze\", to są pieniądze na kolej, jeśli my nie skorzystamy, to skorzysta inne miasto odbudowując lub remontując linię kolejową, a jeśli nikt nie skorzysta, to kasa \"unijna, czyli nasza\" wróci do Brukseli.
Tych pieniędzy nie można wydać na nic innego, tylko na kolej. Nie upomnimy się, to skorzysta z tych pieniędzy \"unijnych czyli naszych\" inne miasto.

~popieram 22;04 (89.77. * .174) 28.11.2017 22:59

Kolej doda naszemu miastu skrzydła. Dobra praca się liczy ale ona jest w Katowicach a u nas tylko kopidoły, bezrobotni i emeryci. Co się mądrzejszy urodzi to zaraz wyjeżdża z naszego miasta. Taka jest dzisiaj prawda o naszym mieście. Pani Prezydent stara się coś ruszyć to znowu mędrcy z rady miasta robią jej na paskudę. Co to będzie jak zmienią ordynację i komisarze wybiorą 100% radnych z PiS?

~Do PKP (217.99. * .57) 28.11.2017 22:50

W ostatnich latach? Śmieszne. Kiedy jeszcze była kolej, jechało się PKS-em, bo szybciej. Teraz jest tylko drabas, środek transportu jak w Bangladeszu . I tak nisko już upadliśmy, że zasługujemy tylko na podwiezienie do Wodzisławia?

~Wera (87.239. * .116) 28.11.2017 22:28

Jeszcze nie powstała a już upadła- To co Gadowski uwielbia najbardziej xd

~kolej musi być (31.179. * .1) 28.11.2017 22:04

Macie ***** głowy artykuł sprzed tygodnia. Prawie MILIARD!!! dofinansowania na linie kolejowe we wsch.Polsce. Zobaczcie jakie 5 tysięczne \"metropolie\" są ujęte w tym artykule.
https://stooq.pl/n/?f=1207260&c=1&p=4+22

~pkp (31.179. * .1) 28.11.2017 21:39

W Warszawie tyle lat budują metro a wy myślicie ze w Jastrzębiu to zrobią ot tak :D śmiech na sali. Ktoś wyciągnie unijne czyli nasze pieniądze i tyle z tego będzie a powstaną z 3 firmy pseudo budujące i kilka willi na ulicy Gołębiej i jej okolicy.

~dziadek (83.30. * .250) 28.11.2017 21:25

Gadowski załatwia kolej,to są jakieś jaja.Beszczelny gość .

~do pkp (84.234. * .81) 28.11.2017 21:08

W ostatnich latach to dobrze wiesz, że PKP robiła wszystko, żeby nikt z Jastrzębia nie jexdził, likwidowała dobre połączenia. To samo zrobili w Żorach - z Żor pociągi do Katowic jeździły NABITE, ale jak PKP polikwidowała kursy w najdogodniejszych godzinach, to de facto zaczęły pociągi jeździc puste. Fachowo to się nazywało \"likwidacja popytu\".
W czym rzecz: jeśli pociągi jeżdzą rzadko, w złych godzinach, to tak, takich pociągów nie potrzeba. I z takich nikt nie korzysta. Jeśli jeżdżą regularnie, mają dobre połączenia i są wygodne, to mają sens - patrz czeski Śląsk i n.p. ba taką trasę jak Cz. Cieszyn - Frydek (zero miast p[o drodze, a i Cz. Cieszyn i Frydek o wiele mniejsze od Jastrzębia), albo Cz. Cieszyn - Mosty, największe miasto na trasie - Trzyniec niecałe 40 000 mieszkańców, o ponad połowę mniej niż Jastrzębie, a pociągi co godzinę. I pełne, bo regularnie jeżdzą, mają połączenia z autobusami i są wygodne.

~do pkp (84.234. * .81) 28.11.2017 20:59

no i my tu za tę kolej z Wodzisławia czy Rybnika płacimy, bo m.in. podatki mieszkańców Jastrzębia idą na koleje wszelakie, w tym rybnickie. Oni płacą takie same podatki jak my, dlaczego mają kolej, a my nie?

~Jeż kolczasty (85.14. * .18) 28.11.2017 20:32

Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce miastem bez kolei pasażerskiej .Tymczasem Brzeszcze, miejscowość licząca niespełna 12 tysięcy mieszkańców, z której pochodzi Pani Premier uzyskała niedawno nowe międzynarodowe połączenie kolejowe relacji Wiedeń ? Warszawa, natomiast Jastrzębie-Zdrój miasto na prawach powiatu zamieszkane przez prawie 90 tys. osób nie ma nadal kolei przy rozbudowanej infrastrukturze kolejowej do przewozu towarów.

~Do LG (85.14. * .18) 28.11.2017 20:23

Masz rację , ale chodzi o to że od kiedy ostatni pociąg z Jastrzębia-Zdroju do Katowic odjechał w lutym 2001 roku linią nr 159 do Pawłowic ciagle mówi sie o reaktywacji lini kolejowej i mamy już 2017 rok a właściwie jego koniec. 16 lat jałowego gadania i snucia fantasmagorii o pociagach.

~LG (89.72. * .175) 28.11.2017 19:36

Ci co tu marudzą że nie warto się w to bawić mają albo własne auto i kwiczą w korkach przed Katowicami, albo jakiś interes w tym aby pociągi do miasta nie zajechały. Pociąg jest najlepszym środkiem transportu zarówno towarów jak i ludzi.