Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy Unia Europejska da pieniądze na kolej w Jastrzębiu?

To, że odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu jest niezbędne i oczekiwane przez mieszkańców, wiadomo nie od dzisiaj. Problemem jest to, skąd wziąć pieniądze na sfinansowanie tej inwestycji. 

Czy Unia Europejska da pieniądze na kolej w Jastrzębiu?

Koszt odtworzenia linii kolejowej Jastrzębie-Katowice szacuje się na 76 mln zł. Specjaliści twierdzą, że możliwe jest dojechanie do stolicy województwa w czasie krótszym niż 60 minut. Problemem jest pozyskanie środków finansowych na wykonanie tej inwestycji.

Podczas poniedziałkowej wizyty w Jastrzębiu marszałka województwa śląskiego Wojciecha Saługi toczyły się rozmowy na temat budowy kolei. Pojawił się pomysł, aby pieniądze na ten cel pozyskać ze środków europejskich.

- Chcę, aby budowa połączenia kolejowego w Miasto Jastrzębie-Zdrój została ujęta na liście projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnej unijnej perspektywie finansowej. W tej kwestii jesteśmy z godni z panem marszałkiem Wojciechem Saługą - deklaruje prezydent Anna Hetman. 

35 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~BMW (89.67. * .130) 27.01.2018 16:41

Mnie to ta kolej jest potrzebna jak drzazga w dupie.

~bolo (84.234. * .82) 27.01.2018 14:56

dajcie już spokoj z ta koleją!!! człowieka krew zalewa słysząc te wypociny POpaprńców a wszyscy o tym wiedza że to nie realne!!!

~Byk (89.64. * .203) 26.01.2018 16:07

No tak jednej grupie buduje się autostradę później obwodnicę ale to wciąż mało chcą jeszcze więcej a jak ludzie bez auta chcą koleji to się mówi że są zacofani a jeżdżą drabasami siedząc na podłodze gorzej niż zwierzęta to dopiero przyszłość lepiej samochodziarze niech się tutaj niewypowiadaja bo oni niewiedzą jak się jeździ a kolej w takim durzym mieście jak jastrzebie zdrój się należy i kropka

~do Radio Teheran (89.67. * .130) 26.01.2018 13:12

He he XXI wiek , najbardziej opłacalna kolej świata w Indiach , wystarczy spojrzeć na fotki , max pasażerów .

~Radio Teheran (193.28. * .1) 26.01.2018 11:17

"nie każdy ma auto"

W cywilizowanych krajach, nawet, gdy ktos ma, wybiera najczesciej transport zbiorowy.
Jest to szybsze, wygodniejsze i tansze.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 26.01.2018 08:49

"Myślicie że kursować będzie pociąg np skład 8-wagonów"

Wiekszosc osob jednak wie, ze pociag w XXI wieku wyglada inaczej niz u Tuwima.

~Do Krzysia (89.77. * .154) 26.01.2018 04:54

Zapomniałeś dodać że nie każdy ma auto a jedyny przewoznik który tam jeździ to robi to w 75min i jest ścisk że głowa boli.
Jeżeli będzie dotacja to dlaczego nie zrobić kole?W każdym takim mieście dużym jak nasze kolei się sprawdza .

~jaśnie pan (31.179. * .1) 25.01.2018 22:39

Gerard, Iwona, Krzyś, jesteście na etapie ewolucji, więc dalej wystarcza wam chodzenie po drzewach i znajdywanie posiłków. I niech tak zostanie, a cywilizowani i z duzo większym IQ niech korzystają z życia.

~Krzyś (94.254. * .20) 25.01.2018 21:37

Łał 60 min a autem w 40 dojadę. Kto niby che tej koleji chyba prezydentowa i urzędnicy by kasę z Unii wyciągnąć

~Rob (46.134. * .111) 25.01.2018 21:17

Po pierwsze Unia nic nie daje,bo nie ma wlasnych pieniedzy.Wplacamy,czesc pieniedzy zmieli biurokracja,reszta wraca,jesli pozwola.Po drugie w socjalizmie nikt nie mysli czy przyniesie zysk,urzednik przetnie wstege,glupi lud bedzie bil brawo,placac za to srogo.A potem czemu jestesmu tacy biedni.Jesli by sie oplacalo,ktos by w to zainwestowal.Widocznie sie nie oplaca i mamy Drabasa.Rzad nie jest od dawania pracy.Rzad powinien stwarzac warunki by oplacalo sie pracowac.Ale gdy podatki siegaja 80% i many 700tys urzednikow ktorych musimy oplacic,nic sie nie oplaca,a jak by sie oplacalo,urzednicy to zniszcza jak Romana Kluska i jego optimusa.Ten zasrany socjalizm

~egon (84.234. * .82) 25.01.2018 21:12

Radio Teheran....jesteś tyle wart co ten twój tepy nick !!!

~Iwona (83.10. * .205) 25.01.2018 20:46

Robote dajcie ludziom to nie bedzie trzeba nigdzie jezdzic za praca .Gdyby tak wszyscy zaczeli wydawac pieniadze tam gdzie je zarabiaja to jastrzebia juz nie ma .A na podroze mam samochod na ktory zarobilam nie w Jastrzebiu i do Warszawy pojade sobie samochodem a nie koleja

~Gerard (89.67. * .130) 25.01.2018 19:35

Ludzie ,koszt powstania kolei w Jastrzębiu to jedno , koszt utrzymania całej infrastruktury kolejowej i pracowników to dwa , pytanie ile ludzi dziennie musiało by korzystać z przewozu żeby to generowało zysk , Chyba nie Myślicie że kursować będzie pociąg np skład 8-wagonów a ludzi max na dwa może trzy wagony z rana do Katowic a co potem przez resztę dnia max kilku ludzi , i wieczorem z Katowic wróci garstka ludzi , gdzie tu zysk z biletu , to padnie zaraz po kilku kursach . A do Ustronia Wisły to tylko sezon letni więcej ludzi jeżdzi a co z resztą roku , zysk musi być inaczej kaplica .

~starszy pan (31.0. * .27) 25.01.2018 19:33

Moim marzeniem jest pojechać sobie z Jastrzębia pociągiem gdziekolwiek. Pamiętam 30 lat temu rano o siódmej wsiadało się do pociągu do Wisły, a o 22.30 się wracało szczęśliwym, bez korków i piwka się można było napić. Łącznie w Zdroju i na Górnym pociąg był zapełniony a w Pawłowicach już nie byłp miejsc stojących.

~pancerżaba ze Bzio (46.215. * .46) 25.01.2018 18:22

Odległość do Katowic 50km Czas przejazdu? 2 godziny?

Prędkości średnie w europie 100km/h . Daleko nam, bardzo daleko.

~Gospodyni (193.239. * .4) 25.01.2018 18:18

Po co było likwidować połączenia kolejowe jak teraz trzeba to na nowo odbudować i tyle kasy wydać widać że nasz kraj jest bardzo bogaty dwa razy otwierać tą samą trasę którą otwierał sam cesarz Prus w roku 1911..

~Gość (89.77. * .207) 25.01.2018 16:46

Ceny biletów to porażka, bez większego dofinansowania przez państwo nie ma racji bytu.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 25.01.2018 16:42

@egon

Takie osobniki jak ty sluzyly jako pierwowzor bohaterow powiesci "Konopielka".
Ciemnota zwyczajnie postepu sie boi.

~gosc do trololo (89.64. * .110) 25.01.2018 15:17

no ty zapewne jak kazdy polak jestes specjalista od wszystkiego

~egon (84.234. * .82) 25.01.2018 14:40

tak...Pendolino pojedzie przez Jastrzebie...haha...hory pomysł chorych ludzi oderwanych od koryta 3 lata temu !!!

~Oko proroka (89.64. * .154) 25.01.2018 14:40

Podróżnik, szerokich torów

~podróznik (31.179. * .1) 25.01.2018 14:27

Jak czytam niektóre wpisy ciemnoty, co siedzą przed TV 20 godzin na dobę, to mnie szlag trafia. Inni myślą o połączeniu Jastrzębia ze światem, a tu wyśmiewanie i głupie docinki. Centralny Port Komunikacyjny, jaki powstaje koło Warszawy ma być połączony szybką koleją z Europą Wschodnią i min. Ostrava z Warszawą przez Jastrzębie, Czechowice, Katowice. Jak tego nie wykorzystamy, to jest po nas.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 25.01.2018 14:04

Na poczatku XX w. raz kolej zbudowano. Projekt byl wielokrotnie trudniejszy niz obecnie. Teraz, ponad 100 lat pozniej, wielu osobom ten projekt wydaje sie niewykonalny.
Jak tak dalej pojdzie, szczytem postepu cywilizacyjnego bedzie lampa naftowa. Jastrzebskie umysly opanowala zwyczajna ciemnota.
Miasto potrzebuje przepisu na istnienie. Inny artykul wspomina o znow potrzebnych miliardach na utrzymanie gornictwa. Przyjdzie taki moment, ze tych pieniedzy nikt nie wylozy. Upadek gornictwa nie bedzie rozlozony na lata (bo wlodarzom miasta wydaje sie, ze jest ciagle czas) a bedzie trwal kilka tygodni.
Do wyboru jest wygodna i atrakcyjna sypialnia dla pracujacych w duzych miastach lub rezerwat z osobnikami ganiajacymi sie z siekierami, narkotyki, zlodziejstwo i inna przestepczosc.

~apel do dysponenta z Borynii (46.215. * .46) 25.01.2018 13:57

Może podstawił byś 1 skład pod Mc Donalda?

~maszynista (31.179. * .1) 25.01.2018 13:50

Tu dla wszystkich malkontentów i przeciwników:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powrot-kolei-do-jastrzebiazdroju-dalej-czy-blizej-85297.html
Jest bardzo duża szansa maszynistai należy ją wykorzystać.

~gosc (89.64. * .110) 25.01.2018 13:27

nic z tego nie bedzie a ktos znowy sobie po raz "n"-ty zarobil na projekcie, i tak ta maszynka do robienia walkow sie kreci hehe

~trololo (10.62. * .246) 25.01.2018 13:21

Ciekawe co to za "specjaliści" wyliczyli 60 minut - gówno prawda, nijak nie chce tyle wyjść, minimum 70 minut pod warunkiem że zatrzyma się tylko na większych stacjach

~Radio Teheran (193.28. * .1) 25.01.2018 12:58

@lemoniadowa hiena

Trzeba wlasnie myslec o przyszlosci.
Przyszlosc wg rzadzacych w polskich miastach to do konca kadencji, perspektywa dluzsza niz 4 lata nie istnieje.

~lemoniadowa hiena (37.7. * .89) 25.01.2018 12:23

@radio seboc.u nas tyle nie pojedzie na tej lini,chyba że za 40 lat.zaznajomiony w temacie.maszynista od 33 lat

~Radio Bzie (89.72. * .119) 25.01.2018 11:55

W Japonii 7 sek (sekund) opóźnienia to potężne opóźnienie.

~Raf (5.184. * .181) 25.01.2018 11:48

76 mln to koszt całe lini razem z dworcem

~Radio Teheran (193.28. * .1) 25.01.2018 10:28

@lemoniadowa hiena

W cywilozowanych krajach, pociag regionalny (czyli tej kategorii, co powinien laczyc Jastrzebie z Katowicami), jedzie 160km/h. Pociag to zadne cudo kosmiczne: zwyczajny Flirt (spotykany rowniez w Polsce) lub produkt np. Pesy.

~lemoniadowa hiena (37.7. * .89) 25.01.2018 09:58

Zameldować koniowi ma duży łeb to wysłucha że za 60 minut dojedziemy do Katowic

~plugawy anonim (85.14. * .18) 25.01.2018 09:42

76 mln zł tyle ma kosztować projekt podziemnego dworca , a nie odtworzenie linii kolejowej.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 25.01.2018 09:30

Kolej jest potrzebna, ale kolej w Jastrzebiu nie jezdzi w kolko a ma byc czescia calego systemu.
W innym wypadku powodzenie inwestycji jest raczej niepewne.
Czemu po prostu nie podpatrzec rozwiazan funkcjonujacych na swiecie? Znowu beda wymyslac wszystko jak w XIX w.