Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Przejdź do portalu
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 25°20°
12 lipca 2018

Co z muzeum postindustrialnym w byłej łaźni?

Co z muzeum postindustrialnym w byłej łaźni?
wizualizacja: Architekt Studio Projektowe

Łaźnia po byłej kopalni Moszczenica została przeznaczona na nowoczesne, interaktywne muzeum postindustrialne. Jednak jak na razie nie zaczęły się tam prace adaptacyjne.

Planowano, że przedsięwzięcie to zostanie wykonane do końca 2019 r. Jednak magistrat zwrócił się do instytucji europejskich o przedłużenie tego terminu do końca marca 2021 r. Przetarg, który został ogłoszony na wykonanie tego zadania nie wyłonił wykonawcy, ponieważ złożone oferty trzykrotnie przekraczały kwotę przeznaczoną na tą inwestycję.   

W budynku byłej łaźni ma się znajdować ekspozycja maszyn wykorzystywanych w procesie wydobycia i przetwórstwa węgla, na których zastosowany zostanie mapping przestrzenny z atrakcjami dźwiękowymi i wizualnymi. Znajdą się tu również autentyczne obudowy chodników kopalnianych z atrakcjami multimedialnymi oraz pozostałe rekwizyty związane z górnictwem. Rzeczywistość zostanie połączona z elementami interaktywnymi dając zwiedzającym obraz warunków panujących podczas pracy górnika. Nowoczesne technologie przenikać się będą z industrialnym wyposażeniem i konstrukcją budynku. Ekspozycja ma być w pełni zintegrowana sensorycznie i oddziaływać na wszystkie zmysły odwiedzających.

Na realizację przedsięwzięcia pozyskano fundusze z Unii Europejskiej.  

Koszt całkowity - 4 063 697,66 euro (po decyzji EKS EFRR: 3 224 554,14 euro).

Koszt całkowity dla Jastrzębia-Zdroju - 2 328 363,45 euro.

Kwota dofinansowania dla Jastrzębia-Zdroju - 1 979 108,93 euro.

Wkład własny Jastrzębia-Zdroju - 349 254,52 euro.

Partnerami przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej Olza, Jastrzębie-Zdrój, DOV Vitkowice, Moravian-Silesian Tourism.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Co z Centrum Nauki Innowacji i Biznesu? Przesunięcie terminu Co z Centrum Nauki Innowacji i Biznesu? Przesunięcie terminu

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (23)
do only18.07.2018 10:41

Mamy bliziutko A1. Nie powinno być problemu ze znalezieniem firmy przewozowej, która by otworzyła linie tam gdzie tego potrzebują mieszkańcy. Ale musi się to opłacać. Autobusy wożące kilku pasażerów będą przynosiły straty. Żaden właściciel nie pójdzie na to. Jak powstaną atrakcje turystyczne, będzie można rozpocząć ich reklamowanie. To powinno spowodować nacisk na firmy przewozowe. A one, widząc w tym interes mogą uruchomić linie zaczynając od weekendowych.

Gość13.07.2018 16:47

Kolej to okno na świat .Bez kolei nie przyciągniemy nigdy wielkich rzesz turystów.

only13.07.2018 12:43

Turystyka jednodniowa też przynosi zyski, ale, jak już ktoś napisał, do Jastrzębia nie ma jak dojechać bez samochodu. Czesi mają i dobrą kolej regionalną i powiatową komunikację autobusową, dopasowaną do połączeń kolejowych w efekcie mogli stworzyć rozkład jazdy kolejowo - autobusowy. W Polsce popadały PKSy i teraz na każdej międzymiejskiej linii inny bus, a Jastrzębie nie ma nawet połączeń z Bielskiem czy Gliwicami, ale to już inny, szerszy temat.
Ja na wypady jednodniowe wybieram czeski Śląsk chociaż trzeba się jakoś doturlać do Czeskiego cieszyna, co niestety też nie jest łatwe, bo już dwa razy się mi zdarzyło, że bus, który był w rozkładzie nie przyjechał.....

Radio Teheran13.07.2018 9:34

@To Dobrze
"Będzie dawało pośrednio"

W bardzo niewielkim stopniu. Bowiem bedzie to turystyka jednodniowa.

Gość12.07.2018 20:18

Obok dworca w Orzeszu leż piękne rzeczy, vintage z PRL-u, serce się kraje. Semafory itp.

Gość12.07.2018 20:16

Jeśli chodzi o naszych południowych sąsiadów, to najczęściej uprawiają turystykę.korzystając z kolei. Mają nawet koleje prywatne. Także w Polsce jest coraz liczniejsza grupa turystów podróżujących tylko koleją. Więc ewentualnym turystom ciężko będzie raczej do nas dojechać. Bez samochodu prywatnego nie da się, a PKS-u nie mamy. Skorzystanie z Drabasa to ryzykowna decyzja, coraz częściej psują się po drodze. Pozostaje jeszcze rower.

To dobrze12.07.2018 17:17

Kolejna atrakcja miasta. Najbardziej opłacalne są inwestycje w atrakcje turystyczne. Ważną zaletą jest zachowanie przyrody. Przemysł niszczy przyrodę i ludzi. Takie muzeum, jeśli będzie atrakcyjne, będzie przyciągało ludzi z innych miast. Samo muzeum nie musi dawać zysków. Będzie dawało pośrednio. Jak z sąsiednich miast przyjadą ludzie aby zobaczyć ciekawy park, pójść do wspomnianego muzeum, wpaść na OWN, pospacerować po zdroju, to zostawią troszkę pieniędzy. Te troszeczkę zmienia się w spore pieniądze dla miasta. Nikt nie przyjedzie do ponurego miasta bez atrakcji. Chyba, że przypadkiem.

Pokaż wszystkie opinie (23)