Woś

Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 15°13°
Michał Woś
7 czerwca 2019

Rowery wracają do Jastrzębia!

Rowery wracają do Jastrzębia!
fot. UM Jastrzębie

Rowery miejskie wracają do Jastrzębia-Zdroju. Tym razem mieszkańcy otrzymają rowery czwartej generacji.  Już wkrótce będzie można na nich śmigac. 

Od 14 czerwca jastrzębianie znów będą korzystać z rowerów miejskich. To już trzeci sezon funkcjonowania tej formy komunikacji. Tym razem miasto postawiło na rowery czwartej generacji. System Rowerów Miejskich „JASkółka” obsługiwać będzie konsorcjum firm Orange Polska S.A. i Roovee S.A. Do dyspozycji użytkowników przekazanych zostanie 61 jednośladów, w tym 5 rowerów wyposażonych w foteliki do przewozu dzieci.

- Jest mi niezmiernie miło oddać w ręce jastrzębian nowe rowery miejskie. To znakomita alternatywa dla komunikacji samochodowej. Zachęcam do korzystania z rowerów  - mówi prezydent Anna Hetman.

Wzorem lat ubiegłych organizacją systemu rowerów miejskich zajął się Jastrzębski Zakład Komunalny.

- Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu naszego miasta zadbaliśmy o to, by rowery wyposażone zostały w siedem przerzutek (biegów), co mamy nadzieję, spotka się z dużym zadowoleniem przyszłych użytkowników. Nowością są także opony z zabezpieczeniem antyprzebiciowym i wyposażenie roweru w uniwersalny uchwyt na telefon komórkowy – mówi dyrektor Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego Marek Krakowski.

Zastosowane w naszym mieście rozwiązanie nie wymaga montowania dedykowanych stacji dokujących typowych dla rowerów trzeciej generacji z jakimi mieliśmy do czynienia dotychczas. System jest tak skonstruowany, że rower można pozostawić bezpośrednio na odpowiednio oznakowanym stojaku rowerowym lub w jego pobliżu. Rowery wyposażone są w moduł GPS i GLONASS oraz czujnik ruchu, a także moduł GSM z kartą SIM. Podzespoły te są dość zaawansowanym technologicznie sercem każdego jednośladu, dzięki którym możliwe jest korzystanie z systemu. Pozwalają one na przesyłanie danych przez sieć komórkową Orange Polska S.A. oraz zarządzanie całym systemem.

Podstawowym elementem składającymi się na system rowerów miejskich jest oczywiście aplikacja moblina oraz dedykowana strona internetowa. Aby rozpocząć przejażdżkę rowerem miejskim, należy zarejestrować się poprzez pobraną z Internetu aplikację mobilną. Rejestracji dokonać można także z pozycji komputera stacjonarnego poprzez dedykowaną stronę internetową. Konieczne jest także uiszczenie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł, która po zamknięciu systemu podlegać będzie zwrotowi, o ile nie zostanie wykorzystana do opłacenia przejazdów. Doładowanie konta użytkownika odbywać się będzie za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych z wykorzystaniem kilku najbardziej popularnych form płatności. Do dyspozycji mamy płatności za pomocą kart kredytowych (debetowych) Visa i Mastercard, internetowe wpłaty na konto bankowe, płatności pay-by-link, GPay  (Google Pay) czy też cieszący się coraz większą popularnością polski system płatności BLIK.  Minimalny stan środków pozwalający na uruchomienie roweru to 3 zł. Po upływie pierwszych, darmowych 20 minut, naliczana będzie opłata w wysokości 3 groszy za minutę. Kolejnym udogodnieniem będzie też możliwość korzystania z roweru bez limitu czasowego (w ubiegłym roku jednorazowy czas wypożyczenia roweru nie mógł przekroczyć 12 godzin dziennie). Najbardziej aktywni będą mogli dokonywać zakupu abonamentu miesięcznego w kwocie 10 zł, dającego możliwość korzystania z roweru przez 8 godzin, naliczanych oczywiście dopiero po ewentualnym wykorzystaniu dwudziestu darmowych minut.

Wypożyczenie roweru jest banalnie proste – wystarczy za pośrednictwem aplikacji mobilnej zeskanować QR kod umieszczony przy kierownicy roweru lub nad tylnym kołem. Po weryfikacji kodu rower zostanie automatycznie odblokowany i przypisany do użytkownika, aż do czasu zakończenia jazdy. System daje także możliwość wypożyczenia roweru bez konieczności włączania aplikacji. Możliwe to będzie poprzez kontakt telefoniczny z działającym całodobowo Biurem Obsługi Klienta lub wysyłanie SMS-a z telekodem.

Dużym udogodnieniem dla każdego aktywnego użytkownika SRM „JASkółka” będzie dedykowana strona internetowa (rower.jastrzebie.pl). Oprócz możliwości rejestracji i logowania się w systemie strona pozwalać będzie, np. na zdalną rezerwację roweru, odczytywanie historii wypożyczeń, stanu środków finansowych i rozliczeń. Zawierać będzie także szczegółowy cennik, regulamin, instrukcje użytkowania, jak również mapę miasta przedstawiającą rozmieszczenie stacji rowerowych oraz aktualną lokalizację dostępnych (wolnych) rowerów. 

Wsłuchując się w opinie mieszkańców zasadniczo zwiększono liczbę stacji rowerowych. W tym roku będzie ich aż 20, co w połączeniu z możliwością bezpłatnego korzystania z roweru przez 20 początkowych minut znakomicie wpłynie na użyteczność systemu. Stacje rozlokowane zostaną w następujących lokalizacjach:

al. Jana Pawła II – hala sportowa

al. Piłsudskiego – DH Domus

al. Piłsudskiego – Oś. Pionierów,

al. Piłsudskiego – Urząd Miasta,

al. Piłsudskiego – ul. Katowicka (na wysokości Klubu Kaktus),

ul. 11 Listopada – Urząd Skarbowy

ul. Witczaka – park zdrojowy

ul. Witczaka – Kąpielisko Zdrój

ul. Broniewskiego – dworzec autobusowy

ul. Kusocińskiego – przystanek

ul. Cieszyńska – przystanek

ul. Wielkopolska – szkoła

ul. Podhalańska – Carrefour

ul. Podhalańska – dworzec autobusowy

ul. Łowicka

ul. Poznańska – szkoła

ul. Zielona – skrzyżowanie z ul. Wrzosową

ul. Turystyczna

ul. Pszczyńska – rondo

ul. Pszczyńska – Powiatowy Urząd Pracy.

Analizując dane dostępne na mapach Google, dystans pomiędzy najbardziej oddalonymi od siebie stacjami rowerowymi można będzie przejechać w czasie do 20 minut, a to oznacza, że nawet te odległości mieszkańcy miasta pokonają w ramach darmowych przejazdów.

Żródło: Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój 

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Jastrzębskie rowery biją rekordy użytkowania Jastrzębskie rowery biją rekordy użytkowania

Jastrzębie Rowerową Stolicą Polski? 	Jastrzębie Rowerową Stolicą Polski?

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (24)
Mieszkaniec SJZ13.06.2019 14:23

Gość ty mi nie będziesz mówić czy mam kupić rower czy wypożyczyć gamoniu z Pisu

OŚ.13.06.2019 12:25

Czyja ta oś?

do Podatnik12.06.2019 18:52

Boli cię, że ktoś kto mieszka w mieście ma możliwość miłego spędzenia wolnego czasu na rowerku miejskim ? W naszym mieście nie ma dużo atrakcji niestety, 1 park , OWN i lodowisko. To miasto i tak jest sypialnią marudzących goroli.

Gość11.06.2019 8:58

Mam swój rower i nie mysze płacić zakorzystanie. Ten kto korzysta z rowerów regularnie może lepiej niech sobie na własność.

Gość09.06.2019 0:50

Straty i mydlenie oczu

Gość08.06.2019 7:52

Treści dużo, korzyści zero. Proszę podać ile nas podatników ta IV generacja kosztuje??? Wypożyczono je w czerwcu, a odda - kiedy, we wrześniu? ILE niejsc pracy przez to utworzono lub ile mieszkań przybędzie??? KIedy dalej OWN remontowany będzie? Kiedy dobrych jezdni nam przybędzie? Kiedy kolej będzie? Proszę pisać rzetelne informacje a nie lizać cukierka przez papierek!!!!

Gośdo P07.06.2019 18:39

Stoimy w miejscu bo doradza nie wiedząca Pani z Wodzisławia. U steru ludzie bez wyobraźni emeryci o życiu młodych zapomnieli sobie schroniska opieki szykują.

Pokaż wszystkie opinie (24)