Zamknij

Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 12°
10 października 2019

Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu

Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu
fot. kolejeslaskie.com

W sierpniu prezydent Anna Hetman zwróciła się do Premiera RP z listem w sprawie wsparcia starań Jastrzębia odnośnie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską. Na połączenie Katowic z Ostrawą, przez Jastrzębie jest już zagwarantowane prawie 2 mln euro.

Interwencja okazała się skuteczna. Wczoraj, w Katowicach w trakcie Impact Revolution, ogłoszono pozyskanie na ten cel odpowiednich środków. Prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC (czeski odpowiednik PKP).

Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, mają pochodzić z konkursu unijnego CEF. Dokładnie na ten cel przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Środki mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice.

Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy, co oznacza likwidację wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ukończenie całego komponentu kolejowego planowane jest do 2035 roku, a jeżeli uda się przyspieszyć prace to nawet w 2030.

- Mając na uwadze rozwój gospodarczy Jastrzębia-Zdroju oraz przede wszystkim ze względu na dobro mieszkańców miasta należy mieć nadzieję, że nie jest to jedynie element trwającej kampanii wyborczej i zapisy oraz środki przeznaczone na ten cel pozostaną w mocy również po 13 października - dodaje Anna Hetman, prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój.

Mimo tych deklaracji Jastrzębie-Zdrój nie ustaje w swoich działaniach w kwestii połączenia kolejowego. Już 15 października w Urzędzie Miasta odbędzie się spotkanie zainicjowane przez Annę Hetman ze wszystkimi włodarzami gmin i miast bezpośrednio zainteresowanymi odtworzeniem połączenia kolejowego. W spotkaniu wezmą udział również przedstawiciele Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz PKP PLK.

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Remis GKS-u z Miedzią Legnica Remis GKS-u z Miedzią Legnica

Konferencja gospodarcza w Jastrzębiu Konferencja gospodarcza w Jastrzębiu

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (42)
Ryl z upadającej osady górniczej13.10.2019 9:34

@Teherańczyk z osadem

Żeby było co rozwalać, a według ciebie w tym przypadku fajną dyskusję, to najpierw w ogóle musiałaby taka być.

RP13.10.2019 9:32

@GW

100/100 w rocznicę Niepodległej.

U12.10.2019 22:18

2mln czy 2 mld miało być?

GW12.10.2019 21:02

1.75 mln euro w celu umożliwienia ucieczki z Jastrzębia-Zdroju to całkiem sporo.
W Jastrzębiu aktualnie zameldowanych jest 83601 osób (30 wrzesień 2019).
To daje ok. 20.93 euro na głowę czyli jakieś 90.05 PLN.
Koszt biletu autobusowego to ok. 14 PLN. A takie połączenie tak czy siak jest znacznie sprawniejsze aniżeli kolej. Fakt, że pociąg może być szybszy (o ile to w PL dalej możliwe) nie sprawia, że jest to połączenie optymalne.
Sugerowałbym rozsądniejszą inwestycję aniżeli budowa infrastruktury do miasta w którym nie ma totalnie żadnych nowych perspektyw inwestycyjnych i jedyna korzyść z takiej infrastruktury to ucieczka do innego miasta - a najlepiej kraju.

Szablo zębny Marian12.10.2019 11:17

Po co nam kolej ?? Kto nią będzie jeździł ??

Radio Teheran12.10.2019 9:49

"Kolej juz wówczas na swiecie odejdzie do lamusa"

Raczej samochody w swej obecnej formie odejdą.

Idź NA WYBORY11.10.2019 23:49

Kiedyś szczytem demagogii politycznej było drukowanie pieniędzy, teraz PiS ma inny sposób, drukuje ustawy. Dla każdego ma jakąś fajną ustawę. Zwalczającą smog, zmniejszającą rachunek za prąd, chroniąca zwierzęta i taką co ich nie chroni. Za chwilę każdy z tych aktów prawnych będzie wart tyle ile papier na którym go wydrukowano.

Pokaż wszystkie opinie (42)