Pogoda na dziś zobacz prognozy
 20°15°
21 stycznia 2020

Związkowcy chcą podwyżek płac w górnictwie

Związkowcy chcą podwyżek płac w górnictwie
fot. Kompania Węglowa

Centrala Związkowa „Sierpień 80” wystosował do pozostałych organizacji pracowniczych list. Poruszono w nim m.in. potrzebę podwyżek płac w górnictwie oraz politykę energetyczną rządu.

„Sierpień 80”  wskazuje na potrzebę podwyżek płac w górnictwie. Działacze uważają, że wbrew obiegowym opiniom i publikowaniu w mediach średnich wynagrodzeń oraz nagłaśnianie „rzekomych przywilejów górniczych”, płace w górnictwie nie należą do wysokich.

-  Choć górnicy ponieśli ciężar kryzysowych czasów branży i przekształceń tej branży, to od lat nie mieli realnych podwyżek wynagrodzenia za pracę. Górnicy chcą  pracować i zarabiać pieniądze. Aby branża przetrwała i miał kto wydobywać węgiel, we wszystkich spółkach wydobywczych (Polska Grupa Górnicza, Jastrzębska Spółka Węglowa, Tauron Wydobycie i Lubelski Węgiel Bogdanka) konieczne są podwyżki płac i wprowadzenie Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy. Górnictwo węgla kamiennego jest jedyną branżą w Polsce, w której od ponad 10 lat nie było żadnych podwyżek płac – piszą działacze „Sierpnia 80”.

Związkowcy wskazują również na powiększające się zwały węgla w polskich kopalniach i wzrost importu węgla z Rosji.

„Sierpień 80” odniósł się również do sytuacji Jastrzębskiej Spółki Węglowej.  Działacze wskazują nie tylko na rosnące zapasy węgla energetycznego, ale na możliwe problemy z węglem koksującym.  Niepokojące jest to, że jeden z poważnych odbiorców tego surowca ArcelorMittal Poland ogranicza swoją produkcję i istnieje niebezpieczeństwo, że w skutek polityki klimatycznej Unii Europejskiej być może wycofa się z Polski.

- Związki zawodowe działające w górnictwie, wzorem lat poprzednich, muszą stanąć razem, ramię w ramię przeciwko lekceważeniu przez rządzących i braku niezbędnych decyzji. Sytuacja jest na tyle poważna, że dłużej tolerować jej nie można – uzasadniają w piśmie związkowcy z „Sierpnia 80”.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Magistrat stawia na współpracę z Czechami Magistrat stawia na współpracę z Czechami

JSW płaci za naukę. Zachęci przyszłych górników? JSW płaci za naukę. Zachęci przyszłych górników?

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (57)
Gość23.01.2020 6:48

@Lokator

"proponuje wystartować w następnych wyborach"

Jestem akurat wyznawcą powiedzonka "jeśli nie potrafisz, nie pchaj się na afisz". Natomiast osoby kandydujce a tym bardziej wybrane i obecnie piastujące podobne stanowiska muszą liczyć się z krytyką. To jest nieuniknione.

Gość23.01.2020 6:01

Przecież górnicy to światli ludzie.

Zawsze się mogą przekwalifikować na jastrzębskich przewodników.

Wszak pani burmistrz obiecała nam turystykę i branżę IT. O, albo na programistów. Mogliby programować pralki.

pol22.01.2020 23:36

Zdecydowanie popieram podwyżki, im szybciej to padnie tym lepiej.

Lokator 22.01.2020 20:59

Czytając te komentarze aż mi jes was żal marnujcie sie poprostu ,proponuje wystartować w następnych wyborach do rady miasta szkoda zeby taki potencjał sie marnował .

UFO22.01.2020 19:29

Jedno jest pewne bracia górnicy;
Im więcej będzie widać na dachach instalacji fotowoltaicznych, tym mniej proporcjonalnie będzie malał popyt na nasz węgiel.

@ Do polak wegiel.... 22.01.2020 14:33

a my pól nie mamy???

Polak węgiel dwa bratanki22.01.2020 10:50

"jest surowiec naruralny pod ziemia to sie go wydobywa..."

O to wlasnie chodzi, nie ma to sensu, ale sie go wydobywa.
Sprzdac nie mozna, produkcja stali w Kraju ustaje, produkowac prad z wegla coraz drozej, ale sie go wydobywa, bo trzeba utrzymac nieliczna grupe beneficjentow tego stanu rzeczy i bez refleksji dewastowac srodowisko naturalne.

Gość22.01.2020 10:28

Nie ma zbytu to pensje obciąć a nie podwyżki.

Gość22.01.2020 8:50

Węgiel na zwałach i zamiast ograniczyć dalsze wydobycie i zatrudnienie o 50% to oni chcą na tych samych warunkach zarabiać więcej. Gdzie tu logika? Zresztą co ja wypisuję, wymagać myślenia od górnika to porażka.

Gość22.01.2020 8:00

Działacz związkowy to najlepszy zawód świata. Nic nie robisz, za nic nie ponosisz odpowiedzialności, nic nie potrafisz, a kasa płynie szerokim korytem do twojej kieszeni.

Gość22.01.2020 7:32

"Popieram ale tych co pracuja na dole. Reszcie zabrać kartki i dodatki."

To nie przejdzie.

Poszkodowanych byłoby 80% pracowników.

Do polak wegiel.... 22.01.2020 7:31

Zacznijmy od podstawy... w swietokrzyskim sa pola to uprawia sie owoce ziemi... i doplaca do krusu , na slasku jest surowiec naruralny pod ziemia to sie go wydobywa... doplaty do pgg sa spowodowane tylko i wylacznie opodatkowaniem kazdej tony wegla wydobytej z kopalni i ogromnymi kosztami certyfikatow urzedu górniczego... wystarczy obnizyc podatek na wegiel i problem sam zniknie ale w dobie kiedy na dzieci daje sie 500+ ciezko jest obnizyc podatek

Marek21.01.2020 23:41

Ci to dopiero są oderwani od rzeczywistości.
Niech ktoś tam podejdzie i zmniejszy im dawkę , bo się chlopcy zajadą ...

Polok21.01.2020 21:24

Urlopy górnicze nie są płacone przez JSW, lecz też nie są płacone przez Unię Europejską, są płacone z naszego polskiego budżetu za zgodą uni.

Gość21.01.2020 21:17

Popieram ale tych co pracuja na dole. Reszcie zabrać kartki i dodatki.

Górnik21.01.2020 20:27

Cymbały z tego biura podroży nie potrafią nawet stawki załatwić a domagają się podwyżek.
Za to cymbały z Solidarności dają stawki w zamian za zapisanie się do ich karmienia korytkowego.

Gość21.01.2020 18:31

czyli górnictwo chyli się ku upadkowi. Powodzenia życzę niedowiarkom!

Henk21.01.2020 18:18

A ptyś,pyton robiom jeszcze na boryni?

Polak węgiel dwa bratanki21.01.2020 17:49

@jas mod

Oczywiście, że nie JSW, bo - jak pisałem - JSW nie płaci swoich rachunków w takich sytuacjach a podatnik. Podatnik ma gorsze drogi, szkoły, opiekę lekarską itd., dlatego, że musi utrzymywać dziadostwo zwane górnictwem węgla kamiennego.

Do Jaś Mos Dziś o 16:0921.01.2020 17:34

A UE to ma pieniądze z Marsa tak? ogarnij się gimbazo te "unijne pieniądze " to twoje podatki pomniejszone o pensje eurokratów , którzy kroją po kilka tysięcy Euro miesięcznie . Zastanów się co mówisz ... pieniądze z UE to twoje podatki !!!!!!

Gość21.01.2020 16:15

Do waszych chorych łbów dopłacacie, matoły.Urlopy górnicze były i są płacone z kasy Uni Europejskiej

Jaś Mos21.01.2020 16:09

JSW kolego niedouczony nic nie płaciła GORNIKOM na urlopach górniczych.

Pieniądze na ten cel były wykorzystane z Uni Europejskiej na likwidację górnictwa około 5 czy 6 miliardów.

Carbon21.01.2020 15:53

Jastrzębska Spółka Węglowa poinformowała że 20 stycznia 2020 r. Robert Tomanek złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej JSW z dniem 21 stycznia 2020 r. Nie podał przyczyn swojej dymisji.Rektor uczelni dorabia sobie w radzie nadzorczej JSW ... k..... to jak ta spółka ma być dobrze zarządzana ??????? obsiedli ją ja muchy goowno , a teraz jak kryzys to uciekają jak szczury.Namnożyli stanowisk , spółek córeczek , prezesów , prezesików a wszyscy 10 tys. chcą mieć na koncie co miesiąc .

do gościa o 13:3821.01.2020 15:39

Jak rozumiem, JSW płaciła wynagrodzenie górnikom na urlopach z własnej kieszeni?

Polak węgiel dwa bratanki21.01.2020 14:55

"Nie przypominam sobie aby państwo dopłacało do JSW"

To cie pamiec niezle zawodzi.
Wczesniejsze emerytury, urlopy gornicze, koszty likwidacji kopaln (za tzw. "restrukturyzacje" JSW nie placi rachunkow), zakup zakladow JSW przez inne firmy panstwowe, umorzenia naleznosci publiczno-prawnych itd. To wszystko sa koszty, ktore ponosi polski podatnik.
Do tego dochodza dewastacja srodowiska i szkody gornicze na znacznych rejonach,
co za tym idzie - wyzsze koszta opieki zdrowotnej, utrzymania i remontow drog i budynkow, koszty utrzymania sieci wodociagowych, cieplowniczych i energetycznych. Tez ogolna niechec, by cokolwiek powaznego w rejonach dzialalnosci gorniczej stawiac.

polska gospodarka - pozamykac ???21.01.2020 14:43

a ty luju nie widzisz ze tusk zostal kupiony za friko do brukseli w jednym celu - aby sprzedac polske i tam robia wszystko aby tak sie stalo. jesli chcesz robic w polsce dla szwaba to pozamykaj tu wszystko co polskie jeszcze zostalo i tak w tym kraju wiecej zlodziei i takich bezmozgowcow jak ty... kraj nędzą nimi plynacy wystarczy popatrzec na wiadomosci co chwila zlodziejska afera polityczna.

Janusz Nosacz 21.01.2020 14:40

WINCYJJJJ

znawca21.01.2020 14:39

Państwo dopłaca do JSW na wiele sposobów np. płaci odszkodowanie za bezprawnie zabrany(przez JSW) deputat, likwiduje za pieniądze podatników Jasmos i Krupińskiego

do Gość Dziś o 10:2821.01.2020 13:38

Nie przypominam sobie aby państwo dopłacało do JSW a wręcz miliony JSW płaci do kasy państwa z podatków. Jedynie do leczenia takich troli z osadem górniczym we łbie jak ty trzeba dopłacać z podatków, jeszcze jakies pytania?

Gość21.01.2020 13:28

Nie tędy droga.

To nie sposób nawytwarzać czegoś i nie umieć tego sprzedać.

Jeśli nie ma co robić z węglem to należy zredukować zatrudnienie na kopalniach o 50% i tyle.

Słońce Peru mistrz bajeru 21.01.2020 13:12

Gość była podwyżka chyba z 3 temu w JSW może się mylę ale jak nie było to Roman z Zofiowki wam to załatwi

Gość21.01.2020 12:39

Chcą większej kasy to wprowadzić soboty i niedziele robocze i niech sobie sprzedadzą swój wyngiel.

Gość21.01.2020 10:28

@LG

Ale węgiel, górnicy i ZZ to nasze dobra narodowe, do których należy dopłacać za wszelką cenę. Bo im się należy!

Jeszcze jakieś pytania?

Gość21.01.2020 10:03

Oj tam, oj tam.

Pani burmistrz tej upadającej osady górniczej bryluje na szczycie gospodarczym w Davos, a wy dalej swoje.

Górnictwo to przeżytek. Dochodzi też ocieplenie klimatu. Węgiel nie jest już dzisiaj absolutnie nikomu potrzebny.

Gość21.01.2020 9:56

"Górnictwo węgla kamiennego jest jedyną branżą w Polsce, w której od ponad 10 lat nie było żadnych podwyżek płac"

No jak, a seksterzy?

Jakby ktoś nie wiedział to zawód polegający na sprawdzaniu płci w hodowlach drobiu. Ale co się namaca to jego

Polak węgiel dwa bratanki21.01.2020 9:26

"Ostatni bastion komuny na Śląsku :)"

Przedostatni.
Spoldzielnie mieszkaniowe, komusze zlo wcielone, maja sie doskonale.

Gość21.01.2020 9:21

Jeśli związkowcy chcą podwyżek, to niech podwyższą sobie składki członkowskie w ZZ.

Im się to po prostu należy.

A dlaczego nie?

R21.01.2020 9:06

Hahahaha górniczy tok "Myślenia" .... Węgiel leży na zwalach, wydobycie jest nieopłacalne, zarabiamy najwiecej w skali kraju...ale i tak nam mało. No po prostu wstyd, mam nadzieję że zamkna te wszystkie kopalnie w cholere i cały kraj przestanie opłacać wasze leżenie i nic nierobienie

LG21.01.2020 9:04

Zwiększyć wynagrodzenia = zwiększyć koszty produkcji = zwiększyć koszty już i tak drogiego węgla a i tak jeszcze macie jakieś anse do tego, że rynek reaguje i szuka tańszych opcji. Jeśli mam kupić chleb za 5.69 lub ten sam chleb za 4,40 to chyba logiczne jest, że kupię tańszy. Z węglem jest tak samo.

Gość21.01.2020 8:40

Związkowcy chcą wymienić samochody na nowsze modele, a i utrzymanie kochanek sporo kosztuje.

Gość21.01.2020 8:36

7.43 chyba szkoły i sądy

Prawda21.01.2020 8:36

Niestety tak się kończy rozdawnictwo i rozpasnanie zz,rząd wie że kres górnictwa musi nadejsc i chętnie przytuli 100 mld euro na transformację,a Jastrzębie cóż obrało od wielu lat drogę Wałbrzycha.

Carbon21.01.2020 7:57

Zwały tego surowca są zapełnione. Działacze uważają jednak, że najwłaściwszym rozwiązaniem powinna być sprzedaż tego węgla , więc jak go sprzedacie to będziecie mieć pieniądze , ale nie na podwyżki tylko na przetrwanie

Byk21.01.2020 7:53

Wstyd mi za takie wypowiedzi ZZ to hańba tak sie wypowiadać! Niech spojrza w oczy innym zawodom ciężko pracującym gdzie uczciwie ludzie robią w upale, smorodzie tez np. na budowie i nie maja takich kokosów jak ryl który ciągle narzeka. Zabrać te przywileje komunistyczne!! Później państwo i my podatnicy dopłacamy do ich nieobtycznie wysokich emerytur. Wstyd mi za tych krzykaczy co ciągle im mało!

Gość21.01.2020 7:43

Ostatni bastion komuny na Śląsku :)

Gość21.01.2020 7:20

"Wynagrodzeniowe Bizancjum 4-6 tys. to norma"

Ja ciebie proszę... I to według ciebie jest dużo?

W Czechach na produkcji zarobisz 9000zł na rękę za pracę pięć dni w tygodniu po osiem godzin. Plus bonusy.

Gość21.01.2020 7:16

Tak związki zawodowe chcą podwyżek płac narzekają na RZĄD. A jeszcze parę dni temu na biesiadzie piwnej to kto bił brawo Morawieckiemu i całej reszcie ELITY?

Gość21.01.2020 7:03

Zamknąć i zaorać, a ryli przekwalifikować.

Ta upadająca osada górnicza wreszcie odetchnie od tego syfu i zacznie się rozwijać jak na przykład Żory.

Górnicy to hamulcowi polskiej gospodarki. Wydobywany przez nich węgiel jest najdroższy w świecie i najgorszy.

Gość21.01.2020 7:01

Puk, puk.

Halo! Drodzy górnicy...

Ponad 30 lat temu komuna się już skończyła, a wy, jako ostatni jej bastion, ciągle tylko wyciągacie rękę po cudze.

Gość21.01.2020 6:53

Hyhy

Gość21.01.2020 6:41

Taak, a świstak siedzi i zawija sreberka. Wystarczy popatrzeć na zarobki w biurowcach. Wynagrodzeniowe Bizancjum 4-6 tys. to norma. Solidarność 80 chce wykończyć górnictwo. Lepiej by wymyślili jak sprzedać te miliony ton węgla. Ciekawe kto zapłaci za podwyżki premier RP? NIE znowu my wszyscy.

Gurnik pszodowy z Zofiufki21.01.2020 6:40

Panie premieże, jak rzyć? Za marne 12 000zł nie da siem co miesionc zmieniać telewizora na nowom plazmem.

Gość21.01.2020 6:33

Spójrzmy prawdzie w oczy.

W górnictwie jest przerost zatrudnienia, co wpływa na rosnące ceny węgla.

Jaki jest sens jego dalszego wydobywania, skoro tańszy i lepszy węgiel importowany jest z Mozambiku? Żaden.

Gość21.01.2020 6:31

"Związkowcy wskazują również na powiększające się zwały węgla"

Brawo za spostrzegawczość. Liczy się tylko wydobycie, nie zbycie.

Gość21.01.2020 6:30

"od ponad 10 lat nie było żadnych podwyżek płac"

A węgiel mamy najdroższy i najgorszy na świecie.

Inżynier Kura21.01.2020 6:29

Niech biorą sobie to co wydlubia.
Ten niezbędny światu wungiel da im dobrobyt.

Gość21.01.2020 6:29

"Działacze uważają, że wbrew obiegowym opiniom (..) płace w górnictwie nie należą do wysokich."

No ale to w czym problem zmienić pracę na lepiej płatną, zamiast ciągle domagać się podwyżek?