Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 0°°
2 marca 2020

Będzie linia kolejowa. Będą wywłaszczenia pod tory?

Będzie linia kolejowa. Będą wywłaszczenia pod tory?
fot. pixabay

Władze Jastrzębia-Zdroju w piątek (28 lutego br.) spotkały się z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dyskutowano o odbudowie linii kolejowej i ewentualnych wywłaszczeniach z tym związanych.

Władze Jastrzębia-Zdroju stoją na stanowisku, że zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny komponent kolejowy związany z powstaniem w Polsce lotniska centralnego jest programem potrzebnym zarówno dla rozwoju regionalnego, jak i strategii ogólnokrajowej.

- Odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, a stolicą województwa i resztą kraju zapewni pełny i zrównoważony rozwój miasta pod względem komunikacyjnym, społecznym i gospodarczym – argumentuje prezydent Anna Hetman.

Przywrócenie połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską jest jednym z programów strategicznych miasta Jastrzębie-Zdrój uwzględnionym w Strategii Rozwoju Miasta do roku 2020, a plany jego przywrócenia są efektem wieloletnich prac, działań i współpracy przedstawicieli jastrzębskiego samorządu na wszystkich jego szczeblach. Spośród trzech propozycji CPK władze miasta rekomendują przebieg linii kolejowej Nr 170 po śladzie starej linii Nr 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju do granic miasta, wzdłuż Autostrady A1 do późniejszych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek (27 lutego) jednogłośnie jastrzębscy radni.

- Niniejsza rekomendacja zapewni optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170 w Jastrzębiu-Zdroju, minimalizując tym samym możliwe negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie zaproponowanego przez CPK odtwarzanego połączenia kolejowego – mówi Anna Hetman.

I dodaje, że w tej sytuacji istnieje konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego w Jastrzębiu-Zdroju, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządem miasta Jastrzębie-Zdrój oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170.

- Szerokie konsultacje społeczne zapewnią uwzględnienie i poszanowanie interesów mieszkańców i podmiotów gospodarczych, dla których przebieg zakładanego połączenia kolejowego może mieć bezpośrednie konsekwencje – argumentuje.

Podczas zwołanej w Jastrzębiu-Zdroju konferencji Marcin Horała zapytany został o sposób przeprowadzenia konsultacji, bez wcześniejszego poinformowania samorządów i mediów.

- Mówimy o 1600 km linii kolejowych w Polsce, przebiegających przez tereny 180 powiatów i kilkuset gmin. Absolutną niemożliwością byłoby, aby najpierw nieoficjalnie zwrócić się do każdej z gmin. Zbieramy uwagi, a kiedy już będzie konkretna inwestycja, np. odcinek torów Jastrzębie-Zdrój - Ostrawa, to w ramach niej przyjdziemy i odbędą się jeszcze jedne konsultacje dotyczące tej konkretnej inwestycji - zapowiedział Marcin Horała.

A co z ewentualnymi wysiedleniami lub odszkodowaniami dla mieszkańców?

- Nie da się wybudować 1600 km nowych linii kolejowych w Polsce tak, by nie zahaczyć o żaden dom czy mieszkanie. Mamy opracowane w Polsce procedury, które funkcjonują przy budowie innych linii kolejowych, autostrad, dróg, które rozwiązują tego rodzaju problemy. Są proponowane wykupy, odszkodowania itd. Na pewno w sposób nie mniej korzystny, co najmniej tak samo korzystny, jak przy odbywających się od lat wielu inwestycjach w Polsce te ruchy będą się odbywały. Być może, choć tego na razie nie przesądzam, w ramach specustawy o CPK, uda się zaoferować ekstra korzystniejsze warunki. Być może uda się to wyłącznie dla CPK, a nie dla linii kolejowych, ale jeszcze zobaczymy. Natomiast wszelkie prawa, zasady, które dotyczą kwestii wykupów i wywłaszczeń, będą tutaj honorowane – zapewnił

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Prezydent Hetman zakażona koronawirusem Prezydent Hetman zakażona koronawirusem

Sytuacja epidemiczna w Jastrzębiu stabilizuje się [video] Sytuacja epidemiczna w Jastrzębiu stabilizuje się [video]

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (33)
Byk13.03.2020 11:33

Przez bzie trasa nie pasuje ale po szkodach górniczych to już hetman odpowiada w Żorach mają coraz więcej firm darmową komunikację a jastrzębie zamknięty most na Piłsudskiego niedokończona stary budynek sądu w remoncie niewiadomo kiedy skończą bilety po 5 złotych a miasto pustoszeje a ona czeka na manne z nieba ścieżek nikomu niepotrzebnych nabudowala i nic pozatym a ja uważam że przez szkody gurnicze kolej nie pójdzie więc trzeba wyburzac i tyle a hetman upiera się przy swoim a to nie on daje pieniądze więc niech się nierzadzi

Mussol03.03.2020 13:05

W galerii po prostu podmieniają sklepy będzie troche więcej restauracji i inne sklepy z ubraniami. A co do kolei nwm czy dobrym pomyslem jest przeprowadzenie jej przez najwieksze szkody gornicze.

do godz. 20.5503.03.2020 0:52

Wybraliście taką prezydent więc macie efekty, do kogo te pretensję., Ona mówi, że miasto się rozwija. a my mówimy, że miasto się zwija. Rozwija się jedynie magistrat. Bo pani ta zatrudniła setki ludzi w okresie tych 5 lat pobytu w urzędzie miasta. Trąbi o kolei a to załatwia Rząd RP a tarania czyni Pan Poseł Grzegorz Matusiak.

Do bzioków02.03.2020 21:12

W końcu sprawiedliwość was dopada. Przez tyle lat za Cara mieliście się jak pączki w maśle. Aż tu "bum" Jak nie kurnik to szkody górnicze z Bzie-Dębina. Teraz jeszcze kolej pod nosem. A w planach jest spalarnia śmieci przez jednego z biznesmenów lokalnych.
Normalnie za te lata waszej świetności nie żałuję was. Tak ze wszystkich się śmialiście jak to na Mieście korzystacie.

Gość02.03.2020 20:55

Będzie połączenie kolejowe wsi Jastrzębie z Żorami, może Wodzisławiem, Rybnik, Katowice. Aby móc kupić cokolwiek. Galeria Jastrzębie świeci pustkami, ludzie stracili pracę. Został jeden market spoźywczy i kilka bied....r. . Handel totalnie upadł. A w sklepie osiedlowym szynki śmierdzące nawalone chemikaliami po 50 zł. Więc pan właściciel niech spoźywa sam. No chyba, że to powrót propagandy Gomułki w czasach gosp. rynkowej lub golenie schorowanych emerytów i rencistów z kasy. Gratuluję pomysłowości. .Dworca nie ma, połączenia z Rybnikiem godzinne, wiaduktu brak. Pytam gdzie radni, których wybraliśmy, gdzie posłowie. Dlaczego nie może być jak w Żorach czy Wodzisławiu. O co tu chodzi. Miasta się rozwijają u nas wszystko zamknięte. Dlaczego radni których wybraliśmy kompletnie nie robią nic. No może potrzebne spotkanie jastrzębian z władzami miasta.przewalone pieniądze na projekty i plany . A tu kolej za 20 lat. Co to nas interesuje, jak jesteśmy odcęci od wszystkiego.Panie przewodniczący ? O co chodzi? Może miszkańcom należą się wyjaśnienia. Czekamy.

Hmmm...02.03.2020 20:42

Też Mnie bawią mrzonki o kolei w Jastrzębiu...Ty sie zbytnio jarasz...i nie tylko w tym temacie. :))

Gość02.03.2020 18:39

Ale o tym już było wiadomo w dniu 28.02.2020 r. Oto link:

Koronawirus02.03.2020 18:37

"Cała działalność pani Hetman polega na konsultacjach"

O nie, nie moge sie zgodzic.
Nowy rok, nowa ofensywa miejska inwestycyjna a w niej remonty rowow przydroznych, drog gruntowych, chodnikow i naprawy czastkowe drog. To sa fakty i konkretne konsekwentne dzialania zapewniajace miastu staly rozwoj.

Gość02.03.2020 15:58

Cała działalność pani Hetman polega na konsultacjach, z których jak dotychczas, nic nie wynikło. Ble ble ble, bla bla bla.

Marek02.03.2020 15:02

Z wielką radością zgodzę się na odszkodowanie domu pod planowania linię kolejową. Takiej kasy za dom w Jastrzębiu nikt nie zapłaci.

Pokaż wszystkie opinie (33)