Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

"Większość kopalń na Śląsku zniknie"

Co z kopalniami na Śląsku w dłuższej perspektywie? Los tych produkujących węgiel energetyczny nie jest pewny. A co z kopalniami wydobywającymi węgiel koksujący? Mówi o tym  Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa.

"Większość kopalń na Śląsku zniknie"

Doktor Jerzy Markowski uważa, że na przestrzeni 20-30 lat liczba kopalń na Śląsku będzie się zmniejszać i większość z nich zniknie. Szanse na obronienie się na rynku i dalszą pracę mają te, które wydobywają węgiel koksujący. Od kierownictwa tych zakładów oraz nastawienia pracowników zależy, czy szansę tę wykorzystają.

-Zostaną tylko te zakłady, które wydobywają węgiel koksowy, czyli Budryk, Jastrzębie-Bzie może Pniówek. Moim zdaniem ten proces likwidacji kolejnych kopalń przyspieszy. To nie oznacza, że Polska nie ma szans na górnictwo. Przeniesie się ono na Lubelszczyznę i tam będziemy mieli zagłębie surowcowe dla polskiej energetyki. Tu na Śląsku trzeba będzie mieć tę odwagę i powiedzieć: „Panowie kończymy”. Obecnie jednak wciąż zajmujemy się uciążliwością ekologiczną energetyki i górnictwa. Martwi nas to, że to nie jest najbardziej ekologiczne i słusznie, ale to jest miejsce na wysiłek technologiczny i intelektualny. Konieczne jest, abyśmy stworzyli coś w to miejsce. Ja wiem, że wszyscy chcieliby, żeby w kraju trawa była zielona, a woda czysta, ale nie po ciemku - mówi były wiceminister gospodarki w wypowiedzi dla portalu nettg.pl

 

41 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Polak121 (84.234. * .37) 09.06.2020 15:12

Jestem byłym górnikiem niestety na rencie, taki los.Mówicie o zamykaniu kopalń- idiotyzm do potęgi.Czy zagorzali likwidatorzy zastanawiają się skąd weźmiemy paliwo do elektrowni atomowych, gdzie będziemy składowac odpady radioaktywne.Jasne kupimy paliwo ,a ja się zapytam za ile?Może na poczatku będzie cena przystępna ale z biegiem czasu tak wzrosnie że ta super energia będzie kilkakrotnie od tej węglowej.Druga sprawa trzeba taka elektrownie wybudowac a czas budowy to kilka lat,musimy kupic technologie i generalnie wszystko do tych atomówek.Zielona energia to tez niewypał ,nikt nie zastanawia się jakie połacie terenu potrzebne będą na na tą fotowoltaike .Panele musimy kupic bo my ich nie mamy a i one się zuzywaja i trzeba je wymieniać.Jedno wielkie gradobicie i po zawodach.Wiatraki - nastawiamy wiatraków i co wystarczy ,nie nie wystarczy bo mieszkamy tu gdzie mieszkamy a wiatry są raczej mierne.Głupia polityka unijna a my uczymy się dopiero wtedy kiedy woda nam się do uszu leje.

~remik (188.137. * .7) 09.06.2020 08:13

12 kopalń będzie stać, bo jak w nich by wybuchł, Covid19 to wybory by się nie odbyły. W trosce o zdrowie górników, niech zostaną w domu. Koniec będzie taki, że nie będzie co zbierać i już za kilkanaście miesięcy, tak gdzieś po wyborach.... górnictwo zacznie się zwijać. Ku chwale narodu, który hejtuje 100 % postojowe. Nikt w związku z tym i nie tylko nie wstawi się za górnikami. Związki zawodowe zajęte swoimi biznesikami, też się zapomniały. Nawet ustawa o dziedziczeniu związkowca teraz na nic się zda. Przykry ten koniec górnictwa, dzieje się właśnie teraz, skończy się gdzieś za parę lat, może 10, 15.

~remik (188.137. * .7) 09.06.2020 07:48

Górnictwo w PL jest źle zarządzanie. Dlatego szybciej się skończy niż później. Brutalne prawa rynku, bazujące na cenie węgla. Owszem te wszystkie kopalnie np. PGG zabrane w zeszłym wieku właścicielom niemieckim jak np. Emma czyli KWK Marcel, mają po 100 lat i więcej. Wiadomo, im schodzisz z wydobyciem głębiej, tym jest drożej jeśli chodzi o koszty wydobycia. Tego nie da się przeskoczyć. By zostać dalej przy węglu, należałoby wybudować nowe kopalnie, np. w rejonie Bogdanki. Niestety jak już wspomniałem, kopalnie są źle zarządzane, więc nie mają pieniążków by wybudować nową kopalnie. Każda próba wejścia na nasz krajowy ryneczek i chęć wybudowania prywatnej kopalni, bądź chęć kupna już istniejącej kończy się atakiem, rzucaniem kłód pod nogi, medialną nagonką. Jak typowy pies ogrodnika. Górnicy są oczywiście za, bo przecież u prywaciaka nie będą dup...ć. Górnictwo się skończy, górników nie będzie i związków zawodowych również. Jeszcze za tej kadencji pis, zamknie kolejne kopalnie zwalając to na PO i Tuska, a górnicy w to uwierzą bo mają 500 + z którego będą żyć. Apropo kopalń, jest coś takiego jak koszty wydobycia 1 tony węgla, one muszą być mniejsze niż tona sprzedawana na rynku. One zależą od wielu czynników, również od twojej pracy górniku. Od tego jak długo będzie dłubał w nosie też. ;)

~do Hideki (78.8. * .158) 08.06.2020 21:11

Tak, zmiana władzy i od razu zyski. Hahahah chłopie akurat ceny węgla poszły w górę na całym świecie i zmiana władzy nie miała tu żadnego znaczenia. A co do utrzymywania kraju przez kopalnie to sobie nie róbcie jaj i nie powtarzajcie starych i dawno nieprawdziwych frazesów. Jeśli już ktoś utrzymuje Polskę to są małe i mikro firmy a nie żadne kopalnie. Poczytaj sobie trochę statystyk, badań, faktów a nie głupoty gadasz bo tak ci ktoś powiedział. Eh...

~Hideki (31.0. * .134) 08.06.2020 15:03

Chciałem tylko zwrócić uwagę na pewne fakty.
Jeśli założę że mój biznes przyniesie mi 100 zł i zapłacę z tego 50 panu X to jeśli zarobie 80 i przekaże mu 40 to pan X powie ze "dopłacił" 10 zł.
Tak to wygląda odnośnie d opłacania do kopalń.
Odnośnie POwskiej polityki "pro" Górniczej to chciałem tylko przypomnieć, że kopalnoa Knurów (rentowna i przynoszącą zysk w 2013r) została przez jej prezesa sypmpatyzującego z rządem pana Donalda T. Obrabowana. Zdecydował na korzystne dla siebie bankructwo odcinając się finansowo od kopalni. Po czym rząd nakazał JSW kupno kopalni Knurów wpedzając społke w ogromne straty. Zadłużenie w banku ING. Byłem w tym czasie świadkiem ciekawych zdarzeń jak np. Audyt na kilku kopalniach prowadzony przez jedną firmę z Niemiec. Osobiście słyszałem rozmowę decyzyjnych panów na temat nieuchronnej sprzedaży już nie rentownych kopalń JSW.
Zmiana władzy w 2015 i puff. 3.5mld zysku JSW w pierwszym roku. Kopalnie utrzymują ten kraj w stopniu w jakim nie zdajecie sobie sprawy. A jedyne co może im zaszkodzić to polityka.

~typowy polaczek (89.64. * .173) 08.06.2020 13:33

no pszeciesz prund jest w gniazdku a kaloryfer w zimie gorki to po co nam kopalnie??

~Pani (89.64. * .18) 08.06.2020 09:48

Jak się czyta wypowiedzi niektórych osób tutaj, to widać, że mało kto książki czyta, ortografia i składnia na poziomie siedmiolatka.

~Jo-han--ys. (94.78. * .95) 08.06.2020 08:55

Przynajmniej jeszcze naszą gwiazdę słoneczko nie wygaszą z którego można ekologiczną energię wykorzystać.Wiaterku też nam nie zatrzymają z którego można ekologicną energię wykorzystać. Wody w rzekach nie zatamują z którego można ekologiczną energię wykorzystać.Reasumując ----NA CO CZEKAMY???

~Gość (80.188. * .244) 08.06.2020 06:18

Proszę o likwidację przemysłu górniczego w Polsce. Kasa którą na nią wydajemy + koszty zdrowotne, społeczne i ekonomiczne jej funkcjonowania spokojnie pozwolą płacić górnikom dotychczasowe pensje do końca ich dni za nic, za siedzenie w domu, a gospodarka i tak skorzysta. Dziękuję. To mówiłem ja, suweren jeden.

~Górnik (5.184. * .16) 07.06.2020 23:53

A zastanowiliscie sie dlaczego kazda kopalnia ma robione testy przesiewowe , zeby to wszystko zlikwidowac . Testy ktorych wyniki sa z gory znane !! Dlaczego nie testuja innych zakładów w ktorych jest zatrudnionych wiecej ludzi a przedewszystkim zakładów z poza Śląska!?!? Jak wszyscy to wszyscy , a nie lepsi czy gorsi !!!

~Gość (46.134. * .142) 07.06.2020 20:07

jaaa, na czym sie taki prezes, technik inżynier może znać? W sumie większość tak uważa poza górnikami zaczadzonymi dwutlenkiem węgla...

~Robin (5.184. * .186) 07.06.2020 18:11

A co na to ORMOwcy (Solidarność). Przypominam tylko, że rząd PO nie zlikwidował ani jednej kopalni a nawet budował nowe np: bzie albo J Karski (PiS zablokowal)

~Labo (89.64. * .6) 07.06.2020 16:09

Ludzie czy wy naprawdę myślicie że węgiel wydobywa się tylko po to by go spalać w piecach????? I to ten polski węgiel,węgiel czysty..... Bez węgla polska gospodarka upadnie.

Przestudiuj sobię ile produktów nie ma możliwości by powstać bez węgla.

~Jestem Górnikiem (89.64. * .6) 07.06.2020 16:04

Tak, niech znikną kopalnie!!!. Niech je zamkną!!! Niech nas przebranżowią jestem na to gotowy... Byle tylko nie słuchać tych pierdół o wysokich zarobkach,emeryturach przywilejach. Jak słyszę o tych miliardowych dopłatach do wydobycia węgla to szlak mnie trafia. Ludzie ruszcie głowami kto by dopłacał do węgla??? Od 15 lat to słyszę. Czy wy nie rozumiecie że więcej wydaje rząd szmalu na propagandę niż na onkologię. Kłócą naród bo takim łatwiej rządzić.

~Robert (195.135. * .228) 07.06.2020 15:08

Żurek jesteś naiwny, a cukrownie, motoryzacja, metalurgia wszystkie polskie przedsiębiorstwa zostały zreformowane poprzez likwidację. Taka to była reforma polskiego przemysłu.

~Bronek (188.146. * .176) 07.06.2020 14:44

Piszę do tych pajaców co piszą na górników. Mam pytanie. Czemu nie szliście do pracy do górnictwa? Bo się baliście i jesteście za tępi żeby robić w górnictelwie. Zostało wam tylko budowlanka czyli podawanie cegły lub gówna

~Cytat (89.64. * .78) 07.06.2020 14:44

"Do tego coraz mniej potrzeba węgla koksującego dla elektrociepłowni."
Zygrek

~medyk SJZ (89.64. * .156) 07.06.2020 13:44

Przy naszej pomocy to nie tylko kopalnie znikną !

~Zmartwiony (109.197. * .130) 07.06.2020 12:25

Czyli tak kopalnie to smog i żadne nowe technologie tu nie pomogą... Bo ktoś tak każe i koniec. alA centrum logistyczne i miliony aut spedycyjnych na rope z Arabii to jest ekologia. 75tys miejsc pracy z czego ze 2000 z dobrym wynagrodzeniem a reszta za najniższą. I tak z bogatego Śląska będą Chiny 3,0. Potem powiedzą że to też nie jest eko i znowu będzie czas na zmiany na produkcje masową 300tys miejsc pracy za jeszcze mniejsza kasę plus co drugi to uchodzca bez umowy jak w Hiszpani przy pomidorach i ogórkach w szklarniach. Za 30lat to jak dla mnie będą największe slamsy a ci co teraz chcą w urzędach zmian odejdą za parę lat a ich dziedzi będą rządzić tym syfem. Ale Polak musi zawsze walczyć o swoje i być niezależnym!

~Sisiczat (89.64. * .83) 07.06.2020 11:04

Zygrek powiem ci tak ze żyj se jak żyjesz i zamknij pysk bo biadolisz i zajmij się sobą bo jesteś pod lupą ????

~Gość (188.146. * .227) 07.06.2020 10:00

Ryle twierdziły że po zamknie kopalnie naiwniacy podpuszczala i dzięki takim typom pis wygrał. Wasz pis pokaże wam jak zamyka się kopalnie ich dni są policzone.

~Mirek 1137 (83.26. * .195) 07.06.2020 09:21

Niektórym kocmouchom z betonioków np. Adam npw trzeba przypomnieć że prąd nie mieszka w gniazdku, a ciepełko zimą w kaloryferach. Wy myślicie chwilowo, wam się wydaje że zamknąć kopalnie to tak samo jak sklep, a to tak nie działa, ale skoro widzisz same przywileje GÓRNICZE to zjedź na dół na 1 tydzień do roboty, a wtedy pogadamy. Tylko żebyś miał gacie całe i nie pełne

~Do Zygrek (46.134. * .162) 07.06.2020 09:15

Biedaku ty

~TW (91.204. * .182) 07.06.2020 09:08

Przewidywania opisane w powyższym artykule i tak są nader optymistyczne. Przy obecnym rozwoju technologii ( energię odnawialne) i wzrastających kosztach wydobycia kres funkcjonowania przemysłu górniczego wydaje się coraz bliższy. Czy decydenci znajdą pomysł na wykorzystanie potencjału ludzkiego , czy z powrotem wrócą do roli małych miasteczek, a ludzie odpłyną ....

~Tępy hanys (89.200. * .66) 07.06.2020 07:11

Kiedy płaco.

~s&d szczepionkowy terror (89.64. * .39) 07.06.2020 00:39

A taki sprytny "bezobjawowy" wirus potrafi punktowo uderzyć w górników... co za przypadek...

~Zygrek (83.22. * .171) 06.06.2020 16:15

Niech zniknie. Dosyć tego dokładania do tony wegla i wysokich emerytur górniczych oraz płacenia wysokie ceny za energię elekrtyczną z powodu CO2
Trzeba myśleć o innych zakładach i przemyśle a nie ciagnąć niewydolność niektórych kopalń. Do tego coraz mniej potrzeba węgla koksującego dla elektrociepłowni. Mamy ciepłe zimy wiec zapotrzebowanie na ten wegiel spada jak i węgiel do domowych gospodarstw.

~Papa górnicy (89.64. * .141) 06.06.2020 12:27

Dlaczego PIS trzyma takiego gbura jak Sasin na stanowisku? Właśnie po to, bo to człowiek do czarnej roboty, bez skrupułów, gruboskórny.
Teraz został wytypowany do likwidacji górnictwa. Z PGG zostanie max połowa, z JSW trochę więcej.
Wielka polityka nie toczy się w związkowych biurach, tylko na salonach.

~Ktosiek (78.8. * .158) 06.06.2020 10:38

Polska 3.0 zakładała budowę centrum, zdaje się że projekt umarł. Szara eminencja klastra innowacyjności zdaje się że siedzi w więzieniu a Pani która swoją twarzą reklamowała projekt zdaje się że ma jakieś podejrzane konszachty ze wschodnimi sąsiadami. Był głośny tekst onetu na ten temat. Także zdaje się że to wszystko było ściemą i nic nie powstanie

~Pałac Federacji (178.27. * .216) 06.06.2020 09:26

"Program ten zakłada budowę ogromnego centrum logistycznego, największego w kraju"

Raczej zakładał, program był jedynie pisowska propagandą. Ani szerokie tory do Gorzyczek, ani kanał z Wisły do Odry nie powstaje.
Uwierzyłeś w przedwyborczą ścierne. To samo z szybką koleją i cpk.

~John (178.219. * .34) 06.06.2020 00:44

A Knurów produkuje sól że nic nie wspomniał

~Jas mos (89.64. * .185) 06.06.2020 00:34

Mamy dobrą zmianę Ona nas nie opuści.

~Górnik (85.202. * .231) 05.06.2020 18:18

Opinie takich dochturów i zajdałych szczekaczy na forach to mam gdzieś a górnictwo było, jest i bedzie na wieki wieków, ament.

~Oko z Torunia (77.111. * .48) 05.06.2020 18:07

No na pewno kiedyś zniknie.Nic nie jest wieczne. Niektóre piramidy stoją do dziś,ale już w coraz gorszym i opłakanym stanie.

~Gość (93.179. * .162) 05.06.2020 16:38

Warto zapytać tu Panią prezydent i władzę miasta co zrobili by Jastrzębie uczestniczyło w tworzeniu projektu Polska 3.0. Program ten zakłada budowę ogromnego centrum logistycznego, największego w kraju i ma zostać ulokowane w Gorzyczkach. Jeśli miasto ma przetrwać to ten projekt łącznie może dać pracę dla 75 tyś. ludzi. Niewielka część tego ogromnego centrum może znajdować się w Jastrzębiu, władze miasta muszą jednak wyjść z konkretna propozycją. Warto zapytać czy robią cokolwiek w tym temacie. W perspektywie przyszłości mówimy tu o kilku tyś. miejsc pracy.

~Corka gornika (174.44. * .188) 05.06.2020 13:20

Bedzie jak bylo za naszych ojcow. Wyjedzie sie gdzie jest praca. Wiekszosc z Was i tak z Jastrzebia nie pochodzi. Rodzice przyjechali tu za praca.

~Erwin Zielonka (87.207. * .192) 05.06.2020 12:07

Markowski był ministrem w rządzie SLD PSL i sukcesów tam nie było tylko same upadłości i gigantyczne bezrobocie że facet teraz ma tupet kogoś pouczać to jakieś nieporozumienie.

~Adam NDW (89.77. * .34) 05.06.2020 10:15

Zamknąć kopalnie! Siedlisko rozpasanych przywilejami górników i ich opasłych rodzin! Koniec z dopłacaniem do każdej wydobytej tony przez tych kocmołuchow!!

~Pałac Federacji (193.28. * .1) 05.06.2020 09:31

"Nasze piękne miasto przetrwa!"

Oczywiscie, ze przetrwa. Najwiekszy po zamknieciu kopaln, zaklad pracy bedzie mogl zajac sie rekodzielem i stac sie potega.
W czasach uzdrowiskowych Jastrzebie bylo niewielka wsia, dla wszystkich roboty nie starczy.

~Pałac Federacji (178.27. * .216) 05.06.2020 09:01

To oczywiste. Maszyny parowe i parowozy zniknęły z użycia. Tak samo zniknie energetyka oparta wyłącznie na węglu. Na dłuższą metę bronić się przed postępem cywilizacyjnym nie ma sensu. Do tego dochodzą ponoszone przez całe społeczeństwo koszty kolejnych nieudanych prób napraw i restrukturyzacji górnictwa.