Pierwszy pociąg z Jastrzębia możliwy 2023/2024 r.?

Do piątku, 20 listopada, ma zapaść decyzja w sprawie wyboru trasy szybkiej linii kolejowej, łączącej Jastrzębie oraz gminy ościenne z Katowicami. Poważne szanse ma szlak poprowadzony wzdłuż autostrady A1.
Przypomnijmy, że Linie Regionalne Koleje Śląskie wraz z Marszałkiem Województwa Śląskiego złożyły wniosek do rządowego programu Kolej+. Program zakłada uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miast wojewódzkich z miejscowościami powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają kolei pasażerskiej.
Złożony wniosek spełnił kryteria programu i zajął wysokie miejsce na liście projektów. Jest więc szansa na otrzymanie dofinansowania i utworzenie połączenia kolejowego Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Czerwionka-Leszczyny - Katowice, jednak samorządy muszą również finansowo zaangażować się w projekt. Wartość zadania wynosi aż 600 mln zł, z czego 15 % w ramach tak zwanego wkładu własnego muszą pokryć samorządy przez teren, których pobiegnie trasa.
Na początek trzeba wydać 2 mln zł na wykonanie projektu i studium wykonalności zadania. 800 tys. zł zadeklarowało województwo, pozostałe 1,2 mln zł zostało podzielone na samorządy. Wstępnie Jastrzębie-Zdrój zapłaci 500 tys. zł, Żory - 350 tys. zł, Pawłowice 200 tys. zł, a Czerwionka-Leszczyny - 150 tys. zł.
Jak poinformował Urząd Gminy Pawłowice, zaangażowany w projekt reaktywacji linii kolejowej, jeżeli wniosek zostanie wybrany do dofinansowania, pierwszy pociąg wyruszy na przełomie 2023/2024 r. Prawdopodobnie zostanie wybrany wariant drugi, czyli trasa przez Pawłowice i Żory.
Kłamstwa i idiotyzmy wyborcze PIS -u , Jastrzębie będzie bez pociągu to tylko w Warszawie budują głupie metro i obwodnice ,stadiony narodowe.
Dajcie spokój z tą koleją .Jak ma być ekonomicznie i wygodnie dla mieszkańców niech miasto sfinansuje kilka autokarów i utworzy regularną ! linię do Katowic . Sukces murowany a koszty minimalne . Jeden warunek : właściciel nie może być prywaciakiem .
Co za chory bełkot, ile samochodów na ilu mieszkańców przypadało 30 lat temu że porównujesz do dzisiejszych czasów? Bo dziś są średnio cztery na trzyosobową rodzinę.Kto i po co dziś będzie jeździł tak często pociągami do Wisły gdzie już i tak tam nic ciekawego nie ma skoro każdemu wygodniej wsiąść w samochód .
Do jakiej Wisły ..... czytać nie umiesz ? Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Czerwionka-Leszczyny - Katowice
Jak będzie pociąg do Wisły, jak 30 lat temu, to będzie wspaniale.
Pociąg ten był zawsze pełny, a w Pawłowicach ludzie już nie mieli miejsc. Trzymam mocno kciuki!
A ta osoba, co non-stop krytykuje pod wieloma nickami, niech się puknie w pustą główkę.
do @konduktorka i innych:
Jeśli wybiorą wariant wzdłuż autostrady A1 (co jest najbardziej prawdopodobne) to CPK wraz PKP utworzą koleją lokalna abyśmymogli tam dojechać bo sam główny dworzec ma mieścic się własnie obok autostrady (prawdopodobnie Mszana/Połomia).
Ja trzymam kciuki za kolej głównie z niechęci do monopolu firmy na "D", myślę, że wielu ludzi z Jastrzębia myśli podobnie.
Zaraz mamy 21 listopad chciałbym się dowiedzieć i sytuacji która zapadła !
Spoko, galeria w Żorach też nie ma sensu. Zbyt blisko Bielsko i Katowice z dużo lepszą ofertą!!!
Przecież istniała linia kolejowa Żory - Pawłowice - Jastrzębie - Wodzisław Śl. i została zlikwidowana jako nie ekonomiczna a teraz ma być nowa i ma być ekonomiczna?. Bardzo w to wątpię.