Pogoda na dziś zobacz prognozy
 7°
11 stycznia 2021

Przetarg na szybką kolej ogłoszony

Przetarg na szybką kolej ogłoszony
fot. pixabay

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg, który jest pierwszym krokiem do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości łączącej Katowice z Ostrawą. Ma to zapewnić dostęp do połączenia kolejowego mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju.

Przetarg dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla linii kolejowej Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa. Poza tym powstaną mapy do celów projektowych oraz studium geologiczne. Po tym nastąpi rekomendacja wariantu inwestorskiego, czyli dokładny przebieg trasy. Prędkość pociągu ma wynosić do 250 km/h.

Projekt dotyczy odcinka przyszłej linii kolejowej nr 170, a dokładnie stacji Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie do granicy państwa z Republiką Czeską, a następnie szlak ma biec do Ostrawy. Dla naszego miasta istotny jest odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum.

Polub i udostępnij
Czytaj też

W jakim czasie pociąg dojedzie do Katowic? W jakim czasie pociąg dojedzie do Katowic?

Będzie pociąg do Chorwacji z... Wodzisławia Będzie pociąg do Chorwacji z... Wodzisławia

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (48)
Mazi 19.01.2021 12:54

TEk, i wy się nazywacie entuzjastami..... Może kolejek a nie kolei. Wara od Jastrzębia!

Raper klasztorny15.01.2021 21:02

Tylu trolli naraz dawno pod jednym artykułem nie było. Dumnym!

HERA14.01.2021 17:44

Witam wszystkich , najwazniejsze by w końcu kolej do Jastrzębia trafiła . Mnie się podoba pomysł przystanku granicznego na osiedlu Złote Łany . Niedaleko są tereny inwestycyjne kopalni Moszczenica i trzeba to razem rozpatrywac przy realizacji kolei . To jest szansa na rozwój tego miasta i odwagi i determinacji życze naszym włodarzom miasta by to wykorzystać . Przy okazji można w końcu pomyśleć o obwodnicy na Ranoszka i Wyzwolenia i wypuścić ruch na Cieszyn przez Ruptawę . Jedna inwestycja a tyle możliwości !
Dość już mamy doradców z SWD czas na Jastrzębie !

seboc13.01.2021 15:22

Najważniejsze, zeby władze Jastrzębia nie rozmawiały z TEKiem i nie dały sie namówić na "wodzisławski" wariant. Kolej musi przebiegać przez Jastrzębie!!!

Lex12.01.2021 19:15

Założenie jest takie że szybkie pociągi przemkną na tyłach osiedla Złote Łany bez zatrzymania, a do samego Jastrzębia po odnodze CPK wjedzie pociąg regio. Regio będzie jechał w lukach między ekspresami. Najważniejszy dla Jastrzębia jest rozkład jazdy dla tego regio, a nie gdzie zatrzyma się ekspres. No i ten regio musi być bezpośredni do Katowic, a nie jakieś wycieczki krajoznawcze przez Wodzisław.

XYZ12.01.2021 18:40

Rozstrzygnięcie przetargu to pewnie odbędzie się w "Hawanie" lub biurze pewnego .osła.

Gość12.01.2021 18:39

Kris Ta pani to kto ?

maszyniok12.01.2021 11:36

TEK to grupka kilku ludzi, których mozna policzyć na palcach jednej ręki, którzy tak naprawde nie chcą kolei w Jastrzębiu tylko w Wodzisławiu. Najlepiej dla nich byłoby aby jastrzębianie dojezdzali sobie autobusami na dworce kolejowe zlokalizowane w SWD. Tylko, ze my taką "kolej" juz mamy 9 makm od Jastrzebia w Zebrzydowicach, gdzie też sobie dojezdzamy autobusami miejskimi.
MY CHCEMY KOLEJ W JASTRZĘBIU!

Tomek12.01.2021 10:31

Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej, dziękujemy!!!

Gość12.01.2021 10:03

Czyli nie będzie kolei w Jastrzębiu. Nie dziwi mnie to...

Ja 1112.01.2021 9:03

Masakra TEKi pod wieloma nickami udajá mieszkańców Jastrzębia. Stacja na Wilchwach to brak kolejki w Jastrzębiu. Acha i siedzibę JSW też przeniescie do Wodzisławia.

do Ernest Malinowski12.01.2021 8:57

Daruj sobie te wasze TEKowskie antyjastrzębskie rozwiązania. Nikt nie będzie brał waszych bredni pod uwagę. Nie macie żadnego poparcia nawet w SWD, i nikt nie będzie z wami rozmawiał.

Już po nas 12.01.2021 7:42

Towarzystwo Entuzjastów Kolei w koncepcji społecznej zaproponowało, aby przystanek kolei dużych prędkości w ramach CPK, powstał na Wilchwach w Wodzisławiu Śl., a nie - jak jest proponowane - w Jastrzębiu-Zdroju. Dlaczego? - To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Co da przesunięcie go o kilka kilometrów?To duża różnica. Wodzisław Śl. leży w prostej linii Katowice-Ostrawa. To też centralny punkt subregionu. Przystanek znajduje się mniej więcej pośrodku pomiędzy Wodzisławiem a Jastrzębiem. To dobrze skomunikowany obszar. Na Wilchwy dociera komunikacja miejska, międzygminna, MZK. Planowana jest regionalna kolej Wodzisław-Jastrzębie, która z obu miast ma docierać w podobnym czasie. My też o jej budowę apelujemy. Na Wilchwach wystarczy miejsca również na budowę łącznic oraz parkingów i innych obiektów właściwych dla centrum przesiadkowego.

do Kris11.01.2021 22:15

Dobrze powiedziane. Przez takich jak on, mamy się coraz gorzej.

Ernest Malinowski11.01.2021 22:05

Jeśli ma być szybka kolej Katowice-Ostrawa, która będzie transeuropejską szybką linią kolejową północ południe to musi być ona w linii prostej, bez szkód górniczych, a dopełnieniem muszą być lokalne linie kolejowe połączone z szybką koleją.
Rozwiązanie Wodzisław Wilchwy z linią Wodzisław-Jastrzębie i Żory Rowień z linią Rybnik-Żory oraz Mikołów/Orzesze/Łaziska z linia Gliwice-Tychy uważam za świetne rozwiązanie!

Do ( Generał Ogórcow Dziś o 15:35)11.01.2021 19:19

No , a jak np zabraknie papieru to trzeba będzie wyskoczyć na stacji do biedronki. Najgorsze będzie to jak trafimy na godziny dla seniora ,wtedy trzeba będzie poczekać. Dobrze jak będzie przed 12:00 a lipa jak po 10:00. A jak wiatr będzie niekorzystny ? Albo zupa za słona i maszynista będzie musiał wlać babie? Wg pańskich złotych myśli pociąg musiałby wtedy osiągać prędkość światła . Żałosny pan jesteś coraz to bardziej . Miłego wieczoru życzę

Kris 11.01.2021 19:07

Do Generał Ogórcow
Dziś o 15:35

Nie pogrążaj się , twardy elemencie kapusty ...

SJZ196211.01.2021 18:46

Czy jest jakaś osoba reprezentująca Jastrzębie oraz odpowiedzialna, w tworzeniu tego projektu, jeżeli chodzi o przebieg lini kolejowej?

seba11.01.2021 18:18

Czyli według naszych "przyjaciół" z TEK z Wodzisławia, to jastrzębianie będą sobie do Wodzisławia autobusami jeździć na pociąg? To się nazywa odbudowa kolei do Jastrzębia? Przecież założenie jest jedno-WŁĄCZENIE JASTRZĘBIA W SIEĆ KOLEJOWĄ! Wodzisław juz ma kolej, więc o co im chodzi? Że w Jastrzębiu będzie szybsza kolej niż Wodzisławiu?
Chyba ten TEK pogięło całkowicie.

Ja 1111.01.2021 16:35

Tel jak zwykle bajdurzy, chyba ktoś nienormalny podpisze petycję która maksymalnie oddała linię od Jastrzębiu a wprowadza ją w granice Wodzisławia. Patrzcie jak dbają, nawet radzą by sobie autobusy podstawić. O ich pomyślę świadczy to , że radni powiatu wodzisławskiego ani myślą poprzeć taki pomysł.

do hades_TEK11.01.2021 16:10

Działacie ewidentnie na szkodę Jastrzębia! Waszym celem jest, aby to Wodzisław skorzystał najbardziej na odbudowie kolei (niby) do Jastrzębia.
Kilka lat wstecz, jak była mowa o zwykłym połaczeniu z Jastrzębia do Katowic w ramach kolej+, to za wszelką cenę lobbowaliście, ze mamy do Katowic jeżdzic przez Wodzisław(mega paranoja i utopia). Braliscie kilka razu udział w obradach miasta Jastrzębie dotyczące powrotu kolei, ale wasza antyjastrzębska postawa i dbanie tylko o wodzisławski interes, sprawiła ze nie jesteście już wpuszczani na żadne obrady z waszymi antyjastrzębskimi pomysłami. Nawet ludzie zajmujacy sie zawodowo kolejnictwem, nie chcą z wami rozmawiać, a tą waszą petycję, to sobie możecie wsadzić w buty.
I my jako jastrzębianie bardzo się cieszymy, że wasze antyjastrzębskie pomysły nie będą brane pod uwagę.

Generał Ogórcow11.01.2021 15:35

@Kris
"To co negujesz"

1. Przetarg mowi o dwoch mozliwosciach: do Piotrowic lub Podlesia. Drugi wariant to juz ok. 80km.
2. Kilka przystankow, w kazdym miescie powiatowym, pociag mosi pszed stacja zwolnic, zacuekac az ludzie wysiada i wsiada, ruszyc i sie rozpedzic.
3. Predkosc na zakretach jest mniejsza.
4. Podlesie lub Piotrowice - Katowice - predkosc bedzie raczej niewielka.

Wiec pociag musialby osiagac grubo üppnad 300km/h by dojechac w 15 minut do Katowic.
Czego jeszcze nie rozumiesz pisowski klakierze?

Oko11.01.2021 15:06

Linia będzie biegła wzdłuż trasy autostrady A1!!! Tylko mam jest szansa aby pociągi rozwijały prędkość 200-250km/h bo na tym pasie jest uskok Jankowicki gdzie nie ma fedrunku i przez to szkód górniczych, a przystanek jastrzębie Zdrój będzie tylko z nazwy Mszana-Jastrzębie,

hades_TEK11.01.2021 15:02

Szanowni Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju,
Wypisywanie przez trolli na lokalnych forach, że TEK działa na szkodę Jastrzębia, jest żenujące i stało się już nudne. To dzięki naszym zabiegom (!) CPK planuje odbudowę połączenia Wodzisław - Jastrzębie Centrum w pakiecie razem z magistralą Katowice-Ostrawa, i jeśli to powstanie to pociągi regionalne z Katowic będą mogły dotrzeć do centrum Waszego miasta w 30 minut - to chyba cenniejsze od przystanku na magistrali, który tylko nazwą miałby udawać Jastrzębie? Cóż w tym dziwnego, że zamiast takiego przystanku w kiężycowej scenerii dawnych Szybów Zachodnich wolimy węzeł na Wilchwach, bo leżą na linii prostej Katowice-Ostrawa, a na szybkie pociągi które się tam kiedyś pojawią, dotrzeć będziemy mogli pociągiem regionalnym zarówno z Jastrzębia jak i Wodzisławia w kilka minut? Mamy realny pomysł na połączenie Waszego miasta z siecią kolejową, w odróżnieniu od rządzących od 20 lat mamiących Was coraz bardziej odrealnionymi wizjami przywrócenia kolei we wszystkich kierunkach, tylko nie tym jednym, który jest dziś możliwy do realizacji. Dziękujemy za poparcie: http://tek.wb.pl/petycja 

Kris11.01.2021 13:33

Piątkę miałeś ? To co negujesz ? Bo wyszedłeś na ciemniaka , mowa jest o prędkości czyż nie ?

mieszkaniec z musu11.01.2021 13:16

To chyba kpina, poprzednie pociągi przez Jastrzębie jeździły z prędkością 40km/h lub mniej z powodu szkód górniczych. Z tego powodu 200 lub 250 km/h jest nierealne. ktoś sobie kpi z jastrzębian!

Generał Ogórcow11.01.2021 12:44

"Coś ty miał z matematyki ? "

Piatke mialem. Pociag ma sie zatrzymywac na kilku stacjach po drodze, rozpedzac sie potem i zwalniac na zakretach.
Jesli bierzesz sie za jakies zadanie, przyjmij wszystkie podane zalozenia.

odsuńmy TEK11.01.2021 12:40

Trzeba wykluczyć z dyskusji TEK. Wyraźnie działają na niekorzyść Jastrzębia. Głownym celem projektu jest przywrócenie połączen do Jastrzębia, a Towarzystwo Entuzjastów Kolei z Wodzisławia robi wszystko aby ta kolej była jak najdalej Jastrzębia a najbliżej Wodzisławia.

SJZ11.01.2021 12:23

250 a nawet więcej, tylko ze to będzie na terytorium Czech

Kris11.01.2021 12:19

Generał Ogórcow
Dziś o 10:47

Coś ty miał z matematyki ?
Jeśli licząc ,że z Jastrzębia do Katowic jest ok 60 kilometrów to na pokonanie go w 15 minut musielibyśmy poruszać się z prędkością 240km/h a nie 300km/h... Pozdrawiam

Do Emil z Godowa11.01.2021 11:06

Z taką polszczyzną to się nadajesz do pasania kóz

Generał Ogórcow11.01.2021 10:47

"do 250 km/godz. po tych dziurach"

Kilka miesiecy temu CPK chwalilo sie filmem, ze niby z Jastrzebia do Katowic w 15 minut.
Wowczas oznaczaloby to grubo ponad 300km/h.
Teraz predkosc im spadla.
I jeszcze spadnie. W ruchu lokalnym (a taie jest zalozenie, ze pociagi mialyby sie zatrzymywac w kazdym powiecie) taka predkosc nie ma sensu. Zamiast lekkich pociagow, musialyby kursowac znacznie drozsze (zarowno w zakupie i eksploatacji) i znacznie bardziej skomplikowane sklady, jednoczesnie znacznie mniej pojemne.
Do duzego miasta powinien kursowac lekki sklad a szybka kolej powinna laczyc najwazniejsze punkty. Tak to jest zorganizowane na swiecie.

Emil z Godowa 11.01.2021 10:43

Tomek 9.17my z wodzia jezdzymy do jaszczymbio do pracy w administracji jsw i w magistracie my kierownicze stanowiska do tego my stworzeni

Tomek11.01.2021 10:34

Nie narzekam , stwierdzam fakty

Gość11.01.2021 10:21

Docelowa prędkość 250 km/h w którym roku nastąpi?

Maszynista11.01.2021 9:44

Ha ha do 250 km/godz. po tych dziurach tzn .100 przy dobrych wiatrach

do Tomek11.01.2021 9:23

To zamieszkaj w Wodzisławiu a nie narzekaj .

Kris11.01.2021 9:21

Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej , i niestety dalej nim będzie bo stacja będzie w Mszanej , czego się nie dotknie ta ona zamienia w "złoto" , brawo dla tej pani !!!

Tomek 11.01.2021 9:17

Z Wodzisławia można dojechać pociągiem wszędzie , u nas nie ma nic :) miłego dnia życzę

Mały Kopernik11.01.2021 9:12

"Przeprowadzimy aneksję Mszanej i ustanowimy tam Centrum"

Okolica zna taki przykład. W Boguminie (obecnie Stary Bogumin) ksiądz nowe pozwolił na budowę kolei i miasto rozwinęło się kilka km dalej.

Prawdomowny11.01.2021 8:58

Przeprowadzimy aneksję Mszanej i ustanowimy tam Centrum. Wszystko będzie się zgadzało, wystarczy odrobina kreatywności proszę Państwa. I to nie jest nasze ostatnie słowo :)

Majk z Jejkowic11.01.2021 8:57

Niczego tu nie będzie.

No może oprócz kolejnego jakże wyczekiwanego muzem.

Za chwilę to jeszcze taki Kraków czy Wrocław będą nam zazdrościły takiej ilości tych przybytków.

Łowca bizonów11.01.2021 8:25

Ekszpert
Dziś o 7:29 Jak wybudują to będziesz wiedział , nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz.

Łowca bizonów11.01.2021 8:24

Będzie w Zebrzydowicach to jasne , a dojedziesz tam szybkim i darmowym dyliżansem miejskim , którego wprowadzenie zapowie już nie długo pani burmistrz . Konie dostarczy stadnina w Ochabach .

Raper klasztorny11.01.2021 8:09

Dołączam się do pytania, czy stacja "Jastrzębie-centrum" będzie w Bziu czy może w Mszanie? Chcę móc zawczasu sprawdzić czym tam dojechać.

Mały Kopernik11.01.2021 7:34

"do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum"

Można wiedzieć, gdzie ona jest planowana, znaczy, jeśli nie byłby to podziemny dworzec.

Ekszpert11.01.2021 7:29

Aha już robią przetarg a nie wiadomo gdzie będzie stacja. Wybudują komuś przed nosem i fajnie :-)

Bob budowniczy11.01.2021 7:25

- Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni.
- prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku
- Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku,
- zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.
Czyli na pozwolenia i inne decyzje trzeba czekać 7,5 roku , a sama budowa linii potrwa 1, 5 roku. Budowa 30 metrów wiaduktu z prefabrykatów w dwa lata , a linia kolejowa na szkodach górniczych w 1,5 roku ... powodzenia .