Pogoda na dziś zobacz prognozy
 19°15°
11 stycznia 2021

Przetarg na szybką kolej ogłoszony

Przetarg na szybką kolej ogłoszony
fot. pixabay

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg, który jest pierwszym krokiem do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości łączącej Katowice z Ostrawą. Ma to zapewnić dostęp do połączenia kolejowego mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju.

Przetarg dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla linii kolejowej Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa. Poza tym powstaną mapy do celów projektowych oraz studium geologiczne. Po tym nastąpi rekomendacja wariantu inwestorskiego, czyli dokładny przebieg trasy. Prędkość pociągu ma wynosić do 250 km/h.

Projekt dotyczy odcinka przyszłej linii kolejowej nr 170, a dokładnie stacji Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie do granicy państwa z Republiką Czeską, a następnie szlak ma biec do Ostrawy. Dla naszego miasta istotny jest odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Którędy pojedzie pociąg do Katowic? Trwają konsultacje Którędy pojedzie pociąg do Katowic? Trwają konsultacje

Z Jastrzębia do Warszawy pociąg dojedzie w 2 godziny Z Jastrzębia do Warszawy pociąg dojedzie w 2 godziny

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (48)
Mazi 19.01.2021 12:54

TEk, i wy się nazywacie entuzjastami..... Może kolejek a nie kolei. Wara od Jastrzębia!

Raper klasztorny15.01.2021 21:02

Tylu trolli naraz dawno pod jednym artykułem nie było. Dumnym!

HERA14.01.2021 17:44

Witam wszystkich , najwazniejsze by w końcu kolej do Jastrzębia trafiła . Mnie się podoba pomysł przystanku granicznego na osiedlu Złote Łany . Niedaleko są tereny inwestycyjne kopalni Moszczenica i trzeba to razem rozpatrywac przy realizacji kolei . To jest szansa na rozwój tego miasta i odwagi i determinacji życze naszym włodarzom miasta by to wykorzystać . Przy okazji można w końcu pomyśleć o obwodnicy na Ranoszka i Wyzwolenia i wypuścić ruch na Cieszyn przez Ruptawę . Jedna inwestycja a tyle możliwości !
Dość już mamy doradców z SWD czas na Jastrzębie !

seboc13.01.2021 15:22

Najważniejsze, zeby władze Jastrzębia nie rozmawiały z TEKiem i nie dały sie namówić na "wodzisławski" wariant. Kolej musi przebiegać przez Jastrzębie!!!

Lex12.01.2021 19:15

Założenie jest takie że szybkie pociągi przemkną na tyłach osiedla Złote Łany bez zatrzymania, a do samego Jastrzębia po odnodze CPK wjedzie pociąg regio. Regio będzie jechał w lukach między ekspresami. Najważniejszy dla Jastrzębia jest rozkład jazdy dla tego regio, a nie gdzie zatrzyma się ekspres. No i ten regio musi być bezpośredni do Katowic, a nie jakieś wycieczki krajoznawcze przez Wodzisław.

XYZ12.01.2021 18:40

Rozstrzygnięcie przetargu to pewnie odbędzie się w "Hawanie" lub biurze pewnego .osła.

Gość12.01.2021 18:39

Kris Ta pani to kto ?

maszyniok12.01.2021 11:36

TEK to grupka kilku ludzi, których mozna policzyć na palcach jednej ręki, którzy tak naprawde nie chcą kolei w Jastrzębiu tylko w Wodzisławiu. Najlepiej dla nich byłoby aby jastrzębianie dojezdzali sobie autobusami na dworce kolejowe zlokalizowane w SWD. Tylko, ze my taką "kolej" juz mamy 9 makm od Jastrzebia w Zebrzydowicach, gdzie też sobie dojezdzamy autobusami miejskimi.
MY CHCEMY KOLEJ W JASTRZĘBIU!

Tomek12.01.2021 10:31

Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej, dziękujemy!!!

Gość12.01.2021 10:03

Czyli nie będzie kolei w Jastrzębiu. Nie dziwi mnie to...

Ja 1112.01.2021 9:03

Masakra TEKi pod wieloma nickami udajá mieszkańców Jastrzębia. Stacja na Wilchwach to brak kolejki w Jastrzębiu. Acha i siedzibę JSW też przeniescie do Wodzisławia.

do Ernest Malinowski12.01.2021 8:57

Daruj sobie te wasze TEKowskie antyjastrzębskie rozwiązania. Nikt nie będzie brał waszych bredni pod uwagę. Nie macie żadnego poparcia nawet w SWD, i nikt nie będzie z wami rozmawiał.

Już po nas 12.01.2021 7:42

Towarzystwo Entuzjastów Kolei w koncepcji społecznej zaproponowało, aby przystanek kolei dużych prędkości w ramach CPK, powstał na Wilchwach w Wodzisławiu Śl., a nie - jak jest proponowane - w Jastrzębiu-Zdroju. Dlaczego? - To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Co da przesunięcie go o kilka kilometrów?To duża różnica. Wodzisław Śl. leży w prostej linii Katowice-Ostrawa. To też centralny punkt subregionu. Przystanek znajduje się mniej więcej pośrodku pomiędzy Wodzisławiem a Jastrzębiem. To dobrze skomunikowany obszar. Na Wilchwy dociera komunikacja miejska, międzygminna, MZK. Planowana jest regionalna kolej Wodzisław-Jastrzębie, która z obu miast ma docierać w podobnym czasie. My też o jej budowę apelujemy. Na Wilchwach wystarczy miejsca również na budowę łącznic oraz parkingów i innych obiektów właściwych dla centrum przesiadkowego.

do Kris11.01.2021 22:15

Dobrze powiedziane. Przez takich jak on, mamy się coraz gorzej.

Ernest Malinowski11.01.2021 22:05

Jeśli ma być szybka kolej Katowice-Ostrawa, która będzie transeuropejską szybką linią kolejową północ południe to musi być ona w linii prostej, bez szkód górniczych, a dopełnieniem muszą być lokalne linie kolejowe połączone z szybką koleją.
Rozwiązanie Wodzisław Wilchwy z linią Wodzisław-Jastrzębie i Żory Rowień z linią Rybnik-Żory oraz Mikołów/Orzesze/Łaziska z linia Gliwice-Tychy uważam za świetne rozwiązanie!

Do ( Generał Ogórcow Dziś o 15:35)11.01.2021 19:19

No , a jak np zabraknie papieru to trzeba będzie wyskoczyć na stacji do biedronki. Najgorsze będzie to jak trafimy na godziny dla seniora ,wtedy trzeba będzie poczekać. Dobrze jak będzie przed 12:00 a lipa jak po 10:00. A jak wiatr będzie niekorzystny ? Albo zupa za słona i maszynista będzie musiał wlać babie? Wg pańskich złotych myśli pociąg musiałby wtedy osiągać prędkość światła . Żałosny pan jesteś coraz to bardziej . Miłego wieczoru życzę

Kris 11.01.2021 19:07

Do Generał Ogórcow
Dziś o 15:35

Nie pogrążaj się , twardy elemencie kapusty ...

SJZ196211.01.2021 18:46

Czy jest jakaś osoba reprezentująca Jastrzębie oraz odpowiedzialna, w tworzeniu tego projektu, jeżeli chodzi o przebieg lini kolejowej?

seba11.01.2021 18:18

Czyli według naszych "przyjaciół" z TEK z Wodzisławia, to jastrzębianie będą sobie do Wodzisławia autobusami jeździć na pociąg? To się nazywa odbudowa kolei do Jastrzębia? Przecież założenie jest jedno-WŁĄCZENIE JASTRZĘBIA W SIEĆ KOLEJOWĄ! Wodzisław juz ma kolej, więc o co im chodzi? Że w Jastrzębiu będzie szybsza kolej niż Wodzisławiu?
Chyba ten TEK pogięło całkowicie.

Ja 1111.01.2021 16:35

Tel jak zwykle bajdurzy, chyba ktoś nienormalny podpisze petycję która maksymalnie oddała linię od Jastrzębiu a wprowadza ją w granice Wodzisławia. Patrzcie jak dbają, nawet radzą by sobie autobusy podstawić. O ich pomyślę świadczy to , że radni powiatu wodzisławskiego ani myślą poprzeć taki pomysł.

do hades_TEK11.01.2021 16:10

Działacie ewidentnie na szkodę Jastrzębia! Waszym celem jest, aby to Wodzisław skorzystał najbardziej na odbudowie kolei (niby) do Jastrzębia.
Kilka lat wstecz, jak była mowa o zwykłym połaczeniu z Jastrzębia do Katowic w ramach kolej+, to za wszelką cenę lobbowaliście, ze mamy do Katowic jeżdzic przez Wodzisław(mega paranoja i utopia). Braliscie kilka razu udział w obradach miasta Jastrzębie dotyczące powrotu kolei, ale wasza antyjastrzębska postawa i dbanie tylko o wodzisławski interes, sprawiła ze nie jesteście już wpuszczani na żadne obrady z waszymi antyjastrzębskimi pomysłami. Nawet ludzie zajmujacy sie zawodowo kolejnictwem, nie chcą z wami rozmawiać, a tą waszą petycję, to sobie możecie wsadzić w buty.
I my jako jastrzębianie bardzo się cieszymy, że wasze antyjastrzębskie pomysły nie będą brane pod uwagę.

Generał Ogórcow11.01.2021 15:35

@Kris
"To co negujesz"

1. Przetarg mowi o dwoch mozliwosciach: do Piotrowic lub Podlesia. Drugi wariant to juz ok. 80km.
2. Kilka przystankow, w kazdym miescie powiatowym, pociag mosi pszed stacja zwolnic, zacuekac az ludzie wysiada i wsiada, ruszyc i sie rozpedzic.
3. Predkosc na zakretach jest mniejsza.
4. Podlesie lub Piotrowice - Katowice - predkosc bedzie raczej niewielka.

Wiec pociag musialby osiagac grubo üppnad 300km/h by dojechac w 15 minut do Katowic.
Czego jeszcze nie rozumiesz pisowski klakierze?

Oko11.01.2021 15:06

Linia będzie biegła wzdłuż trasy autostrady A1!!! Tylko mam jest szansa aby pociągi rozwijały prędkość 200-250km/h bo na tym pasie jest uskok Jankowicki gdzie nie ma fedrunku i przez to szkód górniczych, a przystanek jastrzębie Zdrój będzie tylko z nazwy Mszana-Jastrzębie,

hades_TEK11.01.2021 15:02

Szanowni Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju,
Wypisywanie przez trolli na lokalnych forach, że TEK działa na szkodę Jastrzębia, jest żenujące i stało się już nudne. To dzięki naszym zabiegom (!) CPK planuje odbudowę połączenia Wodzisław - Jastrzębie Centrum w pakiecie razem z magistralą Katowice-Ostrawa, i jeśli to powstanie to pociągi regionalne z Katowic będą mogły dotrzeć do centrum Waszego miasta w 30 minut - to chyba cenniejsze od przystanku na magistrali, który tylko nazwą miałby udawać Jastrzębie? Cóż w tym dziwnego, że zamiast takiego przystanku w kiężycowej scenerii dawnych Szybów Zachodnich wolimy węzeł na Wilchwach, bo leżą na linii prostej Katowice-Ostrawa, a na szybkie pociągi które się tam kiedyś pojawią, dotrzeć będziemy mogli pociągiem regionalnym zarówno z Jastrzębia jak i Wodzisławia w kilka minut? Mamy realny pomysł na połączenie Waszego miasta z siecią kolejową, w odróżnieniu od rządzących od 20 lat mamiących Was coraz bardziej odrealnionymi wizjami przywrócenia kolei we wszystkich kierunkach, tylko nie tym jednym, który jest dziś możliwy do realizacji. Dziękujemy za poparcie: http://tek.wb.pl/petycja 

Kris11.01.2021 13:33

Piątkę miałeś ? To co negujesz ? Bo wyszedłeś na ciemniaka , mowa jest o prędkości czyż nie ?

mieszkaniec z musu11.01.2021 13:16

To chyba kpina, poprzednie pociągi przez Jastrzębie jeździły z prędkością 40km/h lub mniej z powodu szkód górniczych. Z tego powodu 200 lub 250 km/h jest nierealne. ktoś sobie kpi z jastrzębian!

Generał Ogórcow11.01.2021 12:44

"Coś ty miał z matematyki ? "

Piatke mialem. Pociag ma sie zatrzymywac na kilku stacjach po drodze, rozpedzac sie potem i zwalniac na zakretach.
Jesli bierzesz sie za jakies zadanie, przyjmij wszystkie podane zalozenia.

odsuńmy TEK11.01.2021 12:40

Trzeba wykluczyć z dyskusji TEK. Wyraźnie działają na niekorzyść Jastrzębia. Głownym celem projektu jest przywrócenie połączen do Jastrzębia, a Towarzystwo Entuzjastów Kolei z Wodzisławia robi wszystko aby ta kolej była jak najdalej Jastrzębia a najbliżej Wodzisławia.

SJZ11.01.2021 12:23

250 a nawet więcej, tylko ze to będzie na terytorium Czech

Kris11.01.2021 12:19

Generał Ogórcow
Dziś o 10:47

Coś ty miał z matematyki ?
Jeśli licząc ,że z Jastrzębia do Katowic jest ok 60 kilometrów to na pokonanie go w 15 minut musielibyśmy poruszać się z prędkością 240km/h a nie 300km/h... Pozdrawiam

Do Emil z Godowa11.01.2021 11:06

Z taką polszczyzną to się nadajesz do pasania kóz

Generał Ogórcow11.01.2021 10:47

"do 250 km/godz. po tych dziurach"

Kilka miesiecy temu CPK chwalilo sie filmem, ze niby z Jastrzebia do Katowic w 15 minut.
Wowczas oznaczaloby to grubo ponad 300km/h.
Teraz predkosc im spadla.
I jeszcze spadnie. W ruchu lokalnym (a taie jest zalozenie, ze pociagi mialyby sie zatrzymywac w kazdym powiecie) taka predkosc nie ma sensu. Zamiast lekkich pociagow, musialyby kursowac znacznie drozsze (zarowno w zakupie i eksploatacji) i znacznie bardziej skomplikowane sklady, jednoczesnie znacznie mniej pojemne.
Do duzego miasta powinien kursowac lekki sklad a szybka kolej powinna laczyc najwazniejsze punkty. Tak to jest zorganizowane na swiecie.

Emil z Godowa 11.01.2021 10:43

Tomek 9.17my z wodzia jezdzymy do jaszczymbio do pracy w administracji jsw i w magistracie my kierownicze stanowiska do tego my stworzeni

Tomek11.01.2021 10:34

Nie narzekam , stwierdzam fakty

Gość11.01.2021 10:21

Docelowa prędkość 250 km/h w którym roku nastąpi?

Maszynista11.01.2021 9:44

Ha ha do 250 km/godz. po tych dziurach tzn .100 przy dobrych wiatrach

do Tomek11.01.2021 9:23

To zamieszkaj w Wodzisławiu a nie narzekaj .

Kris11.01.2021 9:21

Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej , i niestety dalej nim będzie bo stacja będzie w Mszanej , czego się nie dotknie ta ona zamienia w "złoto" , brawo dla tej pani !!!

Tomek 11.01.2021 9:17

Z Wodzisławia można dojechać pociągiem wszędzie , u nas nie ma nic :) miłego dnia życzę

Mały Kopernik11.01.2021 9:12

"Przeprowadzimy aneksję Mszanej i ustanowimy tam Centrum"

Okolica zna taki przykład. W Boguminie (obecnie Stary Bogumin) ksiądz nowe pozwolił na budowę kolei i miasto rozwinęło się kilka km dalej.

Prawdomowny11.01.2021 8:58

Przeprowadzimy aneksję Mszanej i ustanowimy tam Centrum. Wszystko będzie się zgadzało, wystarczy odrobina kreatywności proszę Państwa. I to nie jest nasze ostatnie słowo :)

Majk z Jejkowic11.01.2021 8:57

Niczego tu nie będzie.

No może oprócz kolejnego jakże wyczekiwanego muzem.

Za chwilę to jeszcze taki Kraków czy Wrocław będą nam zazdrościły takiej ilości tych przybytków.

Łowca bizonów11.01.2021 8:25

Ekszpert
Dziś o 7:29 Jak wybudują to będziesz wiedział , nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz.

Łowca bizonów11.01.2021 8:24

Będzie w Zebrzydowicach to jasne , a dojedziesz tam szybkim i darmowym dyliżansem miejskim , którego wprowadzenie zapowie już nie długo pani burmistrz . Konie dostarczy stadnina w Ochabach .

Raper klasztorny11.01.2021 8:09

Dołączam się do pytania, czy stacja "Jastrzębie-centrum" będzie w Bziu czy może w Mszanie? Chcę móc zawczasu sprawdzić czym tam dojechać.

Mały Kopernik11.01.2021 7:34

"do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum"

Można wiedzieć, gdzie ona jest planowana, znaczy, jeśli nie byłby to podziemny dworzec.

Ekszpert11.01.2021 7:29

Aha już robią przetarg a nie wiadomo gdzie będzie stacja. Wybudują komuś przed nosem i fajnie :-)

Bob budowniczy11.01.2021 7:25

- Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni.
- prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku
- Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku,
- zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.
Czyli na pozwolenia i inne decyzje trzeba czekać 7,5 roku , a sama budowa linii potrwa 1, 5 roku. Budowa 30 metrów wiaduktu z prefabrykatów w dwa lata , a linia kolejowa na szkodach górniczych w 1,5 roku ... powodzenia .