Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 7°
1 października 2012

Do 2015 modernizacja podziemnego transportu w JSW

Do 2015 modernizacja podziemnego transportu w JSW
fot. Łukasz Wilczyński / jastrzebieonline.pl

Jastrzębska Spółka Węglowa zamierza do 2015 roku gruntownie zmodernizować system podziemnego transportu. Ma być bezpieczniej, szybciej i efektywniej.

W sumie podziemne trasy w pięciu kopalniach JSW liczą  ponad 300 km. - Modernizacja systemów transportu jest obecnie naszym priorytetem w obszarze technicznym. To jeden ze sposobów podnoszenia efektywności pracy, ale nie chodzi tu tylko o optymalizację kosztów, ale także o poprawę komfortu pracy załogi i bezpieczeństwa pracy - wyjaśnia Jarosław Zagórowski, prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

Prace związane z unowocześnianiem transportu dołowego rozpoczęły się w 2008 roku. Postanowiono, że docelowo w JSW powinny funkcjonować najwyżej dwa systemy transportu: kolejki spągowe zębate z napędem własnym oraz kolejki podwieszone z napędem własnym.

Stopniowo zaczęto eliminować najbardziej niebezpieczne i mało efektywne systemy transportowe oparte na kolejkach z napędem linowym i zastępować je kolejkami podwieszanymi z napędem własnym. Oprócz tego do przewożenia materiałów na dole kopalni, za przykładem kopalni "Budryk", zaczęto w szerszej skali stosować kontenery.

- Kontenery gwarantują płynność transportu i dzięki nim można zrezygnować z niezwykle czasochłonnego przeładowywania materiałów, a im rzadziej materiały są przeładowywane, tym mniej jest wypadków związanych z tymi pracami - powiedział Michał Kapała, główny inżynier w zespole górniczym JSW SA.

Wraz z unowocześnianiem transportu dołowego ilość wypadków  związanych z transportem materiałów i ludzi  w JSW zaczęła  spadać - z ponad 30 rocznie w latach 2008 i 2009 do 23 w  2010 i 19 w 2011 r. Do połowy 2012 r. zanotowano 7 zdarzeń wypadkowych związanych z transportem.

Jak zapowiada JSW, dzięki wprowadzeniu kolejek podwieszanych z napędem własnym oraz konteneryzacji do 2015 roku zatrudnienie związane z transportem dołowym powinno się zmniejszyć w skali całej JSW o około 540 pracowników na dobę.

Koszty przedsięwzięcia szacowane są na ponad 219 mln złotych, przy czym do końca 2011 roku JSW wydała na ten cel przeszło 62 mln złotych.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Dlaczego doszło do silnego wstrząsu pod ziemią? Dlaczego doszło do silnego wstrząsu pod ziemią?

JSW: Zmiana w zarządzaniu spółką JSW: Zmiana w zarządzaniu spółką

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (3)
jas02.10.2012 15:07

maszynioków do roboty gonić a nie żeby spali po kanciapach !!

PePe01.10.2012 13:29

Może by rozwinęli jakąś komunikacje miejską podziemną, mzk ma ostatnio problemy to kolejkami podziemnymi byśmy podróżowali. Na pewno mamy więcej torów podziemiom niż metro w warszawie.

r01.10.2012 11:13

becker sie nachapie kasy znowu ;p