Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 14°11°
1 lipca 2015

Miasto płaci za dużo na komunikację. Co dalej?

Miasto płaci za dużo na komunikację. Co dalej?
fot. Damian Hetman / jastrzebieonline.pl

We wtorek 30 czerwca w urzędzie miasta odbyła się sesja nadzwyczajna na temat dalszego  funkcjonowania komunikacji w mieście. Przypomnijmy, że Jastrzębie-Zdrój niedawno wyszło z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.

W czerwcu tego roku nasze miasto podjęło decyzję o ostatecznym opuszczeniu MZK. Sprawa jednak ma dłuższą historię i zaczęła się od przetargu pod koniec 2014 roku. MZK rozpisał wtedy przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych na kolejne 10 lat. Przetarg wygrała warszawska firma War-Bus, mimo, że firma dotychczas świadcząca te usługi czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej należy do MZK. Chcą uratować ponad 200 miejsc pracy w PKM-ie, pod koniec stycznia radni przegłosowali uchwałę o opuszczeniu MZK przez miasto co miało wymusić na MZK niepodpisanie umowy z War-Bus. Tak się jednak nie stało, a PKM-owi nadal grozi upadek. Teraz Jastrzębie-Zdrój będzie musiało zorganizować komunikację miejską samo.

Według analiz, które na zlecenie miasta wykonał Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, wyjście Jastrzębia z MZK pozwoli obniżyć koszty komunikacji o kilka milionów złotych. Na rok 2015 miasto wydało 12,3 mln zł na ten cel. Według wyliczeń komunikacja w podobnym zakresie jak aktualny powinna kosztować od 9,2 mln zł do 10 mln zł. Jak mówił profesor Robert Tomanek z Uniwersytetu Ekonomicznego wyjście z MZK powinno się miastu opłacić.

Cały czas kontrowersje wzbudza kwota 12,3 mln zł. Mimo corocznej podwyżki Władze miasta uważają, że kwota nie przekłada się na korzyści dla miasta. Do tej pory Jastrzębie dotowało budżet MZK aż 52 procentach. Mimo to, że podczas zebrań gmin miało tylko jeden głos i nie mogło wprowadzić zmian w funkcjonowaniu związku.

- Wpłacamy za dużo jako miasto. Nie idzie to w parze z podniesieniem jakości - mówił Ryszard Rakoczy.

Miasto będzie teraz przygotowywać się do organizacji komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej we własnym zakresie. Komunikacja ta ruszy 1 stycznia 2016 roku.

W trakcie sesji mówiono również o trudnej sytuacji PKM-u, możliwości rozpadu MZK oraz dotacji na projekt unijny e-biletu. O tych sprawach będziemy Państwa informować.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Gminy dopłacą do MZK. Wzrasta dotacja, zapłacimy o 950 tys. zł wiecej Gminy dopłacą do MZK. Wzrasta dotacja, zapłacimy o 950 tys. zł wiecej

"To koniec dziadowania". Jastrzębie walczy o pozycję w MZK "To koniec dziadowania". Jastrzębie walczy o pozycję w MZK

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (16)
HEJK04.07.2015 14:27

przykładowo obecnie UE wprowadziła nakaz wprowadzenia rozkładu jazdy zintegrowanego dla autobusów i kolei w całej UE. Czesi sobie bez problemu z tym poradzili, bo już mają taki u siebie, wpisujesz jakieś dwie wioski i ci się wszystko wyświetla - pociągiem do..., potem autobusem do..., a wpisz sobie Jastrzębie - nic się nie wyświetli, bo tylko rozkład kolejowy Polska załadowała tam na tę stronę z rozkładem, busików nie :D
Czyli jeśli jakiś Niemiec, Hiszpan, Anglik itd. będą chcieli n.p. z Krakowa do Jastrzębia zajechać komunikacją publiczną i skorzystają ze zintegrowanego rozkładu jazdy UE to się dowiedzą, ze DOJECHAĆ DO JASTRZĘBIA SIĘ NIE DA.

hejk do axel03.07.2015 9:45

no może na papierze, ale w praktycy widać jak to wygląda - dno i kilo mułu.

Porządny obywatel03.07.2015 0:06

@olek. Teraz już nie ma z czego rozliczać bo wszystkie papiery spalili. Nie ma winnego. H..e i złodzieje. Mafia Janeckiego i Baradzieja. Gdzie jest CBA? Ja się pytam gdzie jest CBA???!!!

Bastek 02.07.2015 21:09

kgd

Zgadzam się z tobą w 100% , jestem zadowolony z tego ze , występujemy z Związku MZK , bo to za dużo kasy dopłacać do Komunikacji. A jeszcze podam jeden przykład
dla czego z Przystanku Dworca Arki Boża o godz 8:50 jadą aż 4 linie autobusowe o numerach
103 i 107 i 117 i 125 - a potem nic nie ma aż do godz 9:17 czy by nie było można to podzielić co 10 min i tak np
Linia 103 o godz 8:40
Linia 107 o godz 8:50
Linia 117 o godz 9;00
Linia 125 o godz 9:10
Linia 106 o godz 9:20
Linia 117 o godz 9:30
Linia 125 o godz 9;40
i tak dalej w tygodniu co 10 min w soboty co 20 min a w niedziele co 30 min do godz 12;00 a potem co , 45 min

ksg02.07.2015 19:43

Ciekawe ile f Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach wziął za analizę. Nie trzeba analiz żeby wiedzieć ze z MZK jest drożej. przecież prezesa trzeba utrzymać.Dobry plan autobusów mniejsze inwestycje w tabor i w zatrudnienie i można kilka baniek zaoszczędzić.

olek02.07.2015 19:31

Teraz płaczą nad rozlanym mlekiem , gamonie . Takie miasto 90 tyś . z budzetem 12,3 mln ma jeden głos w zarządzie jak Marklowice z dotacją 300 tyś żł ???? Na drzewa bałwany kanarki doić . A komunikację to my sobie zrobimy sami , bez was . A teraz prośba do p. Prezydent. Dobrze obliczyc ile Jastrzębie nadpłacało za komunikację i żądać zwrotu i to z odsetkami . Opcja żorska do Żor i nigdzie więcej palanty......

Axel02.07.2015 13:59

Organizacja komunikacji międzymiastowej leży w gestii samorządu województwa

Pokaż wszystkie opinie (16)