Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł

Prace mają potrwać 6 lat i będą kosztować 475 mln zł. 9 listopada o godz. 13.00 w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami.

Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł
W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: marszałek Jakub Chełstowski, Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Dariusz Starzycki - Wicemarszałek Województwa Śląskiego, Wojciech Kałuża wicemarszałek Województwa Śląskiego, Jarosław Wieczorek - Wojewoda Śląski, Arnold Bresch członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a także parlamentarzyści Grzegorz Gaża, Wojciech Piecha oraz Grzegorz Matusiak. Obecni byli także samorządowcy - wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz, radni miejscy i prezydent Żor Waldemar Socha oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski.

Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł

Odtworzenie linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie Zdrój było jednym z kluczowych zadań komunikacyjnych obecnej kadencji zarządu województwa. Podpisanie umowy pomiędzy województwem a PKP PLK SA jest zwieńczeniem wieloletnich konsultacji w tej sprawie i wstępem do realizacji inwestycji, na którą czekają setki mieszkańców aglomeracji, codziennie pokonujących trasę pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem samochodami bądź autobusami, dojeżdżając na przykład do pracy - mówił w trakcie wydarzenia marszałek województwa Jakub Chełstowski.

Bez wątpienia rozwiąże to istotny problem komunikacyjny. To także krok ku dalszemu rozwojowi Kolei Śląskich, coraz popularniejszego i co najważniejsze, ekologicznego środka transportu - dodał włodarz regionu.

Na pewno nie będzie to zadanie tanie do wykonania – kwota kwalifikowana przekroczy 475 mln zł, przy czym Województwo Śląskie będzie jego liderem zabezpieczając kwotę ponad 71 mln zł." - podsumował marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski

3.12.2019 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 151/2019, wraz z późniejszymi zmianami, w sprawie ustanowienia „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku”.

O dofinansowanie w ramach Programu mogły ubiegać się projekty m.in. w zakresie liniowej infrastruktury kolejowej (modernizacja/rewitalizacja/odtworzenie/budowa nowych linii kolejowych), których celem jest uzyskanie połączenia lub usprawnienie istniejącego połączenia miasta o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim, celem poprawy spójności komunikacyjnej regionu.

26.08.2020 r. zakończył się nabór zgłoszeń do I etapu Programu, zaś 24.11.2020 r. ogłoszona została lista projektów kwalifikujących się do II etapu, po zakończonej ocenie formalnej złożonych wniosków.

Do 24 listopada 2021 r. JST złożyły wymagane w II etapie naboru dokumenty aplikacyjne, min. wstępne studia planistyczno-prognostyczne. W dniu 20.04.2022 r. przedstawiono listę projektów zakwalifikowanych do realizacji.

Województwo Śląskie przystąpiło do tego Programu w ramach 4 (czterech) przedsięwzięć: w trzech jako partner i w jednym jako lider. Przedłożone zostały dokumenty aplikacyjne, w tym deklaracje przewozów, deklaracje współfinansowania inwestycji w wysokości 15% i wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Pozwoliło to na wysoką ocenę projektu pn. „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, który znalazł się na 6-tym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej (wybranych zostało 34 projekty).

Inwestycja będzie sfinansowana w 85% (kosztów kwalifikowanych) ze środków Programu, a w 15% ze środków pochodzących z samorządów (VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK).

Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane (brutto).

Szacuje się łączną kwotę wydatków kwalifikowanych na 475 076 927,60 zł netto, z czego 71 261 539,14 zł (15%) pokrywa Województwo Śląskie jako Lider.

Kwota 71 261 539,14 zł zostanie sfinansowana przez Partnerów w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. JST na realizację tego przedsięwzięcia przekażą środki Liderowi celem dokonania zbiorczej płatności PKP PLK.

Przedsięwzięcie pn.: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” ujęte jest WPF WSL na lata 2022-2030 (poz. III.B.38) z okresem realizacji w latach 2023-2028, łącznymi nakładami finansowymi w kwocie 475 076 928 zł i limitem zobowiązań: 71 264 000 zł.

Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:

• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,

• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju

• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,

• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,

• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,

• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,

• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.

35 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~cancel (46.134. * .184) 15.11.2022 16:41

Nie, bo to nie będzie KDP, tylko KŻP

~Romuald11 (77.252. * .230) 15.11.2022 14:37

Ciekawe czy tworząc KDP z Jastrzębia przez Pawłowice, Warszowice, Żory itd. uchronimy od utworzenia drugiej linii w ramach planowanej szprychy CPK, która leciałaby z Mszany, Połomię, Świerklany itd.? Co myślicie?

aus 11.11.2022 17:26

~Do_POniżej (46.134. * .102)

buhahaha, mało co wiesz, syneczku

~Do_POniżej (46.134. * .102) 11.11.2022 11:10
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Przynajmniej nikt tu volkslisty dobrowolnie nie POdpisywał i na strychu nie trzyma w tzw. ,,w razie czego" POrtretu tego z wąsikiem. Najbardziej oportunistyczna nacja jaką znam to rdzenni mieszkańcy powiatu SWD.

zxc 11.11.2022 10:52

to Jastrzębie ma jakąś historię? buhahaha

~op (91.192. * .86) 11.11.2022 08:24

~Maniana-oczywiscie że przy budce udającej bar gdzie spędzasz swoj wolny czas nie dowiesz się nic o historii Jastrzębie i Żor A szkoda bo dowiedziałbyś się ciekawych rzeczy

~Maniana (5.184. * .246) 11.11.2022 07:40
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W takich plebejskich miejscowościach jak Jastrzębie czy Żory kolej może być czymś zbyt elitarnym. Tam wystarczy byle jaka praca, mieszkanie w bloku i budka udająca bar.

~Prawda555 (87.239. * .85) 10.11.2022 20:26
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Matusiak i spółka xdddd ten człowiek jeszcze nic nie załatwił dla miasta.

Arteks 10.11.2022 20:15
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

@aus - ciekawe spostrzeżenie. Bo w ostatnich 4 latach PiS nie kupił ani jednej jednostki taborowej, a aby uruchomić 12 par pociągów do Jastrzębia trzeba by mieć przynajmniej... 4 nowe pociągów. Liczą na to, że oni mogą wywalać pieniądze na głupoty, a nowy tabor ma kupować tylko PO? Za PO następowały ogromne zakupy - dzięki którym Koleje Śląskie obecnie dysponują nowoczesnym taborem kolejowym. PiS lubi obiecywać...

Inter 10.11.2022 20:13
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Najpierw nich pan szanowny marszałek Chełstowski przywróci pociągi KŚ do Bogumina i nie kasuje tego co jeździ dziś. Utrzymać tego co jest nie chcecie a o rozwoju piszecie?!

aus 10.11.2022 20:00
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Urząd Marszałkowski niech przywróci połączenia Chałupki-Bogumin, oraz Wodzisław/Racibórz-Wisła. Pozatym niech nie obcina pociągów w całym rejonie Rybnika. Gdzie składy do Rzeszowa i Krakowa? Wszystko ten zarząd obcina i zwija się kolej z Raciborza, Wodzisławia i Rybnika. A oni opowieści o 12 parach do Jastrzębia! Za co? Kasujecie co jest i zbieracie już pieniądze na te 12 par?

Arteks 10.11.2022 18:44
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

@luxveritatis - mam stałe poglądy i ZAWSZE popieram rozwój transportu szynowego pod tym samym nickiem od lat. A od kiedy ty zmieniłeś swoje poglądy na "miejsko-nowoczesne"? Zawsze wystarczał ci żorski grajdołek z podłą komunikacją miejską pokroju BKM i marszrutkami... do Katowic? Jeszcze niedawno umierałeś za "Centrum Przesiadkowe Żory" - jedyne centrum przesiadowe w Polsce które wybudowano z dala od kolei... No ale Żory czy Jastrzębie to ośrodki które zwyczajnie muszą w pokorze uczyć się wszystkiego od innych i gonić innych. Moda na busiki forsowana najbardziej przez Żory zwyczajnie mija...

aus 10.11.2022 18:39
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

@~luxveritatis (46.204. * .52) dlatego, że PiS inwestuje przeważnie tam gdzie ma swoich posłów albo władze. Jakoś Racibórz i Jastrzębie są w ostatnich latach wyjątkowo dopieszczane, przez Państwo.

wreszcie dlatego, że linia którą jeździ 50 pociągów na dobę jest niedoinwestowana. Nie ma na remont dodatkowego toru w Wodzisławiu czy Olzie, albo na mijankę w Czyżowicach kilku milionów. Jest za to na CPK i ich prezesów, na KDP, na mierzeję gdzie nikt nie pływa i na tory tam gdzie nic nie będzie jeździło.

Może dlatego tyle złości.

~luxveritatis (46.204. * .52) 10.11.2022 18:19
oceniono 4 razy
-4
Zgłoś

do @aus @tloczek(Arteks)
Dlaczego w was tyle zawiści?
Jastrzębie płaci podatki na kolej(mimo że jej nie posiada), tak samo jak Wodzisław czy Rybnik. Czerpiecie przyjemność z tego, ze ktoś ma coś gorszego? Na tej odbudowie kolei skorzystają też Pawłowice i Zory, z czego się bardzo cieszę, bo powstaną nowe przystanki Zory-Baranowice i Zory-Aleja Zjednoczonej Europy.
Arteks, tobie juz całkiem bije.

aus 10.11.2022 16:42
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Jastrzębie to sztuczny komunistyczny twór, osiedle bez tradycji miejskich i żaden tego nie zmieni. Matusiak też nie. Mam nadzieję, że jak się zmieni władza w Polsce to te durne pomysły do kosza wyrzucą.

~tłoczek (188.137. * .64) 10.11.2022 16:21
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

@astronom cieszyć się to jeszcze nic złego. W XXI wieku brak kolei w Europie to trochę jak brak prądu w jakieś wiosce w Afryce. Gorsze jednak jest to, że po 30 latach niebycia na mapie kolejowej Polski Jastrzębie musi sobie samo do odbudowy tej kolei dopłacić i to niebagatelną kwotę 100 milionów zł. Jastrzębie jest zawsze traktowane gorzej od innych.

Astronom 10.11.2022 13:15
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

najpierw pozwolili by kolej zlikwidować w Jastrzębiu teraz się cieszą że przywracają heh

~tłoczek (188.137. * .64) 10.11.2022 11:08
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

74 minuty z Jastrzębia do Katowic to niewiele lepiej niż w 2001 roku a była szansa zrobić to lepiej i krótszą trasą.

Bulwers 10.11.2022 10:29

~KMario i w Orzeszu jak za strych czasów

~KMario (5.184. * .144) 10.11.2022 10:10

...I jak za starych czasów z przesiadką w Pawłowicach

~Polak (31.179. * .34) 10.11.2022 10:10
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

nooooo, same sukcesy, jakie to szczęście, że mamy takich supermenów od inwestycji, tylko kurdeee, niech teraz przypadkiem nie "dają w szyję" bo z tego kolei nie będzie ! ***** ***

~Kornell (188.137. * .108) 10.11.2022 08:42
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Miasta bez kolei nie rozwijają się ,to stwierdzone już dawno.

~Iwonia (188.137. * .108) 10.11.2022 08:41
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Tak,chcemy kolei. Mam dość dojazdów na stację w Wodzisławiu.

Bulwers 10.11.2022 08:35

Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł... 0,5 miliarda na 20 km torów mają rozmach .

~Alehandro (5.173. * .120) 10.11.2022 08:17
0

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~Prawda555 (46.204. * .83) 10.11.2022 08:14
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Brak przelotu przez miasto pociągów towarowych wskazuje całą inwestycję na porażkę !

zxc 10.11.2022 08:09
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

zajęliby się tym co istnieje i kuleje. Ale takie to państwo jest. Linii Katowice-Rybnik-Wodzisław-Bogumin nie potrafią do porządku zrobić to marzą im się projekty, które zniszczą szkody górnicze. Wstyd.

~Do_Nizej (5.173. * .184) 10.11.2022 06:47
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Wyborcy pisu lubią jednak słuchać głupot.
Za PO było krótko „pieniędzy nie ma i nie będzie” i gospodarka była na najwyższym poziomie nie było inflacji,benzyna po 4 złote,Tusk załatwił kasę z unii i nawet dzieci się rodziły!
Teraz pis obiecuje wszystko, porty komunikacyjne,auta elektryczne,mieszkania i tysiąc innych bzdur.Jedyne co im wyszło to koryto plus.
Jeszcze będziecie płakać za Tuskiem!
Opozycja powinna obiecywać 2 razy więc bzdur ale jest za uczciwa żeby oszukiwać łudź jak pis w tvp.

~Smiechityle (87.101. * .96) 10.11.2022 01:48
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Ktoś w to wierzy? Do wyborów jeszcze z 10 elektrowni atomowych obiecają . Pociągi na szkodach górniczych .Przyjdzie inna władza i do śmieci te plany.

~OsiemGwiazdek (5.173. * .184) 09.11.2022 22:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nie chce sie już pastwić nad nimi ale na koniec jeszcze jedna rzecz.
Widząc rozmach pisu przy budowie np. przekopu dla żaglówek to być może powstanie tam kiedyś wąskotorówka z jastrzębia do bzia :)))

~OsiemGwiazdek (5.173. * .184) 09.11.2022 22:14
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

A ciemny lud już bilety kupuje :)))))))
Mam jedno WAŻNE pytanie „za co?”
Chyba za reparacje w 2098 roku :))))))))

~OsiemGwiazdek (5.173. * .184) 09.11.2022 22:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

No jak to pis obiecał to już się nie ma czym martwić
:)))))))))))))))))))))))))))))

~tłoczek (188.137. * .64) 09.11.2022 22:03
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@SJZ jeszcze niedawno pisaliście komentarze w stylu "po co nam kolej, wystarczą nam auta". Okazuje się, że świadomość bycia grajdołem tego kraju jednak musiała strasznie boleć wielu jastrzębian. Tak bardzo, że z własnych środków będziecie musieli wydać prawie po 100 milionów zł na coś co inni mają nieprzerwanie i w dodatku gratisowo od państwa. Można powiedzieć, że Jastrzębie zostało wyrolowane po raz kolejny albo... postawione przez decydentów pod ścianą: "dajcie kasę to będziecie mieli kolej"...

~SJZ (46.134. * .234) 09.11.2022 21:50
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

W TEKu dzisiaj stypa. Przez pieruńsko-gorolskie jastrzymbie jednak pojedzie cug i to nie przez Wodzisław. Na nic trzyletnia nagonka. Pozostała zabawa kolejką PIKO, a od święta tico.

~Alehandro (5.173. * .120) 09.11.2022 20:51

Narzekacze, czas marudzenia 1,2,3 czas zacząć.ze PiS zły itp