Zaniepokojona rzekomym "ruchem środków pieniężnych" straciła czujność i oszczędności
Kobieta uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku. Stosując się do wskazówek oszusta, wysłała dwa kody blik i straciła 3800 złotych.

Chciała odblokować środki na koncie
Kobieta odebrała połączenie od rzekomej pracownicy banku, w którym jastrzębianka ma konto. Oszustka przekazała, że widzi na rachunku "ruch środków pieniężnych" spowodowany najprawdopodobniej złożonym wnioskiem o kredyt. Oświadczyła także, że jest możliwość cofnięcia tego wniosku i w tej sprawie skontaktuje się z nią dział techniczny.
Chwilę później zadzwonił mężczyzna, który poprosił o zainstalowanie na telefonie aplikacji Zoom służącej do komunikacji. Następnie kobiecie wyświetliła się jej nazwa banku. Oszust oświadczył jastrzębiance, że odblokować środki na koncie należy wygenerować kody blik. Kobieta wygenerowała dwa na łączną kwotę 3800 złotych. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustów dopiero po rozmowie z mężem.
O każdej próbie oszustwa informuj policję
- Oszustwo na pracownika banku jest jedną z wielu metod, jakimi posługują się oszuści. Fałszywi pracownicy banku informują najczęściej o kradzieży środków z naszego konta, a także o konieczności wykonania przelewu technicznego na konto wskazane przez oszusta - przypomina oficer prasowa jastrzębskiej policji, asp. sztab. Halina Semik.
Niestety są również przypadki, gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię nazwisko numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej, wtedy nie tylko dokona kradzieży zgromadzonych środków, ale dodatkowo sprawca zaciągnie tzw. szybki kredyt.
- Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Nie polecają przelania środków bankowych na wskazane przez konsultanta konto - przestrzega rzecznik.
Jeżeli nie jesteś pewien/pewna z kim rozmawiasz, pójdź do placówki danego banku i tam porozmawiaj z pracownikami banku. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
źr. KMP Jastrzębie-Zdrój, o. sqx