Zgłoś komentarz do moderacji
Następujący komentarz zostanie przekazany do moderacji:
Polska to kraj w którym 38 mln ludzi zna się na budowie dróg i piłce nożnej. Nie jest prawdą że wszystkie elementy drogi wymagają remontu. Konieczna jest tylko wymiana warstwy ścieralnej, krawężników i kostki betonowej. Warstwa wiążąca, podbudowa asfaltowa, podbudowa z kruszywa, warstwa odsączająca i odcinająca, kanalizacja deszczowa, sieć oświetlenia ulicznego są w dobrym stanie technicznym i nie wymagają remontu. Konstrukcja drogi projektowana jest na 20 lat, przy czym po 10 latach może być koniczna wymiana warstwy ścieralnej. Przyglądałem się ubytkom na ul. Cieszyńskiej i tam problemem jest brak przyczepności asfaltu do kruszywa. Asfalt nie skleja już ziaren kruszywa. Ubytki powstają w śladzie kół, gdzie opona działa jak pompa ssąca - wyrywa ziarna kruszywa. Okres w którym ul. Cieszyńska była projektowana, to okres dostosowywania polskich norm i wytycznych do norm europejskich. W ciemno przyjęto europejskie recepty sztywnych betonów asfaltowych o zmniejszonej zawartości asfaltu i odpornych na koleinowanie. Zauważcie że na drogach które powstały nie tak dawno nie ma kolein, ale są spękania i ubytki. Obecnie są opracowane nowe wytyczne i recepty i takie uszkodzenia nawierzchni i nie powinny już występować. Temat kostek i krawężników nie jest mi znany, ale pewnie wynika ze zbyt słabego lub braku wibrowania w czasie produkcji albo ze stosowania cementów niższych klas.Napisany przez ~Nexus, 01.03.2013 16:57
Wysyłając zgłoszenie, zgadzasz się z postanowieniam regulaminu dotyczącymi zbierania, przechowywania oraz przetwarzania danych.
Twoje zgłoszenie zostaje wysłane z adresu IP: 18.224.65.198 / ec2-18-224-65-198.us-east-2.compute.amazonaws.com
Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)