"Korfanty" patrzy w przyszłość. Uczniowie ZS2 poznają rówieśników z Włoch i rozwijają umiejętności
Już po raz drugi uczniowie i nauczyciele II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju mają okazję uczestniczyć w działaniach międzynarodowych, które mają rozwinąć ich umiejętności.
"Korfanty" patrzy w przyszłość. Uczniowie ZS2 poznają rówieśników z Włoch i rozwijają umiejętności
W bieżącym roku szkolnym realizowana jest kolejna edycja projektu ,,Patrzymy w przyszłość” w ramach programu Erasmus +. To program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną, dający uczniom i nauczycielom możliwość udziału w zagranicznej mobilności oraz realizowania międzynarodowych projektów edukacyjnych. Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Działania projektowe możliwe są dzięki otrzymaniu akredytacji dla wniosku, którego autorką jest Danuta Łozińska. Po raz pierwszy w historii szkoły w działaniach mogą uczestniczyć uczniowie liceum, ponieważ to do nich skierowana jest oferta, dająca im możliwość rozwoju. Ważne jest zdobywanie przez uczniów nowych umiejętności, pogłębianie kompetencji miękkich, takich jak: praca w grupie, planowanie działań, komunikatywność, samodzielność w podejmowaniu decyzji oraz zdolności tworzących inteligencję emocjonalną i społeczną.
Realizacja projektu rozpoczęła się w zeszłym roku szkolnym (2023/2024). Wtedy to pierwsza grupa uczniów wyjechała do Rimini we Włoszech, gdzie, we współpracy z uczniami Liceo Scientifico e Artisticio Statale A. Sarpieri, uczestniczyła w warsztatach rozwijających świadomość ekologiczną.
Razem z rówieśnikami ze szkoły przyjmującej prowadzili debatę na temat ZERO KM FOOD (jeden z elementów zrównoważonego rozwoju polegający na ograniczaniu odległości, jakie muszą pokonać produkty spożywcze pomiędzy miejscem zbioru, przetworzenia i konsumpcji), wytwarzali kosmetyki o ekologicznym składzie i pogłębiali wiedzę na temat wpływu na środowisko kosmetyków nieekologicznych. Zapoznali się też z problemami dotyczącymi gospodarowania odpadami we Włoszech, porównując je do działań w tym zakresie w Polsce.
Wobec zagrożeń związanych z kryzysem klimatycznym, priorytetowym celem realizowanym w trakcie pierwszej tury mobilności uczniów stało się rozwijanie świadomości dotyczącej gospodarowania zasobami (zapobiegania powstawaniu odpadów u źródła) oraz kształtowanie postaw proekologicznych - wyjaśnia Sylwia Banasiak-Żarska, wicedyrektor szkoły i jednocześnie koordynator projektu.
Działania kadry podporządkowane były rozwojowi posiadanych już kompetencji i zdobyciu nowych, które pomogły podwyższyć jakość pracy szkoły i uatrakcyjnić prowadzone lekcje. Nauczyciele uczestniczyli w kursach językowych i metodycznych, pozwalających im poznać nowoczesne techniki dydaktyczne. Swoimi doświadczeniami chętnie dzielili się, prowadząc lekcje otwarte w ramach Erasmus Days. Nie sposób wymienić tu wszystkich przeprowadzonych lekcji i podejmowanych działań, ponieważ było ich bardzo dużo.
Aneta Cholewa przeprowadziła lekcję języka angielskiego na temat: "Playtime as a key to revise. Gry i zabawy jako klucz do powtórzenia", w czasie której wykorzystała umiejętności zdobyte podczas kursu metodycznego na Sycylii. Kurs „IT Tools for Creative & Collaborative Classroom”, w którym wzięli udział nauczyciele przedmiotów poligraficznych, zaprocentował poznaniem narzędzi wykorzystanych do przygotowania konkursu podczas obchodzonych w naszej szkole Erasmus+ Days. Uczniowie, współpracując w grupach, odczytywali pytania konkursowe przy użyciu narzędzi ICT i rywalizowali o tytuł zwycięzców.
Z kolei Danuta Łozińska przeprowadziła lekcję języka polskiego na temat "Język nie zna granic, italianizmy i ich funkcje w języku polskim". Lekcja ta poświęcona była zapożyczeniom z języka włoskiego, sposobom ich przenikania do polszczyzny i funkcjom, jakie pełnią w języku.
W roku szkolnym 2024/2025 nadrzędnym celem działań uczniów będzie kształtowanie i rozwój umiejętności radzenia sobie z emocjami i sposobami wyrażania ich.
- Szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój u naszych wychowanków zdolności tworzących inteligencję emocjonalną i społeczną. Pozwoli to im na bardziej efektywne i satysfakcjonujące funkcjonowanie w późniejszym życiu, zarówno zawodowym, jak i społecznym - zapewniają nauczyciele ZS2.
Takie ukierunkowanie wizji i organizacji szkoły opartej na sposobach pracy, które angażują młodych ludzi i budzą pasje i rozwijają ich zainteresowania, ma umożliwić wieloaspektowy rozwój, zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Autor: materiał nadesłany przez ZS Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju