Pogoda na dziś zobacz prognozy
 18°13°
5 marca 2021

Jastrzębie-Zdrój najgorzej zniesie likwidację kopalń

Jastrzębie-Zdrój najgorzej zniesie likwidację kopalń
fot. PGG

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jastrzębie-Zdrój znajdzie się wśród trzech miast, które najgorzej zniosą likwidację kopalń. Instytut opracował raport na ten temat.

Jastrzębie-Zdrój, Bytom i Zabrze - to miasta, które według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, najgorzej zniosą proces likwidacji kopalń.

Autorzy raportu, tworząc dokument, brali pod uwagę między innymi poziom bezrobocia w gminach górniczych, PKB na mieszkańca, specyfikę lokalnego rynku pracy, odsetek siły roboczej w danym powiecie zatrudniony w sektorze górniczym, a także wpływ likwidacji kopalń w ostatnich latach na poszczególne powiaty. Z badania wynika, że w najtrudniejszej sytuacji w kontekście nadchodzącej transformacji energetycznej znajduje się Jastrzębie-Zdrój, Bytom i Zabrze

- W przypadku Jastrzębia-Zdroju wpływ na taki stan ma zarówno wysoki poziom zatrudnienia w górnictwie w stosunku do ogółu pracujących, jak i wpływ likwidacji kopalni po 2015 r. na spadek liczby zatrudnionych – uzasadniają autorzy opracowania.

Konieczne staje się więc stworzenie alternatywy dla branży górniczej. Prezydent Anna Hetman wskazuje na inne możliwe kierunki rozwoju miasta, są to: branża logistyczna, IT i turystyczna. Miasto zapowiada walkę o środki z unijnego funduszu sprawiedliwej transformacji.

Polub i udostępnij
Czytaj też

W JSW czekają na mediatora w sprawie podwyżek W JSW czekają na mediatora w sprawie podwyżek

Unia Europejska wstrzyma pieniądze dla gmin górniczych? Unia Europejska wstrzyma pieniądze dla gmin górniczych?

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (61)
do Albert Ainsztajn Dziś o 7:3209.03.2021 21:18

Chciałem nadmienić że i owszem zawód wymierający. Ale ci co zostali są w swoim fachu bezcenni i zarabiają na swoich usługach krocie. Więc nie piernicz jak dziecko po skończonych 4 latach gimnazjum oczywiście wychodzące z 1 klasy.

edek09.03.2021 17:01

Każdy zakład pracy, powtarzam każdy musi na siebie zarobić lub wyjść na zero. Panie emeryt nie bądź Pan taki do przodu. Oglądał Pan wyniki finansowe giganta wydobywającego węgiel koksowy? Wątpię by kolejny rok z rzędu znalazły się instytucje dotujące, że chyba jakaś chwilówka bądź prowident. skończy się na głębokiej restrukturyzacji.......

Albert Ainsztajn09.03.2021 7:32

@Emeryt

Kowale terz byli świencie pżekonani, że ih fah czyli kuźnie i podkówanie koni bendzie poczebne na wieki.

Emeryt09.03.2021 5:18

Rozwodzicie się bezcelowo ponieważ zapominacie ze JSW to węgiel koksujący nie energetyczny i w Jastrzębiu akurat nie grozi likwidacja kopalń bo stal będzie jeszcze potrzebna haha

To sem ja08.03.2021 14:44

Krakowem miało być...

To sem ja08.03.2021 12:26

"Znafca temató" - a jaka była rożnica w tych kosztach? Na pewno znikoma. Ja piszę o tym, by ludziom z okolic Jastrzębia opłacało się mieszkać w Jastrzębiu (pomimo dojazdu). Nie wszystkie miasta muszą być Krajowem. Potrzebne są też niedrogie sypialnie.
Reszty LEWACKICH bałwanków nie komentuję. Szkoda czasu i nerwów.

Dżordż Lowerboj08.03.2021 5:56

Należy natychmiast, a może nawet jeszcze szybciej, wprowadzić przywileje dla górników, soli tej ziemi.

Proponuję sklepy na książeczki "G", w których na przyklad alkohol będzie z najwyższej półki i za darmo.

No bo przecież im się to należy. Oraz gwarancję zatrudnienia dla nawet jeszcze ich nienarodzonych dzieci.

Znafca temató08.03.2021 5:46

@To sem ja

"szansą na przyszłość dla naszego miasta są niskoczynszowe mieszkania i ogólnie niskie koszty życia"

Przecież to już było i jest. Nie tak dawno mogliśmy przeczytać, że w tej upadająćej osadize górniczej są najniższe na całym Śląsku koszty życia. I co z tego wynika? Wielkie nic, więc wsadź swoje teksty między bajki.

do Rolex Dziś o 18:4007.03.2021 20:42

Masz rację. Pod warunkiem że ktoś coś innego potrafi robić. A 3/4 potomków przyjezdnych z Kielc i okolic poza piciem piwa i darciem ryja nic więcej nie potrafi.

Daria07.03.2021 20:23

to sem ja - najnudniejszy komentator tego portalu. W każdym poście słowa: lewaki, plandemia, covidianie.

Rolex 07.03.2021 18:40

Życie poza Jastrzębiem i z dala od kopalni jest o wiele ciekawsze. Pomijam fakt, że można dobrze zarabiać, bo pieniądze nie są najważniejsze w życiu człowieka.
Jeśli ktoś z Jastrzębia uważa, że tkwi w miejscu i nic ciekawego w jego życiu się nie dzieje to zdecydowanie powinien zmienić otoczenie i codzienny widok przed oczami.

To sem ja07.03.2021 16:28

"do iron ja" - wyłuszczyłeś dokladnie "sukces" Żor. Co do Jastrzębia to wielokrotnie pisałem, że szansą na przyszłość dla naszego miasta są niskoczynszowe mieszkania i ogólnie niskie koszty życia. Po drugie infrastruktura: szeroki i szybki dojazd do A1 i "wiślanki", poprawić drogi na Rybnik, Cieszyn a także nitka kolei (do Katowic). Na wielu wyłączonych torowiskach można by rozbudować trasy rowerowe - bo żelazny szlak świetnie się sprawdził (ogólnie rozbudowa infrastruktury rowerowej na wzór holenderski). Po trzecie ułatwić działalność drobnych i średnich firm na naszym terenie (na duże mamy małe szanse), m.in. związanymi z fizjoterapią czy spa np. w Zdroju. I przede wszystkim należy jak najdłużej fedrować, wbrew chorej polityce lewackich idiotów z brukseli (sami górnicy powinni przestać płacić na związki i domagać się ograniczenia zatrudnienia pociotków i parzykaw). Bo węgiel jest czarnym złotem. Ale do tego potrzebny jest JASTRZĘBSKI gospodarz z jastrzębianami pracującymi w wielkiej firmie zwanej swd-UM... No i trzeba poczekać, aż elity światowe (i ich podwykonawcy) przestaną dręczyć ludzi plandemią...

brawo07.03.2021 6:44

JSW to nie PGG na koks jeszcze bardzo długo będzie zapotrzebowanie.

Dżordż Lowerboy06.03.2021 22:05

@do Iron Ja

"Młodzi, którzy obecnie osiedlają się w Zorach, to raczej słabo wykształcona, niewymagająca społeczność"

Zgadza się. Tyle tylko, że u nas, w tej upadającej osadzie górniczej, pod tym względem jest jeszcze gorzej.

Iron Ja.06.03.2021 21:40

,,do Iron Ja'' Chyba pomyliłeś kolejność.Miałeś na myśli Jastrzębie.

do Iron Ja06.03.2021 16:06

Pod jakim wzgledem Żory są atrakcyjne?
Sportu, klubów sportowych na najwyższych szczeblach, obiektów sportowych? Zory to najbrzydsze blokowiska w Polsce. Spytaj tych 3 tys żorzan pracujących w jastrzębskich kopalniach, czy poszli by pracować do tych "perspektywicznych" Żor? Powiem ci, że w letnich miesiacach, jak czynna ślizgawka na lodowisku, to więcej jest młodzieży z Żor i Rybnika, jak z Jastrzębia, bo tam takich atrakcji nie na. Żory to obecnie dobra tania sypialnia dla emerytów górniczych, którym wystarczy browar i telewizor. Młodzi, którzy obecnie osiedlają się w Zorach, to raczej słabo wykształcona, niewymagająca społeczność. I na koniec: Zory to najbardziej zadłużone miasto na Śląsku. Poczekaj, jak przyjdzie czas spłaty ogromnych długów.

Wyborca 06.03.2021 14:21

Dalej wybierajcie nauczycieli na prezydentów to będzie klapa na całej linii. .Nie narzekać. Jest szlak rowerowy to starczy.

Iron Ja.06.03.2021 11:25

Ferdynant Kiepski co to znaczy ,,prawdziwy jastrzebianin'' ?Pniówek ,Borynia,Zofiówka ...to okolice Jastrzębia.Pracować i robić można wszędzie a twoje myślenie jest naprawdę kiepskie.

do Iron Ja. Dziś o 8:5706.03.2021 11:10

" Na osiedlu Sikorskiego w Żorach zaczyna się budowa następnego osiedla dla 300 rodzin."

No w samo sedno. bo to akurat mieszkania socjalne tylko z lepszym standardem niż te ich baraki na obrzeżach slamsowych.

Rynce opadają.06.03.2021 10:32

Ojojo no to w tą turystykę trzeba iść w naszym mieście .
To naprawdę świetny pomysł taki pro Europejski.Ciekawe co hrabina z bunkra wymyśli.Pewnie pola golfowe,baseny termalne,aqa park takie jak pod Łodzią,kilka kortów tenisowych,noczesny stadion piłkarsko-alekkoatletyczny a i jeszcze sieć hoteli i piętrowych parkingów.No to kiedy realizacja ?2999.

Grogu06.03.2021 10:26

Zrobimy z kopalni atrakcje turystyczną, Warszawiaki będą walić tłumami do nas żeby skoczyć sobie na bandżii do szybu w kopalni :D

Iron Ja.06.03.2021 8:57

Do Iron Ja.Dziś 9:23.Oczywiście ze jest różnica w zarobkach ,bo ja również pracuję w kopalni.Ale nie chodziło mi żeby kogoś obrazić.Mieszkałem w Jastrzębiu i widzę jak Jastrzębie tkwi w marazmie.Moja rodzina juz sie powoli ewakuują do Żor ,bo są większe perspektywy.Po za tym Żory są atrakcyjne pod każdym względem ,widzę ile z Jastrzębia jeżdzi do naszych lasów na grzyby i jagody.Moi synowie robią w w żorskich firmach i stosunkowo mniej zarabiają od górnika.Ale jeśli pracuje młode małżeństwo to razem nie odbiega od zarobku górnika.Zaznaczam że w Żorach jest dużo pracy dla kobiet.Rok temu oddano w Żorach nowe osiedle do zamieszkania na 350 rodzin i wszystkie mieszkania są już zajęte.Na osiedlu Sikorskiego w Żorach zaczyna się budowa następnego osiedla dla 300 rodzin.

Gość06.03.2021 8:47

Tak perspektywy są ... na Ruptawie

Gość06.03.2021 8:43

Docelowo to trzeba poddać analizie ile w jastrzębskich kopalniach pracuje mieszkańców Jastrzębia Zdroju ?

Ferdynand Kiepski06.03.2021 6:45

Do Gość 20.35 @

Ale śmieszny i nielogiczny jesteś.
Skoro ci byli jastrzębianie uciekli z SJZ do okolicznych powiatów SWD, SCI SZO SPS, bo w Jastrzębiu nie widzieli przyszłości, to DLACZEGO dalej pracują w tym Jastrzębiu bez przyszłości???
Przecież ci niezadowoleni byli jastrzębianie, powinni teraz szukać pracy w swoich nowych "metropoliach", np. przy wypasie gęsi, a nie pracować dalej w mieście bez przyszłości i zabierając pracę prawdziwym jastrzębianom.

lis06.03.2021 3:56

Kiedy płaco.

abc06.03.2021 3:51

Jasne - stworzcie im nowe miejsca pracy i ladujcie kase dozywotnio, przeciez to elita naszego narodu i trzeba sie o nia zatroszczyc.
Echhhhh

JSW05.03.2021 21:24

Ale w Jastrzębiu nie będzie żadnych likwidacji kopalń, o tym pewnie nikt nie powiedział specom z tego jakiegoś instytutu.

Gość05.03.2021 20:35

Troszeczkę SWD i SZO mało z SPS oraz sporo z SCI to są ludzie co uciekli z SJZ. Sam mam sporo znajomych co mieszkali lata w Jastrzębiu i albo się pożenili i pobudowali własnie tam albo uciekli bo w SJZ nie było perspektyw na przyszłość poza samą robotą.

Ryl05.03.2021 20:27

Branża turystyczna w Jastrzębiu? Dobre.
W sumie można otworzyć stoki narciarskie na hałdach, z kopalni zrobić muzea górnictwa.
Brawo Aniu

oll05.03.2021 19:29

inwestować dziś w mieszkanie lub dom w Jastrzębiu jest ostrą pomyłką. Skończy się to będzie trzeba się przesiedlić za nową pracą nie będę płakać.

Pawel05.03.2021 19:24

https://www.money.pl/gospodarka/ceny-gazu-moga-wzrosnac-nawet-o-100-proc-rzad-nie-bedzie-juz-chronil-gospodarstw-domowych-co-zrobi-pgnig-6614105969674816a.html 


Skoro gaz idzie w górę to elektrownie gazowe będą nam sprzedawać tańszą energię elektryczną ? Czas abyście przeprosili górników i ich węgiel !

Gps05.03.2021 19:03

Cała elyta w urzędzie na czele z panią prezydent myśli już ładnych parę lat nad kierunkami rozwoju miasta. Na tym skąpym i nieefektywnym myśleniu cała sprawa się zakończy. Patrząc na kierunki myślenia pani prezydent i wielokrotne zmiany tych koncepcji widać jak wszystko się rozjeżdża. Konkretne koncepcje i wizje rozwoju miasta mieli wice prezydenci w poprzedniej kadencji. Ale ONI niestety nie mieścili się w betonowych ramach wizji pewnych elyt i musieli dobrowolnie odejść. Tak to jest jak na tak niskim szczeblu samorządu rządzi polityka. Parę razy w komentarzach wskazywane są Żory za wzór. Tam od paru dobrych lat na pierwszym miejscu jest mieszkaniec a na szarym końcu politykierstwo.

Generał Ogórcow05.03.2021 18:45

"a liczy 90"

Wielu wyjechanych (zwlasza za granice) sie nie wymeldowalo.

R05.03.2021 18:38

Pani Prezydent jest Geniuszem, bracia górnicy jesteśmy uratowani

do Iron Ja. Dziś o 9:2305.03.2021 18:20

Odnośnie twojego ostatniego zdania:
A i owszem tylko zobacz ile Żorski górnik zarabia w JSW a ile Jastrzębianin dostaje ochłapów w Żorskiej strefie. I teraz policz sobie ile ma miasto pożytku z oddanego podatku od takiego emigranta robotniczego.
Jeżeli tego nie rozumiesz to dalej się nie wypowiadaj. Bo żeby dyskutować o ekonomi to trzeba mieć jakieś podstawowe pojęcie a ty tylko wiesz tyle co ci mama powiedziała jak obiad odgrzewała.

Nieprawda05.03.2021 15:45

Najgorzej to zniosą Godów, Świerklany, Pielgrzymowice, Golasowice, Krzyżowice, Warszowice, Mszana, Połomia i sporo mieszkańców Wodzisławia. To tam 70-90% dorosłych mężczyzn pracuje w górnictwie.
W Jastrzębiu ten odsetek jest dużo niższy. Jastrzębie zyska na braku szkód górniczych.
Szkoda, że teraz włodarze budzą się z ręką w nocniku. Tyle lat było na ściąganie inwestorów i odchodzenie od górnictwa. Żory to zrozumiały dawno i dziś się prężnie rozwijają.
U nas włodarze cieszyli się, że są co roku zapraszani na Barbórkę i sami mają ciepłe posadki. Bóg nas pokarał tymi nauczycielami.

Znafca temató05.03.2021 15:17

Nie SJZ ale najgorzej zniosą likwidację jastrzębskich kopalń mieszkańcy SWD, SR, SRC, SPS i SCI. Taka prawda.

Dr. Dick05.03.2021 15:05

@Ferdynand Kiepski - Zgadzam się w 100%. Też tak to widzę od lat.

emeryt05.03.2021 14:46

Jakoś nie widzę by były jakieś ruchy w tworzeniu zakładów produkcyjnych, branż tu wymieniać nie będę bo są osoby które obecnie pracują i za wykonywana pracę otrzymują solidną zapłatę. Jeżeli nie potrafią nic wymyślić to do zwolnienia.

Tłusty kot związkowy05.03.2021 14:11

Nie będzie śląskiego okrągłego stołu. Minister: nie zachęcam nikogo do pracy pod ziemią. rozmawiamy z Arturem Soboniem o możliwościach, z których będą mogli skorzystać chcący odejść szybciej z kopalń węgla kamiennego i o tym dlaczego wchodzący na rynek pracy powinni omijać tę branżę. A ONI KLASY GÓRNICZE OTWIERAJĄ I ROBIĄ MŁODYCH LUDZI W BAMBUKO

Ferdynand Kiepski05.03.2021 14:09

Totalne bzdury!!!
Jak to są ci sami autorzy raportu akbo im pidobni, co 20 lat temu "wywróżyli" , ze w 2020 roku Jastrzębie bedzie liczyc 60 tys mieszkanców(a liczy 90, czyli MEGAKOLOSALNY błąd), to za takch "fahofcuf" dziękujemy.

Raper klasztorny05.03.2021 13:59

A gdzie Wodzisław, którego mieszkańcy stanowią az 7 tys załogi JSW???
Jastrzebianie to tylko 4100 pracowników JSW.

Generał Ogórcow05.03.2021 13:22

"Turystyka w Jastrzębiu ,nie wytrzymam ze śmiechu"

Przeciez ma powstac muzeum pokopalnianego szmelcu, tzw. Maly Kopernik. Centrum miasta juz kilkadziesiat lat sie zagospodarowuje, beda wytryskacze wodne i wodospadacze. A aktualna strategia obejmuje tez liczne skwery i miejsca spotkan, nawet jeden z wielka betonowa lawa (bedzie gdzie turystom butelki postawic).
Napomniec tez trzeba, ze po chwilowej likwidacji, rozkwitna liczne miejsca parkingowe.
Tylko czekac az Jastrzebie jednym tchem, przez organizatorow turystyki, wymieniane bedzie razem z Dubajem i Barcelona.

Gość05.03.2021 12:50

@Turysta

"Pytnie po co turyści tu mają przyjeżdżać ?"

Ja to po co? Żeby na własne oczy zobaczyć takich naiwniaków, jak mieszkańcy tej upadającej osady, kórzy dają się skubać z każdej strony. Praca w UM i JSW dla SWD, niekompetentna pani burmistrz, szkody górnicze. Mało?

Raper klasztorny05.03.2021 12:48

Turystyka urbexowa bardzo modna się robi. Widzę tu spory potencjał naszego miasta

Anonim05.03.2021 12:44

Ale o co chodzi z tą nagonką?

Marian. 6605.03.2021 12:41

A PO KOPALNI
MOSZCZENICA NA PLACU
DZEWNYM
DA SIĘ Z GŁOWOM
ZAGOSPODAROWAĆ. TEREN
NP. WESOŁE MIASTECZKO
NIE MAŁPI GAJ
BO STARSI WIEDZOM
Z JASTRZĘBIA OC CHODZI

Czesiek Wiesiek 05.03.2021 12:35

Likwidacja ma dotyczyć kopalń wydobywających węgiel energetyczny. Koksujący jest obiecujący na przyszłość.

Dżordż Lowerboj05.03.2021 11:55

Nie od dzisiaj wiadomo, że górnicy to elastyczna i najbardziej elokwentna grupa zawodowa w galaktyce.

Po zlikwidowaniu kopalń, czy wygaszeniu, jak zwał tak zwał, chętnie i radośnie będą się chcieli przebranżowić.

IT, turystyka, wszystko jedno. Byleby dotychczasowe przywileje były zachowana oraz biura i kasa tłustych kotów.

...05.03.2021 11:32

najgorzej? no w sumie, najgorzej będzie sie przebranżowić ludziom najsłabiej wykształconym i najmniej inteligentnym.. w sumie zgadzało by sie. Jastrzebie bieda umysłowa

Turysta05.03.2021 10:50

Pytnie po co turyści tu mają przyjeżdżać ? Na żelazny szlak rowerowy ? By zobaczyć pare zabytkowych kościołów których pełno w Polsce ? Do muzeum dzwonków ? Do niedokończonego OWN któremu daleko choćby do Trzech Wzgórz a może niewielkiego Parku Zdrojowego ?

józwa05.03.2021 10:32

Turystyka w Jastrzębiu ,nie wytrzymam ze śmiechu , chyba turystyka weekendowo -alkoholowo-ziołowa rozwydrzonych obszczymurów.

Mały Kopernik05.03.2021 10:23

Ależ bzdury. Przecież filarem lokalnej gospodarki właśnie stają się IT i turystyka. Nowe filary okraszać będzie cooltura.

Do Mały Kopernik Dziś o 8:0705.03.2021 10:13

Oko proroka
Dziś o 9:33..... Następny co nie wierzy w życie poza kopalniane , byłeś kiedyś w mieście gdzie nie ma żadnej kopalni ...nie, nie byłeś . Od domu oddalasz się na tyle by widzieć szyb kopalniany .

Pawel05.03.2021 10:11

Jakie likwidację kopalń buhahaha kolejna JSW chce otwierać !

Ferdynand Kiepski05.03.2021 9:46

Na zmiany już za późno, pociąg odjechał. Janecki zaczął rządzić w Jastrzębiu w tym czasie jak Socha w Żorach. Janecki bez pomysłu trwał przy górnictwie. Socha wiedząc, że górnictwo to przeszłość i degradacja środowiska, która odstrasza inwestorów, postawił na inwestycje. Co dziś mamy. Jastrzębie, które dalej tkwi w górnictwie ze społeczeństwem o mentalności roszczeniowego górnika. Miasto, które z roku na rok traci tysiąc mieszkańców. Miasto, w którym jedynym marzeniem młodzieży jest ucieczka. Miasto rządzone przez kliki rodzinne, górnicze, związkowe. Miasto, w którym nikt nie chce inwestować, miasto w którym aktywność deweloperska jest na poziomie wioski z Podlasia. Po drugiej stronie mamy, Żory. Kto je pamięta z 2000 roku, wie jak ogromne zmiany w tym mieście nastąpiły. Dodam, że tam mieszkańców przybywa. Na koniec. Pani Hetman, czy coś w mieście zmieni. Z perspektywy tych 5 lat i z tą ekipą jaką ma w swoim otoczeniu na pewno nie. W UM bez zmian, nieróbstwo, przerost zatrudnienia, dramatycznie niska jakość Naczelników, szczególnie Infrastruktury i Oświaty. Mówienie o turystyce w Jastrzębiu, to pomysł z księżyca, IT - kto wykształcony zamieszka w Jastrzębiu?, logistyka, gdzie? jak wszędzie szkody i zdegradowane tereny. Miasto przespało czas na zmiany 20 lat temu. Uwierzyliście różnym hosztaplerom politycznym, których nazwiska są w mieście znane. To zwykli cynicy, którzy dla swojej kariery utopią miasto.

Oko proroka05.03.2021 9:33

I dobrze wtedy mądrale zatęsknią za górnikiem przy kasie towary będą leżeć na półkach i zarobki poza górnictwem na Śląsku spadną

Iron Ja.05.03.2021 9:23

Żory są niezależne od górnictwa i poszły odrębną drogą w porównaniu z Jastrzębiem.Zaznaczam jeśli ktoś mi chciał dopiąć wulgarnym komentarzem,że mieszkańcy Żor robią w kopalniach.Owszem robia ,ale mieszkańcy Jastrzębia też robią w strefach inwestcyjnych w Żorach .

Gość05.03.2021 9:17

@Plugawy anonim

Zgadza się.

Obecna pani prezydent, jak nikt inny przed nią, spycha tą upadającą osadę górniczą na skraj beznadziejności.

Plugawy anonim05.03.2021 8:58

branża logistyczna, IT i turystyczna.... centrum logistyczne na terenach JA_ -Mos ... nieaktualne . turystyka ...muzeum industrialne na terenach po KWK Moszczenica .... nieaktualne , a pani burmistrz , dwóch zastępców i 23 radnych bezradnych dalej wciskają mieszkańcom wosk w uszy