Fundusz Górnośląski wspiera kreatywny biznes - projekt "NISZOVI"
Fundusz Górnośląski SA jest operatorem programów oferujących przedsiębiorcom wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej w tym pożyczek inwestycyjnych, obrotowych oraz umożliwiających rozpoczęcie działalności w ramach takich projektów jak pożyczki płynnościowe POIR, Regionalny Fundusz Pożyczkowy czy SILESIA’2020.
Ponadto, w ramach wsparcia przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, Spółka oferuje dofinansowanie na szkolenia, kursy i doradztwo z Bazy Usług Rozwojowych. Kolejnym obszarem aktywności Funduszu jest wsparcie procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez projekty międzynarodowe GlobalSilesia oraz InterSilesia realizowane przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
Rok 2020 był dla Funduszu rekordowy pod względem wartości udzielonych pożyczek. W ubiegłym roku Fundusz Górnośląski udzielił wsparcia firm dla sektora MŚP w postaci pożyczek o łącznej wartości ponad 143 mln złotych. Ponadto, równolegle w ramach projektów na dofinansowanie usług rozwojowych w 2020 roku podpisano 1 432 umowy na łączną kwotę 28,12 mln złotych, co stanowiło również realne wsparcie dla MŚP w podnoszeniu kwalifikacji i zdobywaniu nowych umiejętności przez pracowników – mówił Prezes Funduszu Górnośląskiego SA Krystian Stępień.
Krystian Stępień, Prezes Funduszu Górnośląskiego SA
Oferta Funduszu jest skierowana do wszystkich, których interesuje rozwój przedsiębiorczości własnej, regionalnej czy międzynarodowej. Jednym z instrumentów wsparcia przedsiębiorców w 2020 roku był Fundusz Pożyczkowy SILESIA’2020 realizowany w ramach Działania 3.4 Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości realizowanego przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Dzięki preferencyjnej pożyczce inwestycyjnej, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogły uzyskać od 10 tysięcy do aż 4 milionów złotych wsparcia na zakup środków trwałych i nieruchomości, służących rozwojowi biznesu.
Finansowe instrumenty wparcia takie jak pożyczki na rozpoczęcie działalności oraz inwestycyjne i obrotowe oferowane przez Fundusz Górnośląski SA są udzielane przedsiębiorcom na zasadach preferencyjnych.
Wspieramy śląskie firmy poprzez pożyczki na rozwój, a od zeszłego roku również poprzez projekty miękkie nastawione na internacjonalizację biznesu. Misją i hasłem przewodnim Funduszu jest „Pomagamy przedsiębiorczym!” więc z przyjemnością przedstawiamy sukcesy przedsiębiorców, ponieważ jest to dla nas przede wszystkim realny efekt naszych działań na rzecz wsparcia sektora MŚP w województwie śląskim – podkreśla Wiceprezes Funduszu Górnośląskiego Jacek Miketa.
Jacek Miketa, Wiceprezes Funduszu Górnośląskiego SA
Projekt Niszovi to plan stworzenia kompleksu usług, skupionych w jednym, atrakcyjnym dla klienta miejscu. Motorem napędowym kompleksu NISZOVI będzie: Studio tatuażu „Speak in Color”, Barber shop, kawiarnia speciality oraz restauracja. Ponadto, częścią kompleksu będzie apartament przeznaczony na wynajem dla gości, dwa dodatkowe lokale usługowe oraz ogród w samym sercu miasta. Każda aktywność biznesowa będzie miała niepowtarzalny charakter, zaś klimatycznie będą się uzupełniać, aby klienci znaleźli w kompleksie właśnie to, czego szukają.
Pomysłodawcą projektu jest Kazimierz Rychlikowski - założyciel studia tatuażu Speak in Color, artysta obecny na scenie tatuażu od kilkunastu lat, z sukcesami zarówno w Polsce jak i za granicą. Prywatnie fanatyk starych samochodów, antyków, vintage audio, kawy, sushi i ramenu. To właśnie on chce stworzyć w samym centrum Wodzisławia Śląskiego miejsce odpoczynku, wyciszenia, gdzie każdy będzie mógł poczuć się swobodnie.
- Skąd pomysł na stworzenie takiego kompleksu?
Pomysł na projekt Niszovi kiełkował u mnie już od parunastu lat, głównie poprzez moje podróże w różne strony świata - a konkretnie doznania, jakie tam otrzymywałem na różniej płaszczyźnie: usługowej, kulinarnej, artystycznej. Zawsze sprowadzało się to do jednego - zauważyłem, że to właśnie ludzie, którzy dostarczali mi te ,,doznania,, mieli niesamowitą frajdę z ich „tworzenia” oraz całkowicie pochłonięci byli tym, co robią. Dokładnie tak jak ja od 20 lat pochłonięty jestem robieniem tatuaży. Już wtedy pomyślałem o tym, że fajnie by było z takimi osobami stworzyć coś wyjątkowego, a na dodatek każda działalność mogłaby się nawzajem uzupełniać. Po przeanalizowaniu tematu uświadomiłem sobie, że mamy wspólnego klienta - takiego, który chłonie prawdziwy klimat, a do tego cały ten klimat jest oferowany na wysokim poziomie. Takie myśli miałem jakieś 10 lat temu, a było to przed otwarciem mojego studia „Speak In Color”. Wtedy jednak nie chciałem podejmować się tak ambitnych planów, bo na tamten moment nie miałem takiej wiedzy i doświadczenia, jakie mam teraz. Kolejnym argumentem do wstrzymania się z inwestycją była świadomość, jaka istniała w społeczeństwie - po prostu wiem, że nie każdy doceniłby dobrego Barbera, kawiarnię, która ściąga kawy typu speciality z całego świata, restaurację streetfoodową z ogrodem, kinem letnim i koncertami. Te trendy dopiero wchodziły na polski rynek, więc zdecydowałem się na rozpoczęcie działalności małego studia tatuażu, zaczekałem na odpowiedni moment, który moim zdaniem właśnie nadszedł.
- Jak dowiedziałeś się o możliwości pozyskania funduszy na ten cel?
Szczerze mówiąc, o działalności Funduszu Górnośląskiego SA dowiedziałem się z Internetu, szukając możliwości pozyskania finansowania. Miesiąc później byłem na spotkaniu informacyjnym organizowanym przez Inkubator Przedsiębiorczości, podczas którego uczestniczyłem w prezentacji oferty Funduszu. Porozmawiałem wtedy z przedstawicielem wydziału pożyczek, który udzielił mi wszystkich najważniejszych informacji o możliwościach pozyskania finansowania i wymaganiach formalnych, co jak widać, zaowocowało uzyskaniem pożyczki i rozpoczęciem drogi do realizacji planów.
- Jaki jest zakładany okres realizacji inwestycji? Kiedy nastąpi wielkie otwarcie?
Generalnie z powodu Covidowej sytuacji moje plany musiały ulec zmianie. Na samym początku zakładałem rozbudowę całego kompleksu w jednym czasie, jednak zamknięcie branży gastronomicznej spowodowało przesunięcie tej części inwestycji.
Inwestycję podzieliłem na trzy etapy.
Pierwszym etapem jest przebudowa starego warsztatu, w którym to siedzibę znajdzie moje studio tatuażu - „Speak In Color” oraz Barbershop. Otwarcie pierwszej części inwestycji planujemy w pierwszej połowie 2022 roku. Prawdopodobnie w tym samym momencie uruchomimy foodtruck, który powolutku będzie przyzwyczajał ludzi do tego, że można coś dobrego na miejscu zjeść. Jeszcze przed zakończeniem pierwszego etapu, planujemy równolegle zacząć drugi etap - generalny remont jednego z budynków, w którym powstanie apartament oraz dwa lokale z przeznaczeniem pod ciekawe kreatywne działalności (rzemiosło artystyczne, pracownia rzemieślnicza itp.).
Trzecim etapem inwestycji będzie rozbudowa jednego z budynków pod kawiarnię, restaurację z cocktail barem i ogród. Jednak na ten moment nie podjęliśmy konkretnej decyzji kiedy dokładnie ruszymy z pracami budowlanymi dotyczącymi tego etapu. Decyzję tę podejmiemy dopiero po wyklarowaniu się sytuacji związaną z gastronomią. Rozbudowa ostatniej części potrwa około 1,5 roku, a bardzo chcielibyśmy cały kompleks uruchomić do końca 2025 roku.
- W jakim stopniu uzyskane środki finansowe przyczynią się do realizacji Twojego celu, pasji i rozwoju działalności?
Stworzenie tego projektu od wielu lat było moim marzeniem, a pozyskanie finansowania bardzo pomogło mi w realizacji moich planów. Komercyjne, bankowe pożyczki na ten moment są bardzo ”drogim” instrumentem finansowania, co niestety miałoby ogromny wpływ na dalsze działania w projekcie Niszovi. Przy pożyczce na preferencyjnych warunkach taki problem w moim wypadku nie istnieje.
Głównym punktem rozwoju mojego studia jest powiększenie naszej studyjnej rodzinki o fajnych tatuażystów z ciekawymi pracami. Poszerzymy tym samy nasze możliwości, a biorąc pod uwagę fakt, że mamy bardzo długi okres oczekiwania na wykonanie tatuaży u Nas, osobom, które będą chciały do Nas dołączyć jesteśmy w stanie zapewnić tyle pracy by spokojnie mogły się realizować. W studio stworzymy 9 stanowisk tatuatorskich, 70 metrowy chili room z miejscem do rysowania, projektowania, spożywania razem posiłków, czy miejscem z profesjonalnym oświetleniem fotograficznym. W recepcji znajdzie się miejsce na sprzedaż naszych projektów, prac innych artystów czy ciekawe antyki, związane również z tatuażem.
Na wszystkie działania, które będą w Naszym projekcie mam zajawkę i bardzo chętnie będę uczestniczył w życiu kawiarni, restauracji, organizowaniu eventów, czy nawet z chęcią nauczyłbym się jak dobrze przyciąć brodę:) Myślę, że stworzenie tego projektu pokaże mi kolejne ścieżki do zrealizowania pomysłów, czy działań biznesowych, o czym już się przekonuję, dostając różne oferty współpracy.
- Jak Twoim zdaniem realizacja inwestycji wpłynie na rozwój aktywności biznesowych i w większej perspektywie również życie mieszkańców Wodzisławia?
Jestem lokalnym patriotą, więc mam wielką nadzieję, że w naszym małym, 50-tysięcznym Wodzisławiu z dużym nieodkrytym potencjałem będziemy tą iskrą, która spowoduje powstanie ciekawych działalności. Nie tylko w projekcie Niszovi, ale właśnie, że naszym projektem udowodnimy, że da się stworzyć coś wyjątkowego w tak malutkim miasteczku.
Jednym z naszych głównych założeń było stworzenie dla Nas samych super fajnego miejsca pracy, gdzie można w przyjemnym otoczeniu popracować, ale też i wypocząć, zjeść czy napić się przepysznej kawy… i niesamowite jest to, że w tym samym czasie tworzymy to miejsce dla mieszkańców Naszego regionu… i nie tylko regionu, ponieważ mamy na prawdę wielu klientów z zagranicy.
Kolejnym aspektem jest fakt, że tworząc Niszovych jesteśmy w stanie stworzyć około 40-50 stałych miejsc pracy takich jak barista, barber, fotograf, czy osobę zajmującą się kreatywnym marketingiem. Wiele osób będzie też zaangażowanych w działania eventowe, koncerty, pokazy itp.
Już na ten moment współpracujemy z paroma lokalnymi markami, a jesteśmy po rozmowach i klaruje się wspólny plan działania z kolejnymi - co mam nadzieję, zaowocuje w najbliższej przyszłości.
Materiał zewnętrzny