Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna za budowę połączenia kolejowego dużych prędkości (KDT), rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Powstanie blisko 75 km nowej trasy kolejowej.
Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla zakładanej linii kolejowej które wskaże dokładny przebieg trasy łączącej Katowice z Ostrawą. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
- Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 roku, a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 roku Pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/h.
Także drugi projekt związany z przywróceniem regionalnego połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską wszedł w następną fazę. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wyłonił wykonawcę studium technicznego, który wskaże optymalną trasę połączenia naszego miasta ze stolicą województwa. Obecnie rozważane są dwa warianty przebiegu linii kolejowej, a zakładany czas dojazdu do Katowic wyniesie mniej niż godzinę. Projekt realizowany jest w ramach Programu Kolej Plus, odpowiadana za niego Marszałek Województwa. Jastrzębie-Zdrój współfinansuje opracowanie dokumentacji projektowej, a przedstawiciele miasta biorą udział w pracach związanych z uszczegółowieniem przebiegu trasy.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Czy ja dobrze widzę, 250 km/h ? Teraz składy z węglem max 30 km/h i to na odcinkach bez szkód górniczych
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Rok 2035 pociąg Pendolino Warszawa-Praga i w środku komunikat. Zbliżamy się do przystanku Mszana. Tyle będzie miało Jastrzębie z tej inwestycji. No ale jak przeprowadzić kolej przez Jastrzębie jak tam albo bloki albo hałdy albo zalewiska albo jary .
bicie piany aby czymś zająć elektorat. Ani nie ma na to kasy ani technicznie nie jest to do realizacji. Albo nie, jest to technicznie możliwe ale bardzo kosztowne co w rezultacie mało prawdopodobne aby powstało. A tak poza tym to ta linia za każdym razem (za każdym artykułem) jest w innym miejscu. No i studium to nie jest nawet koncepcja nie mówiąc o projekcie budowlanym, wykupach gruntów i realizacji. W rezultacie moze się okazać że nie ma pieniędzy na centralne lotnisko i właściwie to jet ono niepotrzebne, a jak nie ma lotniska to linie kolejowe też są niepotzebne i wystarczy zmodernizować te co są a ci z Jastrzębia mogą przecież zawsze dojechać do Wodzisławia lub Rybnika. No ale najważniejsze że przez wiele lat będzie działać spółka budowy kolei w której swoi będą mieli intratne stanowiska. Tak samo było z budową elektrowni atomowej.
@TytusAndronikus
Człowiecze, to by musieli 3/4 lini kolejowych na Śląsku zamknąć.
W latach 70-90 w Zagłębiu Ruhry w Niemczech, było dwa razy więcej kopalń niż na Śląsku, a szkody górnicze dużo większe niż u nas, a pociągi zapierniczały 200 km/h.
tak przypuszczałem
Szybka kolej na szkodach górniczych to tylko PiS owski bełkot.Bedzie jak z elektrownią atomową kasę zbierali a do dziś ani widu ani słychu.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem