Łączą dwie kopalnie podziemnym tunelem
- Węgiel z Boryni może być transportowany dołem do sąsiadującej z nią kopalni Zofiówki i wzbogacany w tamtejszym zakładzie przeróbczym - informuje Jastrzębska Spółka Węglowa.
To kolejny etap integracji technicznej obu kopalni. Przekop o długości 2,5 kilometra łączący wyrobiska kopalni Zofiówka na poziomie 900 m z wyrobiskami Boryni na poziomie 950 m został wydrążony w styczniu ubiegłego roku. W kwietniu tego roku w przekopie zabudowano rewersyjny przenośnik taśmowy, dzięki któremu urobek pochodzący z poziomu 950 m z pięciu różnych partii kopalni Boryni może być przesyłany do Zofiówki.
- W tej chwili mamy możliwość przekazywania węgla z dwóch ścian i przydaje się to w sytuacjach awaryjnych. W ciągu miesiąca od momentu zabudowania przenośnika dwukrotnie skorzystaliśmy z tej alternatywnej formy odstawy i już zwróciły nam się koszty jego zakupu i zabudowy. Dzięki niemu uniknęliśmy strat związanych z brakiem węgla, który nie mógł wyjechać ze ściany tradycyjną drogą odstawy, a więc szybem I Boryni. Jedna doba postoju ściany o wysokiej wydajności to niedobór węgla o wartości 1,5 mln złotych - podkreśla zalety rozwiązania Zbigniew Pluta, dyrektor zespołu energo-mechanicznego w biurze Zarządu JSW.
Na szerszą skalę przenośnik rewersyjny będzie wykorzystywany od przyszłego roku. Za jego pośrednictwem do zakładu przeróbczego Zofiówki będzie trafiać ponad 3 tys. ton węgla na dobę z Boryni. Pozwoli to na obniżenie kosztów produkcji - kosztów transportu i zakładu przeróbki mechanicznej węgla. Dotychczas urobek Boryni z poziomu 950 był kierowany przenośnikami taśmowymi na poziom 838 i dopiero stamtąd wydobywany szybem na powierzchnię, gdyż nie można było ciągnąć urobku bezpośrednio z poziomu 950 m.
Kolejny atut przyjętego rozwiązania w zakresie integracji odstawy urobku dwóch sąsiadujących z sobą kopalni wynika z możliwości lepszego dostosowywania parametrów jakościowych produkowanego węgla do wymagań jakościowych odbiorców poprzez dobieranie go z różnych ścian.