Ogrzewasz dom gazem? Możesz skorzystać z refundacji podatku
21 grudnia 2022 roku weszła w życia ustawa wprowadzająca możliwość refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych. Można już składać wnioski.
Świadczenie w przeciwieństwie do dotychczas znanych rozwiązań nie ma określonej ustawowo kwoty. Stanowi refundację podatku VAT wynikającej z faktury za dostarczenia paliwa. Wniosek składa osoba, z którą jest zawarta umowa o dostarczenie paliw gazowych.
Refundację podatku VAT od ceny gazu otrzyma:
- osoba samotna, której wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2.100,00 zł lub
- osoba w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym ta wysokość nie przekracza kwoty 1.500,00 zł na osobę.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
- od 1 stycznia do 31 lipca danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.
Dochód oblicza się na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615, 1265 i 2140).
Aby uzyskać refundację odpowiadającą podatkowi VAT wraz z wnioskiem należy przedłożyć:
- fakturę dokumentującą rzeczywiste dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. do tego odbiorcy paliw gazowych przez to przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres dotyczący wniosku (faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT);
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę;
- projekt ustawy przewiduje, że w przypadku posiadania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych w 2023 r. i obejmującej dostarczenie paliw gazowych w więcej niż jednym roku kalendarzowym konieczne będzie dołączeniezaświadczenia od dostawcy gazu dotyczące ilości paliw gazowych dostarczonych w 2023 r., określoną na podstawie danych rzeczywistych dotyczących zużycia paliw gazowych.
Ważne. Gminy biorą pod uwagę zgłoszenia albo wpisy w CEEB do dnia 21 grudnia 2022 r. Data późniejsza może wystąpić tylko w przypadku, gdy główne źródło ogrzewania dla danej nieruchomości jest zgłaszane po raz pierwszy. W praktyce ten warunek spełnią osoby, które ukończyły budowę domu po 21 grudnia 2022 r. i dokonują odpowiednich zgłoszeń do CEEB.
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do dnia 29 lutego 2024 roku w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po dniu 29 lutego 2024 roku w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Każdorazowo, gdy ta faktura wpłynie i zostanie opłacona, będzie można złożyć wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT. Możliwe jest także złożenie wniosku z kilkoma opłaconymi fakturami za poszczególne miesiące.
Gdzie złożyć wniosek?
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- elektronicznie za pomocą skrzynki elektronicznej ePUAP: /JASTRZEBIE-ZDROJ/skrytka (wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego)
- za pośrednictwem aplikacji mObywatel
- tradycyjnie (papierowo) – od lutego 2023 roku do 29 lutego 2024 roku: w Wydziale Spraw Rodzinnych i Alimentacyjnych przy ul. Zielonej 20 A w Jastrzębiu-Zdroju
Sala obsługi w jastrzębskim urzędzie czynna jest w godzinach:
- poniedziałek, wtorek, środa, piątek 7:30-13:00
- czwartek 12:00-17:00
Kompleksowe informacje na temat refundacji podatku VAT znajdują się także na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.