Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Koleje Śląskie – dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane?

Często pasażerowie poruszający się taborem Kolei Śląskich zadają pytanie: „Dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane”? Odpowiadając na nie trzeba zaznaczyć, że wynika to z dwóch zasadniczych przyczyn.

Koleje Śląskie – dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane?
fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie – dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane?

Po pierwsze - w województwie śląskim trwa wiele prac modernizacyjnych sieci kolejowej. Powoduje to, że pociągi muszą kursować w ramach tzw. zastępczych rozkładów jazdy, z wieloma ograniczeniami takimi jak jazda po jednym torze, z wydłużonym czasem przejazdu itd. W wyniku tego pociągi mają określone sloty czasowe, w których mogą wjechać w stację przesiadkową. Pociąg, na który chcemy się przesiąść ma również konkretny slot.

Pojawia się pytanie, dlaczego nie zamienić się z innym pociągiem trasami? Czasami rzeczywiście istnieje taka możliwość i wówczas pociągi Kolei Śląskich zamieniają się z innymi pociągami trasami, ale niestety równie często zdarza się, że w interesującym nas slocie jedzie pociąg wyższej kategorii. Utrzymanie skomunikowania wiąże się wtedy z koniecznością jazdy w planie następnego naszego pociągu, co mija się z celem. Powoduje to brak możliwości skomunikowania wybranych pociągów. Ograniczeniami są też odcinki linii kolejowych z jednym torem, po którym jeździ się w obu kierunkach. Wtedy ograniczone możliwości ruchowe również utrudniają realizację wszystkich skomunikowań.

Druga przyczyna to niewystarczająca ilość połączeń na danym odcinku. To także wynika z wielu przyczyn. Pierwsza- to brak wystarczającej przepustowości, czyli brak możliwości uruchomienia większej ilości pociągów, bo odcinek po którym jedzie nasz pociąg nie zmieści już więcej kursów.

Kolejna, równie istotna przyczyna to ograniczone możliwości finansowe i taborowe. Pomimo bardzo dużych nakładów finansowych na kolej w województwie śląskim, budżet organizatora nie jest nieskończony. Lekarstwem mogłaby być obniżka stawek dostępu do infrastruktury, po której jeżdżą pociągi i obniżka cen energii. Wtedy można za taką samą pulę pieniędzy uruchomić więcej pociągów. Musimy pamiętać, że infrastruktura kolejowa w województwie śląskim, w wyniku już zakończonych prac modernizacyjnych, ma wysokie stawki dostępu, co przekłada się na wyższe koszty uruchomienia pociągów.

Materiał partnera

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].