Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

„Każdy ma swój Everest”. Nauczyciele i uczniowie zdobyli 30 szczytów Beskidu Śląskiego

Zdobycie 30 szczytów Beskidu Śląskiego – to cel, jaki postawiło sobie sześcioro uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 23 im. ks. prof. J. Tischnera w Jastrzębiu-Zdroju wraz z nauczycielami.

Wspólne zdjęcie uczestników górskich wędrówek.

Z inicjatywą wyszli nauczyciele - miłośnicy górskich wędrówek. Uznali, że piękno gór powinno być dostępne dla każdego i postanowili podzielić się swoją pasją z uczniami. W ten sposób zrodził się pomysł, aby dla sześciorga uczniów z różnymi niepełnosprawnościami, w tym ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, zorganizować Projekt pod nazwą „Każdy ma swój Everest” – Zdobywamy Koronę Gór Beskidu Śląskiego. Pomimo, iż bardzo wiele mówi się na temat integracji, niepełnosprawności, zniesieniu barier i dostosowania ich do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, nadal spotykamy się z tymi przeszkodami w życiu codziennym. Jesteśmy przekonani, że gór i szlaków nie dostosujemy do potrzeb osób z niepełnosprawnością, ale wiele jest w zasięgu ich możliwości, oczywiście z pomocą drugiego człowieka.

Podstawowym celem naszego projektu było zdobycie 30 szczytów Beskidu Śląskiego. Takie działania mają umożliwić osobom ze szczególnymi potrzebami pokonywanie barier oraz wspierać ich rodziny w problemach życia codziennego, a także propagować aktywny wypoczynek. Zdajemy sobie sprawę, że rodzice naszych uczniów, spotykają się z wieloma problemami dnia codziennego i często nie mają możliwości zorganizowania swoim dzieciom czynnego wypoczynku. Projekt miał również na celu wdrożenie elementów turystyki, jako elementu terapii. Uczniowie podczas wycieczek uczyli się samodzielności, planowania i przygotowania do wycieczki oraz współpracy pomiędzy sobą i innymi uczestnikami, zgłaszania potrzeb oraz okazywania emocji i panowania nad nimi w warunkach dla nich trudnych.

Górskie wycieczki zaplanowaliśmy na okres dwóch lat. Podczas pierwszej wyprawy zdobyliśmy Równicę (846 m n.p.m.), była to jedna z trudniejszych wycieczek, w trakcie której poznaliśmy możliwości naszych uczestników. Kolejne szczyty to Trzy Kopce Wiślańskie (810 m n.p.m.) oraz Kozia Góra (683 m n.p.m.). Zimowa wyprawa na Kozią Górę odbyła się 17 grudnia 2022r., powrót zaplanowany został w godzinach nocnych, do zejścia potrzebowaliśmy czołówek oraz latarek. Dla uczestników było to ogromne przeżycie. Poruszanie się w ciemności w świetle latarki stanowi niemałe wyzwanie dla koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wyostrza zmysł słuchu. Pomimo mroźnego wieczoru nikt nie zmarzł, a wszyscy uczestnicy wrócili zadowoleni do ciepłych domów.

18 lutego 2023 odbyła się kolejna zimowa wycieczka, w zmiennych warunkach pogodowych tj. wiatr, śnieg, deszcz nas nie oszczędzał. Zdobyliśmy następne szczyty: Szyndzielnia 1028 m n.p.m., Klimczok 1117 m n.p.m., Trzy Kopce 1082 m n.p.m., Stołów 1035 m n.p.m., Błatnia 917 m n.p.m. Podczas tej wycieczki przeszliśmy 18 kilometrów, trasa rozpoczęła się w Bielsku – Białej a zakończyła w Brennej Centrum.

Kolejna zaplanowana wycieczka 1 kwietnia 2023, w której chcemy zdobyć trzy szczyty Cieńków Wyżni, Gawlasi i Zielony Kopiec. Niestety Prima Aprilis i pogoda płata nam psikusa, ze względu na złe warunki atmosferyczne musieliśmy przerwać wycieczkę po wejściu na Cienków Wyżni 957 m n.p.m. a zdobycie kolejnych szczytów przełożyliśmy na inny termin.

Następne szczyty zdobywaliśmy w przepięknej pogodzie 20 maja 2023r. Wielka Czantoria 985 m n.p.m., Mała Czantoria 866 m n.p.m., Tuł 621 m. n.p.m. Na każdym szczycie odpoczynek i napawanie się pięknymi widokami.

9 czerwca 2023 r. zdobywamy najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego Skrzyczne 1257 m n.p.m., a po drodze z Przełęczy Salmopolskiej idziemy przez Malinów 1115 m n.p.m., Malinowską Skałę 1152 m n.p.m., Małe Skrzyczne 1211 m n.p.m. oraz Kopę Skrzyczeńską 1189 m n.p.m. to już nasz 17 szczyt, jesteśmy za połową górskiej przygody.

Koniec roku szkolnego, początek wakacji 24-25 czerwca czeka nas wcześniej zaplanowane nocowanie w górach, po drodze zdobywamy Kotarz 985 m n.p.m., Horzelicę 797 m. n.p.m. Wycieczkę rozpoczynamy z Brennej Hołcyny idąc w kierunku Kotarza przez jedną z najpiękniejszych hal w Beskidzie - Halę Jaworową. Krótki odpoczynek w deszczu i wyruszamy w dalszą drogę. Na Kotarzu pamiątkowe zdjęcie i wciąż w deszczu przez szczyt Grabowej docieramy na Stary Groń, na którym urządzamy obozowisko (a deszcz wciąż pada). Następny dzień przywitał nas przepiękną pogodą, wyruszamy więc dalej w kierunku Horzelicy.

Nowy rok szkolny, nowe plany a my 30 września wyruszamy na wycieczkę, na której zdobywamy kolejne szczyty Kiczory 989 m n.p.m., Stożek Wielki 979 m n.p.m., Soszów Wielki 886 m n.p.m. oczywiście w deszczu. Dobry humor jednak wszystkim dopisuje i jedzenie w schronisku na Soszowie smakuje.

Dzień nauczyciela tradycyjnie spędzamy w górach, kolejna wycieczka na Zielony Kopiec 1152 m n.p.m. i Gawlasi 1076 m. n.p.m. pogoda piękna, towarzyszy nam coraz więcej osób.

25 listopada 2023 zimowa wyprawa na Magurę 1109 m. n.p.m. wychodzimy z Bystrej, ale nikt nie spodziewał się, że będzie tak trudno. W śniegu cały czas pod górę przez Lanckoronę, dajemy radę, powoli zdobywamy szczyt Magury, krótka sesja zdjęciowa i ruszamy w stronę Schroniska na zasłużony odpoczynek.

Najdłuższa nasza wycieczka z noclegiem odbyła się 13 kwietnia 2024. O godz. 12:00 wyruszyliśmy całą grupą liczącą 32 osoby w stronę Przysłop pod Baranią Górą Schronisko Górskie PTTK. Po drodze zdobyliśmy szczyt Karolówki 931m n.p.m. Pogoda i humor wszystkim dopisują, w końcu to tylko 9 km.

W schronisku czeka na nas ciepły posiłek a wieczór spędzamy na wspólnych rozmowach i snuciu kolejnych górskich planów. 14 kwietnia 2024 zaraz po śniadaniu wyruszamy w stronę Baraniej Góry (1220 m n.p.m.) już o 10:20 zdobywamy szczyt (mamy bardzo dobre tempo).

Wejście na wieżę widokową i zasłużony odpoczynek. Sesja zdjęciowa, dobre słowa od spotkanych na trasie turystów i ruszamy dalej. Kolejne szczyty to Magurka Wiślańska (1140 m n.p.m.), Magurka Radziechowska (1108 m n.p.m.). Na Hali Radziechowskiej odpoczynek na łonie natury, napawamy się pięknymi widokami otaczających Gór Beskidu Śląskiego. Następnie wyruszamy w stronę szczytu Glinne (1034 m n.p.m.) to już ostatni 30 szczyt w naszej Koronie Gór Beskidu Śląskiego. Zdjęcia, relacje, brawa i gratulacje, ruszamy dalej, o 17:00 szczęśliwie docieramy do Węgierskiej Górki.

Dziękujemy wszystkim naszym sympatykom za dobre słowo, duchowe wsparcie i trzymanie kciuków. Projekt „Każdy ma swój Everest” realizowało 6 uczniów ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 23 w Jastrzębiu-Zdroju: Martyna, Wojtek, Mateusz, Karol, Nikodem i Mikołaj. Razem zdobyliśmy 30 szczytów Beskidu Śląskiego. Wprawy odbywały się w różnych porach roku. Za nami 12 wycieczek, przeszliśmy ok. 160 km, w wycieczkach uczestniczyło ponad 100 osób.

Głównym celem Projektu była integracja ze środowiskiem lokalnym. Projekt "Każdy ma swój Everest" jest otwarty, więc biorą w nim również czynny udział rodziny naszych uczniów oraz inni nauczyciele ze swoimi rodzinami.

Po wycieczkach, zaważyliśmy, że pomiędzy nauczycielami a uczniami powstaje większa więź emocjonalna, powstają pozytywne relacje pomiędzy rodzicami a nauczycielami, rodzice obdarzają nas coraz większym zaufaniem. My, jako ludzie, stajemy się bardziej otwarci na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. Podczas naszych wypraw spotkaliśmy wielu wspaniałych ludzi, pytających czy mogą do nas dołączyć podczas kolejnych wycieczek, którzy z serdecznością trzymają za nas kciuki oraz życzą nam wszystkiego dobrego i powodzenia w zdobywaniu kolejnych szczytów.

Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas górskich wędrówek, nawiązaliśmy kontakt z naczelnikiem Beskidzkiego GOPR, który na bieżąco jest informowany o naszych planach. Każda wycieczka jest analizowana przez nauczycieli, którzy zajęli się organizacją tego wyzwania. Trasy wycieczek są sprawdzane pod stopniem bezpieczeństwa, trudności oraz warunków panujących na trasie.

MAMY NADZIEJĘ, ŻE TO NIE KONIEC, ALE POCZĄTEK PRZYGODY Z GÓRAMI DO ZOBACZENIA NA SZLAKU. Nasze górskie zmagania można śledzić na portalu społecznościowym Facebook pod nazwą „Każdy ma swój Everest”- zdobywamy Koronę Gór Beskidu Śląskiego.

Mirosława Mira-Chrobok, Sławomir Chrobok, Natalia Bobak

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].