Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Felieton: Nieznośna lekkość likwidacji

- Kolejowy projekt w naszym regionie rozwija się dynamicznie, wbrew komentarzom „ekspertów”, że jest to jedynie polityczna hucpa PiS-u, obliczona na efekt propagandowy - o sprawie rozwoju kolei oraz decyzjach podejmowanych wiele lat temu napisał poseł Grzegorz Matusiak z Jastrzębia-Zdroju. 

Felieton: Nieznośna lekkość likwidacji
- Obecnie dla trasy Katowice - Ostrawa, gotowych jest 5 wariantów przebiegu planowanej linii Kolei Dużych Prędkości - pisze Grzegorz Matusiak.

Felieton: Nieznośna lekkość likwidacji

Nabiera prędkości, realizacja projektu Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie. To przede wszystkim dobra wiadomość dla mieszkańców Jastrzębia- Zdroju, największego w Polsce miasta i powiatu bez dostępu do komunikacji kolejowej. Będąc jednym z inicjatorów tego projektu z uwagą przyglądam się postępom, jakie towarzyszą jego realizacji, bo jak potwierdził Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marcin Horała - „objęcie Jastrzębia-Zdroju dostępem do sieci kolejowej było od początku jednym z głównych celów projektu budowy linii kolejowej Katowice - Ostrawa”.

Kosztowny powrót kolei

Kolejowy projekt w naszym regionie rozwija się dynamicznie, wbrew komentarzom „ekspertów”, że jest to jedynie polityczna hucpa PiS-u, obliczona na efekt propagandowy. Z informacji, które posiadam wynika, iż obecnie dla trasy Katowice - Ostrawa, gotowych jest 5 wariantów przebiegu planowanej linii Kolei Dużych Prędkości. O tym, który z nich zostanie wariantem inwestorskim, zdecyduje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Jednocześnie na szczeblu ministerialnym uzgodniono z Pragą dwa punkty, w których kolei dużych prędkości mogłaby przekroczyć granice państw. 

Napisałem o tym, dlatego, by uświadomić nam wszystkim jak trudna, kosztowna i czasochłonna jest droga, dzięki której pociągi będą mogły powrócić do Jastrzębia-Zdroju. 

Teraz kolej na... kopalnie

Dwadzieścia lat temu, będąc miejskim radnym, głosowałem przeciwko uchwale, która zlikwidowała kolej w mieście. Niestety byłem w mniejszości. Wtedy niewiele osób podzielało moją opinię, że miasto, które jest daleko od torów nie może szybko się rozwijać. Do dziś jednak nie przestaje mnie dziwić ta niezwykła niefrasobliwość i brak odpowiedzialności, jaki towarzyszy zarówno planom jak i wszelkim decyzjom o wyłączeniu, zamknięciu czy likwidacji. Podobnie było w przypadku jastrzębskiej kolei gdzie najważniejszy był bieżący rachunek kosztów. Nikt wtedy nie zaprzątał sobie głowy skutkami, jakie decyzje tego typu mogą przynieść w przyszłości i nie chodzi mi tylko o kolej, bo jak wiemy teraz mamy kolej na… kopalnie.

Grzegorz Matusiak, poseł na sejm RP


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

Ludzie

Grzegorz Matusiak

Poseł na Sejm RP

2 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Gościu6 (93.179. * .248) 07.07.2021 12:13
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Panie pośle to ciekawe co pan pisze. Z tego co wiem to PKP samo podjęło decyzję o likwidacji najpierw połączeń kolejowych a potem całej linii i ani rada miasta ani prezydent nie mieli nic do powiedzenia. Wręcz przeciwnie prezydent (zdaje się że wtedy to był p. Ogiegło) protestował i pisał pisma do ministerstwa. PKP zlikwidowało kolej bo nikt nie chciał nią jeździć. Obawiam się że po wybudowaniu od nowa kolei sytuacja się powtórzy.

~tłoczek (188.137. * .64) 01.07.2021 20:57
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Panie pośle Matusiak, czy to prawda, że marszałek z waszej formacji chce w 2021 odciąć kolejne miasto od kolei? Tym razem Żory? Co pan jako poseł robi w tej sprawie, aby Żory nie podzieliły losu Jastrzębia? Dlaczego PiS który tak dużo mówi o wykluczeniu komunikacyjnym chce od grudnia pozbawić mieszkańców Żor ostatnich pociągów Kolei Śląskich - bezpośrednio podległych marszałkowi Chełstowskiemu z PiS?