Bezpłatna komunikacja dla uczniów i studentów. Od kiedy?
Zarząd Międzygminnego Związku Komunikacyjnego zdecydował o rozpoczęciu procedury zmierzającej do wprowadzenia bezbiletowej komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.
Będą mogli z niej skorzystać uczniowie i studenci mieszkający w tym mieście. Koszt to ok. 1 mln zł rocznie. Od początku funkcjonowania systemu elektronicznej obsługi pasażerów (maj 2015 r.) uczniom i studentom z Jastrzębia wydano ok. 2700 spersonalizowanych e-biletów okresowych (miesięczne, tygodniowe i dwutygodniowe). Liczba osób w tej grupie korzystająca z innych form płatności (elektroniczna portmonetka) nie jest łatwa do zidentyfikowania. Bilet nie pozwala zidentyfikować konkretnego pasażera.
Władze Jastrzębia domagają się od Związku działań, które doprowadzą do wprowadzenia bezpłatnej komunikacji od stycznia przyszłego roku. Kierownictwo MZK stoi na stanowisku, że jest to możliwe w pierwszym kwartale 2017 r. Do tego czasu konieczne jest opracowanie metody pozwalającej na sprawiedliwy podział kosztów pomiędzy gminy korzystające z bezbiletowej komunikacji i pozostałe samorządy wchodzące w skład MZK, na terenie których będzie istniał ciągle przychód ze sprzedaży biletów. Związek zleci firmie zewnętrznej opracowanie współczynnika umożliwiającego sprawiedliwy podział kosztów. Nie będzie to łatwe zadanie i być może najbardziej czasochłonne. Kolejny krok to podjęcie decyzji przez Zarząd MZK, a następnie Zgromadzenie Delegatów MZK. Ostatni etap to przygotowanie czegoś na wzór karty ucznia czy studenta, która będzie upoważniała do bezpłatnych przejazdów.
Wprowadzeniu bezbiletowej komunikacji w Jastrzębiu towarzyszyć będzie zmiana rozkładu jazdy i ograniczenia kursów na większości linii. Dzięki temu dotacja miasta do MZK będzie niższa o ok. 1 mln zł. Operacja ta ma być prowadzona równolegle z wejściem w życie komunikacji darmowej.
Niech nawet niech zawiesza ok 40 do 100 kursów dziennie na terenie Miasta Jastrzębia i zrobić bezpłatna komunikacje dla każdego co ma stały lub tymczasowy meldunek na terenie Jastrzębia
Albo ostatecznie dla tych co maja już wyrobione e bilet ze zdjęciem i z Imieniem i Nazwiskiem i dla tych osób co maja stały lub tymczasowy meldunek na terenie Jastrzębia - Zakodować nie zależnie czy dana osoba ma 6 lat czy 90 lat im na tym e bilecie 6 przejazdów za darmo na dzień . A przejazd 7 i kolejny płatny
Albo ostatecznie dla tych co maja już wyrobione e bilet ze zdjęciem i z Imieniem i Nazwiskiem i dla tych osób co maja stały lub tymczasowy meldunek na terenie Jastrzębia - Zakodować nie zależnie czy dana osoba ma 6 lat czy 90 lat im na tym e bilecie
Zakodować na Miesiąc Styczeń - 186 przejazdów bezpłatnych a już 187 i kolejny płaty
Zakodować na Miesiąc Luty - 168 lub 169 przejazdów darmowych a już 167 lub 170 i kolejny płatny
Zakodować na Miesiąc Marzec - 18 darmowych przejazdów a już 181 i kolejny płatny
jeśli bezpłatna komunikacja = obcięcie kursów to jedyne co pozostało to pogratulowanie MZK głupoty.
Kolejny niezbyt logiczny pomysł bo w Jastrzębiu uczniowie i studenci stanowią większość pasażerów. A więc po co utrzymywać cały kosztowny system e-karty, e-kasowników, kas biletowych, kas fiskalnych u kierowców skoro... tylko garstka będzie płacić za przejazdy? Wiedziałem, że po MZK nie można się nic mądrego spodziewać ale żeby naprawdę kompletnie nikt tam nie myślał racjonalnie? Wielu ekspertów od komunikacji uważa, że dobra komunikacja powinna być funkcjonalna i tania. Wcale nie musi być za darmo. Niestety MZK jest strasznie niefunkcjonalny, dlatego w Rybniku właśnie minęła 20-ta rocznica opuszczenia związku. Z perspektywy czasu, była to decyzja ze wszechmiar korzystna. Jak sobie pomyślę, że mielibyśmy nadal tyle linii i kursów co w 1995 roku to dzisiaj komunikacją miejską prawie nikt by nie jeździł, a dzięki jakiemuś stopniowemu rozwojowi, ZTZ przewozi bardzo dużo ludzi (oczywiście mógłby jeszcze więcej).
Żory, Jastrzebie......., kto następny?