Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Kierowca bilety sprzedaje. Ale o ulgi lepiej go nie pytaj

Pasażerka ze Skrzyszowa kupiła bilet ulgowy u kierowcy, bo ten miał powiedzieć, że taki się należy. Dla odmiany kontroler uznał, że bilet się nie należał i nałożył na pasażerkę mandat. Ta napisała skargę. Organizator przewozu odpisał, że kontroler postąpił słusznie, ale zaproponował anulowanie mandatu, uznając tym samym poniekąd racje pasażerki. Warunkiem anulowania mandatu miało być jednak uiszczenie opłaty manipulacyjnej. Nie wiadomo na jakiej podstawie zaproponowano takie rozwiązanie.

Kierowca bilety sprzedaje. Ale o ulgi lepiej go nie pytaj
Danuta Połednik pokazuje legitymację osoby niepełnosprawnej, należącą do córki, którą pokazała kierowcy autobusu, jak i kontrolerowi. Okazało się, że nie uprawnia ona do ulgowego przejazdu.

Pani Danuta Połednik pod koniec sierpnia tego roku była z niepełnosprawną córką na wizycie u lekarza w Rybniku. Wracała stamtąd autobusem linii 131, którą obsługuje Międzygminny Związek Komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju. U kierowcy autobusu nabyła dla córki ulgowy bilet. - Pokazałam kierowcy legitymację córki, pytając jaki przysługuje jej bilet. Kierowca dał mi bilet za 2,1 zł. Niedługo później przyszedł kontroler. Po sprawdzeniu biletu i legitymacji córki, zażądał jeszcze dowodu osobistego. Po czym wystawił mandat na kilkadziesiąt złotych – opowiada matka dziewczyny, dla której mandat, ze względu na niskie dochody, był dotkliwą karą. Córka pani Danuty jest pełnoletnia, niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym. Zmaga się z kilkoma współwystępującymi schorzeniami. - Kontroler oznajmił, że nie należy się jej ulgowy bilet, bo nie ma przyznanej renty z tytułu niepełnosprawności, nie jest niepełnosprawna w stopniu znacznym. Tłumaczyłam kontrolerowi, że nie wiedziałam o takim wymogu, i dlatego pytałam o bilet u kierowcy – opowiada. Bez skutku.

Opłata manipulacyjna zamiast mandatu

Kobieta napisała do MZK skargę w imieniu córki, w której opisała swoje perypetie z kontrolerem. MZK w odpowiedzi stanął na stanowisku, że kontroler postąpił zgodnie z przepisami, a pasażer o przysługujących mu ulgach może dowiedzieć się z wykazu dostępnego w każdym autobusie. Połednik z tym polemizuje. - Przecież jak wsiadam do autobusu to muszę najpierw kupić bilet. Trudno żebym przepychała się między pasażerami, żeby czytać regulamin. Poza tym mówimy o osobie niepełnosprawnej. Jeśli ktoś jest np. niedowidzący, to jak ma przeczytać regulamin? – zauważa nasza rozmówczyni.

MZK poinformował kobietę o możliwości anulowania mandatu pod warunkiem uiszczenia opłaty manipulacyjnej w wysokości 9,6 zł. Kobieta nie przystała na takie rozwiązanie. Dziwi ją, że uwzględnienie reklamacji wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty manipulacyjnej. Uważa, że zgoda na jej uiszczenie byłaby równoznaczna z przyznaniem się do winy. - A ja niczym nie zawiniłam. Przecież pytałam kierowcę, o to jaki bilet mam kupić – mówi, zwracając uwagę na fakt, że MZK w ogóle nie uwzględnił w tej sprawie udziału kierowcy.

Pasażer o ulgach dowiedzieć musi się sam

Danuta Połednik o swoim konflikcie z MZK poinformowała Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu. Ten zwrócił się do MZK o polubowne rozpatrzenie reklamacji. MZK jednak twardo obstaje przy swoim stanowisku. W odpowiedzi udzielonej Rzecznikowi Konsumentów MZK oznajmił, że kierowca jest pracownikiem firmy zewnętrznej (tj. przewoźnika, który wykonuje usługi na rzecz MZK), a o ulgach pasażer może dowiedzieć się nie tylko z informacji umieszczonych w autobusach, ale również ze strony internetowej MZK, jak i w punktach sprzedaży biletów. - Nie każdy ma dostęp do internetu, a kierowca również sprzedaje bilety, czyli jest punktem sprzedaży biletów. Więc zapytałam go o ulgę – argumentuje nasza rozmówczyni.

Kobieta wyjaśnia, że sprawę postanowiła nagłośnić, żeby inni niepełnosprawni zdawali sobie sprawę z tego, że nie każdemu przysługuje bilet ulgowy.

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~załamanyMZK (91.225. * .128) 26.11.2018 11:43

nie życzę temu kontrolerowi który tak wnikilwie nakłada mandaty za takie przewinienia aby kiedyś spotkała go jakakolwiek niepełnosprawności i aby inni jeszcze utrudniali życie, karma przyjdzie sama panie kontrolerze, pewnie jakby jakiś pijany dryblas zaczął się rzucać to kontroler nałoży tylko upomnienie :)

~Adjdj (188.0. * .132) 25.11.2018 05:35
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Ehh Janusze. Idą jej na rękę a nadal sepi parę złotych mimo że nie umie czytać

~Pasazer (46.134. * .226) 23.11.2018 22:17
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Niestety kierowcy MZK jastrzębie potrafią tylko wyskoczyć z kabiny i wydzierać się na pasażerów dlatego że wszedł tylnymi drzwiami a nie środkowymi w ogóle nie mają pojęcia o tym kiedy ktoś może mieć ulgowy bilet a kiedy nie może mieć ulgowego. Co drugi kierowca MZK Jastrzębie powinien dostać mandat i to konkretny za rozmowę przez telefon podczas jazdy autobusem

~dudek (93.133. * .131) 23.11.2018 19:03
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jak nie kijem to palkom biedakowi zawsze wiatr w oczy i osoba biedna nigdy nie ma racji