Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Gminy nie chcą więcej dopłacać do PKM. Jest decyzja o likwidacji

Zapadła decyzja o likwidacji Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu. Międzygminny Związek Komunikacyjny zapewnia, że obsługa pasażerów będzie prowadzona na dotychczasowym poziomie, a pracownicy likwidowanej firmy otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia.

Gminy nie chcą więcej dopłacać do PKM. Jest decyzja o likwidacji

W poniedziałek 4 lutego Zarząd MZK zdecydował o rozpoczęciu procesu likwidacji PKM Jastrzębie. Co najważniejsze, pracownicy PKM otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia. Kierowcy mogą też skorzystać z oferty firmy Warbus, która jest gotowa ich zatrudnić.

Sama likwidacja nie oznacza natychmiastowego zniknięcia firmy z rynku. O długości procesu likwidacji zdecydują władze MZK. Zgromadzenie Związku (delegaci dziesięciu gmin członkowskich) już teraz przekazało 600 tys. zł, aby procedura mogła się odbyć w sposób kontrolowany i możliwie łagodny.

Brak kontraktu w Jastrzębiu

Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy to komunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus. Najpierw przez rok PKM, w ramach porozumienia, realizował cały kontrakt warszawskiej firmy jako podwykonawca, a w kolejnych latach niespełna połowę zadań. Sytuację pogorszyła spadająca kwota dotacji do zrealizowanego wozokilometra, która wynikała z zapisów umowy.

Wsparcie gmin nie wystarczyło

Decyzja o likwidacji PKM jest pokłosiem uchwały intencyjnej Zgromadzenia MZK podjętej już w 2017 roku. Wówczas przewidywano likwidację z nadzieją na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Za tym poszło wsparcie finansowe ze strony gmin przekraczające 3 mln zł. To wystarczyło do końca ubiegłego roku.

Trzeba dopłacić

Aby PKM mogło nadal funkcjonować gminy musiałyby dopłacać do przedsiębiorstwa ok. 300 tys. zł miesięcznie. Bez dopłat PKM nie przetrwałby aż do 2025 roku, kiedy to wygasa umowa MZK z firmą Warbus. Dopiero wówczas pojawiłaby się szansa na przejęcie przez PKM komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.

Dodatkowe koszty związane są z potencjalnymi podwyżkami dla pracowników (trwa spór zbiorowy), a także z utrzymaniem budynków i całej infrastruktury PKM, która jest w złym stanie technicznym.

Co dalej?

Obecnie PKM realizuje komunikację autobusową na terenie Czerwionki-Leszczyn i Żor oraz Jastrzębia-Zdroju i okolic. W pierwszym przypadku kontrakt wygasa z końcem marca tego roku. Ogłoszono już nowy przetarg. W drugim przypadku komunikację w całości przejmie główny wykonawca kontraktu, czyli firma Warbus.

Likwidacja PKM-u nie wpłynie też na organizację bezpłatnej komunikacji dla dzieci, młodzieży i studentów w Jastrzębiu-Zdroju.

5 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
trump 08.02.2019 23:50
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

nic tak nie szkodzi firmie jak duza biurokracja

maziizam 07.02.2019 20:23

Dobrze, że kolej będzie chociaż do Jastrzębia od strony Wodzisławia bo tak to kiepsko widzę komunikację publiczną z Jastrzębia do innych miast. Tu link do apelu Towarzystwa Entuzjastów Kolei
tek.cba.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf

Arteks 06.02.2019 12:39
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

To już śpieszę donieść poprzednikowi, że to MZK (poprzez wójtów i burmistrzów jacy nim kierują) doprowadziło do tego kryzysu o którym wspominasz. Bo przecież organizatorzy komunalni mający swoje przedsiębiorstwo przewozowe nie są zobowiązani do ogłaszania przetargów na większość sieci obsługującej komunikację, a MZK w swojej zachłanności i nieliczenia się z interesami własnej firmy przewozowej to zrobiło licząc na obniżenie stawek. MZK to organizator przewozów bez żadnej przyszłości i perspektyw. MZK to związek nieczytaty i niekumaty, a mieszkańcy obsługiwani przez ten związek mają jedną z najsłabszych ofert rozkładowych. To moloch który zapomniał do czego został powołany. Oferta komunikacyjna ma charakter socjalny. Szkoda, że Jastrzębie pozwala na takie dziadowanie ale niestety w Jastrzębiu nigdy nie było jakichś "transportowych" tradycji.

~@Arteks (185.135. * .148) 06.02.2019 11:59
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

"Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy to komunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus." - rozumiem, że te Grażyny i Janusze wybrały Jastrzębiu Warbusa? Aha. Te Grażyny i Janusze z małych urzędów miały z jakiej paki utrzymywać Przedsiębiorstwo Komunikacji MIEJSKIEJ, skoro miasto Jastrzębie nie chciało go utrzymywać? Tyś Arteks jest wiesz... jak mu tam... Marian od Barbary. Chyba ani czytaty, ani kumaty.

Arteks 06.02.2019 10:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

I w ten sposób "Grażyny i Janusze" z małych urzędów którym dano władzę w MZK, doprowadziły do likwidacji poważną firmę jaką jest jastrzębski PKM... Tak to jest - jak wiochom da się rządzić. Jastrzębie dało się wykiwać przez... przez burmistrzów i wójtów nie mających pojęcia o komunikacji. A cały MZK to jeden z najbardziej zaściankowych organizatorów komunikacji w tym kraju. Układ linii czy rozkłady godne zabużańskich kozich wólek.