2 mln euro na kolej do Jastrzębia-Zdroju
W sierpniu Anna Hetman zwróciła się do premiera Mateusza Morawieckiego z listem w sprawie wsparcia starań Jastrzębia-Zdroju odnośnie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską.
W Katowicach w trakcie Impact Revolution, ogłoszono pozyskanie na ten cel odpowiednich środków.
Prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC (czeski odpowiednik PKP).
Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, mają pochodzić z konkursu unijnego CEW. Dokładnie na ten cel przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Środki mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice.
Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy, co oznacza likwidację wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ukończenie całego komponentu kolejowego planowane jest do 2035 roku, a jeżeli uda się przyspieszyć prace to nawet w 2030.
Ludzie
Radna miasta Jastrzębie-Zdrój, była prezydent miasta
@Arteks
Wodzisław nie potrzebuje kolejnej stacji kolejowej wystarczy przystanek Wodzisław Miasto i Turzyczka, gdyż odbudowali linii na Jastrzębie rozwiąże problem - drugi tor będzie przez to.
Więc rząd o tym myśli, a kolej Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik jest w gestii marszałka - samorządu wiec sądzę że w końcu uruchomi taką linię najprawdopodobniej z wydłużenia linii SKM Wodzisław-Radlin-Rybnik-Leszczyny.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Z Śląska aglomeracja-do Ostrawa.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Biedne peło tyle na projektowali przez osiem lat, a tu nagle pierdyknęło i dyktatorzy z PIS przejęli władzę.Skandal .Może do Timermansa jakiś gryps, wsPOmoże chociaż duchowo POKOnanych ?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Przedwyborcza kiełbasa, niezgodna z wytycznymi władz województwa które uznały trasę z Jastrzębia przez Chybie do Katowic jako zbyt przeciążoną do wprowadzenia nowych pociągów (po remoncie linii pojawi się dużo więcej pociągów z Katowic do Cieszyna/Wisły + więcej pociągów do Tychów i Bielska). Pomysł jest też nierealny z powodu szkód górniczych i nowej kopalni w rejonie Bzia. A jeśli byłby realizowany to 2 mln EUR to chyba koszt samego wykonania projektu. Realizacja kosztowałaby miliardy. To sprytny chwyt wyborczy dla Jastrzębian ze strony PiS która przez ostatnie 4 lata olewała totalnie potrzeby kolei na Śląsku. Usunięto przygotowany przez PO projekt przebudowy węzła katowickiego, usunięto przebudowę stacji Racibórz, nie realizowany jest projekt budowy stacji Wodzisław Centrum, nie jest budowany potrzebny drugi tor z Jaśkowic do Leszczyn. Nie remontuje się dworców na Śląsku, a co najwyżej je burzy jak np. w Czerwionce czy Raciborzu. A między Gliwicami a Rybnikiem jest infrastruktura kolejowa i sieć trakcyjna, a władze województwa z PiS nie chcą uruchomić tam regularnego połączenia bo... nie ma taboru. A dla Jastrzębia się znajdzie? Ja nie wierzę. KIEŁBASA WYBORCZA i tyle.