Drony w transporcie medycznym. Używają ich szpitale w Jastrzębiu
Może się poruszać z prędkością do 80 km/h i transportować ładunek o masie 3,5 kg na odległość nawet 100 km. Tak działa hybrydowy pionowzlot, który zaprezentowano w czasie pokazu. Możliwości bezzałogowców będą wykorzystywać teraz szpitale w Jastrzębiu. Jak to działa w praktyce?
Szybko i sprawnie
Największą zaletą tego rozwiązania jest szybkość. Dron nie musi stać w korku, porusza się w linii prostej, bezpośrednio do celu, zapewnia także zachowanie łańcucha chłodniczego. Wykorzystuje się je przede wszystkim wszystkim do transportu materiałów medycznych, głównie próbek laboratoryjnych.
Bezzałogowe statki powietrzne dostosowuje się do konkretnej trasy, w Jastrzębiu-Zdroju misje będzie wykonywać mniejszy wielowirnikowiec. Sterowany jest przez pilotów z siedziby oddalonej od szpitala o kilkaset kilometrów. Do obowiązków personelu medycznego należy załadunek lub odbiór towaru, wszystko przebiega więc sprawnie i szybko. Aktualnie system testowany jest przez Wojewódzki Szpital przy alei Jana Pawła II i Szpital Dziecięcy przy ul. Krasickiego.
W przyszłości drony mają transportować m.in. krew
Drony produkuje firma Farada Group, która już cztery miesiące wcześniej rozpoczęła loty z przesyłkami medycznymi. W tym czasie maszyny pokonały łącznie ponad 20 tys. km. Obsługa lotów między szpitalami, to pierwsza tego typu instalacja. Docelowo bezzałogowce mają transportować krew, a nawet narządy do przeszczepów.
Klucz - sprawna logistyka
Aby tego rodzaju loty mogły się odbywać nad miastem bezpiecznie, trzeba ustalić wiele kwestii formalnych i technicznych. Za zabezpieczenie lotów odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która opublikowała ostrzeżenia nawigacyjne oraz utworzyła specjalny korytarz DRA-R (DRone Airspace Restriction). Systematyczne loty odbywają się w godzinach 8:00 – 16:00, wykorzystując statek powietrzny pionowego startu (VTOL) wznoszący się na wysokość 100 m AGL i poruszający z prędkością 72 km/h (air speed).
Operator systemu Bezzałogowego Statku Powietrznego ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo misji oraz za ustąpienie pierwszeństwa innym użytkownikom przestrzeni. Dron wyposażony jest w ADS-B IN/OUT oraz system kamer umożliwiający obserwację trasy przelotu. Trasy poprowadzono z pominięciem lądowisk oraz regionów lotów paralotni/motolotni, jednak mimo to, użytkownicy przestrzeni powietrznej powinni zwracać uwagę na ich przebieg planując swoje loty.
Współrzędne geograficzne strefy lotów:
- 495838N 0183757E
- 495804N 0183809E
- 495632N 0183501E
- 495739N 0183353E
- 495756N 0183436E
- 495658N 0183510E
- 495827N 0183649E
- 495838N 0183757E