Kolej w Jastrzębiu? Jeśli znajdą się pieniądze
Jastrzębie-Zdrój, razem z Pawłowicami czyni starania by odbudować linie kolejową. Jak na razie wszyscy są przychylnie nastawieni do tego pomysłu. Wszystko zależy jednak od tego, czy uda się znaleźć finansowanie zewnętrzne.
Rozmowy na temat przywrócenia linii kolejowej odbyły się najpierw w Katowicach, w Urzędzie Marszałkowskim. Kila dni temu przedstawiciele Jastrzębia i Pawłowic rozmawiali w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju na temat odbudowania kolei.
Plan jest taki by uruchomić połączeni z Jastrzębia, przez Pawłowice, Żory, do Katowic. Z linii korzystałaby również Jastrzębska Spółka Węglowa i Jastrzębska Spółka Kolejowa, które chciałyby przewozić na tym szlaku swoje towary.
- Połączenie linii pasażerskiej z towarową jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, ze względu na większe wykorzystanie rewitalizowanej trasy - mówi wiceprezydent miasta, Ryszard Rakoczy.
Środki najprawdopodobniej pochodziłyby z Unii Europejskiej i Urzędu Marszałkowskiego. To ostatnia szansa by pozyskać pieniądze na odbudowę kolei w ramach perspektywy unijnej 2014-2020.
Linia kolejowa zmodernizowana i z łoncznica z rybnika towarowego do rybnika a w jastrzebiu zdroju odbudowa mostu na wodzisławskiej i koniec lini w jastrzebiu obok okronglaka wystarczy podniesc nasyp od zdroju do dworca w centrum.Tu jsw ma durzo węgla do wywiezienia przynajmniej na 60 lat więc po co pieprzyć się z perspektywą 2022 z trzema morzliwosciami za 40 milionów skoro morzna zrobic modernizacje szlaków już istniejących zate pieniądze jsk .Zlikwidowac e-rke3 i 131 i ludzie będą jezdzić tą linią kolejową a podrurznych niezabraknie napewno plus ludzie co pracują na kopalni wystaczą tam dwoce i przystanki.Myślimy ekonomicznie to to będzie najlepsze wyjscie a nawet jak niebędzie się opłacało to itak linia będzie istniiała bo węgiel trzeba wozić.ai do pawłowic i żor dasie dojechać przez pawłowice kopalniane.
powiedz to samo co napisałeś na przystanku Drabasa ludziom dojeżdżającym do Katowic do pracy i winnych celach to dostaniesz po zębach
pozdrawiam
To jeszcze za Janeckiego była ta umowa z Pawłowicami i Żorami podpisana i odbudowa kolei miała zostać i podobno została wpisana przez Urząd Marszałkowski do planu wydatkowania pieniędzy unijnych przeznaczonych na kolej. Jesteśmy w tej chwili największym miastem w Europie nie posiadającym kolei. Dla porównania w Czechach największe miasto nie posiadające kolei pasażerskiej ma 10 000 tylko, u nas takich miast od 10 do, jak widać, ponad 90 000 jest niestety bardzo dużo., ale Jastrzębie jest największym z nich. Kiedyś wyprzedzał nas Płock, ale odbudowano im tam kolej.
a gdzie ty tu widzisz jakąkolwiek obietnice? Naucz się czytać ze zrozumieniem... uczniu
Kolejna obietnica pani prezydent z PO. Co z bezpłatną komunikacją miejską?
bardziej to mi żal rozebrania linii towarowej ze Zdroju na Moszczenicę, za Zofiówką (nie kopalnią, tylko sołectwem czy przysiółkiem koło Moszczenicy), można byłoby ją połączyć z linię pasażerską do Zebrzydowic i śmigać do Ostrawy, choćby z przesiadką w Boguminie, bo ta towarowa była porządna, miała betonowe podkłady. Pasażerska miała przegniłe drewniane i prowadziła naokoło przez Złote Łany.
Poza tym linia ta przebiegała przez Strefę Specjalną, każda duża fabryka potrzebuje linii kolejowej, o ile jeśli kiedykolwiek taka tam powstanie.
przed likwidacją pociąg do Katowic jechał 2 h. Stał: 10 minut w Pawłowicach, 15 w Żorach, 15 w Orzeszu, ale mimo to bywały takie pory, że było sporo ludzi, a za Żorami nie było miejsc siedzących wolnych w pociągach porannych.
Poza tym zapominasz co zrobiono przed likwidacją - pokasowano najlepsze połączenia, tak, żeby zniechęcić ludzi i tym samym mieć pretekst do likwidacji.
PS Z Tychów do Tych Miasta też jeździły puste przed likwidacją, a po odbudowie linii, polepszeniu rozkładu, zmianie miejsc przystanków jakoś puste nie jeżdżą.
Tutaj w Jastrzębiu to by się n.p. przydał przystanek obok os. Barbary, w piątki gdy multum dzieciaków i studentów wracało z akademików i internatów pociąg do Jastrzębia był nabity. I czasami maszynista uprzejmie zatrzymywał koło os. Barbary, bardzo dużo ludzi wysiadało tam, chociaż nie było tam żadnej stacji.
Te stare szyny i podkłady to się już do niczego nie nadawały, tak się remontuje trasy kolejowe, wszystko się demontuje i kładzie od nowa. W Rep. Czeskiej, jak pisałem wcześniej, nawet perony na stacjach pom. Cz. Cieszynem a Mostami wyburzali do gołej ziemi, zrobili nowe, wszystkie jednakowe, dostosowane do współczesnego taboru, z tych samych materiałów, z gotowych komponentów, z nowym układem torów (gdzie środkowy tor jest dla ekspresów i towarowych) bez cudowania, bez projektowania od zera każdego z osobna, jak to się u nas robi tu i ówdzie. I to tam poszło im bardzo sprawnie na tych odcinkach, które remontowali.
Taniej wyniesie transport powietrza rurociągiem niż pociągiem. Przed likwidacją kolei w Jastrzębiu codziennie widziałem że w pociągu jedzie jedna osoba, maksymalnie dwie, a często pociąg jechał całkiem pusty. Skończmy z sentymentami.
Zapytam tylko dla czego od miesiąca ktoś demontuje szyny podkłady i całą infrastrukturę. kto znów kradnie tak jak ukradli most w mszanej.
A kiedy będzie metro w jastrzębiu?
to nie byłoby za nasze pieniądze miejskie i nie zajmowaliby się tym nasi urzędnicy z UM (na szczęście, bo gdyby się tym zajęli to zbudowaliby szyny z kostki brukowej)
PS jakby nawet wykorzystać tę kopalnianą linie no to stacja na Dubielcu mogłaby być, stąd masz ile? 8 minut? Autobusem na \"trójkę\". No, ale to nie ma sensu, bo omijałaby Pawłowice, a Jastrzębie stara się wspólnie z Pawłowicami to załatwić.
Rybnicką linię zmodernizowali (oczywiście jak to w Polsce - bez peronów}, Gliwice-Katowice remontują, w planach Chałupki-Wodzisław, tylko u nas: po co? Zrozumcie, ze to nie byłoby za naszą kasę. Jeśli Urząd Marszałkowski nie wyda na to, to wyda na jakiś tramwaj w GOPie albo na dodatkowe linie w Tychach i tyle. Na coś tę unijną kasę wydać chyba wypada.
Linia z kopalń do Pawłowic jest dobrze utrzymana|>?> Chyba żartujesz.... ona cały czas się zapada. No, ale tam jeżdżą ze dwa pociągi dziennie, wolnym tempem, wiec nie ma problemów. PS jakby szkody górnicze były przeszkodą w budowie infrastruktury to nigdy A1 w Mszanie by nie powstała. Są już sposoby na szkody górnicze
Rok temu, też w październiku, pisaliście niemalże to samo. Jakoś cyklicznie wypuszczacie artykuły na ten sam temat, czy to już będzie taka tradycja jesienna?
unia dała dużo forsy na kolej, jak do tej pory jest ta kasa słabo wykorsystywana, ale n.p. Płockowi udało się przywrócenie linii, poobnie Tychom z se stacji Tychy do stacji Tychy Lodowisko, obie te linie były zamknięte w podobnym czasie co nasza.
Stara linia nie zostanie uruchomiona ze względu na szkody górnicze a linia którą przewożą urobek z kopalń do Pawłowic jest dobrze utrzymana ale nie wyobrażam sobie aby nią jeżdziły pociągi osobowe,gdzie miałby być dworzec?
Oni tylko debatują a i tak nie będzie koleji unas, dużo mówią a potem jak coś przyjdzie to nie robią.
Ludzie jesteście poważni. Obietnice przedwyborcze. Kto wyłoży grube miliony żeby zrobić odcinek torów z infrastrukturą. A potem nit nie będzie jeździł tą koleją.
@ obiekyw: Pojedź do Cz. Cieszyna, tam się fajnie jeździ - z Cz. Cieszyna do Mostów, piętrowymi skodami, niezłe widoki po drodze. nowe perony i stacje wyremontowane.
@ obiektyw - jak remontowali tę wyżej wspomnianą linię to wszystkich tory i perony rozebrali, położyli nowe, nawet zmienili układ tych torów, tak żeby ciężarowe i pośpiechy nie jechały przy peronach jak kiedyś, , jeśli się nie zatrzymują, a środkiem, można to jeszcze W Cz. Cieszynie zobaczyć, bo teraz ją remontują tę stację jako ostatnią. Dość szybko im idzie już są 2 nowe perony.
Śląsk powinien być jak Londyn. Fabryki, praca, dobre połączenia kolejowe i drogowe.
Widać gołym okiem że idioci(idiota)wypisują bzdurne komentarze nie mając pojęcia o infrastrukturze kolejowej.Ciuchciami już sie nie jeżdzi więc wymiana nasypów i torowisk siła rzeczy musi być zmodernizowana.
Stare szlaki i tak trzeba by było rozebrać celem modernizacji, więc połowa zadania wykonana, teraz czas na wymianę podtorza, ułożenie nowych torów i gotowe... Tak łatwo się to pisze, a rzeczywistość? Miasta regionu zdane będą jedynie na siebie i tylko same mogą starać się o finansowanie. Na fundusz województwa nie ma co liczyć.
tory kolejowe w J-biu rozebrane a oni chcę przywrócić kolej , idioci rządzą w tym mieście i kraju
Trzymam kciuki.
Dzisiaj jade specjalnie do Pszczyny zeby przejechac sie z dzieckiem pociagiem. Taka atrakcja.
Nie miejcie zludzen, nawet jak za 5 lat kolej wroci to czasy polaczen beda dwa razy dluzsze od samochodu.
Tu nie ma co dyskutować tylko brać się za robotę , szybkie połączenie kolejowe jest bardzo potrzebne.
Nie rozumie hasła: \"jeśli znajdą się pieniądze\". Przecież do \"qwy nędzy\" miasto Jastrzębie płaci ogromne podatki min. na kolej !!!! Więc połączenia kolejowe należą nam się nawet bardziej niż Rybnikowi, czy innym miastom. Kolej ma być i to za pieniądze państwowe, a nie miejskie !!!
Dopiero co usuwali stare linie po PKP...