Za 5 lat pojedziemy koleją do Katowic?
Możliwe, że za 5 lat, czyli w 2023 roku mieszkańcy Jastrzębia i regionu pojadą szybką koleją do Katowic i poświęcą na to nie więcej niż 60 minut.
W środę w magistracie przedstawiciele samorządów: Jastrzębia-Zdroju, Pawłowic, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza, Łazisk, Mikołowa oraz PKP PLK i Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa popisali list intencyjny w sprawie odtworzenia linii kolejowej na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice.
- Zapotrzebowanie na tego typu transport jest duże. Przemawiają za nim również względy ekonomiczne i ekologiczne. Korzyści te, wynikające z organizacji publicznego transportu zbiorowego, uznajemy za priorytetowe w naszym województwie. Jastrzębie jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego. Najwyższy czas to zmienić - mówił w jastrzębskim Urzędzie Miasta Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.
Którędy dokładnie będzie przebiegała linia kolejowa i kiedy mieszkańcy będą mogli niej korzystać?
- Teraz przed nami jest konieczność opracowania studium wykonalności, które pokaże nam, w jakim kierunku ta linia będzie poprowadzona, jakie rozwiązania techniczne zostaną przyjęte. Dzisiaj podpisaliśmy list intencyjny, w którym zobowiązaliśmy się do wspólnego działania na rzecz tego zadania. Wszystkie gminy w tej sprawie mówią jednym głosem. Warto podkreślić, że odtworzenie linii kolejowej umożliwi rozwój gospodarczy społeczny i kulturowy naszego regionu - mówiła prezydent Anna Hetman.
Prezydent wskazała również, że konieczne będzie zabezpieczenie w budżetach gmin środków finansowych na studium wykonalności. Dopiero po jego opracowaniu można przystąpić do budowy.
- Prace nad tym niezbędnym dokumentem potrwają kilka lat. Następnie można przystępować do budowy, która zajmie minimum 2 lata. Mam nadzieję, że w nowej perspektywie unijnej połączenie na linii Jastrzębie-Katowice zostanie uruchomione - mówiła prezydent.
Pani prezydent Hetman chyba liczy na jeszcze dwie kadencje bo tak kombinuje z tą koleją żeby tylko stołek utrzymać mówi że trzeba robić studium wykonalności projektu bujda na resora studium wykonuje się przy budowie nowej lini gdzie trzeba wykonywać wykup terenów pod budowe nasypów a nie tu gdzie wszystko jest wystarczy poprawić nasypy mosty i polożyć tory.Po drugie ponoć słyszłem że rząd dał prawie 250 000 000 złotych marszałkowi słudze z platformy obywatelskie na rozbudowe ifrastruktury na śląsku i gdzie te pieniadze niema na pomoc dla jastrzębia kpina w żywe oczy niech się wkońcu wezmą do roboty przestana zajmować się wybiegami dla psów morze za parę dni usłyszymy o nowych deklaracjach ze strony pani hetman i pana saługi
Proszę o zlecenie projektu wizualizacyjnego do przedszkoli.
Dzieci będą miały radochę i frajdę. Na pewno będzie to projekt bardziej przyjazny wszystkim. A przede wszystkim tańszy a nawet darmowy dla miasta.
A tak to znowu ktoś za grubą kasiorę coś nabazgrze i nici z tego.
Do Gość
Dziś o 11:02
Gdzieś koło UM żeby mieszkańcy Wodzisławia dojechali do roboty i za daleko nie musieli iść z buta.
Ciekaw jestem gdzie stacja Jastrzębie Centralne powstanie :)
Masz wielkie obeznanie i rację . Chwała ci za to.
Tyko powiem a raczej napisze tak:
Jak to będzie linia przelotowa to za 2 miesiące od ewentualnego powstania będzie kolejny problem - za głośno dla okolicznych mieszkańców a w szczególności tych w blokowiskach w wzdłuż trasy kolejowej.
A z resztą nawet jak by to były linie końcowe to i tak im za głośno będzie.
Najbardziej sensowne jest odtworzenie całej linii 159 od Orzesza do Wodzisławia Śląskiego oraz linii 170 Jastrzębie - Zebrzydowice. Z trudniejszych elementów to wiadukt nad 169 ze zjazdem na 169 oraz wiadukt nad A1. Odtworzenie linii od Jastrzębia do Orzesza bez odbudowy na Wodzisław oraz odbudowy na Zebrzydowice to szybki jej koniec do roku maks 2.
Po pierwsze szkody górnicze i niekończące się roboty i ograniczenia prędkości na odcinku Pawłowice -Jastrzębie Graniczna upad na tym odcinku średnio 5-10 metrów w ciągu 10 lat.
Drugi powód to linia krańcowa i zbyt mało ilość osób. Problem można rozwiązać puszczając wszystkie pociągi z Cieszyna przez Zebrzydowice Jastrzębie Pawłowice Żory Orzesze do Katowic.
Dodatkowo wydłużając SKM z Wodzisławia do Jastrzębia, a z drugiej strony do Żor lub nawet zamknąć w pętlę.
Dodatkowo pociągi weekendowe z Gliwic posyłać przez Rybnik Wodzisław Jastrzębie Wisła.
Niektóre pociągi miedzy narodowe puszczać przez Zebrzydowice Jastrzębie Żory Orzesze Tychy Katowice.
A tak w nawiasie dopiero za pięć lat coś myślą zrobić jak UE da, ale likwidować umieli. A czas odbudowy przy dzisiejszym sprzęcie jest śmieszny 5 lat jak podobny odcinek z Pawłowic Śl do Wodzisławia Śl kiedyś robiono w 4 lata ze wszystkimi nasypami wąwozami, mostami, wiaduktami, stacjami, dworcami, przy maszynach typu konie wozy i narzędzia ręczne. Dziś nasypy, wąwozy i cześć wiaduktów i mostów jest oraz i o niebo lepszy sprzęt i technologia wiec nie wiem czy śmiać się czy płakać.
Jakby chcieli pociagi przywrocic, to juz dzis znanoby rozklad jazdy (choc ramowy) i synchronizowano by go z MZK i innymi przewoznikami miejscowymi i PKP.
Bo przeciez jastrzebski pociag nie bedzie jezdzil dla jaj, ale ma byc czescia slaskiego systemu komunikacyjnego i ma sluzyc ludziom. No chyba, ze nie ma o tym mowy.
Juz dzis decydowanoby jakie pociagi trzeba zamowic i jak to zorganizowac.
Za pare lat chca miec dokument, ktory powie im jak sie zabrac za powyzsze i zakladaja, ze to wszystko potrwa 2 lata. Ludzie, ktorzy polegli na remoncie kibli i budowie wybiegu dla psow.
A zaj 8 lat polecimy jsw airlines.
Drabas będzie lobbował.
Nie pozwoli by urosła mu taka konkurencja dla jego nowiutkich cichutkich pachnących klimatyzowanych busikow.
Wszędzie i w każdym temacie "polityczne głąby" widzą jeden i ten sam slogan: PO PiS, PO PiS!!! Żygać się chce, jak niektórzy smutasi wszędzie wplatają politykę.
Jest pewne, że PO tego zadania nie zrobi!!! Obiecują durnie bo ci nadal chcą zostać przy władzy. Przez dwa lata nie umiała wyremontować ulicy Mazowieckiej a plecie głupoty, że wybuduje kolej do Katowic, dworce i wszystkie cuda wianki. Po sposobie wypowiedzi i myślenia widać, że to nie fachowiec ale szpaner, który przy okazji ośmiesza się!!!!
Ostatni akapit artykułu jest uroczy i świadczy, że osoby podpisujące oraz piszący nie mają o tej inwestycji zielonego pojęcia ani kasy. To jest chwyt reklamowy przed wyborami. Uważają, że damy się nabrać i ich wybierzemy. Prace nad dokumentami potrwają cztery lata a budowa kolei dwa lata. Czy oni mają nas za debili? Po pierwsze nie jest to zadanie samorządu więc po co się wysila? Po drugie nie ma tym zielonego pojęcia. Po trzecie chce nadal być prezydentem więc niech spełni wszystkie swoje obietnice z 2014 roku!!!!
Ale się promują i myślą, że ktoś znowu nabierze się na obiecanki, cacanki z PO!!! Kupiliby nawet wieś ale pieniądze gdzieś???
a po kolejnych 5 latach, linia zostanie zamknieta zw. na to ze jest nierentowna :)
nie ma opcji zeby ten pomysl jakkolwiek finansowo sie zwroci...
19.01.2017 "Jak czytamy w lokalnej prasie, jastrzębski magistrat poinformował na spotkaniu, że uruchomienie komunikacji kolejowej z Jastrzębia do Zebrzydowic, a następnie skorzystanie z już istniejących szlaków kolejowych, pozwoli na przejazd koleją do Katowic pociągiem w ciągu 47 minut Wartość projektu wynosi 23 529,41 euro, a jego realizacja trwać będzie do końca czerwca 2017 " "2017-12-29 Prezydent Anna Hetman wyjaśnia, że na razie nie ma mowy o budowie. Bardziej chodzi o lobbowanie na rzecz powrotu kolei do Jastrzębia. Pomocna ma być analiza odtworzenia linii kolejowej, którą wykonano dzięki środkom unijnym. ? W tym roku przeprowadziliśmy wiele rozmów i przedstawiliśmy przygotowaną analizę."2018-06-27 "?Sygnatariusze listu intencyjnego wyrażają wolę oraz chęć współdziałania na rzecz odtworzenia linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic,Kolejnym etap działań będzie polegał na przygotowaniu środków budżetowych w poszczególnych gmianch, które pozwolą na utworzenie studium wykonalności. Proces tworzenia tego planu potrwa nawet do 2023 roku
Papiór podpisali, pochwalili się,,ale o kasie nic nie piszą. Czy marszałek Saługa z PO ma kasę na ten cel i ile? PO na siłę chce dostać się do władzy i składa bez pokrycia obietnice przedwyborcze!!!
Której części nie rozumiesz pisze wyrażnie że pociąg zatrzymywał się będzie w Zebrzydowicach.A teraz twoja wypowiedż "Czy informacja o wybudowaniu połączenia kolejowego z Katowicami' jaka budowa to list intencyjny w temacie prac nad projektem , jesteś w stanie to zrozumieć ? te prace ( jeżeli w ogóle ) będą potrwają kilka lat do następnych wyborów .
Taki szybki i częsty transport jest bardzo przydatny.
Ty plugawcze ... pisz na temat. Co wynika dla nas mieszkańców, że jakiś pociąg będzie jeździł gdzieś tam?
Wytłumacz swój komentarz, ale logiczne. Nie kolejne bezsensowne, chore pisanie.
Czy informacja o wybudowaniu połączenia kolejowego z Katowicami ma się jakoś do wyborów do samorządów? Gonter, udowadnia, że trzeba gonić ludzi z PiS. I tak właśnie będzie. Mamy już dosyć niszczenia naszego miasta.
Powinni cie zutylizowac PO tez mowi po co nam centralny port skoro bedzie w berlinie
My tu gadu-gadu , a tymczasem.....Leo Express z Katowic do Pragi: 20 lipca na kilku dworcach kolejowych w naszym regionie ma się pojawić pierwszy pociąg czeskiej spółki Leo Express, który na razie dwa razy w tygodniu obsługiwać będzie trasę z Krakowa przez Katowice do Pragi.Rozkład jazdy w tę wakacje zakłada kursy w weekendy. Z Krakowa do Pragi prywatny pociąg pojedzie w poniedziałki i soboty, w drugą stronę z Pragi do Krakowa: w piątki i niedziele. Pociąg wyruszy z Krakowa Głównego o 05:04, z Katowic odjedzie o godzinie 06:57 i do swojego celu w Pradze dotrze na 11:39. Zatrzyma się także w Skawinie, Zatorze, Oświęcimiu-Dworach, Mysłowicach, Tychach, Pszczynie i ZEBRZYDOWICACH.
Pracownik 11.12 prawdziwy lizus z ciebie jak każdy peowiec
Pytanie : Skoro 900 m jezdni remontowano dwa lata to ile potrwa budowa lini kolejowej o długości kilkudziesięciu kilometrów zakładajac że...budowa wiszącego mostu Golden Gate o ponad kilometrowej długości rozpoczęła się w styczniu 1933 i trwała do 1937 czyli cztery lata
Cieszę się na tę kolej. Zresztą p.Prezydent to "uparta" osoba i zawsze wszystko doprowadza do końca. Dajmy Jej szansę na II kadencję. Ja dam i moja rodzina oraz znajomi również.
Skończ człowieku z tą Wisłą.
Ktoś tu pisał Wisła przez Ustroń. Nie da się inaczej od Skoczowa wszystko leci razem w tamta stronę i w dodatku ślepy tor. Zrezygnowano już nawet z dalszej trasy tylko jest do centrum Wisły.
Jak dojedziesz do Żor to poleci następny na Wisłę. To samo będzie z Katowicami - Będą przesiadkowe a nie bezpośrednie. Mrzonki przedwyborcze.
Po co nam kolej w Jastrzebiu???! Odcinek pomiędzy Pawłowicami a Wodzisławiem nigdy nie był rentowny. Kto będzie z niego korzystał ja się pytam i to za 5 lat. Fajnie jest podpisywać różne bzdurne pomysły i robić sobie pijar z założeniem że za te +5 lat nie będzie się odpowiadało za bezsensowne i wtopione decyzje. Jak by w Jastrzebiu nie było innych inwestycji wymagających natychmiastowych działań. Ale cóż jak można siebie zrobić fajną fotkę z podpisem i pokazać jak to Ja się staram i działam. Moim zadaniem pomysł kolei w J-biu to głupota do kwadratu. A i jeszcze ja się zapytam kto za to zaplaci...
Nie przesadzaj ul.Mazowiecka ma 950 m i remont wciąż trwa .Jeszcze z chodnikami walcza ,Ciekawe czy zdaza przed zima ?
Oddajcie nasze podatki!!!
5 lat wykonać nie istniejący prawie odcinek Jastrzębie-Pawłowice. Gdzie przy kolei jest więcej roboty niż przy drogach.
A miasto nie potrafi się uporać z 1,3km drogi ul. Mazowiecka. Nie pamiętam ale chyba już 3 lata.
@koniec kłamstw
"A kto zapłaci za straty związane z wcześniejszą likwidacją kolei?"
Placi cale miasto, wszyscy mieszkancy. Likwidacja przyczynila sie do marginalizacji cywilizacyjnej Jastrzebia.
Moze zpytajcie mieszkancow gdzie chca jezdzic a nie sami za nich decydujecie uwazam ze wiecej bedzie chetnych na polaczenie jastrzebie ustron wisla
Dajmy rylokom na czternastke i pietnastke należy im sie za te 3,5 godziny cieżkiej pracy codziennie
obiecać nie grzech ale inicjatywa wspaniała tak trzymać pani prezydent
Nierentowny to ty masz mózg. Jakby Jastrzębie leżało w Czechach, to nie tylko mielibyśmy kolej krajową, ale międzynarodową. W Czechach największe miasto bez kolei licz 10 tys. mieszkańców, czyli tyle co osiedle Pionierów. Zrób sobie przeszczep mózgu od muchy owocówki, będziesz mądrzejszy.
@Rylok
"No no a za 10 lat będziemy likwidować nie rentowna kolej ."
Kolej lokalna nigdzie nie jest rentowna. To jest jak utrzymanie drog, sprzatanie, odsniezanie. Zapewnia warunki do zycia i funkcjonowania.
Może przekażemy pieniążki na remont SP nr 7 ,aby szkoły ,które mają planowane remonty miały się ,gdzie podziać??
Zarządzanie słabe w tym mieście ,jeśli chodzi i gospodarność.
No no a za 10 lat będziemy likwidować nie rentowna kolej .
A kto zapłaci za straty związane z wcześniejszą likwidacją kolei?
Proponuję żeby zapłacili ci co o tym decydowali ale z własnych prywatnych środków.
Bardzo dobra informacja. Jest bliżej niż dalej. Drugi po Jastrzebiu, 70 tysieczny Lubin od grudnia tego roku będzie miał połączenia kolejowe. Da się? A Lubin nie leży w tak gęstej aglomeracji jak Jastrzębie, więc opłacalność jastrzębskiej inwestycji powinna być dużo większa. Jastrzębie Pawłowice Żory Łaziska Mikołów Katowice.
Osobiście wolałbym na Wisłę przez Ustroń
Zbliżają się wybory dlatego pani prezydent musi jak najwięcej poobiecywać...
"popisali list intencyjny"
To modne ostatnio i nic nie kosztuje.
"Prace nad tym niezbędnym dokumentem potrwają do 2023 roku"
Czytaj: dajcie mi swiety spokoj z temetem kolejowym przez kolejne 5 lat.
"minimum 2 lata"
Wydaje mi sie, ze budowa polaczenia kolejowego jest bardziej skomplikowana niz, majaca niespelna kilometr, ul. Mazowiecka. Tej w 2 lata odbudowac sie nie udalo.