Potrzeba 3 mln zł na początek, aby odbudować kolej
Zanim ruszą roboty związane z budową linii kolejowej Jastrzębie – Katowice potrzebne jest opracowanie studium wykonalności. Ze wstępnych ustaleń wynika, że jego koszt to ponad 3 mln zł.
Prezydent Anna Hetman przedstawiła radnym propozycję przeznaczenia prawie pół mln zł na dofinansowanie dla marszałka województwa śląskiego, by ten zlecił opracowanie studium wykonalności dla odbudowy linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju.
Decyzja o współfinansowaniu studium wykonalności jest efektem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez władze miasta z marszałkiem województwa śląskiego oraz ministerstwem infrastruktury oraz zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że ma ono kosztować 3 mln 200 tys. zł.
- Dokument ten ma dokładnie określić, który wariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny i gwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami - tłumaczy Roman Foksowicz, zastępca prezydenta.
Propozycja marszałka województwa śląskiego dotycząca partycypacji finansowej w wysokości 15 procent kosztów opracowania, tj. 480 tys. zł w zupełności pokrywa się zamysłem prezydent miasta, która planowała od początku podjęcia się tej inicjatywy.
- Właśnie taka była nasza propozycja od chwili, gdy pojawił się temat odtworzenia linii kolejowej. Naszą intencją było, by gminy wniosły swój wkład do wykonania dokumentu, który jest podstawą odbudowy linii kolejowej do Katowic. Pozostają jeszcze do uzgodnienia z marszałkiem kwestie czy nasz wkład w wysokości 480 tys. zł będzie wydatkowany w 2019 czy 2020 roku oraz sposób przekazania dotacji dla marszałka czyli warunki porozumienia - mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Biorąc pod uwagę, że prace nad studium wykonalności mogą trwać od dwóch do trzech lat (wraz z operatem środowiskowym), rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej z Jastrzębia--Zdroju do Katowic może rozpocząć się już w 2023 roku.
Rowery jeszcze miejskie są przecież. Trzeba nabijać statystyki ich użytkowania, bo nie daj Boże, pociągną kogoś z jastrzębskiego magistratu do odpowiedzialności za bezcelowe wydanie środków unijnych. A tego nie chcemy?
Po co komu komunikacja miejska jak każdy ma samochód lub można chodzić pieszo
piniądze, wykonalności..... może jakiś konkret? Skąd, dokąd, jak często i za ile?
Po co polaczenie PkP. Niech miasto otworzy polaczenie PKS. Szybciej i taniej. A co do komunikacji miekjskiej szkoda gadac. Nie dziwi mnie to ci sie z nia dzieje urzednicy nie dbaja o miasto w zadnym aspekcie wystarczylo by ruszyc glowami. Pracuje w zorach w strefie przy autostradzie. Chetnie dojezdzalbym komunikacja niestety komunikacja nie.funkcjonuje i nie funkcjonowala. Dlatego zmuszony jestem jezdzic samochodem. Pozdrawiam
Na co kolej szybciej i taniej jest autem. Ktoś widocznie musi zarobić, lepiej by porobiło drogi i oświetlenia na drogach np. Ruptawa, Moszczenica szeroka, bzie
Sa rzeczy wazne i wazniejsze. Najpierw kolej. Jak ta juz bedzie zrobiona miasto zajmie sie komunikacja miejska.
Naco komu kolej jak kazdy ma samochody
@Do prawdomowny 20.03.2019 7:13: to, ze jesteś ograniczony już wiem ale nie odpisuj bo z takimi idiotami nie mam czasu dywagować.
Przecież w programie Kolej+ miała być budowa linii do Wodzisławia, to Mocna Figura zaczęła kręcić nosem. Wiecie jak to się skończy? Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, gó...o będzie, nic nie będzie.
Kolej nam się należy, bo płacimy podatki na nią, a korzystają z tego inni.
Słychać było wszem i wobec że pomysłodawcom kolei jest czy był radny Sławik z Pisiopartii więc pisioludki wara od pani Ani.
Temat zastępczy, żeby ktoś jak zwykle mógł się nachapać. Liczą przy tym, że mało kto będzie pamiętał, jak długo trwała podróż pociągiem z Jastrzębia-Zdroju do Katowic. Wiem, bo jeździłem wilokrotnie. 1 godzina i 40 minut w nalepszym razie. A ze staniem w polu po drodze to i nawet z 2 godziny i 30 minut. Acha, to był w dodatku ten najkrótszy wariant, czyli przez Żory i Orzesze. A co dopiero, jeżeli trasa ma być wytyczona przez Wodzisław albo Zebrzydowice? Bajki, mżonki i legendy opowiadają. Niestety za realizację tych "szklanych domów" płacimy my.
Tę kasę niech wybuli firma co zgarnęła kokosy z wizualizacji planu kolei około 2 lata temu.
Kolej to planowanie długo terminowe ludzie coraz więcej zarabiają za 5, 10, 20 lat stać ich będzie na nowe samochody i będzie ich coraz więcej zaczną szukać alternatywy dla korków, i pociąg jest jednym z nich, to są przejazdy teraz dalekobieżne bo brak połączeń na inne, przejazdy typu Warszawa, łódź, Kraków, Praga, Berlin, itp gdzie przejazdy autobusem który jedzie z szybkością max 100km/godz na autostradzie jest męcząca, pociąg jedzie szybciej na dobrych torach za granicą ponad 270km/godz.
Jeśli w jastrzębiu nie będzie koleji to do nas będzie coraz trudniej dojechać i wyjechać i zostanie tylko drabas z małymi przeładowanymi busikami.
@do Pesa 19.03.2019 21:37
Europa stawia na transport kolejowy, bo podroz koleja jest szybsza, wygodniejsza i tansza.
W Jastrzebiu nastepuje afrykanizacja, czyli mieszkancy wykonujacy proste zawody spelniaja marzenie o starym samochodzie z Europy, ci co jeszcze marza, podrozuja nieregularnie kursujacymi marszrutkami, ktore cale swoje zycie paczki wozily, po zezlomowaniu ktos dostosowal je do przewozu ludzi.
A gdzie dworzec w jastrzębiu? podziemny byłby szpanerski ale koszta olbrzymie, chyba lepiej wykorzystać Jastrzębie-Górne jest dużo miejsca na portal przesiadkowy
Linia kolejowa żeby miała sens to musi wychodzić na Zebrzydowice lub Wodzisław w kierunku Bzia nie ma sensu bo szkody górnicze ją zniszczą (to doprowadziło do likwidacji ostatnich połączeń- czas przejazdu sie stale
wydłużał ludzi ubywało i w końcu zamkneli)
Trollu pisowski, kolej to ideum fiksum Sławika i całego pożal się Boże pisu. Nie siej propagandy!
Anka skończ trwonic nasze pieniądze i weź się do roboty z tym co potrzebuje nakładów finansowych na już. Co za daremna baba.
Przecież od dawna macie kolej, tylko o tym nie wiecie. Wystarczy pojechać na stację do Wodzisławia, Cieszyna czy Żor. Autobusem lub autem of kors, ale potem to już można spokojnie dalej jechać pociągiem. Takie trudne?
A może jeszcze lotnisko ????nie stać jastrzębie na kolej poza tym bilety drogie jak diabli Zróbcie wkoncu coś z mzk
I co z tego że cała Europa stawia na transport kolejowy? Czym ty błysnąłeś , jakieś rewelacje ogłosiłeś? Ja napisałem co będzie z koleją w Jastrzębiu więc co się dusisz jak nie musisz? I w żadnej podrybnickiej ,ani wsi nie ''siedzę'' , odezwał się ''tęga głowa''
do Gość 20:42. Do jakiego Wodzisławia??? Jak sobie wyobrażasz podróż z Jastrzębia przez Godów, Turzę i Wodzisław do Katowic??? To tak jakby do Ostravy jechać przez Bielsko. Należy całkowicie odbudować kolej od nowa, nowymi szlakami, zapominając całkowicie o historycznej lini. Kolej po starym śladzie jest nie do zaakceptowania.
Wiadomo, że do Bzia trudno będzie odbudować, taki teren. Towarzystwo Entuzjastów Kolei proponuje linię do Wodzisławia, a z Wodzisławia połączenia są wszędzie. Ale niestety - nagle buduje się szybko trasy rowerowe, żeby ten kierunek okazał się niemożliwy do realizacji. Za parę lat powiedzą, że nie dało się stworzyć linii w żadnym kierunku.
Takie studium wykonalności to zrobią studenci na III roku politechniki na wydziale transportu w ramch ćwiczeń.
Na razie to ona nie umie ze swoją koleżanką z MZK ogarnąć komunikacji miejskiej
15 kadencja Pani Prezydent jest zgoda na położenie kamienia węgielnego pod budowę stacji hehehehehe
tp nie miasto będzie budować kolej, wojewodztwo, ofiaro
to cos na zasadzie ?Chodzi o to żeby zbierać, a nie zebrać i skończyć zbieranie?.
Nowa trasa kolejowa musi mieć inny przebieg, niż trasa budowana 120 lat temu, gdzie skupiska ludzi były inaczej rozmieszczone niż dzisiaj. Najlepsza trasa, to wzdłuż ul.Podhalańskiej i dalej prosto w stronę Bzia. Dworzec oczywiście z centrum przesiadkowym na przeciw targowiska w miejscu obecnego parkingu.
"może rozpocząć się już w 2023 roku"
Ulice niespelna kilometr remontowano 2 lata.
Na sam projekt wiaduktu trzeba ponad pol roku czekac, ale kolej wybuduje sie blyskawicznie.
Dziewię się ze jeszcze mieszkańcy nie wyszli na ulice. Komunikacji nie potraficie ogarnąć, a marzy Wam się kolej. Wyremontujcie lepiej kilka ulic, zamiast wyrzucać pieniądze w błoto zwane PKM i PKP. Odnoszę wrażenie ze w Jastrzebiu dalej panuje komunizm.
Smutne to :(
Wy kurła nie potraficie ogarnąć komunikacji miejskiej a wy myślicie o koleji !!!
dysydent@. Jesteś zaściankowym mącicielem i twoja wiedza jest na poziomie szkoły podstawowej. Jak napisałeś, bankowo, to masz wielką pustkę pod beretem. W dzisiejszych czasach cała Europa stawia na transport kolejowy. A ty sobie dalej siedź w swojej podrybnickiej wsi i spinaj się w internecie.
studium wykonalności koszt to ponad 3 mln zł. To jaki będzie koszt 1 km lini 3 miliardy?
Po co nam ta Kolej !!!
Ja Was absolutnie nie rozumiem. Na Dubielcu nad obwodnicą jest wiadukt ,ul Debina.
Tam zrobić wyjście a na górze peron .Aktywne tory juz są .Wybudować peron ,Puścić pociąg osobowy i gitara.
Bylby także dojazd do KWK Zofiówka. Uwaga dla Platformiaków: Wam zrobimy na rozwidleniu między torami dojazd zalany asfaltem.
No to teraz będzie dojenie kasy na potęgę ,na doradców, analityków, projektantów i tym podobnych architektów a kolei i tak nie będzie w Jastrzębiu, bankowo !!!