Maszyna drążąca tunel ma 15-metrową tarczę, ale nie ma... imienia. GDDKiA czeka na propozycje. Jakie nagrody przygotowano?
Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel. Maszyna, która aktualnie jest transportowana na miejsce budowy odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, to imponująca konstrukcja, którą zwycięzca konkursu będzie mógł zobaczyć w akcji. GDDKiA zaprasza do udziału w konkursie na imię dla TBM. Jak powalczyć o wygraną?
Konkurs na imię dla TBM
Jakie żeńskie imię najlepiej pasuje do maszyny drążącej tunel? GDDKiA ogłosiła konkurs, w którym może wziąć udział każdy dorosły, który ma pomysł na to, jak nazwać TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Czas na zgłaszanie propozycji to 23 listopada, imię dla maszyny oraz swoje imię i nazwisko należy wysłać na adres: nazwijTBM@gddkia.gov.pl.
Zgodnie z regulaminem*, każdy uczestnik konkursu może nadesłać tylko jedno zgłoszenie.
Spośród nadesłanych zgłoszeń komisja konkursowa wybierze nie więcej niż sześć propozycji, które zostaną poddane pod głosowanie internautów. Głosowanie odbędzie się między 28 listopada a 16 grudnia 2022 r.
Nazwa z największą liczbą głosów stanie się oficjalnym "imieniem" maszyny TBM. W skład komisji wejdą przedstawiciele GDDKiA, wykonawcy oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Uczestnicy, których propozycje nazw trafią do drugiego etapu Konkursu, będą mogli odwiedzić plac budowy tunelu na S19 Rzeszów Południe - Babica. Otrzymają również zestaw promocyjnych upominków od GDDKiA oraz wykonawcy inwestycji (konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion).
Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 21 grudnia 2022 r.
Ogromne przedsięwzięcie
Największe części maszyny tj. napęd główny i tarcza skrawająca zostały już załadowane na barki (3 barki i 2 pontony). Kolejnym przystankiem jest port w Opolu. W tym samym czasie odbywa się transport pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii.
Zakres prac
Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Wyzwanie inżynieryjne - tunel o długości ponad 2 km
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
Tunel o długości 2255 metrów (w osi trasy) składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym).
Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w wentylację półpoprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych - ADR).
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maksymalna głębokość prowadzonych prac wyniesie ponad 100 metrów.
*Regulamin:
Pobierz Regulamin_konkursu_TBM-1.pdf (format pdf, rozmiar ~205.12 k)
/źródło: GDDKiA, oprac. sqx/
Widocznie tak
Do wywiercenia tunelu św. Gottharda w szwajcarskich Alpach służyła wiertnica której nadano imię Sissi. Okazuje się że na świecie są sami idioci oprócz @vladislav1.
Skoro ma być żeńskie, to tylko Beata (Szydło, jakby ktoś nie wiedział).
BTW: czy wszystko w tym powalonym kraju musi mieć nadawane imiona ? Czy następne w kolejce będą szalety miejskie ?
Nie w Warszawie to nie było ok, to był taki sam idiotyzm.
CYTAT:
"Jakie żeńskie imię najlepiej pasuje do maszyny drążącej tunel?"
dużo chyba tego nie zrozumiało bo czytać potrafią ale żeby jeszcze zrozumieli ....:(
Do wiercenia metra w Warszawie 2012 używano wiertła nazwanego "Anna". No ale wiadomo, To było ok bo to było za platformy.
No jak droga nosi imię Lecha to koniecznie nazwać też trzeba wiertło. Kolejne propozycje to nazwa dla łopaty, grabi i gumowego węża do wody.
Nie błażnij się. S19 jest częścią Via Carpatia która nosi imię prez. Lecha Kaczyńskiego. Nigdy tam nie byłeś trollu i nawet nie wiesz jaki tam jest ruch i jaka to jest trasa.
nie kumasz sarkazmu koleś.......
przecież jakby go nazwali "JAROSŁAW" to mało kto chciałby nim jeżdzić
S19 to świetna trasa. Kto nią jechał ten wie. A wy matołki nie silcie się na dowcipkowanie bo wam żyłka pęknie. Chodzi o imię żeńskie "elito" od siedmiu boleści. Prostego tekstu nie potraficie przeczytać ze zrozumieniem.
proponuję JAROSŁAW - nikt nigdy nie wydrążył w Polsce i Polakach takiej "dziury" jak ten mały nieporadny życiowo człowieczek
Swiety Brajan.
Ja mam kosiarkę i cały czas głowiłem się jak do niej mówić. A przecież mogłem ogłosić konkurs.
Jarko z Żoliborza.