Czy przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej może odesłać dziecko z gorączką?

Matka gorączkującego dziecka nie mogła dodzwonić się do przychodni rodzinnej. Ponieważ temperatura ciała jej syna przekraczała 39 stopni, a stan dziecka wciąż się pogarszał, wybrała się z nim do placówki. Personel medyczny odmówił pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego. Skierował matkę do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Pacjenta, który stwierdził naruszenie praw pacjenta.

Czy przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej może odesłać dziecko z gorączką?
Jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, wizyta u lekarza rodzinnego odbywa się w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy danej przychodni. / fot. ilustracyjne - gpointstudio Freepik

Rzecznik Praw Pacjenta jednoznacznie uznał działanie przychodni za nieprawidłowe. Przychodnia powinna poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację na wizytę. Uznał również, iż przychodnia nie może odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Rzecznik zalecił tej przychodni opracowanie odpowiednich procedur oraz zmian w regulaminie organizacyjnym, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości. Zalecił także przeszkolenie personelu tak, aby wiedział jak postępować i pomagać pacjentom w podobnych sytuacjach.

Zgodnie z prawem, placówka podstawowej opieki zdrowotnej, który zawarła umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek rejestrować pacjentów na wizyty lekarskie w dniu zgłoszenia. Może to być także inny dzień, ale musi być zawsze uzgodniony z pacjentem. W przypadku, gdy placówka ma problem z przyjęciem wszystkich oczekujących pacjentów np. z powodu dużej liczby zapisanych osób, powinna określić odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza.

Lekarze powinni starannie wykonywać swoje obowiązki. Również punkt rejestracji pacjentów powinien starannie realizować swoje zadania, zapisując pacjentów do lekarza i ustalając godziny przyjęcia każdej osoby.

Przychodnie POZ powinny tak zorganizować swoją pracę, aby pacjenci mogli zarejestrować się do lekarza osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej lub np. drogą mejlową czy online. Rejestracja pacjentów powinna odbywać się zawsze na tych samych zasadach i bez żadnych ograniczeń, niezależnie od tego w jaki sposób pacjent zapisuje się do przychodni, przekazuje RPP.

Placówki POZ są czynne poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, wizyta u lekarza rodzinnego odbywa się w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy danej przychodni. W innych przypadkach termin ten jest uzgadniany indywidualnie z pacjentem.

/źr. Rzecznik Praw Pacjenta/

2 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~DawoHanys (46.204. * .251) 01.12.2022 04:54
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

"Przychodnia" i na harcerskiej i te "przemiłe" panie z obsługi?

~Prawda4342 (87.239. * .85) 30.11.2022 21:01
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Medicor ul wielkopolska nie idzie się dodzwonić w ogóle do placówki czy to rano czy też wieczorem, panie tak zmęczone że nikomu się telefonu nie chce odebrać.