Po Parku Śląskim możesz przejechać się busem bez kierowcy. Nowinka techniczna od 24 maja
Od 24 maja Blees BB-1, będzie woził gości Parku Śląskiego na trzykilometrowym odcinku przez Aleję Żyrafy, wzdłuż Śląskiego Ogrodu Zoologicznego aż do Planetarium - Śląskiego Parku Nauki. Pilotaż potrwa do 21 czerwca, a przejazdy będą bezpłatne.
Po Parku Śląskim możesz przejechać się busem bez kierowcy. Nowinka techniczna od 24 maja
Park Śląski w ten sposób zamierza sprawdzić możliwość wykorzystania tego typu pojazdów w przyszłości. To ważny kierunek, ponieważ Blees BB-1 może poruszać się samodzielnie po obecnie funkcjonujących trasach, nie emitując hałasu ani spalin.
– Testowanie autonomicznego pojazdu Blees BB-1 pomoże nam lepiej zrozumieć potrzeby odwiedzających park oraz przeanalizować zasadność wprowadzenia takiego rozwiązania do Parku Śląskiego – mówi Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
Pilotaż jest jednym z elementów planu rozwoju mobilności w parku, który docelowo ma wyłączyć ruch samochodów w centralnej jego części. Obecnie trwa także przetarg na wyłonienie firmy, która dostarczy nowy system parkingowy oraz dostosuje infrastrukturę.
- Autonomiczny autobus to doskonały przykład wykorzystania nowoczesnej technologii przyjaznej środowisku naturalnemu. Właśnie takie rozwiązanie będzie wykorzystane i dostępne dla gości zwiedzających Park Śląski – mówi marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa - Miejsce też jest nieprzypadkowe – park od dekad nazywany jest Zielonymi Płucami Śląska, tysiące mieszkańców województwa spędza tutaj wolny czas, korzystając z jego atrakcji i uroków. Pogoda sprzyja relaksowi, mamy wiosnę w pełnej krasie, a park przyciąga także wielu zwiedzających spoza regionu, chcących zobaczyć nasze zoo czy też wyruszyć na przejażdżkę kultową Elką. Zaś przejazd po parku proekologicznym autobusem dodatkowo uatrakcyjni tę ofertę. Zapraszamy!
W maju i czerwcu zostaną również przeprowadzone badania wśród pasażerów oraz gości Parku Śląskiego. Poprowadzi jest Uniwersytet Śląski wspólnie z zespołem GZM.
Autonomiczny minibus Blees BB-1 podczas pilotażu w Parku Śląskim będzie poruszał się z prędkością do 20km/h. Pojazd jest przygotowany do przewozu 15 osób. Jest niskopodłogowy, posiada automatyczną rampę dla wózków, miejsce dla osób z ograniczeniami mobilności oraz 7 miejsc siedzących.
Trasa pilotażu w Parku Śląskim liczy około 3 kilometry i rozpoczyna się tuż przy rzeźbie Żyrafy. Kolejny przystanek zlokalizowany będzie przy Skwerze 100-lecia Powstań Śląskich, nieopodal bramy wejściowej do ogrodu zoologicznego. Następnie Blees BB-1 przewiezie pasażerów promenadą Generała Ziętka, przez rondo przy Komarze do głównej bramy ZOO. Dalej Aleją Leśną dojedziemy do najwyżej położonej stacji kolejki linowej „Elka”, a ostatnim przystankiem będzie Planetarium. Na trasie przejazdu zostaną ustawione przystanki oraz dodatkowe tablice informacyjne. Dokładny harmonogram kursów zostanie podany po 20 maja po kalibracji pojazdu i próbnych kursach realizowanych przez zespół inżynierów z Blees.
Mimo iż przejazdy z pasażerami zaplanowane są od 24 maja, to pojazd w parku pojawi się już dwa tygodnie wcześniej. Od 13 maja rozpocznie się bowiem jego kalibracja i programowanie trasy, która jest bardzo zbliżona do realnych warunków miejskich. Rondo, odcinek z długim podjazdem, zmienna nawierzchnia oraz obecność innych pojazdów i pieszych, to tylko niektóre z elementów które podczas pilotażu musi uwzględnić zawansowany system jazdy autonomicznej. Dzięki niemu Blees BB-1 wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także przyśpiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Liczne czujniki, skanujące obszar wokół minibusa, zapewniają precyzyjną orientację na drodze oraz poprawną lokalizację na mapie przejazdu. Wszystkie manewry są monitorowane przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Podczas pilotażu, w pojeździe obecny będzie także lokalny operator. Jego zadaniem będzie nadzór nad przebiegiem kursów, a w razie potrzeby przejmie także kontrolę nad minibusem.
Pojazd Blees BB-1 został wyprodukowany przez gliwicką firmę Blees i jest zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich manewrów pojazdu na zaprogramowanych trasach. Obecnie firma dysponuje dwoma pojazdami z serii BB-1. Blees sp. z o.o. to firma technologiczna, która od 2019 roku tworzy pierwszy polski autonomiczny minibus, odpowiadając na pojawiające wyzwania na rynku transportu zbiorowego. Przedsiębiorstwo zatrudnia specjalistów, ekspertów branżowych oraz doświadczonych inżynierów. Flagowym produktem spółki, jest autonomiczny elektryczny minibus Blees BB-1, który zrewolucjonizuje transport publiczny. Wizją firmy jest kreowanie rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój miast i gmin oraz zapewnienie dostępności publicznej komunikacji na całym ich obszarze. Spółka upowszechnia również ideę współdzielonego transportu oraz dąży do tego, aby realizowane projekty miały pozytywny wpływ na otaczające nas środowisko naturalne.
źródło: Slaskie.pl
Ludzie
Marszałek Województwa Śląskiego
„Nowinka” w jurassic park 25 lat temu były takie auta
Wyobraź sobie, że "za darmo". W przeciwieństwie do Ciebie, łączę kropki...
To_sem_ja - ehh gdzie te czasy co się ciągnęło kasę z funduszu solidarności ? zapłacili ci z góry za kilka lat czy tak za darmo się produkujesz ?
Przecież leming nie analizuje wiadomości, leming koduje pławdę tefałenów...
Co widać poniżej.
~To_sem_ja - jesteś jesteś, bo troszkę się bałem, dawno cię nie było, obawiałem się że podobnie jak twoi mocodawcy wybrałeś azyl na Białorusii, lub ukrycie się pod pierzyną w Budapeszcie, ale jesteś - dalej będziemy mogli wysłuchiwać twoich pisowskich durnot
Tak, strasznie to jest potrzebne...
Kto będzie winny, jeśli pomimo setek czujników to coś kogoś potrąci lub przejedzie dziecko na rowerze...?
Ile kosztuje to niezbędne dziadostwo (koszt całościoy)?
Jaki los czeka kierowców i inne zawody w przyszłości...? Ech, szkoda słów.
A dla leminga to ja jestem problemem, bo zadaję niewygodne pytania i "czepiam się"...