Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Będzie kolej czy nie? A może już jest, tylko trzeba ją zauważyć? [FELIETON]

W Jastrzębiu rozgorzała dyskusja na temat reaktywacji kolei. Właśnie wycofano się z koncepcji znanej pod nazwą Kolej+. Jeszcze niedawno snuto wizję, że pociągiem dojedziemy do Katowic już w 2029 roku. Teraz, jeśli dobrze pójdzie, poczekamy dekadę. A może, rozglądając się po okolicy, da się znaleźć szybsze rozwiązanie? Samo czekanie na cud chyba nie jest jedynym wyjściem z sytuacji. 

Będzie kolej czy nie? A może już jest, tylko trzeba ją zauważyć? [FELIETON]
Połączenie kolejowe z Katowicami to konieczność. Fot. pixabay

Dlaczego zlikwidowano kolej w Jastrzębiu?

Kiedy na początku XX wieku mała uzdrowiskowa miejscowość otrzymała połączenie kolejowe, było to nie lada wydarzenie. Jednak kolej przestała funkcjonować zaraz na początku XXI wieku, bo w 2001 roku. Niektórzy mówią, że została zlikwidowana, ale nie obyło się to bez udziału szkód górniczych. Zresztą ze świecą szukać kogoś, kto chciałby jechać do Katowic z przesiadką przez półtorej godziny. To à propos tych, którzy powtarzają, że pociągi znikły i miała to być jakaś decyzja polityczna. Ciekawe czy sami korzystaliby z kolei, biorąc pod uwagę czas dojazdu. Atrakcyjne to nie było - mówiąc delikatnie.

I pojawiło się światełko w tunelu. Projekt Kolej+ miał zapewnić nam komunikację z Katowicami w czasie do 60 minut. Wprawdzie później mówiono, że może będzie to nieco dłużej, ale tę korektę jakoś przełknęliśmy. A tu klops – projektu nie będzie. Została nam ostatnia deska ratunku – Kolej Dużych Prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale - patrząc optymistycznie - to jakieś 10 lat. Nie wiadomo, czy przez ten czas koncepcja się nie zmieni albo nie zniknie. Co więc robić?

Kolej już jest, tylko trzeba ją dostrzec 

Zupełnie niedaleko Jastrzębia mamy duży węzeł kolejowy. Chodzi oczywiście o stację Zebrzydowice. Znajduje się w odległości około 10-11 km od Jastrzębia, co przekłada się na dojazd w granicach 20-25 minut. Mieszkańcy dużych miast też przecież nie zawsze mają dworzec kolejowy tuż pod domem. Z ich perspektywy dojazd w granicach 30 minut nie jest czymś nadzwyczajnie długim.

Z Zebrzydowic do Katowic można dojechać pociągiem w czasie 1,5 godziny. Może warto tutaj poczynić starania, aby skrócić czas przejazdu, a także wprowadzić więcej kursów, tak aby zainteresowani mogli dotrzeć do pracy, na uczelnię czy po prostu w innych celach. Po stronie naszego miasta byłoby zapewnienie połączenia z dworcem PKP w Zebrzydowicach. Jednak nie może być to jeden autobus na dwie godziny. Nikt przecież nie chce po wyjściu z pociągu czekać nie wiadomo jak długo na połączenie z Jastrzębiem. Wydaje się, że wprowadzenie takich działań nie jest aż tak czasochłonne i drogie, że potrzeba na nie 10 lat. Spójrzmy też na to, jak wygląda przystanek komunikacji miejskiej w Zebrzydowicach. Przydałyby się też parkingi w stylu miejsca przesiadkowego.

Stacja PKP Zebrzydowice ma przed sobą przyszłość. Jest ważnym węzłem komunikacyjnym, również międzynarodowym. Już zaczęły się prace związane z jej modernizacją. Roboty na odcinkach Będzin – Katowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice realizowane są w ramach jednej z największych inwestycji kolejowych w historii województwa śląskiego. Projekt wart 7 mld złotych jest dofinansowany przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. To jest coś, co dzieje się tu i teraz, a nie za jakieś 10 lat. Perspektywa dekady jest na tyle odległa, że różnie może wyglądać.

Oczywiście, że nie rezygnujmy z kolei w mieście, ale pamiętajmy, że nie zależy to od władz samorządowych, bo to nie ich zadanie. Trzeba naciskać, zgłaszać petycje i lobbować. Może jednak spojrzeć na to z perspektywy regionu. Jastrzębie nie jest przecież jakąś samotną wyspą. Ma dobre położenie, to niech z niego korzysta. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby działać w dwóch kierunkach: KDP w ramach CPK oraz dobrego skomunikowania z Zebrzydowicami. Chodzi głównie o połączenie z Katowicami. Niech będzie szybsze, wygodne i nowoczesne. Skorzystają na tym nie tylko jastrzębianie.

31 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
Z
~zacofanie (188.137. * .185) 07.04.2025 16:27

Osiem lat rządów PiS. Mieli poprawić, nie poprawili

Z
~Zacofanie (37.31. * .157) 07.04.2025 15:56

BUAHAHAHAH WĘZEŁ KOLEJOWY W ZEBRZYDOWICACH.....GMINA 6TYS MA WĘZEŁ KOlejowy a miasto 89tyś jednej nitki nie posiada.

Tylko idiota może powtarzać o szKOdach górniczych w Jastrzębiu-Zdroju,na całym Śląsku szkody górnicze i pociągi jeżdżą.Na całym " świecie" występują szkody górnicze,trzęsienia ziemi wulkany a pociągi jeżdżą...jako najbardziej ekologiczne i przyjazne środowisku środki komunikacji
W PO gardzą jastrzębianami tyle w temacie.

L
~ludzikk (73.179. * .120) 05.04.2025 09:03

Ludzie i tak koleją nie pojadą, bo to dla nich poniżające i hańbiące - taka mentalność prowincjonalna

A
~AntyPRL (37.31. * .62) 03.04.2025 09:09

Chodniki w Jastrzębiu dziurawe, drogi dziurawe, boisk dla dzieci za mało, ale oni o kolei marzą!! Może lotnisko z Radomia przeniesiemy? Tam też setki milionów poszło w piz..! Bo jakieś warchoły sobie wymyśliły, że z Radomia będą latać w świat. Ręce opadają jakich kretynów wybieramy do władzy! Brak słów na bezmyślne trwonienie pieniędzy podatników! To państwo chyba musi upaść, bo Polska i Polacy nie potrafią korzystać rozumnie z wolności!!!

M
~Moranek (37.47. * .132) 03.04.2025 07:34

Szybki autobus jadący maksymalnie 25 minut do Rybnika ułatwiłby ludziom przesiadki w kierunku Opola, Raciborza, Wrocławia, Gliwic. Już i teraz! Urgol weź się do roboty. Nie po to zostałeś prezydentem aby rozkładać bezradnie ręce. Powtarzam szybki a nie W10 który zatrzymuje się wszędzie.

K
~Krotkowtemacie (37.31. * .89) 02.04.2025 23:31

W Jastrzębiu nigdy już nie będzie koleji pasażerskiej! Skoro minęło 25 lat i nie ma to przy wyludniającym się mieście dopiero nie będzie. Szkody górnicze robią swoje.
Dlatego proponują już inne dworce żeby ludzi przyzwyczaić.

L
~Leonees (72.36. * .61) 02.04.2025 22:47

Urgoł niech się wezmie do roboty! Chciałby spijać, co poprzednicy wykonali - już długo na tym nie pojedzie. Czas zaczać coś robic - zamiast mądrych min

Z
~zakuuu (83.22. * .72) 02.04.2025 21:52

Żaden psowiec nie pojedziem wam pociągiem - mamienie ludzi to ich specjalność

K
~kulomiot (170.85. * .114) 02.04.2025 17:37

Dokładnie! Pisiory omamiły tępe jastrzębstwo utopijnymi wizjami torów z pendolinami na zapadających się dziurach, a jastrzębstwo wszystko łykało jak pelikan i zakrzyczało, zahejtowało tych co się ośmielali obnażyć te kłamliwe brednie.

K
~krysek (188.137. * .95) 02.04.2025 14:12

Gadzina - szkoda że piś już nie rządzi. Mogliby PLANOWAĆ jeszcze kilka kadencji a ciemny lud by się cieszył z tych PLANÓW

S
~SilesiaRegion (37.47. * .132) 02.04.2025 14:06

@Andyrek no jest to głęboko niesprawiedliwe że podatki mieszkańców z Jastrzębia idą na codzienne wizokilometry pociągów w województwie i na nowy tabor z którego korzystają dojeżdżający do Katowic, Gliwic, Rybnika, Bielska no ale niestety Jastrzębie jest traktowane jak wieś a do tych najbardziej zacofanych wsi pociąg nie musi dojeżdżać. Zawsze można wybrać do zamieszkania lepsze miejsca niż zacofane i lekceważone Jastrzębie

A
~Andyrek (46.112. * .108) 02.04.2025 13:54

Zamiast usprawniać komunikacje, mówi się o opłacalności. Podatki płacą wszyscy, a korzysci maja tylko ci z dużych miast. Może ci z mniejszych nie bedą płacić podatków? Wtedy, by było uczciwie...

S
~strun21 (37.31. * .27) 02.04.2025 13:23

Propaganda PO po co nam lotnisko jak jest w Berlinie .

A
~ankA_pisankA (80.188. * .23) 02.04.2025 08:10

Smutne, ale prawdziwe, bo nic tutaj takiego już nie powstanie.
Jastrzębie przespało swoją szansę.
Ostatni zgasi światło.

G
~Gadzina (94.232. * .135) 02.04.2025 07:41
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Skonczyl sie pis, skonczyly sie ambitne projekty. Znowu nie da sie, nie mozna, nie oplaca i sasiad bedzie niezadowolny albo niemce juz maja.

D
~dobrerady (188.137. * .64) 01.04.2025 21:36

@Mani bardzo mądrze piszesz, że masowy klient czy turysta, podróżnicy, rowerzyści - nigdy do Jastrzębia nie dotrą. Dlatego... warto swoje biznesy przenosić z Jastrzębia do miast dobrze skomunikowanych, do miast które mają centra! Tworzenie czegokolwiek w Jastrzębiu - nie ma absolutnie żadnego sensu i jest skazane na porażkę. Np. inhalatorium zamiast przyciągać gości spoza Jastrzębia przyciągnęło... menelstwo.

M
~Mani (188.137. * .18) 01.04.2025 21:14

Obawiam się że najszybsza kolej za 10 lat może nie dojść do skutku, a to w sytuacji gdzie miasto się zmiejsza może być już zapóźno.
My często patrzymy że to my musimy wyjechać do Katowic itp miast, ale należy popatrzeć że to do nas ciężko dojechać.
Nawiązując do artykułu, kiedy kolej powstała w Jastrzębiu-Zdroju do więcej do nas przyjeżdżało niż wyjeżdżało mieszkańców, a byliśmy tylko Osadom. Jeżeli chcemy być atrakcyjni dla ludzi z zewnątrz to musimy być niw wykluczeni komunikacyjnie. To dotyczy ludzi jak i możliwości prowadzenia biznesu czy rozwoju jakiegokolwiek przemysłu w przyszłości

R
~Rycho1 (98.116. * .132) 01.04.2025 16:20

Z góry przyznaję się, że kiedyś korzystałem z usług PKP, zwłaszcza na linii (często z przesiadkami w Żorach i Orzeszu) Jastrzębie - Katowice. Chętnie też bym dalej korzystał z pociągów zamiast transportu drogowego. Muszę się jednak zabawić na chwilę w adwokata diabła - ilu ludzi w Jastrzębiu korzystałoby z kolei teraz? I czy to wszystko by się spięło finansowo?

D
~Do_tłoczek_Arteks (37.31. * .66) 01.04.2025 15:06

@tłoczek (Arteks) Arkadiusz
Masz rację Arteksie, trzeba się wyprowadzać z miast wykluczonych pod wieloma względami, jak np.Rybnik.
Rybnik jedyne miasto ponad 100 tys gdzie nie ma hali sportowej na chociażby tysiąc widzów. Najbliższa hala jest 10 km od Rybnika w Boguszowicach na 900 osób. Rybnik, gdzie zwykły dom kultury nazwano teatrem!!!!!!
Największe zanieczyszczenie powietrza w Europie to Rybnik, gdzie zachodnie stacje telewizyjne kręcą programy grozy o biednych rybnickich dzieciach u których wykryto 5-krotnie większe stezenie rakotwórczych substancji, niż u innych dzieci.
Jest jeszcze wiele rzeczy dla których trzeba wyjechać z Rybnika, Arkadiuszku.

P
~Pasażer (5.252. * .236) 01.04.2025 13:13

Widocznie nie jeździła Pani pociągiem z Jastrzębia do Katowic ponieważ nie jeździł 1,5 godziny tylko równe 2 godziny. W tym czasie dramat który się "rozkręcał" jeździł 50 minut a PKS Wodzisław Śl 1.10 minut, potem, pospieśnym już przez Mikołów z braku pasażerów 1.30 minut i dlatego to połączenie też upadło jak i PKS w Wodzisławiu.

T
~Tomik (81.200. * .166) 01.04.2025 13:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W Jastrzębiu nie trzeba kolei. Wystarczy wprowadzić sprawne połączenie transferowe - busowe Jastrzębie - Wodzisław Śląski - Jastrzębie i będzie OK!
Z Wodzisławia koleją dojedziesz wszędzie.
PS nie jestem z Wodzisławia Śląskiego :)

R
~RCH1970 (107.77. * .229) 01.04.2025 12:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Najlepiej tymczasowo powinno się wprowadzić szybką komunikację miejską z Jastrzębia do stacji kolejowych Zebrzydowice, Wodzisław i Rybnik. Tylko czy prywatni busiarze nie pójdą z torbami i czy to się miastu opłaca?

J
~Ja11 (37.248. * .93) 01.04.2025 12:49

Po co wyprowadzać się z miejscowosci gdzie znajduje się jedna z najlepiej płacących firm na Śląsku? Co innego z zatrutych grajdolków w stylu Rybnika.

T
~tłoczek (188.137. * .64) 01.04.2025 11:47

@Ja11 do niedawna tak ale Katowice wprowadziły poważne szykany dla kierowców likwidując abonamenty parkingowe w centrum miasta. To spowodowało znaczące wzrosty podróżnych w pociągach i komunikacji miejskiej, a jednocześnie spowodowało kompletny bezsens w dojazdach autami. No bo jeśli ktoś ma zapłacić 6 zł za pierwszą godzinę, 7 zł za drugą godzinę i 8 zł za każdą następną to lepiej... wynająć mieszkanie w Katowicach niż dojeżdżać tam autem. Już pomijam ceny paliwa. Dojazd autami staje się opłacalny na krótkie odcinki.

Zamiast wymyślać jakieś bzdury w postaci pociągów do wsi Zebrzydowice - po prostu należy się wyprowadzać z miejscowości wykluczonych cywilizacyjnie!!!

C
~cfrd (93.179. * .130) 01.04.2025 10:41

Nie każdy ma auto.Nie każdy już jeździ.Lub jeżdzic nie może.Cóż to za bzdurne porownywanie kolei do aut.

C
~CzekoladoweHistorie (176.2. * .196) 01.04.2025 08:48
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

"Mieszkańcy dużych miast też przecież nie zawsze mają dworzec kolejowy tuż pod domem. Z ich perspektywy dojazd w granicach 30 minut nie jest czymś nadzwyczajnie długim."

Oto dowód, że autorka niedawno skakała na główkę do basenu bez wody.

J
~Ja11 (37.248. * .93) 01.04.2025 08:42

Nie masz samochodu ale na sąsiad, więc tak naprawdę masz i skoro go poprosisz to może cię zawiezie lub pożyczy. Koleji w Jastrzębiu nie ma. Zebrzydowice to inny powiat i żadnego parkingu nie będą dla jastrzębian budować. Dojazd 2 godzinny do Katowic to chyba kpina skoro autem dojedziesz w 45 minut. To tyle.

L
~Loko (37.31. * .101) 01.04.2025 08:31

Z tych liter, które użyto do pisania o kolei w Jastrzębiu można by zrobić tory aż do Katowic. Dajcie spokój już z tą koleją. Wiadomo, że przy tych nieudacznikach w Radzie Miejskiej i całej tej wierchuszce. Począwszy od wszystkich prezydentów a skończywszy na naczelnikach wydziałów w Jastrzębiu nic się nie da zrealizować. Dlaczego, bo zwyczajnie ich to przerasta.

F
~fdre (188.137. * .108) 01.04.2025 06:17

Rady ze można dojechać do stacji tu, do stacji tam są nonsensowne. Kolej ma być blisko ludzi.Do Koziej Wólki się dojedzie,a do Jastrzębia nie.

A
~ankA_pisankA (80.188. * .23) 01.04.2025 06:17
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Myślę, że idąc tropem myślenia autora tego tekstu, to na przykład jastrzębski magistrat też jest zbędny.
Są przeciez niedaleko, w odległości 10-11km od Jastrzębia inne urzędy miejskie w Wodzisławiu, Żorach...

F
~fdre (188.137. * .108) 01.04.2025 06:16

Jedyne wyjście - tory na Żelaznym Szlaku i tyle.