Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 17°12°
22 września 2017

Kolej w Jastrzębiu za 76 mln zł. Jest podsumowanie analizy

Kolej w Jastrzębiu za 76 mln zł. Jest podsumowanie analizy
fot. Bartłomiej Banaszak / PKP

Podziemny dworzec kolejowy pod Rondem Centralnym i dojazd do Katowic w czasie 58 minut. Tak miałaby wyglądać linia kolejowa w Jastrzębiu-Zdroju. Są to wnioski z analizy, której tematem były szanse odtworzenia kolei w mieście.

Miasto wraz z partnerami z Czech otrzymało w 2016 roku dotację na przygotowanie analizy dotyczącej odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. 22 września w Urzędzie Miasta podsumowano przygotowany dokument. Koszt odtworzenia kolei miałby opiewać na 76 mln zł.

Jednym z podstawowych warunków odtworzeniu linii kolejowej było skomunikowanie Jastrzębia z Katowicami i to w czasie nie dłuższym niż 60 minut. Według analizy warunek uda się spełnić, bo pociąg ma dojechać do stolicy województwa w 58 minut.

Zaplanowano trzy linie:

  • Katowice (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Pszczynę, Tychy, Katowice Ligota)
  • Hawierzow (przez Pawłowice, Strumień, Zebrzydowice, Karwinę)
  • Wisła (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Zdrój)

Stacja główna miałaby być zlokalizowana pod ziemią, pod rondem centralnym. Na pobliskim dworcu autobusowym miałoby się znajdować centrum przesiadkowe Park&Ride. Na lokalizację stacji rozważany jest również Zdrój. Przystanki znajdować się mają pod Rondem Centralnym, w Bziu i na ulicy Granicznej.

Kolejnym etapem jest poszukiwanie źródeł finansowania. Miasto chce zwrócić uwagę głównie na środki unijne. Główny głos będą tutaj miały jednak władze województwa, ponieważ to one będą starać się o pieniądze na ten cel.

- Powrót kolei do Jastrzębia jest realny, opłacalny i sensowny. To wykazała nasza analiza. Trudno na początku się w to wierzy. W swojej pierwszej pracy byłem współautorem studium wykonalności dla pomorskiej kolei. W zasadzie średnio w ten projekt wierzyliśmy. Wtedy zaczynaliśmy kreślić linię kolejową, a w tym momencie już ta linia jeździ - mówi Michał Wolański, który zajmuje się realizacją projektów transportowych i jest autorem analizy dla kolei jastrzębskiej.

Szersza wypowiedź Michała Wolańskiego:

Polub i udostępnij
Czytaj też

Młodzi mają szansę na dobrze płatną pracę? Młodzi mają szansę na dobrze płatną pracę?

Jest realna szansa na środki potrzebne na kolej Jest realna szansa na środki potrzebne na kolej

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (84)
Zigi BN30.12.2017 7:53

Pieniądze i to nie małe wydają na analizy ? A w zasadzie nic z tego nie wynika ,w Warszawie takich problemów nie mają dzisiaj się powiedziało i dzisiaj budują .

do do jastrząb 26.09.2017 23:22

nasze, nasze , tylko my mniej do Unii wpłacamy, a wiecej wyciągamy i dlatego to się opłaca :)

do jastrząb25.09.2017 12:07

A Unia to co nie nasze? To tak jak w rodzinie byś sam zarabiał a wydawał kasę żony - to przecież nie twoje tylko żony?

jastrząb 25.09.2017 8:52

Kasa na analizę makontencie od Bzianeckiego i Ryżu, pochodzi z pieniędzy unijnych. Pasi?

yhy...24.09.2017 23:28

utopia, ciekawe ile kosztowała ta analiza? znowu pieniądze wywalone w błoto.
Rozbebeszą miasto i nic z tego nie będzie.

robert k.24.09.2017 22:37

Pamiętam jak ćwierć wieku temu jeździl pociąg do Wisły. O 7.OO wyjeżdżal z Jastrzębia a wracał ok 22-iej. Bez korków i w szybkim czasie można było podróżować. Frekwencja w samym Jastrzębiu to ok. 150 osób, a ludzie wsiadający w Pawłowicach już nie mieli miejsc siedzących. Piekne czasy bezstresowego imprezowania w górach

wolfgang24.09.2017 16:41

Warto się bić o kolej u władz województwa, kraju a także UE, która defakto nam się należy. Bo chyba dość tego aby Jastrzębie było tylko dojną krową a od państwa nic w zamian. Ponadto pobierane są od Jastrzębia podatki na kolej. Wiadomo, że śtodków własnych też trochę trzeba, ale jesteśmy jako nieliczni, niezadłużonym miastem, co w skali kraju jest ewenementem. Następna bardzo ważna rzecz, to KDP(koleje dużych prędkości) między Katowicami a Ostravą, które będą niebawem budowane, a JASTRZĘBIE leży dokładnie w lini prostej między tymi dwiema metropoliami. Więc jest o co walczyć, bo naprawdę warto. DO DZIEŁA JASTRZEBIANIE !!!

Pokaż wszystkie opinie (84)