Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 -9°-11°
25 września 2017, Publicystyka

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły
fot. PKP

Kolej pędząca 100 km/h do Katowic, do których można dojechać w czasie 58 minut. Oprócz tego weekendowe połączenia do Wisły - mrzonka czy realna możliwość? Są wnioski z analizy, której tematem są szanse odtworzenia kolei w mieście. Na te i inne pytania odpowiada Michał Wolański, którego firma wykonała analizę.

 

Czy powrót kolei do Jastrzębia jest realny?

Kolei w Jastrzębiu jest realna, opłacalna, sensowna, realna. To wykazała nasza analiza, chociaż na początku trudno się w to wierzy. Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce pozbawionym połączenia kolejowego. To się może wkrótce zmienić. Podobnie wątpiono w odtworzenie pomorskiej kolei metropolitarnej. Teraz ta linia z powodzeniem funkcjonuje.

Jak będzie przebiegała trasa linii kolejowej i co będzie jej docelową stacją?

Rekomendujemy, aby pod Rondem Centralnym znajdował się podziemny dworzec. Ze względu na specyfikę i ukształtowanie terenu. Wbrew pozorom jest to rozwiązanie tańsze. Zbliża też ono najbardziej kolej do mieszkańców. Będą jeszcze dwa przystanki – przy ulicy Granicznej oraz w sołectwie Bzie. Z Jastrzębie będzie odbudowany 10 km odcinek torów, który poprowadzi do Pawłowic, a następnie przez Strumień -  Chybie -  Pszczynę - Tychy - Katowice Ligota.  Do stolicy województwa kolej dojedzie w czasie 58 minut. Prędkość jazdy to 100 km / h, końcowy odcinek -  60 km / h. Planowane są też dwie inne linie: Hawierzow, przez Pawłowice – Strumień – Zebrzydowice – Karwinę i Wisła (połączenie weekendowe), przez Pawłowice – Strumień, Chybie – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Ustroń Zdrój.

Co ze szkodami górniczymi? Czy nie będą przeszkodą dla odtworzenia kolei?

Oczywiście wzięliśmy to pod uwagę. Zostały zaprojektowane specjalnie rozwiązania, które pozwalają minimalizować szkody górnicze. Pod linią kolejową tworzy się taką specjalną poduszkę, dzięki czemu pociąg może bezpiecznie przemieszczać się, a osadzanie terenu następuje równomiernie. Zrozumiałe, że to pociąga za sobą większe koszty.

Czy kolej będzie opłacalna?

Z finansowego punktu widzenia kolej nie jest inwestycją przynosząca zyski. Podobnie, jak kolej w żadnej relacji regionalnej nie generuje nadwyżki. Występuje więc konieczność dotowania. Jednak Polskie Linie Kolejowe poszukują projektów, które nie tylko zakładają modernizację już istniejących linii, ale zakładają budowę nowych. Dobrze więc, że Miasto Jastrzębie posiada taką analizę.

Ile będzie kosztowało odtworzenie kolei w Jastrzębiu?

Wszystko powinno zamknąć się w kwocie 76 mln zł.  Nie jest to jakaś zawrotna kwota w kontekście tego, jakiej wielkości pieniądze Unia Europejska przeznacza na infrastrukturę komunikacyjną. Warto, więc poszukać źródeł finansowania tej inwestycji.

Kiedy można spodziewać się uruchomienia linii kolejowej?

Zaleca się uruchomienie linii kolejowej w latach 2022/2023. Wiąże się to z koniecznością zakończenia inwestycji prowadzonych przez Polskie Koleje Państwowe oraz Polskie Linie Kolejowe na innych odcinkach szlaku do Katowic.

W jaki sposób można zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei?

Zalecamy wprowadzenie wspólnego biletu okresowego na autobusy MZK Jastrzębie lub Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, a także wspólny bilet transgraniczny (jednorazowy i okresowy) ważny we wszystkich autobusach MZK Jastrzębie, w pociągach na trasie Jastrzębie - Karwina - Hawierzów. Dla pasażerów korzystających z pociągów zapewnione będą bezpłatne parkingi na samochody park&ride, na przystankach Centrum, Graniczna, Bzie. Także nowe stacje roweru miejskiego mają uwzględniać przystanki kolejowe. Sieć komunikacji miejskiej, również w Pawłowicach i Strumieniu ma być skorelowana z godzinami odjazdów pociągów.

 

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Na przywrócenie kolei są potrzebne środki rządowe Na przywrócenie kolei są potrzebne środki rządowe

Czy Unia Europejska da pieniądze na kolej w Jastrzębiu? Czy Unia Europejska da pieniądze na kolej w Jastrzębiu?

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (34)
Gość08.10.2017 0:07

Jedyną szybką i tanią linią do Katowic, Wodzisławia, Rybnika, Żor, Pawłowic jest odtworzenie całej linii 159 Orzesze-Żory-Pawłowice-Jastrzębie-Wodzisław. Do Katowic pociąg powinien jechać przez Pawłowice-Żory-Orzesze i wtedy jest realny czas 50 minut w Katowicach. Inne trasy to czas około 1:30 do 2 godzin mijające się z celem ? Drubus szybszy. Dodatkowo od stycznia będzie uruchomiona SKM Rybnik-Wodzisław, a jest plan przystanku Karuzela(Centrum) i będzie dodatkowy tor ciągnięty śladem 159 co aż kusi o pociągniecie ją do Jastrzębia linią 159. Takt pociągów 20-30 minut, a czas przejazdu około 15-20 minut Wodzisław ? Rybnik. To samo byłoby Jastrzębie-Wodzisław a cała trasa 35-40 minut. Dodatkowo można zamknąć w pierścień Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Pawłowice-Żory-Rybnik. Niestety Jastrzębie upiera się przy MZK E3 które jest wiecznie w korkach. Z korzyścią dla wszystkich: Jastrzębie, Pawłowice, Żory, Wodzisław, Rybnik byłaby ta linia oraz SKM
Odbudowanie może byłoby droższe, ale linia taka była by linią przelotową z wykorzystaniem towarowym co znacznie zmniejsza roczne utrzymanie przewidywane na około 40 mln zł. Praktycznie linia mogłaby być samo utrzymująca.
Dodatkowo nie wspomniano nic o szkodach od Korfantego do Pawłowic Górniczych osiadanie terenu może sięgnąć około 10 metrów i należy tam wykonać podwójny tor i na przemian remontować. Dodatkowym atutem tego pomysłu jest możliwość odtworzenia około 5 km linii 172 Gierałtowice-Orzesze i mieć połańczanie na Gliwice co znacznie uatrakcyjnia ją.
Jest jeszcze as linii 159 możliwy łącznik w Godowie z magistrala Bogumińsko-Koszycką i wyjście na Czechy. To połączenie byłoby najkrótszą, a zarazem z największa ilością miast pomiędzy Katowicami, a Ostrawą. Byłaby to możliwość dla Leoexpress czy innych przewoźników dla których nie ma miejsca na zatłoczonych pozostałych liniach.
Plan podobnie poprowadzonej linii jest przy KDP można już prędzej to wykonać, bo z KDP w Polsce to tak jak z Autostradą A1 była przed wojną w planach, a do końca jeszcze dziś nie jest wykonana.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1QxY3jeUXBNwpplc6KrRMiJwLltw&ll=50.069487000014306%2C18.735680767333974&z=11 

Wasabi27.09.2017 22:17

Temat odtworzenia kolei jest nierealny. Koniec i kropka.

XYZ27.09.2017 1:02

Niech to robią jak najszybciej... wszystko byle nie jeździć już DRABASEM

Kolejarz26.09.2017 19:58

Czuć wyborami, bo temat kolei powraca. Tak na marginesie - nierealny.

obserwator26.09.2017 13:13

@do obserwatorka A Ty wiesz gdzie był Morcinek ,a gdzie jest Ruptawa i Marklowice Górne?
To przez te miejscowości biegła linia kolejowa.

do obserwatorka26.09.2017 12:14

A szkody po KWK Kaczyce i czeskich kopalniach podbierających nasze złoża? A zapomniałem za młody jesteś by pamiętać KWK Kaczyce.

Gość26.09.2017 11:47

Opublkujcie rapport, przecież to za publikowane czne pieniądze. To utnie domysły

Pokaż wszystkie opinie (34)