Pogoda na dziś zobacz prognozy
 10°
18 lutego 2021

Jesteś niezadowolony z MZK? Możesz złożyć skargę

Jesteś niezadowolony z MZK? Możesz złożyć skargę
fot. MZK Jastrzębie

Czasami pasażerowie autobusów miejskich nie są zadowoleni z ich usług. Wówczas należy zgłosić skargę, co jednak zrobić, aby była ona skuteczna, a sprawa nie wyglądała na „zamiecioną pod dywan”.

W czasie pandemii autobusy Międzygminnego Związku Komunikacyjnego przewożą miesięcznie ok. 300 tys. osób. W styczniu do biura MZK wpłynęło 5 skarg na jakość świadczonych usług. Przedstawiciele Związku zapewniają, że zależy im na zadowoleniu pasażerów i chcą rzetelnie reagować na wniesione skargi. Jednak nie jest to możliwe, bez podania niezbędnych informacji.

- Nie wystarczą lakoniczne wpisy na portalach społecznościowych, czy komunikatorze dostępnym na stronie MZK. Często pracownicy Biura MZK mają związane ręce. Docierające do nich informacje są połowiczne i pozbawione podstawowych danych umożliwiających zbadanie sprawy. Ostatecznie zaś oskarżani są o brak reakcji i „zamiatanie sprawy pod dywan” – wyjaśnia rzecznik MZK Rafał Jabłoński.

O czym więc należy pamiętać, składając skargę do MZK? Koniecznie trzeba podać datę, numer linii i miejsce zdarzenia oraz opisać, jaka sytuacja miała miejsce.

Interwencje pasażerów dotyczą m.in. rozkładu jazdy, przyspieszania kursów, pomijania części przystanków, czy innego zachowania kierowców, jak chociażby odmowy sprzedaży biletów (to obowiązek kierowców, o ile pasażer dysponuje odliczoną gotówką) i używania przez nich telefonu podczas jazdy. Prowadzący pojazd powinien także, w czasie postoju, odpowiadać na pytania dotyczące rozkładu jazdy obsługiwanej linii. Kwestią bezdyskusyjną pozostaje kulturalne zachowanie kierowców. Oczywiście z trzymania nerwów na wodzy nie są zwolnieni także pasażerowie.

- Skargi pasażerów są analizowane w MZK m.in. przy wykorzystaniu systemu monitorowania pojazdów GPS i monitoringu zainstalowanego w autobusach. To pozwala najczęściej na ustalenie szczegółów konkretnego zdarzenia. Wówczas wiadomo już po czyjej stronie leży problem, czy zawinił kierowca i konkretna firma przewozowa, czy pracownik Biura MZK. Jeśli informacje podróżnych, w odniesieniu do kierowców, się potwierdzają, wówczas do firmy przewozowej realizującej konkretny kurs wysyłany jest tzw. „Protokół końcowy sprawy” z kwotą nałożonej kary. Najczęściej jest to 50-krotność stawki wozokilometra określonej umową. Średnio jedno przewinienie kosztuje firmę od 300 do 450 zł. Zdarza się popełnienie kilku błędów. Wówczas kwoty się sumują - wyjaśnia rzecznik MZK

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Przybywa pasażerów w MZK? Przybywa pasażerów w MZK?

Tłok w autobusach? Policjanci przeprowadzają kontrole Tłok w autobusach? Policjanci przeprowadzają kontrole

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (29)
Gość20.02.2021 18:04

Sobota godzina 16:50 Autobus R11 na Zebrzydowice wóz 301. Człowieku o ile można cie tak nazwać bo na pewno nie jesteś kierowcą. Jeżeli masz puste przystanki i masz nadwyżkę czasową to zatrzymaj się na jakimś przystanku i doczekaj do wyznaczonego czasu. A nie wleczesz się od jastrzebia 20-25km/h a za tobą 2 kilometrowy sznur aut.

RozkładMZK 20.02.2021 18:02

Poprawcie rozkład jazdy żeby można było dojechać do Pawłowic z Bzia wszystkie jadą Pszczyńską może przecież jakiś jechać tylko trzeba zmienić trasę to chyba nie jest trudne, dlaczego nie ma przystanku na B14 przy skrzyżowaniu Cichej i Rolniczej przydałby się wkońcu komunikacja powina być do mieszkańców.

Opinia 19.02.2021 23:33

Spóźnienia! U każdego kierowcy inna cena biletów niby 10,20 groszy ale tak nie powinno być, nie mili kierowcy

Skarga 19.02.2021 23:27

Wiecznie spóźnione, kierowcy nie mili, nie podjeżdża blisko krawężnika gdy kobieta z wózkiem stoi.

Bożena19.02.2021 9:23

Dlaczego narzekacie na kierowców? Oni pracują w bardzo ciężkich warunkach. Nie mają toalet walą w pory, szczą w galoty. Baby jeżdżą cały dzień z jedną podpaską. Wszystko za damski ch*j.

Z Rybnika19.02.2021 8:54

Ubierz sobie kurtkę, a policja zachęca do zgłoszeń.

Gość19.02.2021 5:13

Gdyby autobus wjechał na ograniczenie predkosci do 10 km/h to by stanął w miejscu

do mieszkaniec19.02.2021 1:18

Z Ciebie żaden kierowca, a już z pewnością niezawodowy, więc zamilcz jak nie znasz tematu. Policjanci, którzy do nas przyjeżdżają sami mają nerwy na tych dzwoniących i nas popierają. Myślicie, że mandaty nam piszą? Śmiechu warte. Gdyby kierowca wam nie nagrzał w tym autobusie to byście narzekali, że cham i gbur, bo zimno. Leczcie się.

abc19.02.2021 1:11

Zglaszalem notoryczne tamowanie ruchu przez kierowcow. Jesli tylko na horyzoncie pojawi sie inny autobus nastepuje zatrzymanie sie na srodku drogi, tamowanie ruchu i oczekiwanie "na kolege". Nawet jesli ruch jest niewielki, a drugi autobus jest kilkaset metrow dalej. Szczegolnie widoczne przed kazdym rondem.
MZK ma to gleboko gdzies, a na Policje z nagraniami latal nie bede bo mi szkoda czasu. Szkoda, bo to ze to jawne lamanie UPROD i niesamowicie irytujace utrudnianie ruchu. W innych miastach tego nie zauwzylem, a przynajmniej nie na tak abstrakcyjna skale.!!

Z Rybnika18.02.2021 20:42

W Rybniku zrobili kontrolę na dworcu nieco oddalonym od centrum. Oj posypały się mandaty na kierowców imbecyli z wlaczonymi silnikami. Władze miejskie ogłosiły, że taka sytuacja już się nie powtórzy. Widać inne standardy niż w Jastrzębiu.

Pokaż wszystkie opinie (29)