Towarzystwo Entuzjastów Kolei pisze do lokalnych polityków w sprawie kolei dużych prędkości: Zawiedliście, jak zwykle
Zarząd Towarzystwa Entuzjastów Kolei pozytywnie odniósł się do informacji nt. pominięcia Jastrzębia-Zdroju w planach budowy Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie. Jednocześnie nie szczędzi gorzkich słów kierowanych pod adresem lokalnych polityków.
Entuzjaści kolei stoją na stanowisku, że Kolej Dużych Prędkości powinna omijać najeżone szkodami górniczym Jastrzębie-Zdrój, a jej przystanek powinien znaleźć się w Wodzisławiu Śl. Stąd też można byłoby poprowadzić dogodną odnogę kolei do samego Jastrzębia-Zdroju (z pominięciem szkód górniczych najwyższej kategorii).
- Więc w czym problem? Otóż w tym, że każde grabie grabią do siebie, tyle że te wodzisławskie nie mają zębów. Nikt nie pyskuje, że mieszkańcy Wodzisławia i ponad 150-tysięcznego powiatu dziesiątki różnych spraw muszą załatwiać w sąsiednich ośrodkach, ale gdyby cokolwiek o znaczeniu regionalnym miało powstać właśnie tu, zaraz rozpętuje się piekło. Przecież to dziura i nic tu nie ma! Pytanie czy musi już na zawsze pozostać dziurą w każdej dziedzinie? Cóż by się stało, gdyby w tej dziurze była przynajmniej regionalna stacja szybkiej kolei i wszyscy mieszkańcy okolicznych metropolii mieliby do niej w miarę blisko? - pisze zarząd TEK w liście otwartym do lokalnych polityków (całość w załączniku).
Pobierz list_otwarty_TEK.pdf (format pdf, rozmiar ~553.87 k)Zobacz również:
Towarzystwo Entuzjastów Kolei z siedzibą w Wodzisławiu Śl. zostało powołane w 2012 roku. Od 2014 roku działa jako stowarzyszenie rejestrowe, a od 2019 r. jako organizacja pożytku publicznego. Celem TEK jest "przeciwdziałanie postępującemu wykluczeniu komunikacyjnemu oraz zapobieganie dalszemu niszczeniu infrastruktury i opuszczonych linii kolejowych".
Do Arteks
Jasne że CPK Baranów to głupota i megalomania. Wystarczy dobudować w Okeciu jeden równoległy pas i po kłopocie plus wykorzystać lotniska regionalne np robiąc kolej przelotową prze nie.
Dla Śląska i naszych sąsiadów najlepiej byłoby wydłużyć linię Ostrawa-Katowice przez Siemianowice Pyrzowice do Myszkowa na połączenie CMK i Lk1 i wtedy ludzie z Katowic południowego zachodu oraz północy mieliby świetne połączenie z naszym lotniskiem Dodatkowo region by się rozwijał, a czas dojazdu o 2 godziny krótszy niż do Baranowa gdzie w ciągu 2 godzin to jestem często na miejscu samolotem.
@cocolino - Czesi zawsze byli do przodu w tematach transportowych. Zauważ jednak, że ich projekt jest realny bo chcą połączyć swoje największe miasta taką linią w kierunku Polski - ale nie łączą tego w jakichś totalnie nierealny projekt kilkunastu szprych i nowego absurdalnie wielkiego lotniska.
cocolino 12.10.2020 Jourova akurat do KE awansowała, więc daruj sobie bajki z tym pierdlem w Czechach za złodziejstwo.
Błagam, czy nie można by też założyć jakiegoś pobocznego, tymczasowego Stowarzyszenia Miłośników Kolein, i napisać gdzieś, żeby w końcu ktoś zrobił porządek z koleinami dużych głębokości, na drogo-rzekach księstwa wodzisławskiego? Smogu się boicie, a tej żenującej rzeźni na drogach nie? W lesie jakąś ceglaną altanę pacykują, za grubą kasę, a obok biegnie droga powiatowa, wyglądająca nieomal, jak po bombardowaniu.
Arteks autostrady z dotacji UE da się budować to i KDP z dotacji UE da się wybudować patrz na Czechów kraj wielkości 1/4 Polski, a daje radę:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/80134901/Vysokorychlostn%C3%AD+tra%C5%A5+%28VRT%29+Praha+%E2%80%93+Brno+%E2%80%93+Ostrava+a+Brno+%E2%80%93+B%C5%99eclav/add3c5c0-256e-4ff8-be91-732c7496a6a8
Niekiedy wolałbym, aby cały Śląsk był pod Czechami tam, władza tyle nie kradnie a jak kradnie idzie do pierdla i po problemie, a u nas wielka rodzina - mafia.
@bystrzak - dokładnie jest tak jak piszesz. Aby CPK powstało trzeba by powołać specjalne ministerstwo, zmienić ustawę o planowaniu przestrzennym i o zamówieniach publicznych oraz ściągnąć do Polski kilkanaście tysięcy pracowników którzy chcieliby pracować w dość trudnych (a czasami niebezpiecznych) jakie panują na takich budowach. Nawet Gierkowi się nie udało jednej inwestycji dokończyć (CMK do Gdańska). Natomiast można wybudować jakieś kawałki nowych linii czy zmodernizować istniejące i to jest bardziej realniejsze. Przykładowo GZM bardzo lobbuje za modernizacją i budową nowego toru z Orzesza do Ligoty i to jest propozycja o wiele bardziej realniejsza, a jednocześnie poprawiająca przepustowość i zwiększająca prędkość.
"kolei dużych prędkości" to piękna idea, tylko żeby się urzeczywistniła potrzebne jest finansowanie tego projektu. Pieniędzy natomiast nie ma i nie będzie. Bądźmy realistami. Odrębna kwestia, jak przebiegają inwestycje kolejowe w Polsce. Np remont szlaku Katowice - Kraków... To tylko remont, a my mówimy często o setkach kilometrów zupełnie nowych linii kolejowych...
Jak "niezwiązany z tematem", skoro proszę tylko o możliwość przeczytania dwukrotnie pozytywnie ocenionego komentarza "pielęgniarza"?
http://radio.katowice.pl/zobacz,51657,Centralny-Port-Komunikacyjny-przygotowuje-sie-do-uruchomienia-kolei-duzych-predkosci.html
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Jastrzębie to niedługo będziemy porównywać do Prypeci.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Nie pykuj, bo to wy tu jesteście gośćmi na naszej ziemi, wasi rodzice przyjechali tu za chlebem. Czynsz powinniście płacić.
Trzeba szlabany na rogatkach miasta i myto od was brać za wzjazd. Niszczyciel nasze drogi i zatruwacie powietrze. Do Wodzisławia do roboty. Ha
Ta kopalnia nie istnieje od 20 lat, a w ogóle skończ już jęczeć z tym Jastrzębiem, które za następne 20 lat będzie mniejsze od Pawłowic. Rozwaliliście dworce i kolej, a teraz chcecie nowe. Jak dziecko.
No to według mapy zachodnie tereny Jastrzębia są idealne na szybką koleją. Domyślam się że kopalnia 1 Maja w Wilchwach jako jedyna w świecie szkód nie generowała.
Propozycje TEK z zaznaczonymi obszarami górniczymi: http://tek.wb.pl/kdp/kdp-jz
Rybnik to polskiej Alicante? Niemożliwe na pewno Rybnik jest lepszy. Taka perełka turystyczna obok a ja nic nie wiem. Jaką sieć hoteli polecacie na wakacje w tym kurorcie? Blisko rafy? Dobra przejrzystość wody? Oczywiście interesuje mnie all incl. Proszę o radę jaki hotel wybrać.
Miastowy jak na razie organizacja walczy by inni nie mieli. Skończy się tak że nikt nie będzie miał. Pomniki im stawiać?
@Arteks- pamiętasz jak 15 lat temu Rybnik porównywał się do hiszpańskiego mega kurortu nad morzem Alicante? To była dopiero jazda :-) Widać festiwal głupoty trwa...
Jprdl, ludzie, jakaś organizacja walczy żebyśmy nie byli pierdziszewem, zamiast tych, ktorych wybraliśmy i dostają za to kasę i nie robią nic.Festyny, dożynki,kwiatuszki, spotkania, poklepywanie się po pleckach, a do Warszawy pojechali nas sprzedać! wstyd i gańba
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@stfu - to nie była żadna prowokacja tylko współczujący gest. Nawet mieszkańcom upadłych dziur - należy się od państwa dobry transport. Jastrzębie to JEDYNA miejscowość w Polsce która nie ma ani PKS, ani kolei - osada odcięta od świata. Wodzisław to tylko dworzec przelotowy, a nie stacja węzłowa tak jak Rybnik czy Katowice. Gdzie ty widzisz jakieś plucie? To, że Wodzisław upadł - potwierdzają sami mieszkańcy tego ośrodka. To, że Jastrzębie ma tylko kopalnie - to coś obraźliwego? Jeśli kopalnie nie są symbolem Jastrzębia to w czym szukać innych? W hałdach? @skinheadzik - kołchoz to określenie stosowane od kilku dekad wobec Jastrzębia, a wynika z tego, że nabudowano tam bloków bez żadnej infrastruktury. Tak samo lub gorzej jak nowych radzieckich miastach powstałych po 1914 roku. Kiedyś już sobie porównywaliśmy Rybnik i wcale nie wypada źle w takich porównaniach bo to normalne miasto. Niestety ale Jastrzębie i Wodzisław to ośrodki które przegrają nawet z Cieszynem czy Czechowicami pod kątem wyglądu czy różnorodności miejsc pracy. Do Rybnika podobnie jak do Katowic rano ciągną tłumy - zarówno na dworcach, przystankach autobusowych to widać jak i na drogach. Kiedyś to mogliście powiedzieć, że to "tranzyt" - teraz już nie bo sami twierdziliście w innych dyskusjach, że "nikt przez zakorkowany Rybnik już nie jeździ". Więc sami potwierdzacie, że to nie tranzytowcy korkują Rybnik tylko dojeżdżający do niego - tak samo zresztą jak Katowice. :)))
do ja11@
O jakich ty Katowicach piszesz? Rybnik w porównaniu z Bielskiem Gliwicami czy Opolem, to wygląda jak kołchoz, a co dopiero z Katowicami.
Arturek chyba znowu przestał brać leki.
@ja11 - #Arteks to znany rybnicki prowokator także nie zdziw się jak za chwilę wyjedzie z Dreznem czy Berlinem. Jego zadanie to opluć wszystkich wokół Rybnika zresztą od lat to linia polityczna jego rybnego miasta. Stfu...
Ty naprawdę porównujesz Rybnik do Katowic? Przecież katowiczanie Cię śmiechem zabiją, chłopie Rybnik przy Katowicach to głęboka prowincja zabita dechami.
No cóż, Wodzisław to ośrodek totalnie upadły, Jastrzębie opiera się tylko na górnictwie, Rybnik czy Katowice mają ciekawą ofertę miejsc pracy ale są bardzo zakorkowane. Morał z tego taki - trzeba zdecydowanie poprawić działalność kolei i przewozy transportem szynowym. Popieram działania TEK odnośnie rozwoju tego środka transportu i jestem otwarty na różne pomysły. Jastrzębie-Wodzisław czemu nie? Ale dlaczego linią "militarną" przez Godów? Tam nikt nie jeździł nawet w czasach świetnej prosperity PKP. Trzeba myśleć nowocześnie. Gdyby linię przeciągnąć jakoś przez Mszanę-Wilchwy, byłoby znacznie więcej potencjalnych pasażerów i przede wszystkim krócej. Jastrzębie nie ma centrum czyli nie trzeba doprowadzać kolei tak jak w innych miastach jak najbliżej centrum. Trzeba ją przeprowadzić przez osiedla - ale obawiam się, że tego władze Jastrzębia się będą obawiać bo z tym wiązałby się ogrom roboty ze zmianami planów zagospodarowania. Trochę im współczuję... Władze Rybnika mogą np. zajmować się sprzedażą terenów dla deweloperów czy pod hotele albo rewitalizować szpitale czy kopalnie na nowe cele bo kolej i dużą stację węzłową mają "w pakiecie" od państwa. Jastrzębie trochę musi walczyć jak... murzyni o swoje prawa 100 lat temu... A Wodzisław ma fajny dworzec i stacyjkę - stosowną do swojego znaczenia. Niech się postarają o przystanek bliżej centrum to znacząco wzrosną przewozy.
Na szczęscie gornictwo odchodzi w przeszłość. Myślę że do 10 lat w Jastrzębiu nie będzie ani jednej kopalni. Jest więc trochę czasu, aby mieszkańcy SWD przekwalifikowali się i znaleźli inną pracę.
No i te zanurzenie w przeszłości. Powiat ma 160 tys.,tylko że względów historycznych. Po pierwsze nie ciąża miejscowości do Wodzisławia, po drugie nie ma pracy w Wodzisławiu. Potoki ludzkie inaczej przebiegają. Zdecydowanie od Wodzisławskiego powiatu rano, powrót po południu do powiatu. Rzeczywistości nie zmienicie.
Zapewne pójdzie w stronę Chybia i Zebrzydowic. No chyba że TEK wierzy że gdy zmienia się tabliczka z SJZ na SWD to problemy górnicze znikają. Prawda jest taka że wzdłuż autostrady koleji nie będzie, tym bardziej przystanek w Wodzisławiu, po co on komu? Skoro jest połączenie z Boguminem i Katowicami.? Dlatego Jastrzębie chcę szybkiego dojazdu do Katowic a nie zbędnego do Wodzisławia.. Czas chłopcy zejść na ziemię.Tam się toczy gra o duże pieniądze i interesy a nie chodzi w tym o subregion zachodni.
W SJZ pracują głównie ludzie z blachami SWD z Godowa,Mszany,Skrzyszowa.Geografia robi swoje. Co do szybkiej koleji to na takich terenach to absolutne szaleństwo.Popatrzcie co się zaczyna dziać z autostradą A1 a co dopiero takie torowiska gdzie potrzebna jest wielka precyzja i stabilny teren. Szczerze to ja wogóle nie widzę koleji w Jastrzębiu nawet tej wolnej. Pewnie dlatego też ją zlikwidowano że widzieli co się wyprawia i będzie wyprawiać. Znacie to zalewisko w Połomii gdzie ziemia jest już 10 metrów osunięta i słupy elektryczne są już do połowy zalane jak i drzewa? Także szybka kolej ani przez Jastrzębie ani wzdłuż A1 bo to bzdura i utopia. A którędy? Zapewne tego nikt nie wie.
Czyli krótko mówiąc, nie będzie przystanku szybkiej koleji. No sukces.
Do Gromson
Jak to niby wyliczyłeś? Na oko przyjechałeś pod każdą grubę i oglądałeś blachy aut? Z moich obserwacji wynika co innego. Owszem pod kopalniami stoją auta z całego regionu, ale jednak najwięcej SJZ. Weź też pod uwagę, że Jastrzębie straciło w ostatnich latach jakieś kilkanaście tysięcy ludzi i oni w większości się przeprowadzili do domów w sąsiednich powiatach.
Gdyby nie JSW to tego miasta wogóle by nie było, to przez kopalnie te miasto powstało tylko szkoda, właśnie w tym miejscu - na węglu.
Jak ładnie opisane, jak gorole przyjechały na Śląsk z zadupia i wszystko im dano teraz dalej ręce wyciągają bo się należy!
https://www.youtube.com/watch?v=MjBWhlD5saY
To akurat prawda, większość jastrzębian ma dosyć JSW. Nie dość że pracują tam w głównej mierze nie jastrzębianie to do tego niszczy teren i hamuje rozwój i taki TEK robi wszystko by nie było koleji a część z nich pracuje w JSW to zwykłe draństwo.
do cocolino@
Ale władzom Jastrzębia, jak i jastrzębianom nie zależy na istnieniu JSW, dlatego chcą aby za wszelkie szkody płaciła spółka i słusznie, i może w ten sposób zamkną kopalnie w Jastrzębiu. O drugim Wałbrzychu, to miałeś na myśli Wodzisław, bo to w JSW pracuje 2 razy więcej mieszkańców SWD niż SJZ.
Do ~Franc_Beck
Nie jest tak różowo jak piszesz:
https://nettg.pl/news/21288/niemcy-szkody-gornicze-pochlaniaja-miliony
100 km/h można osiągnąć ale to i tak za mało o co najmniej 2x. W Czechach na magistrali Bogumin Cieszyn tę utrzymują 100 więcej nie da rady na szkodach tylko że koszt tej linii w tym miejscu jest wielokrotnie większy niż gdzieś indziej bo jest ciągły remont i są trzy tory na jednym 100 na drugim już spada do 50 a trzeci remontują. Tylko kto będzie za to płacił - podatnik po co jak można ominąć to, JSW jak będzie to pokrywać to skończy wydobycie i i zwolni ludzi i będzie drugi Wałbrzych.
Nie niszczy skubie się kury która znosi złote jaja ani nie zabija a to chce władza lokalna!
Moj starzik pracował w latach 70-80tych na kopalniach z Zagłębiu Ruhry, gdzie były największe szkody górnicze notowane dotychczas w Europie. Było tam 3 razy więcej kopalń, jak na Śląsku, a pociągi jeździły ponad 100 km/h.
Po prostu TEK zadziałał nie tylko na szkodę Jastrzębia, jak zamierzał, ale i na szkodę całego Subregionu Zachodniego