We wtorek, 7 września prezydent Anna Hetman rozmawiała z dyrektorami szkół o wprowadzeniu programu nauczania pt. „Lekcje o mieście”. W tym gronie zastanawiano się, jak zrobić to w sposób ciekawy dla młodego pokolenia jastrzębian.
- Chodzi o to, aby młodzie ludzie poczuli więź z miejscem swojego zamieszkania. Zależy nam na tym, by poczuli się, że są u siebie i mogą decydować, jak w przyszłości będzie wyglądać nasze miasto. Nie da się tego zrobić bez znajomości jego przeszłości, bez poznania historii ludzi, którzy je tworzyli i tworzą. Dążymy do tego, aby młodzież utożsamiała się z miejscem, w którym żyje - mówiła prezydent Anna Hetman.
Lekcje o mieście
Program nauczania "Lekcje o mieście", którego autorką jest Katarzyna Barczyńska-Łukasik, został pomyślany tak, aby pokazać miasto i jego tereny, począwszy od najdawniejszych dziejów aż po współczesność, w wielu aspektach.
- Jest miejsce na prezentacje wybitnych postaci związanych z miastem, jak na przykład Henryk Sławik, Mikołaj i Józef Witczakowie, czy Dominik Ździebło-Danowski. Uczniom zostanie przybliżona kultura śląska, a także przybyszów z różnych części Polski. Będzie też czas na naukę przez działanie - wykonanie fotografii Parku Zdrojowego, przygotowanie potraw czy zebranie relacji na temat życia w mieście na przestrzeni lat, od starszych mieszkańców - mówi Katarzyna Barczyńska-Łukasik, nauczyciel historii w Zespole Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju.
Istotą programu jest to, aby zachęcić młodych uczniów do aktywnego poznawania swojego najbliższego otoczenia. Niektóre elementy skłaniają również do zabawy czy mają zachęcić do twórczego rozwinięcia proponowanej tematyki zajęć. Jedną z form takiego właśnie poznawania swojego miasta mogą być wycieczki do Parku Zdrojowego czy innych historycznych miejsc w Jastrzębiu i poza nim, związanymi z postaciami ważnymi dla naszej historii.
Uzupełnieniem "Lekcji o mieście" mają być zajęcia warsztatowe przeprowadzane w budowanym muzeum w byłej łaźni nieczynnej kopalni „Moszczenica”. Ekspozycja, która się tam będzie znajdowała, ma być nowoczesna, multimedialna, zachęcając do poznawania dziejów miasta i wyzwalając aktywność młodych ludzi.