Największe miasto w tej części Europy bez kolei
Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. W naszym kraju jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które kolei nie mają. U naszych czeskich sąsiadów tylko jedno.
Problem dostępu do kolei poruszył branżowy miesięcznik "Z Biegiem Szyn". Jak czytamy w gazecie, w Polsce istnieje 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. Dla porównania w sąsiednich Czechach jest tylko jedno takie miasto, a w innych krajach środkowej Europy po kilka. Okazuje się więc, że Jastrzębie jest nie tylko największym miastem w Polsce, które nie ma kolei, ale również w tej części Europy.
Nasze miasto jednak może doczekać się kolei. Linia pozwoliłaby na przejazd np. do Pawłowic, Żor, Wodzisławia, Rybnika i Katowic. Wszystko jednak uzależnione jest od województwa, które zdecyduje jak rozdysponować pieniądze z Unii Europejskiej. Jastrzębie zgłosiło już swój projekt na przywrócenie linii kolejowej. Szansa na pozytywne zakończenie sprawy jest, ponieważ Unia Europejska w finansowaniu na lata 2014-2020 przeznacza duże pieniądze na infrastrukturę szynową.
Największe miasta Polski bez pasażerskich połączeń kolejowych: Jastrzębie-Zdrój - 89 tys. mieszkańców, Lubin - 75 tysięcy, Siemianowice Śląskie - 70 tysięcy, Łomża - 63 tysięcy, Mielec - 61 tysięcy, Bełchatów - 60 tysięcy, Piekary Śląskie - 58 tysięcy, Knurów - 39 tysięcy, Police - 34 tysięcy, Czeladź - 33 tys.
Co mi tu o autobusach gadacie dostaliście autostradę a1 dostaliście obwodnicę teraz dochodzi do pawlowic a wam ciągle mało dajcie ludzia pociągi przecież każde miasto tej wielkości ma kolej buduje się raz a drogi remontuje co roku
odpowiadam dwukropkowi (..) który/a twierdzi że nie ma autobusów do Wisły. Do Wisły są dwa autobusy z Jastrzębia D.A., 8.54 i 17.04
Ja mam samochód moi drodzy więc to troszkę lepiej niż bus i ciufcia. A ciufci w Jastrzębiu nie będzie i dobrze.
jeździj sobie tym drabasem, dzieciaku korwonowy i nie zawracaj mi głowy.
wsadź sobie ten ukraiński drabas, nie wydają biletów po pierwsze, po drugie nie maja konkurencji, co jest podejrzane, bo pojawiły się tańsszze busy i zniknęły bardzo szybko./
\\Jesteś Ukraińcem w kwestii komunikacji, odpowiada ci busiarstwo? W porządku, ale to nie jest Europa, koleżko.
Czyli Drabas dopłaca sobie do interesu?
koleś, komunikacja publiczna nie jest zazwyczaj dochodowa, bezpośredionio może nie przynosić zysku. Zyski to łatwiejszy dostęp do pracy, nauki, usług itd., mniej wypadków drogowych (które są kosztowne), mniej korków, mniej zniszczonych dróg (jedno i drugie też, dzieciaczku kosztuje)
Jeżeli jest tak jak mówicie to:
a) otwórzcie wygodne połączenie autobusowe z Katowicami
b) otwórzcie wygodne połączenie autobusowe z Wisłą
c) otwórzcie wygodne połączenie autobusowe z Republiką Czeską
skoro to tak popularne kierunki i wygoda jest tam tak bardzo wskazana to chyba czeka was bogactwo nieprawdaż?
do Wisły to już nawet autobusu nie ma, a niedawno stałem w korku, w Wiśle, godzinę! Pieszo bym przeszedł w godzinę tę trasę pomiędzy wylotem z dol. Malinki a rondem! A ja stałem w puszce.Nieco dalej był dworzec kolejowy, chętnie bym wsiadł do pociągu i pojechał bez żadnych korków i niebezpieczeństw typu piraci drogowi. Niestety nie mam takiej możliwości jako mieszkaniec prowincjonal;nego miasta.
Dlatego teraz to jeżdżę w czeskie Beskidy, tam są pociągi, szybko jeżdżą, wygodne są, klible mają i nie są drogie.
Pamiętam lata 80/90-te, jak w weekendy kursował bezpośredni pociąg relacji Jastrzębie-Wisła. Pociąg odjeżdzał z Jastrzębia ok.7 rano a wracał ok.22.30 i był tak przepełniony, że w Pawłowicach dosiadający sie ludzie nie mieli już miejsc! To były czasy, człowiek nie przejmował się czy będą korki na \"Wiślance\", albo czy może się napić piwka w Wiśle. A teraz co? Płacimy ogromne podatki na kolej, a państwo ma nasze miasto w du..ie. Najważniejsze, że JSW dostarcza dla budżetu państwa ogromne środki.
Jeździłem zresztą kiedyś codziennie pociągami i to polegało na tym, ze wieszałem w nich kurtkę, wyciągałem nogi i spałem albo czytałem, w autobusie, nawet jakby jakiś jeździł, nie wygodnie jest i nie da się spać.
autobusów nie ma do Katowic, są tylko duszne minibusy Drabasa. Poza tym jak wygląda Mikołowska? Zakorkowana w godz. szczytu. Pociągi nam się należą jak psu buda. I najlepiej w 2 strony - do Katowic i do Rep. Czeskiej (bo to nie daleko, a nie mamy żadnego połączenia z RC)
Wiecie co? Tak czytam te komentarze i wychodzę z założenia że najlepiej było w epoce kamienia łupanego. I chociaż teraz mamy mnóstwo gadżetów i nowoczesne technologie, to ludzie i tak zachowują się jak kilkanaście tysięcy lat temu.
Jak? Normalnie- autobusami i samochodami. A jak chcą koniecznie ciufcią to na pewno chętnie skorzystają z Twoich czeskich doświadczeń.
płacicie podatki takie same jak mieszkańcy Rybnika, a mieszkańcy Rybnika mają wyremontowaną linię kolejową do Katowic, a wy nie. A Drabas to dziadostwo, dajcie spokój z tym. Chciałem kiedyś jechać na pociag do Warszawy o 4.30 i co? I nie pojawił się Drabas, mimo, ze był w rozkłądzie, bo ponoć kierowca zachlał dzień wcześniej. Musiałem zwracać bilet na IC, kosztowało mnie to trochę.
Może i ludzie podróżują, ale jak? Bo ja na weekendy to jadę do Czeskiej Republiki. Bo tam są pociągi. Wystarczy dojechać jakoś do Cz. Cieszyna albo Dziećmorowic i jedziesz pociągiem dokąd chcesz, wszędzie zajedziesz: pod Łysą Górę, pod Masyw Ondrzejnika, pod Velky Jaworovy, do Ostrawy, do JAbłonkowa. Kupa ludzi jeździ pociągami, z plecakami, rowerami, zimą z nartami.
Bzdury opowiadasz, czas przejazdu do Katowic w l. 80 to 1.5 h, w l. 90 - 2 godz., to wynikało z tego, ze nie remontowano tej linii, a w okolicach Bzia i Pawłowic szkody górnicze ją niszczyły.
Niemniej kolej to najszybszy i najwygodniejszy srodek transportu. Pojedź do Rep. Czeskiej, też mają szkody górnicze a jak zasuwają pociagi z Mostów do Cz. Cieszyna? Rewelacja wg mnie. A przecież tamten kraj nie jest o wiele bogatszy, a jednak potrafią zapewnić obywatelom wygodny transport.
Ile innych rzeczy, które są w normalnych miastach nie ma w Jastrzębiu.. Jastrzębie to dziura i dzięki kolejnym władzom dziurą pozostanie.
Słupy wyborcze zaklejona są jednym nazwiskiem kandydata na prezydenta. Jest to nie uczciwie i w moim odczuciu skreśla go z walki o wygodne życie przez najbliższe lata. Takie oblepianie świadczy o chamstwie i nie liczeniu się nikim.
jeśli wytargamy pieniądze od socjalistów z unii to myślę że się da, ale pod warunkiem że:
- będzie połączenie z czechami
- linia ekspresowa tj start w jastrzebiu przystanek rybnik koniec katowice
- linia zwykla (wiecej przystankow)
- czas jazdy max 80min (powinien być mniejszy niż godzina)
- PRZEDEWSZYSTKIM nowa infrastruktura kolejowa, nie może być tak że pociąg będzie jechał do 50km/h dlatego że są szkody górnicze
- rozsądna cena podróży i wcale nie mam na myśli, że ma być taniej
- jeśli chodzi o sens to spółka kolejowa musi na siebie zarabiać więc kursów na pewno kilka w ciągu doby w najbardziej obleganych godzinach
Szlak mnie trafia, że musze jeździć drabasem do katowic bo mam ich po dziurki w nosie i to nie tylko moje zdanie.
No popatrzcie kolei nie ma a ludzie żyją, rozwijają się, podróżują, nie różnią się niczym od tych z miast \"kolejowych\". Czyżby kolej nie była niezbędna do życia?
już mieliśmy kolej w Jastrzębiu. Czas przejazdu do Katowic 3-4 godziny, do rybnika 2 godziny. dziekuję. Ciekawe kto będzie jeździł takimi pociągami. Aby uzasdnić istnienie kolei musi być ona konkurencją dla busa i to ie tylko cenową, co jak wszystkim wiadomo nie będzie łatwe.
Bzdurny temat. Po co komu kolej
pani Hetman nam obieca kolej!!! Tylko obieca jak wszystko co sobie zapragniemy!
Marian robi światełka na przejściach dla pieszych. To taka reklama przedwyborcza.
Wybierzmy Mocną Figurę, będą tu jeździły Pendolino : - )
Jeżeli faktycznie nasze miasto płaci ogromne podatki na kolej, a nasi mieszkańcy z niej nie mogą korzystać, TO JEST SKANDAL !!! I w takim razie zasr..nym obowiązkiem władz województwa jak i kraju jest odbudowanie połączeń kolejowych w 90 tyś. mieście !!!!
Tu będą mknęły Pendolino 180km/h!!!
Nie wydaje mi się, żeby kolej zmieniła coś w Jastrzębiu. Połączenie z Katowicami przez Pawłowice-Żory (jak znamy polską kolej), podróż będzie trwać długo (chyba, że nowe tory pozwolą na szybszą podróż) poza tym do Katowic regularnie jeździ prywatna linia Drabas a do Wodzisławia czy Rybnika komunikacja miejska.. Szczerze mówiąc czarno to widze no ale zobaczymy.. Jeżeli miało by coś ruszyć w tym temacie to pewnie w 2020 roku.
To jakim prawem miasto Jastrzebie płaci ogromne podatki na kolej???????
Jak by odbudowali kolej to by było superrr... tylko jak widzę jak złomiarze okradają ostatnie kable i ostatnie szyny poruszając się po zarośniętej dawnej drodze kolejowej(drzew samosiejek już tyle na rosło że powstała mini dżungla) to tych planów wg. nie widzę...
Ludzie to się nazywa kiełbasa wyborcza!! Po wyborach niezależnie od tego kto wygra i tak nic się nie zmieni! Jastrzębie jako miasto przegrało swoją szansę jakieś 10 lat temu! Wszystkie ościenne miasta się rozwijały a Jastrzębie stało w miejscu. Stało, stoi i stać będzie! Promocja miasta leży i kwiczy bo i co tu promować???? Marny park, czy żałosne galerie??? Jaki turysta tu przyjedzie???? Jaki inwestor???? Niestety nie mamy się czym pochwalić. A szkoda...
Niestety - u nas samochód jest dalej wyznacznikiem statusu. Nic, że podróż koleją może być tańsza i szybsza niż samochodem czy autobusem. Pociągi nie stoją w korkach a wręcz je zmniejszają. Na zachodzie dojeżdżanie do pracy autobusem czy pociągiem to żaden obciach - wręcz odwrotnie. Ale nam bliżej do wschodu - marszrutki, stare Łady, samowolka na drogach. Większość Polaków wyznaje zasadę \"ja mam dwudziestopięcioletniego golfa, jestem kimś więcej niż ktoś, kto jeździ autobusem/pociągiem\". A później klnie, że w korku stoi. Paranoja. Osoby odpowiedzialne za zlikwidowanie kolei w naszym mieście powinny za to odpowiedzieć. Tak się nie stanie, bo wszystko odbyło się zgodnie z prawem, w białych rękawiczkach. Politycy nie jeżdżą pociągami czy autobusami, więc mają je w nosie.
oburzona ma całkowitą rację...wiele razy pisałem...mieszkam w tym nowym Jastrzębiu od 1970 roku. W latach 80\' jeżdziłem pociągiem z Górnego do Orzesza ...była przesiadka i dalej do Katowic wysiadałem w Mikołowie i dalej 75 bis do Tychów. PKS owszem funkcjonował było jedno ale....był tak nabity, że w Jastrzębiu się nie zatrzymywał ,jedyną alternatywą były pociągi ....Mieszkałem 4 lata w Internacie w Tychach ...do Katowic jeżdziliśmy ... pociągiem.Dziwne nie? Było normalnie.
@oburzona dobrze gadasz. stare dziadki siedzą i komentują, bo nie mają co robić. ludzie myślą, że ich zdanie powinno być obowiązujące dla wszystkich. myślą że w pojedynkę ogarniają całe miasto, a nic sie nie znają.
Uważam, że następne rondo, które powstanie w mieście, powinno nosić nazwę \"PKP\" dla upamiętnienia tego niechlubnego rekordu, zanim ludzie wydają z miasta i Jastrzębie straci pierwsze miejsce.
Jak można ograniczać się tylko do swojego ogródka ? Skoro, twierdzicie że kolej jest niepotrzebna, to w takim razie nigdy nie jeździliście o 7:20 Drabasem na uczelnie.. 5 razy w tygodniu z przyklejoną twarzą do przedniej szyby za cale 11 zł. KOLEJ NIEPOTRZEBNA - bo nie jeżdżę, bo mam 30,40,50 lat i swoje czarne BMW. Spróbujcie spojrzeć troszkę dalej poza czubek własnego nosa, a ustalicie wtedy, ze nie tylko Wy żyjecie w Jastrzębiu i jest mnóstwo ludzi, którzy chcieli by mieć stały dostęp do miast sąsiadujących.. nie tylko rano po południu, ale i w nocy(w nocy niestety drabasy nie jeżdżą)
Pamiętajcie o jednym nasze miasto nie zostało ujęte w planie zagospodarowania przestrzennego Polski.Wszystkie te biedronki, lidle, aldi, to nie są inwestycje. Władza nie mieszka w naszym mieście nie płaci podatków u nas, Gdzie mieszka Prezydent , gdzie mieszka prezes? gdzie mieszka reszta \"elity\" z kierownictwa kopalń? Wyssają ten wegiel i będziemy drugim Wałbrzychem... Biedronki i itp. to tylko cztery betonowe ściany i cztery kasy i to wszystko. Tam nie ma zaawansowanych technologi ,maszyn ... oni są jak namiot dzisiaj tu... jutro tam... a nam zostaje puste pole.Teraz próbują starego tematu kolei .... to dobre dla gimbazy , ale nie dla nas świadomych mieszkańców miasta.Mówią o inwestycjach ... na mostku na dolnym ODDANYM JUŻ DO UŻYTKU stoi 4 pracowników pali papierosy , a przechodnie widzą znak \" zakaz przejścia:To są inwestycje w Jastrzębiu Zdroju.
\"
Torowiska powinni zamienić na ścieżki rowerowe. Kto z was chciałby mieć firmę, do której musiałby co miesiąc dopłacać? Kolej się po prostu nie opłaca, i mimo sentymentu jej odbudowa wydaje się być abstrakcją. Nie ma sensu budować połączeń kolejowych, jeśli nie ma fabryk i zakładów, do których mogliby być dowożeni ludzie.
Proponuję uruchomić wypożyczalnię drezyn, to regularne połączenie kolejowe będzie nierentowne.