Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy posłowie dadzą 5 mln zł na kolej w Jastrzębiu?

Czy podczas głosowania nad budżetem państwa posłowie poprą poprawkę o przeznaczeniu kwoty 5 mln zł na budowę linii kolejowej na odcinku Jastrzębie-Pawłowice (I etap), przekonamy się w styczniu podczas głosowania. 

Czy posłowie dadzą 5 mln zł na kolej w Jastrzębiu?

Poseł Krzysztof Gadowski zgłosił do budżetu państwa poprawkę, która zabezpiecza środki na budowę linii kolejowej Jastrzębie-Pawłowice. Teraz od posłów zależy, czy w głosowaniu poprą tą propozycję. Poprawka będzie głosowana w sejmie podczas głosowania nad budżetem państwa na rok 2018, najprawdopodobniej w styczniu 2018 

Poseł Gadowski argumentuje, że Jastrzębie-Zdrój (ok. 90 tys. mieszkańców)  jest obecnie  największym miastem w Polsce, pozbawionym dostępu do czynnej linii kolejowej w ruchu pasażerskim. Odtworzenie ruchu kolejowego, który łączyłby Jastrzębie-Zdrój ze stolicą województwa, zwiększy dostęp mieszkańców do uczelni oraz miejsc pracy i niewątpliwie wpłynie na rozwój miasta.

- To niespotykane w XXI, że tak duże miasto, nie posiada kolei pasażerskiej, mimo że miliony ton węgla wywożone są w składach towarowych. Miasto gdzie funkcjonuje specjalna strefa ekonomiczna oraz istnieje największy producent węgla koksującego  - Jastrzębska Spółka Węglowa, pozbawione jest okna na świat, którym jest kolej.  Do 2014 r. Prezydent miasta nie wykazywał się żadną inicjatywą w odtworzeniu uruchomienia dworców i przewozów pasażerskich.  Nowo wybrana prezydent Anna Hetman zdobyła środki unijne i przygotowała analizę odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w kontekście regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych. Przedstawiając wyżej wymieniony dokument w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podjęła działania  mające na celu odtworzenie kolei pasażerskiej w mieście - uzasadnia poseł.

 

 

42 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Kostek (84.234. * .218) 09.01.2018 14:11

5 mln na kolej widmo donikąd. Lepiej włożyć te pieniądze za zagospodarowanie bujnie rozrośniętej Puszczy Janeckiego w kwadracie ulic, Warszawskiej, Północnej, Sybiraków i Porozumień Jastrzębskich.

~Kostek (84.234. * .218) 09.01.2018 13:39

Kolej Jastrzębie - Pawłowice? Śmiechu warte! A potem dokąd przesiadka, do Studzionki czy do Zbytkowa? MZK dojeżdża do stacji kolejowych w Wodzisławiu, Rybniku i w Zebrzydowicach. Z tych wymienionych stacji odjeżdżają pociągi do Pragi, Wiednia, Budapesztu, Warszawy, Krakowa, Rzeszowa, Wrocławia, Bydgoszczy, a w okresie wakacji do Świnoujścia i Kołobrzegu. Szkopuł w tym że wiele tych pociągów odjeżdża o takiej porze gdy MZK jeszcze śpi.

~Radio Teheran (31.46. * .233) 30.12.2017 19:25

Staniala cos ta kolej. Te 5 milionow to chyba na waciki lub do napchania kieszeni lokalnych ment.
Panu Gadowskiemu trzeba przypomniec, ze w 2001 roku, kiedy kolej likwidowano, byl juz w miescie znaczaca postacia i nie kiwnal palcem w bucie by temu zapobiec, zarowno wowczas, jak i przez kolejne lata. Siedzi na stanowiskach i przyglada sie z gory jak miasto dziadowieje.

~Gość (5.172. * .82) 30.12.2017 13:55

Poseł Matusiak powinien postarać i załatwić 20mln i pokazać że partia coś robi w Jastrzębiu i lepiej się stara niż Poseł Gadowski z PO

~szczepionkowy faszyzm (89.64. * .13) 30.12.2017 00:01

Nie zapowiada się, aby kolej wróciła do Jastrzębia... Obym się mylił.
"Hetman+PO - to jest to czego chcą mieszkańcy" - buuuhahahaha....
Dla mnie żaden autorytet, ale poczytajcie, co Niesiołowski (tak, ten oszołom) mówił o peło w 2001r....

~Do zibi (31.179. * .1) 29.12.2017 19:19

Co to za miara 250 kilometrów na gram?

~do plugawy anonim (5.60. * .112) 29.12.2017 18:02

idealnie pasujesz do SEBOC

~zibi (83.10. * .125) 29.12.2017 16:32

Mieszkam obok byłych torów i powiem wam że dobre było by to uruchomić a naj lepiej byłoby pendelino.linia gdansk-jastrzębie.dwie godzinki i jestem nad morzem (250km/g)

~plugawy anonim (85.14. * .18) 29.12.2017 11:56

Dodajmy, że stawki zaproponowane przez potencjalnych wykonawców zdecydowanie przekroczyły budżet inwestycji ? 8,5 mln złotych. Przedsiębiorstwo Budowlane ?HB ? UNIBUD? mogło zrealizować inwestycję za 24,4 mln złotych. Natomiast konsorcjum firm z Jankowic zaoferowało prawie 24 mln złotych. To koszty rewitalizacji łażni na Moszczenicy , a wy tu bajdurzycie o jakiś marnych 5 milionach na kolej ogarnijcie się.

~pomysł do przeanalizowania (46.77. * .144) 29.12.2017 11:10

Port lotniczy!

Pyrzowice daleko a drogi które łączą Jastrzębie są dość szybkie i dobre.

~Aro (94.254. * .116) 29.12.2017 11:07

Czlowieku to była koncepcja. Projektu wykonawczego nie ma. Nie odzywaj się w temacie o którym nie masz najmniejszego pojęcia.

~do "szczepionkowy ... " (82.177. * .2) 29.12.2017 10:48

Co ty bajdurzysz? Jakie "peło", jaki z "pisuarów"? Gdzieś ty dostrzegł bicie piany.
Odpowiedź do "Gość z 8:44". Tak. Mieszkańcy chcą szybkiego połączenia z innymi miastami. Sporo nas pracuje i studiuje poza Jastrzębiem. Codzienne dojazdy w tym walka o miejsca w autobusach to codzienność. Miasto nie będzie się rozwijać bez szybkiego transportu ludzi. Bez tego miasta szybko stają się zacofane. Jeśli w końcu, jakiś duży inwestor zechce włożyć swoje pieniądze w uruchomienie jakiegoś dużego zakładu pracy, to musi być pewny, że pracownicy mieszkający poza Jastrzębiem będą mieli łatwy dojazd do miejsca pracy. To jedno z bardzo ważnych kryteriów, jakie bierze pod uwagę inwestor. Kto wie czy problem z znalezieniem dużego inwestora nie leży po stronie transportu ludzi. Nowoczesne firmy muszą mieć pewnych, punktualnych pracowników. Taśma produkcyjna nie ruszy jeśli kogoś brakuje.

~filantrop (31.179. * .1) 29.12.2017 09:26

Temat jest o kolei, a debile jak zawsze tylko o polityce piszą! Jakie musi być smutne wasze życie, jak wy wszędzie widzicie tylko polityke. Drodzy tępacy, tu jest Jastrzębie, NIE sejm!

~Gość (37.248. * .229) 29.12.2017 08:44

Hetman+PO - to jest to czego chcą mieszkańcy.

~szczepionkowy faszyzm (89.64. * .205) 29.12.2017 00:43

p.oseł peło zgłosił poprawkę.... ta, i pewnie przejdzie. A gdzie p.oseł z pisuarów? On miałby większe szanse!
Bicie piany...

~Do PW (83.9. * .68) 28.12.2017 22:42

Pani Hetman potrafi znacznie więcej. Ale sama nic nie zrobi. Radni i byli radni tacy jak Matusiak, który jakimś oszustwem dostał się do sejmu i zapewnił sobie wygodną pracę w której za nic nie odpowiada, skutecznie zablokują pomoc dla rozwoju Jastrzębia. Jarosław Kaczyński uzurpuje sobie pełnię władzy, która nie musi się liczyć z nikim. Jest konstytucja, rzecz święta dla każdego państwa. J.K. łamie ją bez żadnych skrupułów. A ty wyraźnie przedstawiasz warunki szantażu, tej partii, która już mam bardzom dużo za uszami. W wielu miastach trwa walka z PiS. Rezultaty poznamy po wyborach samorządowych. PiS jest lewicową i faszyzującą partią. Tak jak Hitler w latach 30 ubiegłego wieku chce dojść do władzy. W tym nie ma żadnej uczciwości. W tym wszystkim jest wielkie kłamstwo i oszustwo. Po to zmieniają teraz sposób wyborów aby je wygrać. Dziś już wiadomo, że nieważne na kogo będą oddane głosy. Ważne, żeby nie były na PiS. A pisowcy ukryją się pod innymi nazwami i organizacjami społecznymi, które nazwą bardzo chwytliwie. Nie można się dać na to nabrać.

~Gość (37.248. * .40) 28.12.2017 22:38

Do Pw. Pani Hetman zrobiła więcej dla Jastrzębia przez 3 lata niż Pan Janecki przez 8. A może inna propozycja PO+Hetman. Patrząc co się dzieje w kraju wolę takie rozwiązanie.

~Do Aro Dziś o 17:32 (31.179. * .1) 28.12.2017 22:17

Ale projekt już był za 78 baniek!

~PW (91.123. * .6) 28.12.2017 21:25

Czyli prezentacje i wizualizacje. Tylko tyle potrafi p. Hetman. Jesli chodzi o konkrety to nic nie moze bo straszny pis. To juz wiem dlaczego Marian nic nie mogl, to przez po.
Rozwiazanie jest proste: jak dlugo pis na czele tak dlugo musimy miec Mariana ????

~oki (84.234. * .140) 28.12.2017 19:25

projekt za 5 baniek ????
moja rodzina na co najmniej 2 pokolenia jest ustawiona

~franc (37.248. * .99) 28.12.2017 18:30

Nie moge znieść sytuacji, gdzie Jastrzębie płaci podatki na kolej, i z naszych pieniędzy remontują dworce w Rybniku czy Wodzisławiu, albo dokładają bezpośrednie kursy do Warszawy lub Pragi. Wstyd dla państwa Polskiego, że na jego terenie leżą trzy największe w Europie miasta bez kolei: Jastrzebie, Lubin i Łomża.

~Aro (95.41. * .99) 28.12.2017 17:32

Jeśli nikt z was nie zdaje sobie z tego sprawy to żeby powstało cokolwiek to rozpoczęcie takiej inwetycji trzeba zacząć od projektu. Nikt z Was nie pomyślał że taką kwotę można przeznaczyć właśnie na projekt?

~Gość (31.179. * .1) 28.12.2017 16:35

Poszukajcie na necie ile set metrów torowiska idzie kupić za te 5 baniek. A samo torowisko to nie wszystko.
Starczy od dworca podziemnego do okolic przecięcia się z Alejami Piłsudskiego. A dalej do Pawłowic kolej zastępcza? Czyli z buta?

~Były pracownik (79.124. * .19) 28.12.2017 14:23

Strefa ekonomiczna? GDZIE ? Prezydent hetman pozyskała ?? Hahaha od początku chciała zrobić ścieżki rowerowe

~kijek (31.179. * .1) 28.12.2017 14:01

Miesiąc temu państwo dało 965 mln na odbudowę niektórych lini kolejowych na wschodzie Polski. Reszte sobie dopiszcie, bo UE kładzie ogromny nacisk na transport publiczny i jeżeli nasze miasto tego nie wykorzysta teraz, to możemy śmiało mówić o marginalizacji i upadku SJZ.

~Gość (83.26. * .133) 28.12.2017 13:37

Intercity z Wodzisławia lub Zebrzydowic. Żałosne. Naprawdę jesteśmy aż taka Kozią Wólką?Aż tacy jesteśmy gorsi od Zebrzydowic?

~oki (84.234. * .140) 28.12.2017 13:15

pociag widmo za 5 baniek

~lll (85.14. * .10) 28.12.2017 13:08

@...
Trzeba było jechać Intercity z Wodzisławia lub Zebrzydowic

~Leszek (83.30. * .170) 28.12.2017 12:27

A gdzie był pan Gadowski jak rządziło PO ?

~Eda (89.67. * .130) 28.12.2017 11:41

To będzie pociąg widmo za pięć melonów .

~Gość (5.172. * .226) 28.12.2017 11:20

Coś media milczą -
"Władze Jastrzębia-Zdroju zapraszają do udziału w spotkaniu dotyczącym rewitalizacji miasta. Odbędzie się ono w czwartek, 28 grudnia o godzinie 11.00 w sali 129 A Urzędu Miasta ."

~Oko proroka (89.64. * .186) 28.12.2017 11:07

Cenzura?

~.... (84.234. * .81) 28.12.2017 10:35

Ach, to było piękne jeżdżenie koleją do Katowic, jeździłem codziennie za łebka, spałem w pociągu albo czytałem, a potem to zlikwidowali i trzeba było jeździć PKSem, to już nie było to samo, potem PKSy też padły: PKS Wodzisław, PKS Rybnik, PKS Cieszyn itd., teraz jesteśmy skazani na Drabasa.
Kiedyś chciałem po 4. rano pojechać do Katowic Drabasem - nie przyjechał, kierowca zaspał, taka lipa, miałem bilety na Inter City do Warszawy, trzeba było oddać, ze stratą....

~plugawy anonim (85.14. * .18) 28.12.2017 10:35

My tu gadu gadu o kolei , a tymczasem....Rząd liczy na budowę dwóch nowych kopalń - w Dębieńsku (węgiel koksowy) i Przeciszowie (węgiel energetyczny). Projektem Dębieńsko (woj. śląskie) kieruje australijska spółka Prairie Maining, która jak na razie nie zamierza się z niego wycofywać. Rząd zakłada jednak, że budowa tej kopalni zostanie częściowo sfinansowana ze środków jednej ze śląskich spółek górniczych (najprawdopodobniej chodzi o Jastrzębską Spółkę Węglową) i już wiecie na co pójdą zyski JSW

~Gość (83.26. * .133) 28.12.2017 10:31

a czy zgodził się na to lokalny diler kopalnianego kamienia?Człowiek, który faktycznie rządzi tym miastem?

~Gość (83.26. * .133) 28.12.2017 10:29

A jak posłowie się nie zgodzą, to kolei nie będzie? Ciekawe. olej jest priorytetem,oknem na świat i motorem rozwoju.Ale najlepiej jest co miesiąc finansować nieprzyjazny szpital fortepiany dla pana Śmietany i nierealne plany typu Dyskoteka na rondzie.Ciekawe,ile poszło na te wszystkie wizualizacje.A propos transportu-może też warto zadbać o sztandarowy projekt posła Gadowskiego-dworzec autobusowy.Budynek całkiem niezły,dość nowoczesny.Szkoda,że tam prawie nic nie zajeżdża,a mogłyby np.autobusy do Rybnika.Nawet niektóre drabasy jadą aleja Piłsudskiego, potem prostu do peryferyjnej dzielnicy Zdrój. Pasażerowie spoza Jastrzębia są zdezorientowani-odludne miejsce ten przystanek w Zdroju.

~gf (89.67. * .109) 28.12.2017 10:17

Z przykroscia musze napisac, ze ta poprawka Gadowskiego nie ma buty. Zaraz to zablokuja a dlaczego bo jak cos zgłasza PO, PiS to blokuje i na odwrót. Ci ludzie nie dojrzeli jedni robia drugim pod górke a na tym wszystkim cierpia tylko mieszkancy

~Oko proroka (89.64. * .186) 28.12.2017 09:34

Za czy ich rządów kolej w naszym miejcie poszła w odstawke? Te 5 milionów których i tak miasto nie dostanie ale poseł walczył tylko dlaczego nie wtedy gdy jego koledzy "rządzili" w naszym kraju hipokryzja,hipokryzja pośle ostatniej kadencji!

~senior (89.72. * .105) 28.12.2017 08:24

Zobaczymy czy drugi poseł poprze inicjatywę. Czy zależy mu na dobru miasta lojalności wobec partii.

~Fragles (85.14. * .18) 28.12.2017 08:23

Nowy asfalt na Mazowieckiej kosztował 2,1 miliona , więc przestańcie z tymi mrzonkami.