PKM otrzyma 2,5 mln zł na przetrwanie
Przedstawiciele gmin wchodzących w skład Międzygminnego Związku Komunikacyjnego zdecydowali o przekazaniu 2,5 mln zł dla PKM. Ośmiu przedstawicieli samorządów opowiedziało się za wsparciem przedsiębiorstwa.
Pieniądze, które zasilą budżet PKM umożliwią rozpoczęcie zmian właścicielskich. Od stycznia 2019 roku MZK nie będzie już właścicielem PKM. Co do przyszłości przedsiębiorstwa istnieje kilka wariantów. W grę wchodzi likwidacja, przejęcie przez jedną z gmin, sprzedaż oraz przekształcenie tego podmiotu w spółkę pracowniczą, co jest najmniej prawdopodobnym scenariuszem.
- Przeprowadzimy ten proces w sposób cywilizowany i odpowiedzialny ze względu na dobro mieszkańców wszystkich dziesięciu gmin. Mam nadzieję że PKM poza strukturami MZK znajdzie właściwą ścieżkę rozwoju. Wsparcie finansowe ma to umożliwić. Jego brak oznaczałoby nie tylko koniec PKM, ale także koniec MZK i chaos komunikacyjny - twierdzi Janusz Buda, przewodniczący Zarządu MZK.
Szczegółowy plan działań zmierzający do usamodzielnienia PKM ma zostać przedstawiony w pierwszej połowie roku.
Przekazanie dodatkowych funduszy do PKM przez gminy nastąpi poprzez zwiększenie stawki za wozokilometr, która obowiązuje członków MZK. Zdecydowano, że wzrośnie ona o 46 groszy i wyniesie 5,21 zł za wozokilometr. Dodatkowe środki z tego tytułu wyniosą 1,6 mln zł. Kolejne 900 tys. zł to efekt podniesienia stawki w ubiegłym roku o 20 groszy z poziomu 4,55 zł do 4,75 zł za wozokilometr.
Przeciwko przyznaniu dofinansowania głosował Dawid Topol, wiceburmistrz Pszowa i Marcin Połomski, wiceburmistrz Rydułtów, który uważa, że najlepszym i bezkosztowym rozwiązaniem dla Związku jest ogłoszenie upadłości PKM.
- Dalsze dopłaty nie mają sensu. Za kilka miesięcy ponownie będziemy się zastanawiać skąd wziąć pieniądze, aby PKM przetrwało - uważa Marcin Połomski.
Nie jest tajemnicą, że dyskusja na temat kolejnego wsparcia finansowego PKM była burzliwa. Przedstawiciele gmin, co zrozumiałe, nie cieszą się z konieczności wygospodarowania w swoich budżetach dodatkowych pieniędzy.
- Głosowałem za wsparciem PKM, aby dochować istoty funkcjonowania MZK, czyli działać zgodnie z zasadą solidarności. Gdyby mnie było stać, sam bym zorganizował komunikację w naszej gminie, być może bezpłatną choć wiadomo, że takowa nie istnieje. Nie robię tego dla siebie, ale podejmuję decyzje w trosce o moich mieszkańców, aby komunikacja dobrze funkcjonowała - mówi Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki-Leszczyn.
Roztrwońcie pieniądze podatników,przecież są niczyje.... Dawno to powinni zamknac i trawę posiać. Nic tylko ten pkm, to już staje się mantrą. Niech strajkuja nawet niech głodówkę odstawiają, nic tylko dajcie i dajcie.
Zasada jest prosta -zlikwidować posrednika (MZK) i pozostawić samo PKM. Dla miasta taniej a autobusy bedą spokojnie kursować .
Przez pośrednika zawsze wychodzi drożej -ale najwidoczniej komuś zależy by ten pośrednik był
Panie Połomski, ogłoś Pan upadłość Rydułtów. Wsi Rydułtowy się nie podoba to niech wystąpi z MZK.
Zlikwidować Ryloka będzie lepiej
Szanowni Panowie przedstawiciele miast i gmin w MZK zajechaliście przez lata własną firmę zamiast poczuć się naprawdę jej właścicielem - teraz by była prężną firmą tak jak była zanim powstało MZK a teraz nie wiecie jak z tego wybrnąć.
Dac rudego do zarządzania on pokaże jak można przy zaoraniu zarobić. Mama zawsze mi mówiła nie bierz nigdy rudej i łysej , ruda To wiadomo ale czemu łysa? Bo zawsze może być ruda.
Przecież tu chodzi o to by utrzymać stanowiska. W tym przypadku do jesieni. Po wyborach znowu zasiądą te same gęby i dalej wegetacja.
Z artykułu jasno wynika- PKM jakoś musi wytrzymać do wyborów bo nie wskazane aby jakiś ferment się zrobił przed wyborami i nagle nie było komunikacji. A później to już nieważne co będzie stołki zostaną już poobsadzane. Ciekawe ile tych obiecanych pieniędzy dotrze do PKM-u może 1/3 albo tylko na przetrwanie. PKM przestanie istnieć po wyborach przekonacie się o tym drodzy wyborcy.
Zlikwidować pijawke warbusa będzie lepiej .
Brakuje informacji, ktora to komusza glowa wpadla na pomysl, by utrzymywac ten syf.
Normalne przedsiebiorstwo swiadczy uslugi i pobiera wynagrodzenie, dajac prace, kupujac inne uslugi i towary.
Tu mamy przyklad, ze PKM moze swiadczyc uslugi w zakresie ograniczonym (jako podwykonawca) i zamiast wynagrodzenia pobierac dotacje cieszac sie zdrowiem i zadowoleniem zarzadu (nie pracownikow).
Gdzie tu rynek, gdzie walka o klienta?
PKM powinien zostac zlikwidowany a co najmniej gruntownie zrestrukturyzowany po przegranym przetargu.
Mamy sytuacje, gdy jastrzebski i okoliczny podatnik placi pieniadze dla firmy transportowej, w zamian dostaje jedynie fakt, ze firma wciaz istnieje. Autor tego pomyslu powiniem mocno walnac sie w glowe siatka z kartoflami.
Dajcie im czas. Po wyborach będzie koniec pkm.
Nie opłaca się utrzymywać tego PADŁA !! Drogo i nie ma kursów !!
http://www.pkm.jaworzno.pl/www/cennik-biletow/
Normalny w mieście 3 zł ulgowy 1,50 zł
kto ma e kartę
Promocyjne opłaty za przejazdy jednorazowe dla pasażerów opłacających przejazd z Elektronicznej Portmonetki dostępnej na Jaworznickiej Karcie Miejskiej, którzy zarejestrowali zarówno swoje wejście jak i wyjście z autobusu.
Normalny 1,70 zł Ulgowy 1,30 zł !
i gdzie PKM i MZK do ludzi ? Tylko mydlą oczy i im się opłaca ? a nam ? za prawie 5 zł nie ?
Do Stanik :Gdzie siedzi 200 osób ? W PKM-ie? Skąd Pan posiada takie informacje wszyscy mylą tu chyba PKM z MZK . PKM wykonuje usługi które sa konieczne aby komunikacja funkcjonowała ... pozatym pracowników zostało niewielu (nie wliczając kierowców) a co robią w MZK - siedzą za biurkami.
Człowiek człowiekowi wilkiem ... ludzie pracują tam po kilkadziesiąt lat a teraz boją się co zrobią jeśli stracą pracę . Komunikacja jest i będzie potrzebna PKM był od lat dbajmy i szanujmy co swoje Warbus wiele rzeczy już zawalił ale tego oczywiście nikt nie wie bo po co najlepiej krytykować nie znając w ogóle tematu. Pozdrawiam.
To jest studnia bez dna. Ile sie wpompuje tyle sie przeje. Najlepiej postawc w stan upadlosci.
Zamknąć i zaorać.
Będzie spokój.
Zamknąć to drogie dziadostwo !!!
Pieniądze dostają za nic nie robienie żeby coś w firmie poprawić ulepszyć_ po co miasto i tak da kasę i zabawa się kreci
Szkoda, że nikt nie mówi o f. Warbus bo to o nią chodzi MZK. Ta cudowna firma bez PKM-u nie jest w stanie sama realizować kontraktu, który wygrała w przetargu kilka lat temu. Nie płaci swoich zobowiązań wobec PKM, a MZK robi wszystko żeby prawda nie wyszła na światło dzienne. Dlatego boją się, że jak PKM padnie to padnie komunikacja w tym grajdole. A wybory tuż, tuż i święty spokój trzeba sobie kupić.
Czy Janusz Buda boi się o swój stołek. Nie ma co reanimować trupa!!! Szkoda kasy na ten cel bo to studnia bez dna. Siedzi tam 200 ludzi i zbijają bąki. Zlikwidować to dziadostwo!!!!
To ja chcę milion na przetrwanie ( ?? ????)
Przymusowa reanimacja kilkuletniego trupa.
Bo przewodniczący mzk boi się o posadę a co za tym idzie o kasę dla siebie.
To dopiero jest patologia
To jest zlodziejstwo w bialy dzien. Kazde pieniadze wklejone w to dziadostwo (najwieksze w calej Galaktyce) to jak pieniadze wyrzucone do smieci.
Tu nie jest zadna zmiana wlascicielska potrzebna a utworzenie przedsiebiostwa od zera, minimalizujac potrzebne zasoby i optymalizujac koszty.
Wplacanie kwot do PKM to dzialalnosc wbrew interesowi mieszkancow a nie w ich trosce.